Identifiera gammal spårvagnsbild?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Identifiera gammal spårvagnsbild?

Inlägg av bark »

Den här bilden dök upp på ett vykortsamlarforum (där man också kan se bilden oklippt). Någon som kan lista ut var det är? Och när?

Bild
Bild
Användarens profilbild
Stefan B

Re: Identifiera gammal spårvagnsbild?

Inlägg av Stefan B »

Att döma av vagn 181 t.v., som är en släpvagn typ B2 hos Stockholms Nya Spårvägs ABs (Norra Bolaget) är vi i perioden 1905-1916. Det hela verkar ju vara uppställningsspår för släpvagnar. Men var? Den lantliga miljön talar för Haga, Hagalund eller Råsunda eller Ulvsunda. Vad tror ni andra?
Användarens profilbild
Båtsman

Inlägg av Båtsman »

Bellmansro innan slingan byggdes?
"If you want the truth to stand clear before you, never be for or against. The struggle between "for" and "against" is the mind's worst disease." Sent-ts'an c 700 BC
twr

Inlägg av twr »

Att en av männen håller handen innanför rocken tyder på att han är Napoleon, alltså före 1821! :lol:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Jag gissar på Biskopsudden och utställningen 1909. Den hölls öppen 4 juni till 15 sept men förlängdes till den 30 sept... kanske var det sista dagen och det just hade kommit ett tidigt snöfall. marken verkar inte vara frusen så ...

Hittade denna karta där spåren finns med

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konstindu ... a_1909.jpg

Om fotgrafen stod i närheten av telekiosken skulle det stämma..... kanske

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Jag tycker mer att det ser ut som ett spårkryss, bägge spåren går rakt fram plus mot varandra.
Användes sådana på den tiden?

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Inlägg av Stefan Isaksson »

Av växlarna att döma är det dubbla (och korsande) övergångsväxlar där fotografen står. (Alternativet, att vagnarna står uppställda precis framför en linjeförgrening verkar inte sannolikt.)

Eftersom spåren är nedsänkta kanske man inte ska tro på en provisorisk linje (fast säker kan man ju inte vara); däremot verkar det vara en plats där mer omfattande tillkoppling av släpvagnar gjordes. Och, om inte hälften av vagnarna ställts upp på trafikspår, så borde det vara i samband med en ändstation, eller en helt avskiljd uppställningsbangård.

Tänkbara platser kringskärs väl av att vägens fortsättning verkar ligga i svag kurva, så en tidig inkarnation av uppställningsspår vid Stadion kan nog uteslutas (eller...?).

Edit: Den högra vagnen tycks enligt det fullständiga fotot vara av typen SNS B1, och det verkar rent allmänt vara en blandning av vagntyper. Om man tror att SNS gärna tursatte respektive linje med vagnar av samma typ (jag kan inte bevisa det, ännu i alla fall, men jag tror att det var så), så är det ett skarpt indicium för att det inte är en "vanlig" släpvagnsutsättning vi ser, utan snarare i samband med något evenemang där SNS satt i allt vad man hade.

SI
Lars_J

Inlägg av Lars_J »

Man skymtar en byggnad bakom ett staket, detta är urklippt och uppförstorat i första inlägget. Går byggnaden att identifiera - den kan till och med finnas kvar.

Funderar/Lars J
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

twr skrev:Att en av männen håller handen innanför rocken tyder på att han är Napoleon, alltså före 1821! :lol:
2 kondisar håller handen på Napoleon vis.

Fördelningen 1 förare på 9 kondisar tyder på släpvagnstillkoppling.

Mitt bud är Haga Södra (men jag kan ha fel eftersom spåren är som sagt gatuspår).
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Kan det inte vara här då?
twr

Inlägg av twr »

C12C3C3C12 skrev:
twr skrev:Att en av männen håller handen innanför rocken tyder på att han är Napoleon, alltså före 1821! :lol:
2 kondisar håller handen på Napoleon vis.
Ja, faktiskt. Fick de inte ha vantar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Karlaplan 1948

Inlägg av Karlaplan 1948 »

Nytt alternativ:
Valhallavägen, i tidigare smalare variant före det att norra väghalvan byggts, utanför nuvarande Musikhögskolan med fd Generalstabens stall senare Swartlings rikskola.
Ledtråd en gammal spårvagnsbild med vedlast på denna plats. Kanske embryot till den senare uppställningsplatsen mitt i Valahallvägen öster om korsning med Sturegatan/Lidingövägen.
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

