Identifiera gammal spårvagnsbild?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Karlaplan 1948

Re: Identifiera gammal spårvagnsbild?

Inlägg av Karlaplan 1948 »

Rätt bild - Tack Harald
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Ja den bilden måste man hålla med om visar samma plats.

Dessa trådar är verkligen det som gör forumet roligt

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
TKO

Inlägg av TKO »

Håller med kamrat Widén att trådar som denna är rolig. Eftersom mina kunskaper i tidig stockholmsk spårvägshistoria är ytterst begränsade har jag inte lagt mej i diskussionen, utan bara njutit av de intressanta inläggen. Det var nästan som i Musikfrågan på Sten Bromans tid, när de tävlande resonerar sej fram till det rätta svaret!

vänligen
Thomas K Ohlsson
(själv gissade jag spontant "någonstans på Djurgården", men det var ju vare sej särskilt exakt eller korrekt!)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
PCC

Inlägg av PCC »

C12C3C3C12 skrev:
Fördelningen 1 förare på 9 kondisar tyder på släpvagnstillkoppling.
Den uniformerade mannen utan biljettväska är inte förare. Märket han har överst i mössan är en SNS-knapp med stora blixtar som strålar åt höger och vänster. Detta märke tillverkades av Sporrong första gången 1915-04-30 och märket användes av vagnhallsförmän, så bilden kan inte vara fotograferad före dess. Mvh P
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Det gäller att försöka identifiera platsen genom att studera den bebyggelsen som skymtar i bakgrunden. Staketet och den rundbågade fönstren för tankarna till dåvarande Svea Artilleriregementes kasernbyggnad på Valhallavägen https://commons.wikimedia.org/wiki/File:AMA.0010186.jpg (sedermera Militärhögskolan, numera andra kontor). Dock är ingen av byggnadskropparna mot Valhallavägen så låg (bara ett plan) som byggnaden på bilden förefaller vara. Så det faller på det.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

PCC skrev:
C12C3C3C12 skrev:
Fördelningen 1 förare på 9 kondisar tyder på släpvagnstillkoppling.
Den uniformerade mannen utan biljettväska är inte förare. Märket han har överst i mössan är en SNS-knapp med stora blixtar som strålar åt höger och vänster. Detta märke tillverkades av Sporrong första gången 1915-04-30 och märket användes av vagnhallsförmän, så bilden kan inte vara fotograferad före dess. Mvh P
Skulle förstått det på den korta jackan att det inte var någon förare, frågan är vad gör en vagnhallsförman där ute?
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Har nu kollat den obeskurna bilden på vykortsforumet. Staketet verkar fortsätta till höger bakom vagnarna. Kontaktledning verkar att saknas (i vart fall syns inte skymten av stolpar), trots att bilden ska vara tagen 1915, långt in i den elektriska epoken. Fortfarande rätt mystiskt, alltså.
Hur såg det ut i trakten av Norrhallen innan den nuvarande 20-talsbebyggelsen på Birger Jarlsgatans östra sida uppfördes?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Anders Hanquist skrev:Det gäller att försöka identifiera platsen genom att studera den bebyggelsen som skymtar i bakgrunden. Staketet och den rundbågade fönstren för tankarna till dåvarande Svea Artilleriregementes kasernbyggnad på Valhallavägen https://commons.wikimedia.org/wiki/File:AMA.0010186.jpg (sedermera Militärhögskolan, numera andra kontor). Dock är ingen av byggnadskropparna mot Valhallavägen så låg (bara ett plan) som byggnaden på bilden förefaller vara. Så det faller på det.
Anders Hanquist skrev:Har nu kollat den obeskurna bilden på vykortsforumet. Staketet verkar fortsätta till höger bakom vagnarna. Kontaktledning verkat att saknas (i vart fall skyns inte skymten av stolpar), trots att bilden ska vara tagen 1915, långt in i den elektriska epoken. Fortfarande rätt mystiskt, alltså.
Hur såg det ut i trakten av Norrhallen innan den nuvarande 20-talsbebyggelsen på Birger Jarlsgatans östra sida uppfördes?
Inte ett dugg mystiskt. Platsen är uppställningsspåren i Valhallavägen, som inte låg utanför A1:s kaserner utan närmare Lidingövägen (eller Sturevägen som den hette förr). Byggnaden till vänster är en mindre byggnad på A1:s område. Jag har inte hittat några bilder av den, men den syns t.ex. på 1909 års karta hos Stockholmskällan. Den ligger indragen från gatan som byggnaden på bilden. Kasernerna skymtar som en grå massa i bakgrunden till höger. En kontaktledningsstolpe i änden av det ena spåret syns också till höger. Man ser t.o.m. vad som kan vara kontaktledning över vagnen med fullsattskylten nedfälld. Toppen av en stolpe syns också över den.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Det är med 100% säkerhet bestämt att bilden är ifrån Valhallavägen öster om Sturegatan. Sedan får man ju alltid spekulera fritt! Minns bilden från odenplan som någon ansåg var ifrån London.... :D
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Harald skrev: Inte ett dugg mystiskt. Platsen är uppställningsspåren i Valhallavägen, som inte låg utanför A1:s kaserner utan närmare Lidingövägen (eller Sturevägen som den hette förr
Om Harald har rätt (vilket han brukar ha) så är det de s.k. "Stadionspåren" som anlades för att ställa upp tåg och tillkopplingsvagnar för att tömma "Stockholms Stadion" efter olika evenemang. Denna arena invigdes år 1912 vilket korresponderar med på bilden angivet årtal 1915.

