
HKL 401, Forsby hall 25.6.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Ja. Vridbara och med genomgående axlar.Inge skrev:Det är riktiga boggies väl?
Jättefina bilder!indigirka skrev:Ett reportage om HST 401:s första tid på Helsingfors spårvägsnät på Finska spårvägssällskapets hemsida:
http://www.raitio.org/news/uutis13/repo ... h_2506.htm
Det är mest bara positiva saker som skrivits om vagnen hittils:Stefan Widén skrev:Ja man blir imponerad av utseendet men det intressanta är en rapport om hur vagnen går? Är den lättkörd? osv...
Det kan vara vecka 33.Stefan Widén skrev: Vi ser fram mot provåkning. När beräknas den komma ut i trafik? (om jag nu missat den informationen)
Stefan
Det är en Nissan GTR!M_M skrev:En Porsche (911?) switchar förbi på sista bilden va? En sån som "Saga Norén, länskrim Malmö" i den svensk-danska TV-serien bron körde?
Angående detta så har HST i går kommit med ett pressmeddelande (på finska) om testresultaten för Artic. Sammanfattning:Albert skrev:Allt har gått bra! Foto 18.7.
Första gången var idag, linje 6/8. Men bara en kort tid.Albert skrev:Det kan vara vecka 33.Stefan Widén skrev: Vi ser fram mot provåkning. När beräknas den komma ut i trafik? (om jag nu missat den informationen)
Stefan
Hmm, detta är en alldeles för förenklad jämförelse mellan två koncept! Alltså vagn med konventionella boggier som i H-fors resp. vagn med flexibelt infästa boggier som hos s.k. multileder, där M32 i Göteborg är ett exempel. Multiledkonceptet som sådant blir alltmer vanligt i de flesta städer där man kör i ren innerstadsmiljö. Något tal om vad som är "rätt antal boggier" är det inte fråga om. I fallet Adtranz multileder (Variotram) för H-fors har det ju varit problem, men det har inte med antalet boggier att göra utan beror i stället på hur vagnskorgarna är lagrade mot varandra och på vilket sätt de kan röra sig sinsemellan under vagnens gång.Nils-Bertil skrev:Ser med stor tillfredsställelse att vagnen har "rätt antal" boggier och inte som i Gbg är ett antal tvåaxliga vagnar sammansatta till en enhet.
Misstaget man gjorde var att inte sätta tyngderna på sätena i vagnarna. Då sätena är vägghängda så krökte sig väggarna mer än man tänkt sig. Detta ledde till att dörrarna inte spårade rätt då de var beroende på exakt passning mot dörrhålen.M_M skrev:Trevligt!
Hoppas de inte gör om C20-misstaget utan också provar att samla ihop sandsäckarna invid dörrarna och ser vad som händer med dörrmekanismerna!
Modern Stadstrafik nr 4-2013 kommer att innehålla en initierad artikel från provkörning av A35 på testbanan i Frankrike! Utgivning 5 september 2013.RR skrev:...Nils-Bertil skrev:Ser med stor tillfredsställelse att vagnen har "rätt antal" boggier och inte som i Gbg är ett antal tvåaxliga vagnar sammansatta till en enhet.
Den nya Transtechvagnen för H-fors är forhoppningsvis ett sådant exempel och samma får vi hoppas blir fallet med den nya A35 för Stockholm (några provrapporter har jag dock i det fallet ännu inte tagit del av).
Läs förslagsvis artiklar, debattinlägg och rapporter i de senaste årgångarna av tidskriften "Modern Stadstrafik" för att få en tydligare bild av vad som kan vara rätt i olika typer av trafik.
Hälsar
/Ragnar Thörnblom