Sida 2 av 2

Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?

Postat: fredag 05 juli 2013 18:58
av M_M
Anders Hanquist skrev:Apropå stoppbockar. Detta på en annan av SL:s ändstationer som för när varande inte trafikeras, nämligen Lidingöbanans Ropsten. Hur kom det sig att man där satte upp vanliga järnvägsbuffertar, som väl vid en konfrontation skulle penetrerat förarhytten eftersom de inte motsvarades av något kompatibelt på vagnarna? Undrade över dessa redan 1967. Senare försågs dessa med halva bildäck som väl skulle mildra den effekten. Tursamt nog inträffade väl ingen större incident. Men märkligt utformade var de ändå.
"tänkte inte på det" i kombination med att det obehagligaste scenariot nog hade varit att ett godståg med bromsfel leds in till något Ropsten-säckspår?

Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?

Postat: lördag 06 juli 2013 0:19
av twr
Anders Hanquist skrev:Apropå stoppbockar. Detta på en annan av SL:s ändstationer som för när varande inte trafikeras, nämligen Lidingöbanans Ropsten. Hur kom det sig att man där satte upp vanliga järnvägsbuffertar, som väl vid en konfrontation skulle penetrerat förarhytten eftersom de inte motsvarades av något kompatibelt på vagnarna? Undrade över dessa redan 1967. Senare försågs dessa med halva bildäck som väl skulle mildra den effekten. Tursamt nog inträffade väl ingen större incident. Men märkligt utformade var de ändå.
Gör man något åt detta när banan byggs om? Eller blir situationen annorlunda med nya vagnarna?

Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?

Postat: lördag 06 juli 2013 0:46
av 643
twr skrev:
Anders Hanquist skrev:Apropå stoppbockar. Detta på en annan av SL:s ändstationer som för när varande inte trafikeras, nämligen Lidingöbanans Ropsten. Hur kom det sig att man där satte upp vanliga järnvägsbuffertar, som väl vid en konfrontation skulle penetrerat förarhytten eftersom de inte motsvarades av något kompatibelt på vagnarna? Undrade över dessa redan 1967. Senare försågs dessa med halva bildäck som väl skulle mildra den effekten. Tursamt nog inträffade väl ingen större incident. Men märkligt utformade var de ändå.
Gör man något åt detta när banan byggs om? Eller blir situationen annorlunda med nya vagnarna?
Det sista som överger människan är hoppet :)
Min tilltro till verklighetsanpassat säkerhetstänkande i dessa sammanhang är aningen tilltufsad :(

Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?

Postat: lördag 06 juli 2013 11:38
av Henrik Schütz
Stoppbockarna i ropsten har järnvägsbuffertar för att dessa fjädrar. Buffertsrna är försedda med träblock med gummibitar från bildäck överst. Konstruktionen möter Lidingötågets korg precis i kofångaren, vilket är en rätt lämplig punkt. Många vagnar var tämligen krokiga på kofångaren, men annars raka i korgen. Platsbrist var nog en bidragande orsak till val av konstruktion. Bakom bocken är en betongklump som fångar de riktigt snabba tågen in i ropdten.

HS

Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?

Postat: lördag 06 juli 2013 13:16
av Eos95
sen undrar jag hur dem tänkte när dem satt upp stoppbocken i slussen för vad jag kommer ihåg (har inte tänkt på den på ett tag :wink: ) så är den liknade modell som finns/fanns i Saltsjöbaden... och där skulle det få ännu värre följder då det är ett betongblock bakom och oftast mycket folk....

*Men om det sker så kanske det hjälper rivandet av slussen :twisted:

*ironi

edit bild på stoppbocken
http://i88.photobucket.com/albums/k169/ ... 807014.jpg

Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?

Postat: lördag 06 juli 2013 13:33
av Odd
Är det inte dags att nån granskande journalist börjar nysta i hela grejen med Saltsjöbadens station, ända från det att man tog bort det ursprungliga långa spåret och gjorde sig av med marken för bostadsbyggande? Det jag har hört om hela ärendet så luktar det väldigt illa och jag kan nog tänka mig att ett och annat enskilt intresse har gynnats på ett otillbörligt sätt.

Personligen anser jag att man skall riva huset i fråga och åter bygga ett långt spår så att man kan koppla i Saltsjöbaden igen. De som vann på hela upplägget tidigare borde få utstå att förlora det igen!

Man borde nog även kolla på hur det ser ut i Hässelby Strand och hela det bygget.

Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?

Postat: lördag 06 juli 2013 17:47
av M_M
Odd skrev:Är det inte dags att nån granskande journalist börjar nysta i hela grejen med Saltsjöbadens station, ända från det att man tog bort det ursprungliga långa spåret och gjorde sig av med marken för bostadsbyggande? Det jag har hört om hela ärendet så luktar det väldigt illa och jag kan nog tänka mig att ett och annat enskilt intresse har gynnats på ett otillbörligt sätt.