Någon annan användning för spåren har jag aldrig upplevt förutom att ställa upp "trasor" samt SSS-Stockholms alla utfärder där vi parkerade våra vagnar för att snett över korsningen Valhallavägen/Lidingövägen traditionsenligt intaga vår lunch på restaurang "Stadionhof".

Bild

Tänk så mycket roligt vi gamla stötar hade det i flydda tider!

Hälsningar / Lena
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

1 skrev:
Harald skrev: Inte ett dugg mystiskt. Platsen är uppställningsspåren i Valhallavägen, som inte låg utanför A1:s kaserner utan närmare Lidingövägen (eller Sturevägen som den hette förr
Om Harald har rätt (vilket han brukar ha) så är det de s.k. "Stadionspåren" som anlades för att ställa upp tåg och tillkopplingsvagnar för att tömma "Stockholms Stadion" efter olika evenemang. Denna arena invigdes år 1912 vilket korresponderar med på bilden angivet årtal 1915.

Någon annan användning för spåren har jag aldrig upplevt förutom att ställa upp "trasor" samt SSS-Stockholms alla utfärder där vi parkerade våra vagnar för att snett över korsningen Valhallavägen/Lidingövägen traditionsenligt intaga vår lunch på restaurang "Stadionhof".

Bild

Hälsningar / Lena

Nja... Kand detdär verkligen vara SSS:s utfärd på bilden? Då hade väl vagnen varit skyltad 26? :o
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Inlägg av Stefan Isaksson »

1 skrev: Om Harald har rätt (vilket han brukar ha) så är det de s.k. "Stadionspåren" som anlades för att ställa upp tåg och tillkopplingsvagnar för att tömma "Stockholms Stadion" efter olika evenemang. Denna arena invigdes år 1912 vilket korresponderar med på bilden angivet årtal 1915.
Dock med förbehållet att 1915 års spår inte nödvändigtvis låg i samma läge som 1967 års.

Förresten var väl spårens sista användning att vända Lidingöbanornas vagnar.
C12C3C3C12 skrev:Skulle förstått det på den korta jackan att det inte var någon förare, frågan är vad gör en vagnhallsförman där ute?
Gissningsvis var det han som körde ut släpvagnarna, antingen som en normal del av hans arbete eller för att någon annan lämplig förare inte fanns tillgänglig vid just det här tillfället.

Kul att se ordet tillkopplingsvagn. Ordet används i SSB handlingar för den äldsta elspårvagnstiden för släpvagn. Begreppet släpvagn verkar introduceras först senare.

SI
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Jag kommer ihåg dom där "Stadionspåren", var Norrhallen som ansvarade för extratågen som ställdes upp där, svagt minne av att jag sett vagnar där vid ett tillfälle. Kom ihåg att Norrhallen hade "springvagnar" stationerade fram till 1962 eventuellt fram till nerläggningen 1964.
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

C12C3C3C12 skrev:Jag kommer ihåg dom där "Stadionspåren", var Norrhallen som ansvarade för extratågen som ställdes upp där, svagt minne av att jag sett vagnar där vid ett tillfälle. Kom ihåg att Norrhallen hade "springvagnar" stationerade fram till 1962 eventuellt fram till nerläggningen 1964.
Visst var det så. Jag flyttade in i min första lägenhet på Valhallavägen våren 1961. Mitt i smeten med linjerna 4, 8, 10, 20 & 21 samt "Stadionspåren" inom syn- och hörhåll.

