Re: Identifiera gammal spårvagnsbild?
Postat: onsdag 07 september 2016 13:52
Rätt bild - Tack Harald
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Den uniformerade mannen utan biljettväska är inte förare. Märket han har överst i mössan är en SNS-knapp med stora blixtar som strålar åt höger och vänster. Detta märke tillverkades av Sporrong första gången 1915-04-30 och märket användes av vagnhallsförmän, så bilden kan inte vara fotograferad före dess. Mvh PC12C3C3C12 skrev:
Fördelningen 1 förare på 9 kondisar tyder på släpvagnstillkoppling.
Skulle förstått det på den korta jackan att det inte var någon förare, frågan är vad gör en vagnhallsförman där ute?PCC skrev:Den uniformerade mannen utan biljettväska är inte förare. Märket han har överst i mössan är en SNS-knapp med stora blixtar som strålar åt höger och vänster. Detta märke tillverkades av Sporrong första gången 1915-04-30 och märket användes av vagnhallsförmän, så bilden kan inte vara fotograferad före dess. Mvh PC12C3C3C12 skrev:
Fördelningen 1 förare på 9 kondisar tyder på släpvagnstillkoppling.
Anders Hanquist skrev:Det gäller att försöka identifiera platsen genom att studera den bebyggelsen som skymtar i bakgrunden. Staketet och den rundbågade fönstren för tankarna till dåvarande Svea Artilleriregementes kasernbyggnad på Valhallavägen https://commons.wikimedia.org/wiki/File:AMA.0010186.jpg (sedermera Militärhögskolan, numera andra kontor). Dock är ingen av byggnadskropparna mot Valhallavägen så låg (bara ett plan) som byggnaden på bilden förefaller vara. Så det faller på det.
Inte ett dugg mystiskt. Platsen är uppställningsspåren i Valhallavägen, som inte låg utanför A1:s kaserner utan närmare Lidingövägen (eller Sturevägen som den hette förr). Byggnaden till vänster är en mindre byggnad på A1:s område. Jag har inte hittat några bilder av den, men den syns t.ex. på 1909 års karta hos Stockholmskällan. Den ligger indragen från gatan som byggnaden på bilden. Kasernerna skymtar som en grå massa i bakgrunden till höger. En kontaktledningsstolpe i änden av det ena spåret syns också till höger. Man ser t.o.m. vad som kan vara kontaktledning över vagnen med fullsattskylten nedfälld. Toppen av en stolpe syns också över den.Anders Hanquist skrev:Har nu kollat den obeskurna bilden på vykortsforumet. Staketet verkar fortsätta till höger bakom vagnarna. Kontaktledning verkat att saknas (i vart fall skyns inte skymten av stolpar), trots att bilden ska vara tagen 1915, långt in i den elektriska epoken. Fortfarande rätt mystiskt, alltså.
Hur såg det ut i trakten av Norrhallen innan den nuvarande 20-talsbebyggelsen på Birger Jarlsgatans östra sida uppfördes?
Om Harald har rätt (vilket han brukar ha) så är det de s.k. "Stadionspåren" som anlades för att ställa upp tåg och tillkopplingsvagnar för att tömma "Stockholms Stadion" efter olika evenemang. Denna arena invigdes år 1912 vilket korresponderar med på bilden angivet årtal 1915.Harald skrev: Inte ett dugg mystiskt. Platsen är uppställningsspåren i Valhallavägen, som inte låg utanför A1:s kaserner utan närmare Lidingövägen (eller Sturevägen som den hette förr
1 skrev:Om Harald har rätt (vilket han brukar ha) så är det de s.k. "Stadionspåren" som anlades för att ställa upp tåg och tillkopplingsvagnar för att tömma "Stockholms Stadion" efter olika evenemang. Denna arena invigdes år 1912 vilket korresponderar med på bilden angivet årtal 1915.Harald skrev: Inte ett dugg mystiskt. Platsen är uppställningsspåren i Valhallavägen, som inte låg utanför A1:s kaserner utan närmare Lidingövägen (eller Sturevägen som den hette förr
Någon annan användning för spåren har jag aldrig upplevt förutom att ställa upp "trasor" samt SSS-Stockholms alla utfärder där vi parkerade våra vagnar för att snett över korsningen Valhallavägen/Lidingövägen traditionsenligt intaga vår lunch på restaurang "Stadionhof".
Tänk så mycket roligt vi gamla stötar hade det i flydda tider!
Hälsningar / Lena
Dock med förbehållet att 1915 års spår inte nödvändigtvis låg i samma läge som 1967 års.1 skrev: Om Harald har rätt (vilket han brukar ha) så är det de s.k. "Stadionspåren" som anlades för att ställa upp tåg och tillkopplingsvagnar för att tömma "Stockholms Stadion" efter olika evenemang. Denna arena invigdes år 1912 vilket korresponderar med på bilden angivet årtal 1915.
Gissningsvis var det han som körde ut släpvagnarna, antingen som en normal del av hans arbete eller för att någon annan lämplig förare inte fanns tillgänglig vid just det här tillfället.C12C3C3C12 skrev:Skulle förstått det på den korta jackan att det inte var någon förare, frågan är vad gör en vagnhallsförman där ute?
