Kantorn skrev:Hur kopplingen till tvärbanan tillgår inser jag att det stundom blir svårt. Men som du säger, vid Solna C och Liljeholmen borde det gå bra. Däremot tror jag att folk är så pass kapabla att byta spårvagn så att jag inte behöver ha gemensam linjesträckning någonstans. Mitt mål är att samtliga spårvägslinjer ska trafikeras med fem minuters mellanrum, med möjligen undantag för linje 6 och 27 som är mer eller mindre rena turistlinjer där det kanske räcker med 7½ eller 10 minuters mellanrum. Fyran ska gå med fyra minuters mellanrum, och helst med 4/6-vagnar a la Budapest.
Min tanke är att det är troligtvis redan många resenärer som byter vid Gullmarsplan, Liljeholmen, Alvik (och i framtiden Sundbyberg och Solna C när resandet kommit igång lite mer på nya delen av Tvärbanan). Om man då kan leda de dagliga pendlarna till direktlinjer så sparar man in hållplatsuppehållstid som annars gått åt för de resenärerna att byta vagn. Även om bytet mestadels "bara" kostar tid för resenärerna så borde det även utgöra en ren driftskostnad för spårvägsoperatören att resandeutbytet tar längre tid. Man skulle t.ex. kunna tänka sig att förlänga 24 till Årstaberg och/eller Gröndal och förlänga 3 till Sundbyberg C. Om ytterligare någon linje dras från innerstaden till Solna C så skulle den kunna förlängas till Solna Station. (Ja, eller så skulle varannan 3 kunna gå till Sundbyberg C och varannan 3 till Solna Station, fast det blir otydligare nät). Om det inte vore för svårigheten vid Gullmarsplan så vore anslutning till Tvärbanan även där en bra idé. Idag går busslinje 74 parallellt med buss 4 Södra station - Gullmarsplan och parallellt med tvärbanan Gullmarsplan-Sickla, och sedan fortsätter den "två hållplatser" till. (Ja, den hoppar över Gullmarsplan). En troligtvis rätt god kandidat att spårvägskonvertera.
Linje 7, 0 och 27 ser förresten ut att vara som gjorda för att kopplas. Nu anar jag att 27 antagligen är tänkt som en "veteranlinje", men inget hindrar väl egentligen att man kör:
7 Waldemars Udde - Centralen - Scheelegatan - Stureplan - Centralen - Scheelegatan - Stureplan - Waldemars udde
27 Waldemars udde - Stureplan - Scheelegatan - Centralen - Stureplan - Scheelegatan - Centralen - Waldemars udde
och eventuellt blandar in veteran/museifordon på samma sträcka, eventuellt i ordinarie "tåglägen"? (Om veteranfordon ska köras istället för ordinarie tåg så bör det dock vara ett krav på att max varannan tur får köras med veteranfordon om man nu inte i framtiden har veteranfordon som är tillgänglighetsanpassade). En annan variant är att man låter linjerna byta nummer mellan 7/27 någon stans längs "mittenvarvet".
Linje 6 ser intressant ut. Det kan nog ändå vara en idé att låta den vända vid centralen (och kanske ha två linjenummer, en för medurs och en för moturs). En reflektion: Det är rätt kort avstånd mellan Loudden och Kaknästornet, kan det finnas någon poäng med en förbindelse här? Om man tittar på krass ekonomi så gissar jag att det blir klart billigare men ändå inte så mycket längre körtid att dra 6 via Hakberget istället för via Berwaldhallen. Jag hoppas dock att jag har fel angånde byggkostnaden.
Kantorn skrev:M_M har fått några önskemål tillgodosedda.
Trevligt!
Vad gäller svårläslighet om man blandar in övrig spårtrafik (och kanske de tyngsta busslinjerna) så skulle man kunna rita de linjerna med lite lagom blekgrå färg, ungefär som
på BVG's spårvagnskarta. Fast det är verkligen överkurs...