Sida 2 av 4

Re: Spårväg i Gamlestadsvägen

Postat: måndag 18 november 2013 19:51
av Martin
Behåller man det nu påbörjade provisoriet kan man vid Gamledtadstorget vända vagnar från centrum där i både vänster och högervarv.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Re: Spårväg i Gamlestadsvägen

Postat: tisdag 19 november 2013 13:12
av hej
2763 skrev:
Ingen annan stans i Göteborg är så många linjer beroende av en enkel spårsträcka för att kunna upprätthålla trafik. Det enda som kommer i närheten är Centralen-Polhemsplatsen men där blir det gångavstånd mellan vid haveri.

//T
Sträckor med många linjer finns det väl lite här och var.
Stampgatan mellan Åkareplatsen och Drottningtorget 9 linjer
Kalles Väg - in Gamlestadstorget 6 linjer
Chalmers - Wavrinskysplats 5 linjer
Brunnsparken - Valand 5 linjer
Brunnsparken - Grönsakstorget 5 linjer
Hållplats Marklandsgatan 5 linjer

Re: Spårväg i Gamlestadsvägen

Postat: tisdag 19 november 2013 14:13
av Johan
Korsvägen-Chalmerstunneln 5 linjer.
Hagakyrkan-Järntorget 5 linjer.

Re: Spårväg i Gamlestadsvägen

Postat: tisdag 19 november 2013 14:15
av darthjpp
Martin skrev:Behåller man det nu påbörjade provisoriet kan man vid Gamledtadstorget vända vagnar från centrum där i både vänster och högervarv.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Hmmm....
Det är förstås något att fundera på, en möjlighet att vända vid Gamlestadstorget kan vara bra att ha vid avstängningar av Angereds- eller Bergsjöbanan. Och om det inte kostar särskilt mycket att låta spåren ligga kan det vara värt att titta på att behålla slingan. Dock skulle nog den provisoriska bron behöva bytas ut mot något mer permanent. Det kommer att läggas in ett växelpar till vänster om spårtriangeln på kartan Harald har lagt upp, detta behövs för den ordinarie driften efter ombyggnationerna.

Re: Spårväg i Gamlestadsvägen

Postat: tisdag 19 november 2013 16:05
av 2763
hej skrev:
2763 skrev:
Ingen annan stans i Göteborg är så många linjer beroende av en enkel spårsträcka för att kunna upprätthålla trafik. Det enda som kommer i närheten är Centralen-Polhemsplatsen men där blir det gångavstånd mellan vid haveri.

//T
Sträckor med många linjer finns det väl lite här och var.
Ja, men konsekvensen vid ett haveri blir inte så stor.
2763 skrev: Stampgatan mellan Åkareplatsen och Drottningtorget 9 linjer
Linjer österifrån vänder via Polhemsplatsen och gångtrafik mellan PP och C.
hej skrev: Chalmers - Wavrinskysplats 5 linjer
Denna är värre eftersom det inte går att vända vid Chalmers. Det innebär att Guldheden kan bli utan trafik - men det är fortfarande kortare att gå och busstrafiken är relativt väl utbyggd.
hej skrev: Brunnsparken - Valand 5 linjer
Brunnsparken - Grönsakstorget 5 linjer
Hållplats Marklandsgatan 5 linjer
[/quote]
Goda omledningsmöjligheter, gångavstånd.

//Tony

Re: Spårväg i Gamlestadsvägen

Postat: tisdag 19 november 2013 19:09
av M_M
Är bron som byggs för klen för att orka att användas för sporadisk spårvagnstrafik över längre tid?


Vad gäller Chalmers-Wawrinskys så kan man, beroende på var ett stopp befinner sig, kanske i värsta fall backvända vid Wawrinskys plats så att vagnar från Lilléplatsen/Marlkandsgatan backvänder och kör till Guldheden och åter igen tillbaka. Jag vet inte om man någonsin gjort så, kapaciteten att backvända trafiken från båda håll i en enda vändslinga är kanske inte stor nog. Den slingan är väl med dagens mått över huvud taget lite märklig, en triangelförbindelse torde väl lösa fler tänkbara problem?