Personligen anser jag att man skall riva huset i fråga och åter bygga ett långt spår så att man kan koppla i Saltsjöbaden igen. De som vann på hela upplägget tidigare borde få utstå att förlora det igen!

Man borde nog även kolla på hur det ser ut i Hässelby Strand och hela det bygget.
Medhåll.

Det märkliga är väl att huset i fråga hade fått plats precis söder om "i spårens förlängning", så att "förenklat skyddsområde" (eller vad ytan bortom stoppbocken kan kallas) kan utgöras av en lång gräsmatta.

Däremot är väl en rundgångsmöjlighet (eller vad som nu fanns förut) av försumbart värde?

Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?

Postat: lördag 06 juli 2013 18:27
av twr
Henrik Schütz skrev:Stoppbockarna i ropsten har järnvägsbuffertar för att dessa fjädrar. Buffertsrna är försedda med träblock med gummibitar från bildäck överst. Konstruktionen möter Lidingötågets korg precis i kofångaren, vilket är en rätt lämplig punkt. Många vagnar var tämligen krokiga på kofångaren, men annars raka i korgen. Platsbrist var nog en bidragande orsak till val av konstruktion. Bakom bocken är en betongklump som fångar de riktigt snabba tågen in i ropdten.

HS
Okej, om det alltså är ganska bra idag, omformulerar jag frågan. Kommer det att funka lika bra med A36, eller ser de annorlunda ut på något i sammanhanget avgörande sätt?

Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?

Postat: måndag 12 augusti 2013 9:22
av RR
Nu har det varit tyst en tid om vilken lösning för stoppbockar som man kommer att välja i Saltsjöbaden. Pågår det något därute och i så fall vad - någon som vet?

Passerade Malmköping i går 11 augusti och observerade då en lösning för stoppbock på "skyltspåret" i Hosjöslingan (bilden). Kanske det vore något för Saltis? En nackdel i Hosjö förstås är att en påkörning som slår ner stolpen kanske skulle dra ner hela kontaktledningsarrangemanget i slingan, men vadå ..... :wink:

Observerade
/Ragnar Thörnblom

Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?

Postat: måndag 12 augusti 2013 14:11
av mjtag
RR skrev:Nu har det varit tyst en tid om vilken lösning för stoppbockar som man kommer att välja i Saltsjöbaden. Pågår det något därute och i så fall vad - någon som vet?

Observerade
/Ragnar Thörnblom
Hejsan!

Enligt uppgifter på annat forum så verkar det pågå arbete med nya stoppbockar. Se länken.
Tyvärr fungerade inte bilderna när jag kollade nu men förhoppninsgvis gör dom det snart.

http://www.nordpilen.se/forum/showthrea ... 287&page=6

Ha det bra.

Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?

Postat: måndag 12 augusti 2013 21:21
av Jan_Bäckström
RR skrev:Nu har det varit tyst en tid om vilken lösning för stoppbockar som man kommer att välja i Saltsjöbaden. Pågår det något därute och i så fall vad - någon som vet?

Passerade Malmköping i går 11 augusti och observerade då en lösning för stoppbock på "skyltspåret" i Hosjöslingan (bilden). Kanske det vore något för Saltis? En nackdel i Hosjö förstås är att en påkörning som slår ner stolpen kanske skulle dra ner hela kontaktledningsarrangemanget i slingan, men vadå ..... :wink:

Observerade
/Ragnar Thörnblom
I Saltsjöbaden håller man på och bygger de nya stoppbockarna för fullt sedan några veckor....

Man har grävt ur bankroppen vid plattformen till "havsnivå" = ca 2m, det är är enligt uppgift pålat till berg ~10m (ev mer), i slutet av förra veckan höll man som bäst på och armerade de nya stoppbockarna. Efter gjutningen är klar så ska en enorm hög med sten/makadam/jord läggas bakom betongklumpen (stoppbocken) för att man inte ens ska behöva försöka räkna ut sannolikheten för att ett tåg ska kunna köra ända in i huset ännu en gång om det osannolika skulle hända igen.

Om inte betongen i Sverige tar slut under gjutningen :? så kommer det hela vara klart i slutet av september.

Janne, lokförare SB

Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?

Postat: måndag 12 augusti 2013 21:30
av 643
RR skrev:Nu har det varit tyst en tid om vilken lösning för stoppbockar som man kommer att välja i Saltsjöbaden. Pågår det något därute och i så fall vad - någon som vet?

