Sida 2 av 2
Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)
Postat: lördag 08 juli 2017 18:46
av LÅ1
Åter till framkomligheten på gatorna. Nu är det helt öppet på Regeringsgatan förbi gaveln på NK. Några månader har det ju varit växelvis trafik i en fil där.
En flaskhals mindre!
Stockholms stad har en utställning i Kulturhuset som kallas "Tyck om Stockholm". Där kan man hämta en del intressanta dokument, men de finns också som pdf:er på
webbplatsen. Välj t.ex. länken "Trafik- och gatumiljöplan för City" (
direktlänk).
Sidan 86 i dokumentet handlar om Hamngatan öster om Norrlandsgatan. Där står att man vill ändra om filerna och ta bort ett spår. De övriga två vill man justera. Detta är bara ett idéförslag skall tilläggas.
Hur lång avstängning man behöver för att justera två spår och ta bort ett tredje framgår inte!

Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)
Postat: tisdag 11 juli 2017 1:05
av dr Cassandra Nojdh
malas skrev:TKO skrev:
Nej det är det vanliga bilistgnället... tänk att man ibland måste BETALA för att köra bil. Nä det får skattebetalarna göra tycker Rattmuffarna!
Bilismen i Sverige står bara med bränsleskatterna för minst 10% av stadsbudgeten, så bilisterna betalar nog vad som behövs.
Kollektivresenärerna i Stockholm däremot betalar endast ca: hälften på biljetten.
//Mats
Det här handlar inte om att "bilisterna betalar nog vad som behövs" utan om att sätta ett pris på en begränsad resurs. Detta oavsett hur avgiftssystemet praktiskt är utformat. Idag är det en statlig skatt, vilket är olyckligt. Det hade varit bättre om Stockholms stad hade haft egen rådighet över avgiftssystemet Nu är det en statlig myndighet som driver in pengarna och sedan får Stockholm förlita sig på att farbror staten ger tillbaka (någon del) därav.
Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)
Postat: tisdag 11 juli 2017 7:08
av BSB101
dr Cassandra Nojdh skrev:Det hade varit bättre om Stockholms stad hade haft egen rådighet över avgiftssystemet
Varför skulle Stockholm få en särställning och möjlighet att beskatta andra kommuners invånare? Det blir även än mer konstigt om en kommun får möjlighet att ta ut skatt på statliga vägar. Men som sollentunabo kan jag hålla en dörr öppen för att Sollentuna kommun ska få beskatta Trafikverkets vägar som går genom kommunen, skulle nog innebära en rejäl sänkning av kommunalskatten

. Upplägget skulle dock vara lika konstigt som att Stockholm skulle få ta ut skatt på statliga vägar.
Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)
Postat: tisdag 11 juli 2017 9:54
av dr Cassandra Nojdh
BSB101 skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:Det hade varit bättre om Stockholms stad hade haft egen rådighet över avgiftssystemet
Varför skulle Stockholm få en särställning och möjlighet att beskatta andra kommuners invånare? Det blir även än mer konstigt om en kommun får möjlighet att ta ut skatt på statliga vägar. Men som sollentunabo kan jag hålla en dörr öppen för att Sollentuna kommun ska få beskatta Trafikverkets vägar som går genom kommunen, skulle nog innebära en rejäl sänkning av kommunalskatten

. Upplägget skulle dock vara lika konstigt som att Stockholm skulle få ta ut skatt på statliga vägar.
Felet du gör är att du ser detta som en skatt, vilket det egentligen inte är. Men ni kanske sitter trångt till i Sollentuna också.
Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)
Postat: tisdag 11 juli 2017 13:22
av Stefan Widén
LÅ1 skrev:Åter till framkomligheten på gatorna. Nu är det helt öppet på Regeringsgatan förbi gaveln på NK. Några månader har det ju varit växelvis trafik i en fil där.
En flaskhals mindre!
Stockholms stad har en utställning i Kulturhuset som kallas "Tyck om Stockholm". Där kan man hämta en del intressanta dokument, men de finns också som pdf:er på
webbplatsen. Välj t.ex. länken "Trafik- och gatumiljöplan för City" (
direktlänk).
Sidan 86 i dokumentet handlar om Hamngatan öster om Norrlandsgatan. Där står att man vill ändra om filerna och ta bort ett spår. De övriga två vill man justera. Detta är bara ett idéförslag skall tilläggas.
Hur lång avstängning man behöver för att justera två spår och ta bort ett tredje framgår inte!

Om man tar bort all biltrafik på hamngatan vid Nmt så blir det en väldigt bra lösning med att ta bort ett spår. Vi kommer att jobba på den frågan redan nu eftersom vänster körfält äntligen blivit kollfil. Och att komma till Nmt innebär att man får köa med bilarna. Man kan alltå planarea för den förändringen oavsett om alla bilar försvinner eller ej.
Jag tycker hela förslag för de delar som berör spårvägen är mycket bra och det är trevligt att de åsikter man fört fram i olika sammanhang har burit frukt.
Sen gäller det givetvis att det blir som i planerna....
Stefan