Transtech Artic

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Albert
Inlägg: 170
Blev medlem: tisdag 16 augusti 2005 12:58
Ort: Helsinki

Transtech Artic

Inlägg av Albert »

Bild
HKL 401, Forsby hall 25.6.
indigirka
Inlägg: 216
Blev medlem: onsdag 27 oktober 2010 8:59

Re: Transtech Artic

Inlägg av indigirka »

Inge skrev:Det är riktiga boggies väl?
Ja. Vridbara och med genomgående axlar.
indigirka
Inlägg: 216
Blev medlem: onsdag 27 oktober 2010 8:59

Re: Transtech Artic

Inlägg av indigirka »

Ett reportage om HST 401:s första tid på Helsingfors spårvägsnät på Finska spårvägssällskapets hemsida:

http://www.raitio.org/news/uutis13/repo ... h_2506.htm
Användarens profilbild
RR
Inlägg: 237
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 8:48

Re: Transtech Artic

Inlägg av RR »

indigirka skrev:Ett reportage om HST 401:s första tid på Helsingfors spårvägsnät på Finska spårvägssällskapets hemsida:

http://www.raitio.org/news/uutis13/repo ... h_2506.htm
Jättefina bilder!

Utropar
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
RAIDEr

Re: Transtech Artic

Inlägg av RAIDEr »

Tre bild i vaunut.org:
http://vaunut.org/sarja/2568
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Transtech Artic

Inlägg av M_M »

En Porsche (911?) switchar förbi på sista bilden va? En sån som "Saga Norén, länskrim Malmö" i den svensk-danska TV-serien bron körde? :wink:
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3068
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Transtech Artic

Inlägg av Stefan Widén »

Ja man blir imponerad av utseendet men det intressanta är en rapport om hur vagnen går? Är den lättkörd? osv...

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
indigirka
Inlägg: 216
Blev medlem: onsdag 27 oktober 2010 8:59

Re: Transtech Artic

Inlägg av indigirka »

Stefan Widén skrev:Ja man blir imponerad av utseendet men det intressanta är en rapport om hur vagnen går? Är den lättkörd? osv...
Det är mest bara positiva saker som skrivits om vagnen hittils:
-vagnen både accelererar och bromsar in mjukt, man märker inte ens när den börjar röra sig (i Variotram är inbromsningarna tydligt hackiga, men inte i Artic)
-vagnen klarar av kurvor och backar naturligt med hjälp av sin boggikonstruktion, till skillnad från Variotram som till största delen endast med hjälp av fjädringen klarar av dessa ställen
-spårkors och växlar (samtliga av dessa är flänsbärande i Helsingfors) passeras utan skrammel och smällar
-ergonomin i och sikten från förarhytten är goda
-inga plötsliga sidorörelser i kurvorna som i Variotram, Artic passerar kurvorna ännu mjukare än de gamla Valmet-ledvagnarna (principen i boggikonstruktionen är densamma som i Valmetvagnarna men fjädringen är bättre)
-bra ljudisolering och fjädring gör att vagnens gångljud hörs i mycket liten grad inne i vagnen, det dominerande ljudet är suset från luftkonditioneringen
-den allmänna åkupplevelsen är som om man befann sig på ett tåg, vagnen går mjukt, stadigt och tyst

-det enda negativa är att vagnen har en tendens att svaja på dåligt spår med sättningar samt vid snabba inbromsningar, detta beror på skivbromsens placering som gör att boggin och därigenom vagnen "nickar"

Utförligare beskrivningar om gångegenskaperna kan läsas på finska här:
http://anteroalku.blogspot.fi/2013/07/k ... yossa.html
http://yle.fi/uutiset/uusi_ratikka_kaah ... in/6719139
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3068
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Transtech Artic

Inlägg av Stefan Widén »

Va kul att det verkar ha goda gångegenskaper. Att en vagn går dåligt på dåliga spår är ju ett gott incitament till att underhålla spåren vilket alla vagnar mår bra av. Min uppfattning är väl att Helsingfors generellt har en god spårstandard så det kan inte vara många sträckor med dåliga spår.