Re: Spårväg i Gamlestadsvägen

Postat: tisdag 19 november 2013 20:58
av Harald
M_M skrev:Är bron som byggs för klen för att orka att användas för sporadisk spårvagnstrafik över längre tid?
En militär krigsbro som ser ut som ett meccanobygge passar nog inte riktigt in i planerna för området.

Re: Spårväg i Gamlestadsvägen

Postat: tisdag 19 november 2013 23:31
av Fredrik E
M_M skrev:Är bron som byggs för klen för att orka att användas för sporadisk spårvagnstrafik över längre tid?


Vad gäller Chalmers-Wawrinskys så kan man, beroende på var ett stopp befinner sig, kanske i värsta fall backvända vid Wawrinskys plats så att vagnar från Lilléplatsen/Marlkandsgatan backvänder och kör till Guldheden och åter igen tillbaka. Jag vet inte om man någonsin gjort så, kapaciteten att backvända trafiken från båda håll i en enda vändslinga är kanske inte stor nog. Den slingan är väl med dagens mått över huvud taget lite märklig, en triangelförbindelse torde väl lösa fler tänkbara problem?
Backvändning på Wavrinskys är lite riskabelt, vagnen måste ner en bit i backen innan den kan backas in i slingan, blandtrafik gör att det är svårt att utföra backning smärtfritt. Sedan ska vagnen köras in i slingan genom att korsa 2 filer och ett spår samt GC-väg.
Området är hårt trafikerat och backvändningar där undviker man in i det längsta.

Re: Spårväg i Gamlestadsvägen

Postat: onsdag 20 november 2013 11:35
av M_M
Fredrik E skrev:Backvändning på Wavrinskys är lite riskabelt, vagnen måste ner en bit i backen innan den kan backas in i slingan, blandtrafik gör att det är svårt att utföra backning smärtfritt. Sedan ska vagnen köras in i slingan genom att korsa 2 filer och ett spår samt GC-väg.
Området är hårt trafikerat och backvändningar där undviker man in i det längsta.
Aha!

Hur är det, är slingan ens signallerad för backvändning (som t.ex. den i Bellevue är)?

Re: Spårväg i Gamlestadsvägen

Postat: onsdag 20 november 2013 15:57
av Fredrik E
M_M skrev:
Fredrik E skrev:Backvändning på Wavrinskys är lite riskabelt, vagnen måste ner en bit i backen innan den kan backas in i slingan, blandtrafik gör att det är svårt att utföra backning smärtfritt. Sedan ska vagnen köras in i slingan genom att korsa 2 filer och ett spår samt GC-väg.
Området är hårt trafikerat och backvändningar där undviker man in i det längsta.
Aha!

Hur är det, är slingan ens signallerad för backvändning (som t.ex. den i Bellevue är)?
Den är signalreglerad in i slingan normal körning, hur det är med "blinksignalerna" som finns för utfart ur slingan vet jag inte om de fungerar men dom kan bara aktiveras av vagn(växelväljare i något läge+mottagare i marken) som lämnar slingan mot Chalmers.

Re: Spårväg i Gamlestadsvägen

Postat: torsdag 21 november 2013 18:23
av Olof
Slingan i Bellevue är inte signalreglerad mer än en växelkontrollsignal för motväxlen in i slingan.
Och så är det vanliga kollektivtrafiksignaler vid passerandet av spåren till och från Bergsjön, åt normalt håll så att säga.
Inget för någon backvändning.

Re: Spårväg i Gamlestadsvägen

Postat: torsdag 21 november 2013 18:50
av Harald
Olof skrev:Slingan i Bellevue är inte signalreglerad mer än en växelkontrollsignal för motväxlen in i slingan.
Och så är det vanliga kollektivtrafiksignaler vid passerandet av spåren till och från Bergsjön, åt normalt håll så att säga.
Inget för någon backvändning.
Jaså. Vad är det här då?

http://goo.gl/maps/9jekR

Re: Spårväg i Gamlestadsvägen

Postat: torsdag 21 november 2013 20:29
av Olof
Den missade jag.
Det börjar bli dax att dokumentera Bellevue, slingan kommer snart att vara borta.

