Lite urspårning, men om Roslagsbanan...
Man kan ju faktiskt säga att RB är Roslagens tunnelbana. Eller håller på att bli i varje fall. Dubbelspår, tätare trafik och kanske till och med i tunnel inne i stan om några år.
Eftersom Sossarna inte är så smarta så kanske det går att lura dom så småningom...
Värsta scenario om S vinner i Stockholm?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Värsta scenario om S vinner i Stockholm?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Re: Sv: Värsta scenario om S vinner i Stockholm?
Det sägs att på den planerade nya raka sträckningen av banan mellan Kårsta och Rö ska det kunna gå i 120 km/t.
Det är ju bra att Du tjänar så mycket så Du har råd med att de RödGröna vinner valet.C20_rules skrev:Ok får väl ta tillbaka kritiken. Men dom ska alltså höja maxhastigheten till 120 km/h? Enl vad jag sett så var det ju lite si och så med det (men det var ju ett tag sen). Om jag ska erkänna så hade jag tagit fel på avstånden också (det är ju verkligen inte att jämföra med dom andra lokalbanorna eller tunnelbanan), när jag uppskattade snittfartenCS skrev: Den nya systemhastigheten på Roslagbanans spår är 120 km/h. De nya fordonen kravställs för 100 km/h. Medelhastigheten för de olika linjerna på Roslagsbanan ligger mellan 40 och 60 km/h.
Motsvarande data för tunnelbanan är
90 km/h, 80 km/h och 30-40 km/h.
Så det är snarare Tunnelbanan som "dom borde inte tycka värt att satsa på."
Men det är kanske så att det finns en särskild sorts lyckokänsla som vederfars tunnelbaneresenären som gör att denne upplever att tunnelbanan är snabbast, mest kapacitestsark och att systemet ger en känsla av att hen befinner sig i en stor stad. På något sätt kanske det är värt 20mdr att Täby finns med på tunnelbanekartan för att det då känns som att Täby är en del av Storstockholm som även du C20_rules får besöka. Och mot en sådan känsla står sig bristande resandeunderlag, långa restider, låg samhällsekonomisk nytta slätt.
Det kanske är så för alla som inte utnyttjar Roslagsbanan att de känner sig vilsna och osäkra i hur de ska bete sig på Roslagsbanan. Gäller verkligen SL-kortet. Och då är Roslagsbanan något främmande, farligt och konstigt som bör bekämpas.
- t ex Stockholm-Kårsta är ju nästan lika långt som från centralen till Bålsta för pendeltågen (42 km jämfört med 43,4 centralen-Bålsta).
http://www.jarnvag.net/index.php/bangui ... olm-karsta
Men jag vet inte om jag är beredd att ta alla annan skit man får med alliansen bara för att rädda utbyggnaden av Roslagsbanan - det är ju bara hoppas dom andra "rödgröna partierna" verkar för att fortsätta bygget också. Om man stoppar det nu är det ju också "pengarna i sjön" för det man gjort hittils, som inte hunnit bli klart.
Det lär bli väldigt dyrt, åtminstone för oss som bor på landet och inte har tunnelbana.
Mer pengar till skola och omsorg? Tror jag knappast. De landsting som idag är (s)-styrda har sämre utbud än de med Alliansstyrning så varför skulle dom ändra sig?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Visst, och det har jag försökt att få fram några gånger. Gör RB så tunnelbanelik det bara går (spärrar mm) så har de styrande fått en dubblering av Stockholms Tunnelbana. Om man nu ska mäta lycka i antal tunnelbanemil, och det ska man kanske göra. Sedan får folk i Lycksele och Åsbro säga vad de vill, det där bestäms på ett högre planOdd skrev:Lite urspårning, men om Roslagsbanan...
Man kan ju faktiskt säga att RB är Roslagens tunnelbana. Eller håller på att bli i varje fall. Dubbelspår, tätare trafik och kanske till och med i tunnel inne i stan om några år.
Eftersom Sossarna inte är så smarta så kanske det går att lura dom så småningom...

:-)lle.
:-)lle