Utopiskt spårvägsnät

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Utopiskt spårvägsnät

Inlägg av Kantorn »

mullvad skrev:Spännande karta. Den skulle bli ännu bättre med tvärbanan och kanske övrig spårtrafik också. Det ingår kanske inte i uppgiften, men kanske Norra Lidingöbanan borde vara med?
Jag har medvetet valt bort tvärbanan för att den de facto inte berör innerstaden. (Jag räknar konservativt nog inte med Hammarby Sjöstad till innerstaden. Det är liksom Innerstad Wannabe.) Övrig spårtrafik gör det grötigt på gränsen till oläsbart - det är det redan nu på sina ställen.

Norra Lidingöbanan kan jag tänka mig. Men den bör ha en linje till innerstaden. Kanske längs Lidingövägen? :) Eller längs nuvarande buss 55? Jag får se.
Professionell tyckare
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Lidingövägen är smart, längst den kan man nog bygga en hel del och dess betydelse för bilar av olika slag kommer väl att minska drastiskt när Norra Länken är färdig. Tänk Er den nya Lidingögatan ungefär som Fleminggatan eller Hornsgatan, fast med spårväg i mitten!

Ännu bättre skulle det bli om Din linje 1 fortsatte rakt fram från Ropsten till Fridhemsplan, en sådan lång linje mår bättre om man undviker Lissabon-liknande dragningar i mitten och tre linjer från Värtan till Djurgårdsbron känns överdrivet!
/Göran
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:Hur kopplingen till tvärbanan tillgår inser jag att det stundom blir svårt. Men som du säger, vid Solna C och Liljeholmen borde det gå bra. Däremot tror jag att folk är så pass kapabla att byta spårvagn så att jag inte behöver ha gemensam linjesträckning någonstans. Mitt mål är att samtliga spårvägslinjer ska trafikeras med fem minuters mellanrum, med möjligen undantag för linje 6 och 27 som är mer eller mindre rena turistlinjer där det kanske räcker med 7½ eller 10 minuters mellanrum. Fyran ska gå med fyra minuters mellanrum, och helst med 4/6-vagnar a la Budapest.
Min tanke är att det är troligtvis redan många resenärer som byter vid Gullmarsplan, Liljeholmen, Alvik (och i framtiden Sundbyberg och Solna C när resandet kommit igång lite mer på nya delen av Tvärbanan). Om man då kan leda de dagliga pendlarna till direktlinjer så sparar man in hållplatsuppehållstid som annars gått åt för de resenärerna att byta vagn. Även om bytet mestadels "bara" kostar tid för resenärerna så borde det även utgöra en ren driftskostnad för spårvägsoperatören att resandeutbytet tar längre tid. Man skulle t.ex. kunna tänka sig att förlänga 24 till Årstaberg och/eller Gröndal och förlänga 3 till Sundbyberg C. Om ytterligare någon linje dras från innerstaden till Solna C så skulle den kunna förlängas till Solna Station. (Ja, eller så skulle varannan 3 kunna gå till Sundbyberg C och varannan 3 till Solna Station, fast det blir otydligare nät). Om det inte vore för svårigheten vid Gullmarsplan så vore anslutning till Tvärbanan även där en bra idé. Idag går busslinje 74 parallellt med buss 4 Södra station - Gullmarsplan och parallellt med tvärbanan Gullmarsplan-Sickla, och sedan fortsätter den "två hållplatser" till. (Ja, den hoppar över Gullmarsplan). En troligtvis rätt god kandidat att spårvägskonvertera.

Linje 7, 0 och 27 ser förresten ut att vara som gjorda för att kopplas. Nu anar jag att 27 antagligen är tänkt som en "veteranlinje", men inget hindrar väl egentligen att man kör:
7 Waldemars Udde - Centralen - Scheelegatan - Stureplan - Centralen - Scheelegatan - Stureplan - Waldemars udde
27 Waldemars udde - Stureplan - Scheelegatan - Centralen - Stureplan - Scheelegatan - Centralen - Waldemars udde
och eventuellt blandar in veteran/museifordon på samma sträcka, eventuellt i ordinarie "tåglägen"? (Om veteranfordon ska köras istället för ordinarie tåg så bör det dock vara ett krav på att max varannan tur får köras med veteranfordon om man nu inte i framtiden har veteranfordon som är tillgänglighetsanpassade). En annan variant är att man låter linjerna byta nummer mellan 7/27 någon stans längs "mittenvarvet".