Passerade Malmköping i går 11 augusti och observerade då en lösning för stoppbock på "skyltspåret" i Hosjöslingan (bilden). Kanske det vore något för Saltis? En nackdel i Hosjö förstås är att en påkörning som slår ner stolpen kanske skulle dra ner hela kontaktledningsarrangemanget i slingan, men vadå ..... :wink:

Observerade
/Ragnar Thörnblom
En liten hög sand skulle avsevärt minska risken för ev påkörningsskador... :cheesygrin:

Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?

Postat: tisdag 13 augusti 2013 7:22
av M_M
Vore det inte bättre att införa ersättningsbostäder för de i det aktuella huset istället för ersättningstrafik för tågen? :roll:

Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?

Postat: tisdag 13 augusti 2013 8:55
av BSB101
M_M skrev:Vore det inte bättre att införa ersättningsbostäder för de i det aktuella huset istället för ersättningstrafik för tågen? :roll:
Vem skulle ha dessa bostäder? SL? Tågoperatören? Det är inte precis så att det dräller av lediga bostäder i Stockholm eller Saltsjöbaden. Sedan brukar folk inte vara så pigga på att flytta mot sin vilja.

Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?

Postat: onsdag 14 augusti 2013 6:22
av M_M
BSB101 skrev:
M_M skrev:Vore det inte bättre att införa ersättningsbostäder för de i det aktuella huset istället för ersättningstrafik för tågen? :roll:
Vem skulle ha dessa bostäder? SL? Tågoperatören? Det är inte precis så att det dräller av lediga bostäder i Stockholm eller Saltsjöbaden. Sedan brukar folk inte vara så pigga på att flytta mot sin vilja.
Det fattas bara politisk vilja (hos politiker och väljare) - tillför det så är det bara att bygga!

Folk är inte sugna på att flytta mot sin vilja och folk är inte sugna på ersättningsbuss istället för tåg mot sin vilja...

Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?

Postat: onsdag 14 augusti 2013 12:29
av BSB101
M_M skrev:
BSB101 skrev:
M_M skrev:Vore det inte bättre att införa ersättningsbostäder för de i det aktuella huset istället för ersättningstrafik för tågen? :roll:
Vem skulle ha dessa bostäder? SL? Tågoperatören? Det är inte precis så att det dräller av lediga bostäder i Stockholm eller Saltsjöbaden. Sedan brukar folk inte vara så pigga på att flytta mot sin vilja.
Det fattas bara politisk vilja (hos politiker och väljare) - tillför det så är det bara att bygga!

Folk är inte sugna på att flytta mot sin vilja och folk är inte sugna på ersättningsbuss istället för tåg mot sin vilja...
Visst är det bara tt bygga om man vill men det skulle inte få igång Salsjöbanan något snabbare då den nya stoppnocken med största sannolikhet är klar innan några eventuella ersättningsbostäder speciellt då viljan att bygga bostäder inte finns idag. Med andra ord går det nog betydligt snabbare att fixa stoppbocken än nya bostäder.

Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?

Postat: onsdag 14 augusti 2013 19:47
av leifd
Tror vi ska tillföra en länk i den här tråden...

Klose GmbH - Train Stop Systems

Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?

Postat: fredag 08 november 2013 17:26
av mjtag
Hejsan!

Dom flesta av er har säkert sett dom nya kraftigare stoppbockarna i Saltsjöbaden som byggts under sensommaren/hösten.
För dom som inte sett dom kommer här lite bilder. Ljusförhållandena på platsen var inte alltid dom bästa men bilderna blev ganska bra ändå.

Vi börjar i början av september innan trafikstarten då stoppbockarna inte var helt klara.

Bild

Bild

Huset repareras för fullt.
Bild


Nu hoppar vi fram till slutet av oktober. Trafiken är igång igen och huset är lagat.

Bild

Bild

Bild

Vi avslutar naturligtvis med ett tåg.
Bild

Bild

Hoppas bilderna glädjer någon och fler bilder kring detta återfinns i mitt webbalbum. Se länk nedan.

Ha det bra.

Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?

Postat: fredag 08 november 2013 20:36
av RR
mjtag skrev:
Bild

Bild
Ja nu är det ingen tvekan om vad som händer om det kommer ännu ett skenande tåg i 80 blås! Två hydrauliska spjut rakt in i klätterskyddet på vagnen och sedan plåtmos + X antal "jordgubbar". Inga retardationsanordningar här inte, det är i stort sett tvärstopp som gäller. Nu kan dom sova lugnt i det återställda huset!

Konstaterar
/Ragnar Thörnblom

Re: Stoppbockar till Saltjöbaden..?

Postat: lördag 09 november 2013 5:29
av M_M
Det är antagligen svårt att få med media på detta, men det vore önskvärt om det blåstes upp en "skandal" i stil med "Påtryckningar får SL att bygga så att dussintals resenäreres liv sätts på spel för att rädda fåtal boende"...