Sida 2 av 2

Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs

Postat: tisdag 18 oktober 2016 10:57
av bark
Om jag räknar rätt på Konsumentprisindex-standardsiffrorna så skulle den biljetten kosta drygt 31 kronor idag.

Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs

Postat: tisdag 18 oktober 2016 20:52
av daniel_s
bark skrev:Om jag räknar rätt på Konsumentprisindex-standardsiffrorna så skulle den biljetten kosta drygt 31 kronor idag.
Vilken av dem? Om du menar den för 2.60 så kostar resan (Stockholm Ö - Täby kyrkby) idag 37.50 enkel väg med reskassan så 75 kr för ToR. 0.80-biljetten uppfattar jag som en enkel med djursholmsbanorna lite hur som helst (betyder Djö att den gäller för påstigning därifrån åt valfritt håll eller bara att den är såld där?) och det motsvarar ju en resa för 25 kr idag, eller för den delen 36 kr i automat eller 50 kr hos konduktör.

Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs

Postat: onsdag 19 oktober 2016 12:14
av bark
daniel_s skrev:
bark skrev:Om jag räknar rätt på Konsumentprisindex-standardsiffrorna så skulle den biljetten kosta drygt 31 kronor idag.
Vilken av dem? Om du menar den för 2.60 så kostar resan (Stockholm Ö - Täby kyrkby) idag 37.50 enkel väg med reskassan så 75 kr för ToR. 0.80-biljetten uppfattar jag som en enkel med djursholmsbanorna lite hur som helst (betyder Djö att den gäller för påstigning därifrån åt valfritt håll eller bara att den är såld där?) och det motsvarar ju en resa för 25 kr idag, eller för den delen 36 kr i automat eller 50 kr hos konduktör.
Den för 2:60.

Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs

Postat: onsdag 19 oktober 2016 12:58
av Peter Bolin
Inge skrev:Jag tror att ursprungsidén faktiskt var att bygga en konkurrerande bana. Långängsbanan skulle inte bara förlängas norrut, utan även väster/söderut till Haga, varifrån man tänkte sig gemensam trafik med spårvägen och i framtiden tunnelbana under Sveavägen (den i Stockholm).

I praktiken kom förslagen att omarbetas flera gånger och senast vid inspikningen torde alla tankar på en förlängning mot Haga övergivits.
Planeringen för förlängningen av Långängsbanan kom så pass långt att man länge hade ett markreservat för den mellan Långängen och Djursholms Sveavägen. När det gäller sammanbindningen mellan Eddavägen/Svalnäs och Altorp startade faktiskt bygget av den sträckan. Ett par sprängskott avlossades, men sedan avstannade arbetet av någon anledning för att aldrig återupptas.

/Peter Bolin

Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs

Postat: torsdag 20 oktober 2016 8:49
av daniel_s
Förhållandet mellan 0.80 och 2.60 är väl ungefär samma som förhållandet mellan 25 kr och 75 kr, sen vet inte jag vad det är som gör att mat och sånt idag är så vansinnigt billigt medan annat blivit dyrare.

Vad beträffar personalkostnaderna så är det ju faktiskt lite svårt att få personal, särskilt förare, till den här verksamheten nu när de inte är offentliganställda längre. Den kanske var billigare förr när man slapp konkurrera om personalen på den privata arbetsmarknaden... (Högkonjunkturer med personalbrist fanns iofs även på den tiden!)

Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs

Postat: torsdag 20 oktober 2016 11:53
av TKO
Slutsatsen torde alltså vara att det var billigare när personalen var offentliganställd än nu när det är effektiva, privata företag som står för driften!

Halleluja...

/TKO

Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs

Postat: torsdag 20 oktober 2016 17:25
av Peter Bolin
Inge skrev:
Peter Bolin skrev:
Inge skrev:Jag tror att ursprungsidén faktiskt var att bygga en konkurrerande bana. Långängsbanan skulle inte bara förlängas norrut, utan även väster/söderut till Haga, varifrån man tänkte sig gemensam trafik med spårvägen och i framtiden tunnelbana under Sveavägen (den i Stockholm).

I praktiken kom förslagen att omarbetas flera gånger och senast vid inspikningen torde alla tankar på en förlängning mot Haga övergivits.
Planeringen för förlängningen av Långängsbanan kom så pass långt att man länge hade ett markreservat för den mellan Långängen och Djursholms Sveavägen. När det gäller sammanbindningen mellan Eddavägen/Svalnäs och Altorp startade faktiskt bygget av den sträckan. Ett par sprängskott avlossades, men sedan avstannade arbetet av någon anledning för att aldrig återupptas.

/Peter Bolin
Det som hände var väl 30-talsdepressionen, som gjorde marken osäljbar. När den var över hade man istället gjort golfbana av exploateringsområdet. Den östra sträckan vid golfbanan (Eddavägen-Svalnäs) drogs in och den västra förlängdes till Näsby istället för att anslutas till den östra.
Sträckan Eddavägen–Svalnäs var lågt utnyttjad under de år den fanns (1912–34) eftersom trafikunderlaget var minimalt. En orsak till att den fick vara kvar under 22 år trots utebliven exploatering av Svalnäsområdet kan ha varit att man tog hänsyn till Henrik Palme (1841–1932).

Henrik Palme var bosatt på Svalnäs gård och en av Djursholmsbanans grundare. När han hade avlidit i maj 1932 kunde sträckan läggas ned två år senare.

/Peter Bolin

Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs

Postat: torsdag 17 november 2016 20:55
av MorganH
Här en skatt vi fann i Motorvagn X2p 33 - SRJ 16 som just nu renoveras i Roslagsbanans Veterantågsförening:

Bild

Biljetten ligger på motorvagnens manöverbord.

https://www.facebook.com/roslagsbanansv ... sforening/