Visst var det så. Jag flyttade in i min första lägenhet på Valhallavägen våren 1961. Mitt i smeten med linjerna 4, 8, 10, 20 & 21 samt "Stadionspåren" inom syn- och hörhåll.C12C3C3C12 skrev:Jag kommer ihåg dom där "Stadionspåren", var Norrhallen som ansvarade för extratågen som ställdes upp där, svagt minne av att jag sett vagnar där vid ett tillfälle. Kom ihåg att Norrhallen hade "springvagnar" stationerade fram till 1962 eventuellt fram till nerläggningen 1964.
De första utfärderna började med linje 22 osv när vi kom till linje 26 så slutade vi med nya linjenummer därför att linje 27 var en linje på Tunnelbanan. Sedan var alla utfärder på linje 26 tur 17.Hechtwagen skrev:1 skrev:Om Harald har rätt (vilket han brukar ha) så är det de s.k. "Stadionspåren" som anlades för att ställa upp tåg och tillkopplingsvagnar för att tömma "Stockholms Stadion" efter olika evenemang. Denna arena invigdes år 1912 vilket korresponderar med på bilden angivet årtal 1915.Harald skrev: Inte ett dugg mystiskt. Platsen är uppställningsspåren i Valhallavägen, som inte låg utanför A1:s kaserner utan närmare Lidingövägen (eller Sturevägen som den hette förr
Någon annan användning för spåren har jag aldrig upplevt förutom att ställa upp "trasor" samt SSS-Stockholms alla utfärder där vi parkerade våra vagnar för att snett över korsningen Valhallavägen/Lidingövägen traditionsenligt intaga vår lunch på restaurang "Stadionhof".
Tänk så mycket roligt vi gamla stötar hade det i flydda tider!
Hälsningar / Lena
Nja... Kand detdär verkligen vara SSS:s utfärd på bilden? Då hade väl vagnen varit skyltad 26?
Spåren användes en vecka före linje 10:s nedläggning för att härbärgera linje 10E vid ett evenemang på Stockholms stadion. Nej det var för en gångs skull inte Djurgården som skulle få stryk utan har för mig att det var "Canadian Hell Drivers" som studsade omkring. Kanske Lidingövagnarna trianglades senare under året men det här bör väl i alla fall vara sista gången spåren användes för trafikändamål. Kommer ihåg hur glad jag blev när jag såg extratågen, att det inte som brukligt var vid denna tid var en lång rad av extrabussar istället, att man slapp anträda resan hem i en gammal möggig H20 exempelvis!Stefan Isaksson skrev:Dock med förbehållet att 1915 års spår inte nödvändigtvis låg i samma läge som 1967 års.1 skrev: Om Harald har rätt (vilket han brukar ha) så är det de s.k. "Stadionspåren" som anlades för att ställa upp tåg och tillkopplingsvagnar för att tömma "Stockholms Stadion" efter olika evenemang. Denna arena invigdes år 1912 vilket korresponderar med på bilden angivet årtal 1915.
Förresten var väl spårens sista användning att vända Lidingöbanornas vagnar.
Gissningsvis var det han som körde ut släpvagnarna, antingen som en normal del av hans arbete eller för att någon annan lämplig förare inte fanns tillgänglig vid just det här tillfället.C12C3C3C12 skrev:Skulle förstått det på den korta jackan att det inte var någon förare, frågan är vad gör en vagnhallsförman där ute?
Kul att se ordet tillkopplingsvagn. Ordet används i SSB handlingar för den äldsta elspårvagnstiden för släpvagn. Begreppet släpvagn verkar introduceras först senare.
SI
Det här var en rolig tråd som väckte många minnen hos en gammal stöt som faktiskt upplevt det IRL.218 skrev: Spåren användes en vecka före linje 10:s nedläggning för att härbärgera linje 10E vid ett evenemang på Stockholms stadion. Nej det var för en gångs skull inte Djurgården som skulle få stryk utan har för mig att det var "Canadian Hell Drivers" som studsade omkring. Kanske Lidingövagnarna trianglades senare under året men det här bör väl i alla fall vara sista gången spåren användes för trafikändamål. Kommer ihåg hur glad jag blev när jag såg extratågen, att det inte som brukligt var vid denna tid var en lång rad av extrabussar istället, att man slapp anträda resan hem i en gammal möggig H20 exempelvis! 218
Vilken fantastisk bild! Tack!1 skrev:Det här var en rolig tråd som väckte många minnen hos en gammal stöt som faktiskt upplevt det IRL.218 skrev: Spåren användes en vecka före linje 10:s nedläggning för att härbärgera linje 10E vid ett evenemang på Stockholms stadion. Nej det var för en gångs skull inte Djurgården som skulle få stryk utan har för mig att det var "Canadian Hell Drivers" som studsade omkring. Kanske Lidingövagnarna trianglades senare under året men det här bör väl i alla fall vara sista gången spåren användes för trafikändamål. Kommer ihåg hur glad jag blev när jag såg extratågen, att det inte som brukligt var vid denna tid var en lång rad av extrabussar istället, att man slapp anträda resan hem i en gammal möggig H20 exempelvis! 218
I letandet efter en passande illustration till "något helt annat" fann jag nedanstående som väl passar in på 218 inlägg!
Hälsar / Lena