Linje 6 ser intressant ut. Det kan nog ändå vara en idé att låta den vända vid centralen (och kanske ha två linjenummer, en för medurs och en för moturs). En reflektion: Det är rätt kort avstånd mellan Loudden och Kaknästornet, kan det finnas någon poäng med en förbindelse här? Om man tittar på krass ekonomi så gissar jag att det blir klart billigare men ändå inte så mycket längre körtid att dra 6 via Hakberget istället för via Berwaldhallen. Jag hoppas dock att jag har fel angånde byggkostnaden. :)
Kantorn skrev:M_M har fått några önskemål tillgodosedda.
Trevligt!

Vad gäller svårläslighet om man blandar in övrig spårtrafik (och kanske de tyngsta busslinjerna) så skulle man kunna rita de linjerna med lite lagom blekgrå färg, ungefär som på BVG's spårvagnskarta. Fast det är verkligen överkurs...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:
Kantorn skrev:Hur kopplingen till tvärbanan tillgår inser jag att det stundom blir svårt. Men som du säger, vid Solna C och Liljeholmen borde det gå bra. Däremot tror jag att folk är så pass kapabla att byta spårvagn så att jag inte behöver ha gemensam linjesträckning någonstans. Mitt mål är att samtliga spårvägslinjer ska trafikeras med fem minuters mellanrum, med möjligen undantag för linje 6 och 27 som är mer eller mindre rena turistlinjer där det kanske räcker med 7½ eller 10 minuters mellanrum. Fyran ska gå med fyra minuters mellanrum, och helst med 4/6-vagnar a la Budapest.
Min tanke är att det är troligtvis redan många resenärer som byter vid Gullmarsplan, Liljeholmen, Alvik (och i framtiden Sundbyberg och Solna C när resandet kommit igång lite mer på nya delen av Tvärbanan). Om man då kan leda de dagliga pendlarna till direktlinjer så sparar man in hållplatsuppehållstid som annars gått åt för de resenärerna att byta vagn. Även om bytet mestadels "bara" kostar tid för resenärerna så borde det även utgöra en ren driftskostnad för spårvägsoperatören att resandeutbytet tar längre tid. Man skulle t.ex. kunna tänka sig att förlänga 24 till Årstaberg och/eller Gröndal och förlänga 3 till Sundbyberg C. Om ytterligare någon linje dras från innerstaden till Solna C så skulle den kunna förlängas till Solna Station. (Ja, eller så skulle varannan 3 kunna gå till Sundbyberg C och varannan 3 till Solna Station, fast det blir otydligare nät). Om det inte vore för svårigheten vid Gullmarsplan så vore anslutning till Tvärbanan även där en bra idé. Idag går busslinje 74 parallellt med buss 4 Södra station - Gullmarsplan och parallellt med tvärbanan Gullmarsplan-Sickla, och sedan fortsätter den "två hållplatser" till. (Ja, den hoppar över Gullmarsplan). En troligtvis rätt god kandidat att spårvägskonvertera.

Linje 7, 0 och 27 ser förresten ut att vara som gjorda för att kopplas. Nu anar jag att 27 antagligen är tänkt som en "veteranlinje", men inget hindrar väl egentligen att man kör:
7 Waldemars Udde - Centralen - Scheelegatan - Stureplan - Centralen - Scheelegatan - Stureplan - Waldemars udde
27 Waldemars udde - Stureplan - Scheelegatan - Centralen - Stureplan - Scheelegatan - Centralen - Waldemars udde
och eventuellt blandar in veteran/museifordon på samma sträcka, eventuellt i ordinarie "tåglägen"? (Om veteranfordon ska köras istället för ordinarie tåg så bör det dock vara ett krav på att max varannan tur får köras med veteranfordon om man nu inte i framtiden har veteranfordon som är tillgänglighetsanpassade). En annan variant är att man låter linjerna byta nummer mellan 7/27 någon stans längs "mittenvarvet".