Re: Spårväg i Gamlestadsvägen

Postat: torsdag 21 november 2013 23:29
av M_M
Harald skrev:
Olof skrev:Slingan i Bellevue är inte signalreglerad mer än en växelkontrollsignal för motväxlen in i slingan.
Och så är det vanliga kollektivtrafiksignaler vid passerandet av spåren till och från Bergsjön, åt normalt håll så att säga.
Inget för någon backvändning.
Jaså. Vad är det här då?

http://goo.gl/maps/9jekR
(Deja-varning på mig nu)

Den förträffliga backvändningssignalen som även i praktiken talar om för ankommande fotgängare ifall det är dags att sätta fart eller om man kan promenera stillsamt mot hållplatsen (då man ska åka västerut)! :D

Re: Spårväg i Gamlestadsvägen

Postat: lördag 28 december 2013 15:27
av Harald
Här kommer lite bilder på läget just nu.

Bild

Det har framkommit i en annan tråd att spåret i Gamlestadsvägen ska kopplas in mot Bergsjön i påsk. Anslutningen mot Angered dröjer. Här är platsen där det ska ligga. Man kan ana att det återstår en del arbete innan det kan bli spårläggning.

Bild

Krigsbroarna som ska leda spårvägen över Säveån är på plats.

Bild

Närbild på jättemekanot

Bild

Gamlestadsvägen

Bild

Växlarna i södra änden av det tillfälliga spåret för anslutningen till Ånäsvägen (t.v.) resp. snabbspåret.

Bild

Här är spåren som ska ansluta till snabbspåret närmast i bild. Den förbindelsen kräver uppenbarligen att man antingen bryter de nuvarande spåren från Ånäsvägen eller höjer dem ganska mycket och lägger in korsningar.

Bild

Det som avgör hur mycket man lyfta spåren är Skäran, järnvägsspåret mellan Bohusbanan/Bergslagsbanan och Sävenäs.

Re: Spårväg i Gamlestadsvägen

Postat: lördag 08 februari 2014 15:17
av Harald
Nu har spårläggningen nått fram till broarna:

Bild

Re: Spårväg i Gamlestadsvägen

Postat: måndag 10 februari 2014 8:39
av hej
Hur har det blivit med växelanläggningen i andra ändan?
Det var en diskussion om växel Ånäsvägen mot A-banan, har man gjort förberedelser för att man från Ånäsvägen kan köra på båda sidor av Gamlestadens fabrik?

Re: Spårväg i Gamlestadsvägen

Postat: måndag 10 februari 2014 10:09
av Harald
hej skrev:Hur har det blivit med växelanläggningen i andra ändan?
Det var en diskussion om växel Ånäsvägen mot A-banan, har man gjort förberedelser för att man från Ånäsvägen kan köra på båda sidor av Gamlestadens fabrik?
Eventuella förberedelser ligger väl i datorerna hos dem som projekterar och möjligen utskrivna på papper. Att lägga in växlar fysiskt kräver ju avstängning av spåren från Ånäsvägen så om det ska ske, blir det nog i påsk.

Re: Spårväg i Gamlestadsvägen

Postat: onsdag 12 mars 2014 20:51
av Harald
Här är några bilder från igår den 11 mars.

Bild

Bild

Bild

Man tänker tydligen göra ett nytt försök med huvudsignaler. Förhoppningsvis vet man nu hur man inte ska göra om man vill ha anläggningen godkänd. Man kan också se att här sitter de röda och gröna skenen som de brukar i Göteborg. Det där med att byta plats för att det skulle bli lika som hos SL tycks ha varit ett hugskott av den som projekterade Slottsskogen.

Re: Spårväg i Gamlestadsvägen

Postat: fredag 14 mars 2014 12:21
av Harald
Harald skrev:Det där med att byta plats för att det skulle bli lika som hos SL tycks ha varit ett hugskott av den som projekterade Slottsskogen.
Det här var kanske lite slarvigt uttryckt. Sådana beslut fattas väl före projekteringen. Den som hade hugskottet var kanske snarare den som beställde projekteringen.