Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
2 kondisar håller handen på Napoleon vis.twr skrev:Att en av männen håller handen innanför rocken tyder på att han är Napoleon, alltså före 1821!
Ja, faktiskt. Fick de inte ha vantar?C12C3C3C12 skrev:2 kondisar håller handen på Napoleon vis.twr skrev:Att en av männen håller handen innanför rocken tyder på att han är Napoleon, alltså före 1821!
Det är inte, men det var så kuperat. Valhallavägen är nedschaktad/nedsprängd här. Det finns inget i bilden som stämmer med Haga södra. Däremot så stämmer det bra med Valhallavägen, både med 1909 år karta och med den här bilden:Stefan Widén skrev:Är det verkligen så kuperat som man kan se på bilden vid Valhallavägen? Speciellt i bortre högra änden där det verkar gå ner ganska kraftigt. uppgiften om 1915 gjorde att min gissning sprackmen är väl bara att leta vidare.
Haga södra är min nästa gissning.
Stefan
Om man med några få ord ska sammanfatta gaturegleringarna i Stockholm, så passar orden berg sjunken djup stån upp. Just vid Stadion är det faktiskt ganska kuperat norr om Valhallavägen, och det kan mycket väl ha varit mer kuperat förr. (Jag borde gjort min hemläxa: det finns en topografisk karta från 1880-talet på antingen Stockholmskällan eller Stadsmuseums hemsida, men den har jag inte konsulterat.)Stefan Widén skrev:Är det verkligen så kuperat som man kan se på bilden vid Valhallavägen? Speciellt i bortre högra änden där det verkar gå ner ganska kraftigt. uppgiften om 1915 gjorde att min gissning sprackmen är väl bara att leta vidare.
Haga södra är min nästa gissning.
Stefan
Är det den här: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/tra ... -pa-43517/Karlaplan 1948 skrev:Beträffande bilden jag hänvisar till med vedlastade vagnar har jag sett den många gånger men vet inte var.
Det är kuperat söder om Valhallavägen också. Brahegatan och Grev Turegatan lutar uppför från Valhallavägen.Karlaplan 1948 skrev:Beträffande terrängens kuppering så syns den fortfarande dels på de nybyggnaderna vid Musikhögskolan längst i öster vars markplan idag ligger några meter högre än Valhallavägen och dels mellan gamla A1:s kasern (gula byggnaden) öster om Musikhögskolan och fram mot Sibyllegatan. Valhallavägen ligger några meter högre än markytan framför A1:s fd kasern.