Linje 6 ser intressant ut. Det kan nog ändå vara en idé att låta den vända vid centralen (och kanske ha två linjenummer, en för medurs och en för moturs). En reflektion: Det är rätt kort avstånd mellan Loudden och Kaknästornet, kan det finnas någon poäng med en förbindelse här? Om man tittar på krass ekonomi så gissar jag att det blir klart billigare men ändå inte så mycket längre körtid att dra 6 via Hakberget istället för via Berwaldhallen. Jag hoppas dock att jag har fel angånde byggkostnaden. :)
Kantorn skrev:M_M har fått några önskemål tillgodosedda.
Trevligt!

Vad gäller svårläslighet om man blandar in övrig spårtrafik (och kanske de tyngsta busslinjerna) så skulle man kunna rita de linjerna med lite lagom blekgrå färg, ungefär som på BVG's spårvagnskarta. Fast det är verkligen överkurs...
Jag tror du vet att jag inte gillar att blanda... :)
I alla fall så tänker jag mig snarare byte än att man mixar mellan trafikslag. Det blir lite rörigt att få ihop tidtabellen. Och med så täta turer så behöver man ju inte ens stå ute och vänta särskilt länge. Möjligen att någon av kvällsturerna kan "blandas". Men jag tror inte det.

Vad gäller nollan och 7/27 så har jag inte alls tänkt på det. Det kanske vore något att fundera på.

Vad gäller sexan så vill jag inte dra den via Loudden, då den i så fall missar en av de viktigare "turisthållplatserna", nämligen (den redan i mitt förslag sammanslagna) museiparken. Däremot har jag funderat på vad man skulle göra med "till-trafiken", dvs de som ska till linje 7. Man måste byta på Djurgården, och det är kanske lite klantigt. Tänk om man...
nå ja, vi får se. Tack för god respons!
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Nu har jag gjort om rätt rejält. Detta innebar att såväl de båda ringlinjerna som insatslinjerna försvann/ändrades. Naturligtvis är det linje 7 man kör som museitåg vid trafik. Museilinjen kör naturligtvis "City"-Bellmansro.
http://home.swipnet.se/ojanner/sthlmsparvag.pdf
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Kantorn skrev:Nu har jag gjort om rätt rejält. Detta innebar att såväl de båda ringlinjerna som insatslinjerna försvann/ändrades. Naturligtvis är det linje 7 man kör som museitåg vid trafik. Museilinjen kör naturligtvis "City"-Bellmansro.
http://home.swipnet.se/ojanner/sthlmsparvag.pdf
Och jag ser att sexans beskrivning går via Kaknästornet. Det stämmer naturligtvis inte som det ser ut nu.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Du måste inte blanda :)

Jag tror dock ändå på att köra linjer mellan delar av Tvärbanan och innerstaden. Enda kravet är egentligen att signalsystemet på Tvärbanan då klarar säg 2-min-trafik eller ännu tätare så att det inte blir för långa väntetider när tidtabellerna för sammanflätade linjer inte går att hålla perfekt.

Fast jag är vinklad av spårvägen i Göteborg... :)

Vad gäller Djurgården så torde det väl även i överskådlig framtid vara mer trafik till Gröna Lund / Skansen än längre bort, så det är kanske läge för en linje som går t.ex. Centralen - Skansen eller liknande och som har hög turtäthet/kapacitet, medan en linje gör "hela varvet" runt Djurgården. Men vad sägs om att ändra (igen) så att sjuan går via Kaknästornet & co in mot centrum medan sexan går Blockhusudden-Ropsten? Det skulle ge fördelen att nästan alla museigrejer finns längs samma linje. Det skulle också kunna inbjuda till sådant som att museibiljetter gäller som biljett för att åka på just den linjen eller liknande.

Oavsett hur man gör så tror jag också på att växla vilken linje som fortsätter från Ropsten till Tekniska Högskolan. Det är en nackdel att femman ger direktresor via omväg mellan centrum och Tekniska Högskolan, eftersom det lockar folk att åka en längre och därmed ineffektivare väg. Fast det kanske är ett teoretiskt problem jag ser som inte inträffar i praktiken?

