Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs
Postat: tisdag 18 oktober 2016 10:57
Om jag räknar rätt på Konsumentprisindex-standardsiffrorna så skulle den biljetten kosta drygt 31 kronor idag.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Vilken av dem? Om du menar den för 2.60 så kostar resan (Stockholm Ö - Täby kyrkby) idag 37.50 enkel väg med reskassan så 75 kr för ToR. 0.80-biljetten uppfattar jag som en enkel med djursholmsbanorna lite hur som helst (betyder Djö att den gäller för påstigning därifrån åt valfritt håll eller bara att den är såld där?) och det motsvarar ju en resa för 25 kr idag, eller för den delen 36 kr i automat eller 50 kr hos konduktör.bark skrev:Om jag räknar rätt på Konsumentprisindex-standardsiffrorna så skulle den biljetten kosta drygt 31 kronor idag.
Den för 2:60.daniel_s skrev:Vilken av dem? Om du menar den för 2.60 så kostar resan (Stockholm Ö - Täby kyrkby) idag 37.50 enkel väg med reskassan så 75 kr för ToR. 0.80-biljetten uppfattar jag som en enkel med djursholmsbanorna lite hur som helst (betyder Djö att den gäller för påstigning därifrån åt valfritt håll eller bara att den är såld där?) och det motsvarar ju en resa för 25 kr idag, eller för den delen 36 kr i automat eller 50 kr hos konduktör.bark skrev:Om jag räknar rätt på Konsumentprisindex-standardsiffrorna så skulle den biljetten kosta drygt 31 kronor idag.
Planeringen för förlängningen av Långängsbanan kom så pass långt att man länge hade ett markreservat för den mellan Långängen och Djursholms Sveavägen. När det gäller sammanbindningen mellan Eddavägen/Svalnäs och Altorp startade faktiskt bygget av den sträckan. Ett par sprängskott avlossades, men sedan avstannade arbetet av någon anledning för att aldrig återupptas.Inge skrev:Jag tror att ursprungsidén faktiskt var att bygga en konkurrerande bana. Långängsbanan skulle inte bara förlängas norrut, utan även väster/söderut till Haga, varifrån man tänkte sig gemensam trafik med spårvägen och i framtiden tunnelbana under Sveavägen (den i Stockholm).
I praktiken kom förslagen att omarbetas flera gånger och senast vid inspikningen torde alla tankar på en förlängning mot Haga övergivits.
Sträckan Eddavägen–Svalnäs var lågt utnyttjad under de år den fanns (1912–34) eftersom trafikunderlaget var minimalt. En orsak till att den fick vara kvar under 22 år trots utebliven exploatering av Svalnäsområdet kan ha varit att man tog hänsyn till Henrik Palme (1841–1932).Inge skrev:Det som hände var väl 30-talsdepressionen, som gjorde marken osäljbar. När den var över hade man istället gjort golfbana av exploateringsområdet. Den östra sträckan vid golfbanan (Eddavägen-Svalnäs) drogs in och den västra förlängdes till Näsby istället för att anslutas till den östra.Peter Bolin skrev:Planeringen för förlängningen av Långängsbanan kom så pass långt att man länge hade ett markreservat för den mellan Långängen och Djursholms Sveavägen. När det gäller sammanbindningen mellan Eddavägen/Svalnäs och Altorp startade faktiskt bygget av den sträckan. Ett par sprängskott avlossades, men sedan avstannade arbetet av någon anledning för att aldrig återupptas.Inge skrev:Jag tror att ursprungsidén faktiskt var att bygga en konkurrerande bana. Långängsbanan skulle inte bara förlängas norrut, utan även väster/söderut till Haga, varifrån man tänkte sig gemensam trafik med spårvägen och i framtiden tunnelbana under Sveavägen (den i Stockholm).
I praktiken kom förslagen att omarbetas flera gånger och senast vid inspikningen torde alla tankar på en förlängning mot Haga övergivits.
/Peter Bolin