Främst linje 4E tursattes med en härlig blandning av "buggtåg" och "springvagnar" samt blandning av detta. 4E kördes med två olika omlopp;

- Odenplan - Östra station med vändning på Valhallavägen strax efter Lidingövägen. Övergångsväxeln kan man fortfarande hitta rester av i parkeringen

Bild

- Fridhemsplan - Hakberget

Bild

// Lena
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

Hechtwagen skrev:
1 skrev:

Bild

Hälsningar / Lena

Nja... Kand detdär verkligen vara SSS:s utfärd på bilden? Då hade väl vagnen varit skyltad 26? :o
De första utfärderna började med linje 22 osv när vi kom till linje 26 så slutade vi med nya linjenummer därför att linje 27 var en linje på Tunnelbanan. Sedan var alla utfärder på linje 26 tur 17.
Med vänlig hälsning AGR.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
218

Inlägg av 218 »

Stefan Isaksson skrev:
1 skrev: Om Harald har rätt (vilket han brukar ha) så är det de s.k. "Stadionspåren" som anlades för att ställa upp tåg och tillkopplingsvagnar för att tömma "Stockholms Stadion" efter olika evenemang. Denna arena invigdes år 1912 vilket korresponderar med på bilden angivet årtal 1915.
Dock med förbehållet att 1915 års spår inte nödvändigtvis låg i samma läge som 1967 års.

Förresten var väl spårens sista användning att vända Lidingöbanornas vagnar.
C12C3C3C12 skrev:Skulle förstått det på den korta jackan att det inte var någon förare, frågan är vad gör en vagnhallsförman där ute?
Gissningsvis var det han som körde ut släpvagnarna, antingen som en normal del av hans arbete eller för att någon annan lämplig förare inte fanns tillgänglig vid just det här tillfället.

Kul att se ordet tillkopplingsvagn. Ordet används i SSB handlingar för den äldsta elspårvagnstiden för släpvagn. Begreppet släpvagn verkar introduceras först senare.

SI
Spåren användes en vecka före linje 10:s nedläggning för att härbärgera linje 10E vid ett evenemang på Stockholms stadion. Nej det var för en gångs skull inte Djurgården som skulle få stryk utan har för mig att det var "Canadian Hell Drivers" som studsade omkring. Kanske Lidingövagnarna trianglades senare under året men det här bör väl i alla fall vara sista gången spåren användes för trafikändamål. Kommer ihåg hur glad jag blev när jag såg extratågen, att det inte som brukligt var vid denna tid var en lång rad av extrabussar istället, att man slapp anträda resan hem i en gammal möggig H20 exempelvis!

218
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

218 skrev: Spåren användes en vecka före linje 10:s nedläggning för att härbärgera linje 10E vid ett evenemang på Stockholms stadion. Nej det var för en gångs skull inte Djurgården som skulle få stryk utan har för mig att det var "Canadian Hell Drivers" som studsade omkring. Kanske Lidingövagnarna trianglades senare under året men det här bör väl i alla fall vara sista gången spåren användes för trafikändamål. Kommer ihåg hur glad jag blev när jag såg extratågen, att det inte som brukligt var vid denna tid var en lång rad av extrabussar istället, att man slapp anträda resan hem i en gammal möggig H20 exempelvis! 218
Det här var en rolig tråd som väckte många minnen hos en gammal stöt som faktiskt upplevt det IRL.

I letandet efter en passande illustration till "något helt annat" fann jag nedanstående som väl passar in på 218 inlägg!

Bild

Hälsar / Lena
218

Inlägg av 218 »

1 skrev:
218 skrev: Spåren användes en vecka före linje 10:s nedläggning för att härbärgera linje 10E vid ett evenemang på Stockholms stadion. Nej det var för en gångs skull inte Djurgården som skulle få stryk utan har för mig att det var "Canadian Hell Drivers" som studsade omkring. Kanske Lidingövagnarna trianglades senare under året men det här bör väl i alla fall vara sista gången spåren användes för trafikändamål. Kommer ihåg hur glad jag blev när jag såg extratågen, att det inte som brukligt var vid denna tid var en lång rad av extrabussar istället, att man slapp anträda resan hem i en gammal möggig H20 exempelvis! 218
Det här var en rolig tråd som väckte många minnen hos en gammal stöt som faktiskt upplevt det IRL.

I letandet efter en passande illustration till "något helt annat" fann jag nedanstående som väl passar in på 218 inlägg!

Bild

Hälsar / Lena
Vilken fantastisk bild! Tack!
Med vänlig hälsning
218
TKO

Inlägg av TKO »

Bild

Håller med om att det är en trevlig och intressant bild.

Eftersom jag trots min tilltagande ålder inte "var med på den tiden" så passar jag på att ställa en fråga - till dom som var det:

På bilden ser vi trevagnarståg. Hur vanligt var detta på innerstadslinjerna? Förekom det på ordinarie linjer eller enbart på förstärkningslinjer? (Mitt svaga minen är att alla bilder jag sett på trevagnarståg på innerstadlinje är med "E"-skyltar.)

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Linje 7 gick med trevagnståg på sommaren.

http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/lin ... nen-77799/

Det förekom nog en del trevagnståg på andra linjer också. På den här bilden ser det t.ex. ut att vara ett trevagnståg på linje 3:

http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/spa ... ken-61290/

Förmodligen minskade behovet av trevagnståg när mustangsläpen kom, och ännu mer när den genomgående tunnelbanan var klar.
Skriv svar