Förresten, vad tror du om att nyttja de spår du ändå ritat ut för en direktlinje (...-)Fridhemsplan - Hötorget - Sturegatan?

Jag funderar också på ifall det kanske (eller kanske inte) vore en idé att dra tvåan via Humlegårdens och vidare norrut via Karlavägen?

Oavsett vilket så skulle man kunna bygga spår vidare längs Sturegatan fram till Valhallavägen och låta "min" linje från Fridhemsplan via Hötorget fortsätta där till Tekniska Högskolan? Om man skulle välja att dra tvåan via Karlavägen norr om Humlegården så skulle "min" linje från Fridhemsplan istället kunna gå via Engelbrektsgatan.

Eller så skippar vi alla mina tankar kring Tekniska Högskolan och drömmer om att Roslagsbanan går i tunnel genom stan :)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Tack M_M för tips! Jag ska kolla igenom det. Men från Blockhusudden via Loudden till Ropsten så missar man museiparken - och där finns många museer. Det är dem jag vill åt.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:Du måste inte blanda :)

Jag tror dock ändå på att köra linjer mellan delar av Tvärbanan och innerstaden. Enda kravet är egentligen att signalsystemet på Tvärbanan då klarar säg 2-min-trafik eller ännu tätare så att det inte blir för långa väntetider när tidtabellerna för sammanflätade linjer inte går att hålla perfekt.

Fast jag är vinklad av spårvägen i Göteborg... :)
Det är ok. Vi har olika åsikter om det. Och jag har makten :cheesygrin: (Skämt åsido!)
M_M skrev:Vad gäller Djurgården så torde det väl även i överskådlig framtid vara mer trafik till Gröna Lund / Skansen än längre bort, så det är kanske läge för en linje som går t.ex. Centralen - Skansen eller liknande och som har hög turtäthet/kapacitet, medan en linje gör "hela varvet" runt Djurgården. Men vad sägs om att ändra (igen) så att sjuan går via Kaknästornet & co in mot centrum medan sexan går Blockhusudden-Ropsten? Det skulle ge fördelen att nästan alla museigrejer finns längs samma linje. Det skulle också kunna inbjuda till sådant som att museibiljetter gäller som biljett för att åka på just den linjen eller liknande.
Jag gjorde det lätt för mig. Se anmärkning på linje 7.
M_M skrev:Oavsett hur man gör så tror jag också på att växla vilken linje som fortsätter från Ropsten till Tekniska Högskolan. Det är en nackdel att femman ger direktresor via omväg mellan centrum och Tekniska Högskolan, eftersom det lockar folk att åka en längre och därmed ineffektivare väg. Fast det kanske är ett teoretiskt problem jag ser som inte inträffar i praktiken?
Jag har åtgärdat det på annat sätt nu. Tack till mullvad och hgsldf!
M_M skrev:Förresten, vad tror du om att nyttja de spår du ändå ritat ut för en direktlinje (...-)Fridhemsplan - Hötorget - Sturegatan?

Jag funderar också på ifall det kanske (eller kanske inte) vore en idé att dra tvåan via Humlegårdens och vidare norrut via Karlavägen?

Oavsett vilket så skulle man kunna bygga spår vidare längs Sturegatan fram till Valhallavägen och låta "min" linje från Fridhemsplan via Hötorget fortsätta där till Tekniska Högskolan? Om man skulle välja att dra tvåan via Karlavägen norr om Humlegården så skulle "min" linje från Fridhemsplan istället kunna gå via Engelbrektsgatan.

Eller så skippar vi alla mina tankar kring Tekniska Högskolan och drömmer om att Roslagsbanan går i tunnel genom stan :)
Jag har gjort en linje som jag tolkade ditt senaste tips. Det kanske är bättre att dra via Engelbrektsgatan, jag gjorde inte det. Dock Karlavägen en bit.
Ny länk (nej egentligen samma, bara upprepad): http://home.swipnet.se/ojanner/sthlmsparvag.pdf
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Har man sett på maken, stationsnamnet för Skansen är lite ute och cyklar! Fixar till nästa uppdatering om det blir någon. Odenplan ska då få versaler också.
Professionell tyckare
Skriv svar