Modern Stadstrafik nr 4-2013 kommer att innehålla en initierad artikel från provkörning av A35 på testbanan i Frankrike! Utgivning 5 september 2013.RR skrev:...Nils-Bertil skrev:Ser med stor tillfredsställelse att vagnen har "rätt antal" boggier och inte som i Gbg är ett antal tvåaxliga vagnar sammansatta till en enhet.
Den nya Transtechvagnen för H-fors är forhoppningsvis ett sådant exempel och samma får vi hoppas blir fallet med den nya A35 för Stockholm (några provrapporter har jag dock i det fallet ännu inte tagit del av).
Läs förslagsvis artiklar, debattinlägg och rapporter i de senaste årgångarna av tidskriften "Modern Stadstrafik" för att få en tydligare bild av vad som kan vara rätt i olika typer av trafik.
Hälsar
/Ragnar Thörnblom
Transtech Artic
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Transtech Artic
Ju förr dess bättre.
Re: Transtech Artic
Man tänkte sig inte heller att "hela Stockholm" skulle ha samlats för premiärturen och packa in sig i premiärtåget på invigningsdagen av C20...Christer J skrev:Misstaget man gjorde var att inte sätta tyngderna på sätena i vagnarna. Då sätena är vägghängda så krökte sig väggarna mer än man tänkt sig. Detta ledde till att dörrarna inte spårade rätt då de var beroende på exakt passning mot dörrhålen.M_M skrev:Trevligt!
Hoppas de inte gör om C20-misstaget utan också provar att samla ihop sandsäckarna invid dörrarna och ser vad som händer med dörrmekanismerna!
Ragnar låg sömnlös natten efter första trafiktesten.
Hoppas man lär sig av misstagen till C30 och bjuder in enbart särsklilt utvalda prominenta människor på premiärdagen...
Det övriga packet kan åka när vagnarna sätts i trafik vart efter...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: Transtech Artic
Jo, man hade nog räknat med det. Vi som tjänstgjorde på Hötorget agerade som plattformsvärdar den dagen för att kunna ta emot anstormningen. Nu blev det litet annorlunda på grund av det långa trafikstopp som uppstod. Till slut var vi tvugna att stoppa insläppet på stationen. På en lördag eftermiddag är det mycket folk ute oavsett vilka vagnar som är i trafik.roggek skrev:Man tänkte sig inte heller att "hela Stockholm" skulle ha samlats för premiärturen och packa in sig i premiärtåget på invigningsdagen av C20...Christer J skrev:Misstaget man gjorde var att inte sätta tyngderna på sätena i vagnarna. Då sätena är vägghängda så krökte sig väggarna mer än man tänkt sig. Detta ledde till att dörrarna inte spårade rätt då de var beroende på exakt passning mot dörrhålen.M_M skrev:Trevligt!
Hoppas de inte gör om C20-misstaget utan också provar att samla ihop sandsäckarna invid dörrarna och ser vad som händer med dörrmekanismerna!
Ragnar låg sömnlös natten efter första trafiktesten.
Hoppas man lär sig av misstagen till C30 och bjuder in enbart särsklilt utvalda prominenta människor på premiärdagen...
Det övriga packet kan åka när vagnarna sätts i trafik vart efter...
Oavsett när man hade låtit allmänheten åka C20 för första gången så hade problemen uppstått. Så det var nog bra att man upptäckte problemen så tidigt som när man bara hade två vagnar levererade. Det underlättade dessutom att det skedde på en lördag och inte i första morgonrusningen. Mardrömmen från första veckan med hösttidtabellen 1998 är inget man vill återuppleva (när det nya signalsystemet dog flera gånger om dagen och tågen stod fulla med folk i tunnlarna under rusningstid.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Re: Transtech Artic
Nja, riktigt så var det nog inte! Fullsatt vagn med passagerare på alla säten var (och är) i sig inget problem. Vägghängningen, vars påkänningar ju naturligtvis inte var något som man missat, ger inte någon allvarlig deformation, såvida man inte sitter i knät på varandra på alla säten. Inte heller laster med upp till 5 stående per m2 utöver normal last på alla säten gav/ger problem. Problemet var i stället att provvagnen, förutom med plastdunkar med 70 l vatten på varje säte, lastades långt över det värsta tänkbara lastfallet för stående med gamla bromsblock och kasserade hjulringar på lastpallar vilka dumt nog (vi borde förstås ha tänkt på den saken!) inte fördelades jämnt längs hela golvet utan i stället huvudsakligen bara i och intill dörrvestibulerna. Därmed uppstod inte den nedböjning av vagnskorgarna mot ändpartierna (det var enbart dörrparen närmast förarhytterna som krånglade) som uppstod på invigningsdagen, då man kunde konstatera laster på upp till nästan 6 eller 7 stående per m2 (det gjordes vissa försök att räkna under dagen). Därmed slöt inte dörrarnas nedre gummistyrningar in i varandra, vilket ledde till att klarsignal inte kunde gå fram. Nedre styrningarnas vinklar ändrades inom ett par dagar på ett sådant sätt att problemet kunde komma ur världen.Christer J skrev:Misstaget man gjorde var att inte sätta tyngderna på sätena i vagnarna. Då sätena är vägghängda så krökte sig väggarna mer än man tänkt sig. Detta ledde till att dörrarna inte spårade rätt då de var beroende på exakt passning mot dörrhålen.M_M skrev:Trevligt!
Hoppas de inte gör om C20-misstaget utan också provar att samla ihop sandsäckarna invid dörrarna och ser vad som händer med dörrmekanismerna!
Ragnar låg sömnlös natten efter första trafiktesten.
Men däremot stämmer detta med sömnlösheten! Som inte berodde enbart på besvikelse eller skam utan också till en stor del på ilska! Dessutom fick jag äran att schavottera p.g.a. fiaskot i TV4 dagen efter, vilket ju var jättekul för den som sett fram emot invigningen som en höjdpunkt i sin karriär inom spårfordonshantreingen

Erinrar sig
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!