[quote="Karlaplan 1948"]Nytt alternativ:
Valhallavägen, i tidigare smalare variant före det att norra väghalvan byggts, utanför nuvarande Musikhögskolan med fd Generalstabens stall senare Swartlings rikskola.
Ledtråd en gammal spårvagnsbild med vedlast på denna plats. Kanske embryot till den senare uppställningsplatsen mitt i Valahallvägen öster om korsning med Sturegatan/Lidingöväg
Håller med! Kan du länka till den bilden? Vet vilken du menar och det är sannolikt valhallavägen öster om sturegatan bilden är tagen.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Nytillkommen information: Någon har noterat 1915 på kortets baksida.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Håller med om Valhallavägen. Det stämmer bra med 1909 års karta hos Stockholmskällan. Jag har letat bilder där också, men hittar ingen bra. Däremot så hittade jag en bild på ändstationen vid Bellmansro som visar att det inte är där: http://stockholmskallan.se/PostFiles/SM ... 00799S.jpg
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Är det verkligen så kuperat som man kan se på bilden vid Valhallavägen? Speciellt i bortre högra änden där det verkar gå ner ganska kraftigt. uppgiften om 1915 gjorde att min gissning sprack :( men är väl bara att leta vidare.

Haga södra är min nästa gissning.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Stefan Widén skrev:Är det verkligen så kuperat som man kan se på bilden vid Valhallavägen? Speciellt i bortre högra änden där det verkar gå ner ganska kraftigt. uppgiften om 1915 gjorde att min gissning sprack :( men är väl bara att leta vidare.

Stefan
Det är inte, men det var så kuperat. Valhallavägen är nedschaktad/nedsprängd här. Det finns inget i bilden som stämmer med Haga södra. Däremot så stämmer det bra med Valhallavägen, både med 1909 år karta och med den här bilden:

http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/tra ... -pa-43517/

Notera häcken, den lutande björken och staketet i bakgrunden som syns på båda bilderna.
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Inlägg av Stefan Isaksson »

Stefan Widén skrev:Är det verkligen så kuperat som man kan se på bilden vid Valhallavägen? Speciellt i bortre högra änden där det verkar gå ner ganska kraftigt. uppgiften om 1915 gjorde att min gissning sprack :( men är väl bara att leta vidare.

Stefan
Om man med några få ord ska sammanfatta gaturegleringarna i Stockholm, så passar orden berg sjunken djup stån upp. Just vid Stadion är det faktiskt ganska kuperat norr om Valhallavägen, och det kan mycket väl ha varit mer kuperat förr. (Jag borde gjort min hemläxa: det finns en topografisk karta från 1880-talet på antingen Stockholmskällan eller Stadsmuseums hemsida, men den har jag inte konsulterat.)

Jag har funderat på Haga södra, men det känns fel: för det första tycker jag att Uppsalavägen verkar ligga på fel sida och för det andra tycker jag att det ser ut som fel årstid för en större släpvagnsinsats. Dessutom tvivlar jag på att släpvagnar sattes ut på 3-an vid Haga Södra, linjen gick ju trots allt förbi minst den ena, och i fallet var tredje vagn båda, av SNS största vagnhallar: Huvudstationen vid Eriksbergsplan och Råsunda. Det vore mycket naturligare att sätta ut dem där.
Och på tal om Råsundabanan: dess spår borde vara synliga om det är frågan om Haga Södra.

SI
Karlaplan 1948

Inlägg av Karlaplan 1948 »

Beträffande bilden jag hänvisar till med vedlastade vagnar har jag sett den många gånger men vet inte var.
Beträffande terrängens kuppering så syns den fortfarande dels på de nybyggnaderna vid Musikhögskolan längst i öster vars markplan idag ligger några meter högre än Valhallavägen och dels mellan gamla A1:s kasern (gula byggnaden) öster om Musikhögskolan och fram mot Sibyllegatan. Valhallavägen ligger några meter högre än markytan framför A1:s fd kasern. A1 flyttade till Linköping i slutet av 1950-talet och sedan använde Sveriges Radio och TV en stor del av byggnaderna innan de omvandlades till kontor för Försvarshögskolan och sedan bland annat PTS (Post- och Telestyrelsen).
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Karlaplan 1948 skrev:Beträffande bilden jag hänvisar till med vedlastade vagnar har jag sett den många gånger men vet inte var.
Är det den här: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/tra ... -pa-43517/
Karlaplan 1948 skrev:Beträffande terrängens kuppering så syns den fortfarande dels på de nybyggnaderna vid Musikhögskolan längst i öster vars markplan idag ligger några meter högre än Valhallavägen och dels mellan gamla A1:s kasern (gula byggnaden) öster om Musikhögskolan och fram mot Sibyllegatan. Valhallavägen ligger några meter högre än markytan framför A1:s fd kasern.
Det är kuperat söder om Valhallavägen också. Brahegatan och Grev Turegatan lutar uppför från Valhallavägen.
Skriv svar