Vi ser fram mot provåkning. När beräknas den komma ut i trafik? (om jag nu missat den informationen)

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Albert
Inlägg: 170
Blev medlem: tisdag 16 augusti 2005 12:58
Ort: Helsinki

Re: Transtech Artic

Inlägg av Albert »

Stefan Widén skrev: Vi ser fram mot provåkning. När beräknas den komma ut i trafik? (om jag nu missat den informationen)
Stefan
Det kan vara vecka 33.
Söderort FTW
Inlägg: 68
Blev medlem: lördag 17 december 2011 20:10

Re: Transtech Artic

Inlägg av Söderort FTW »

M_M skrev:En Porsche (911?) switchar förbi på sista bilden va? En sån som "Saga Norén, länskrim Malmö" i den svensk-danska TV-serien bron körde? :wink:
Det är en Nissan GTR! :)
känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....
Albert
Inlägg: 170
Blev medlem: tisdag 16 augusti 2005 12:58
Ort: Helsinki

Re: Transtech Artic

Inlägg av Albert »

Bild
Allt har gått bra! Foto 18.7.
indigirka
Inlägg: 216
Blev medlem: onsdag 27 oktober 2010 8:59

Re: Transtech Artic

Inlägg av indigirka »

Albert skrev:Allt har gått bra! Foto 18.7.
Angående detta så har HST i går kommit med ett pressmeddelande (på finska) om testresultaten för Artic. Sammanfattning:

-Vagnen har hittils kört igenom Helsingfors hela spårvägsnät två gånger.
-Under första provkörningsveckan testades hur vagnen går i kurvor och svackor samt huruvida det tar i plattformskanter. De här testarna klarade vagnen av utan mankemang.
-Under de senaste dagarna har det testats hur vagnen klarar av lövföre samt hur den beter sig med full last.
-Egenskaperna under lövföre testades genom att hälla rybsolja på rälsen. Här betedde sig vagnen precis som tilltänkt, automatiken begränsade strömmen till traktionsmotorerna och ingen slirning uppstod.
-Vagnens beteende och egenskaper under full last (bl.a. korgens och boggiernas hållfasthet) testades genom att lasta ombord 17 kilos sanddunkar så att hela lasten uppgick till ca 15 ton.
-Artic börjar i passagerartrafik i augusti och den andra vagnen i serien levereras till Helsingfors i september.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Transtech Artic

Inlägg av M_M »

Trevligt!

Hoppas de inte gör om C20-misstaget utan också provar att samla ihop sandsäckarna invid dörrarna och ser vad som händer med dörrmekanismerna!
Albert
Inlägg: 170
Blev medlem: tisdag 16 augusti 2005 12:58
Ort: Helsinki

Re: Transtech Artic

Inlägg av Albert »

Albert skrev:
Stefan Widén skrev: Vi ser fram mot provåkning. När beräknas den komma ut i trafik? (om jag nu missat den informationen)
Stefan
Det kan vara vecka 33.
Första gången var idag, linje 6/8. Men bara en kort tid.
Nils-Bertil
Inlägg: 13
Blev medlem: söndag 19 april 2009 19:01

Re: Transtech Artic

Inlägg av Nils-Bertil »

Ser med stor tillfredsställelse att vagnen har "rätt antal" boggier och inte som i Gbg är ett antal tvåaxliga vagnar sammansatta till en enhet.
mvh/nils
Användarens profilbild
RR
Inlägg: 237
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 8:48

Re: Transtech Artic

Inlägg av RR »

Nils-Bertil skrev:Ser med stor tillfredsställelse att vagnen har "rätt antal" boggier och inte som i Gbg är ett antal tvåaxliga vagnar sammansatta till en enhet.
Hmm, detta är en alldeles för förenklad jämförelse mellan två koncept! Alltså vagn med konventionella boggier som i H-fors resp. vagn med flexibelt infästa boggier som hos s.k. multileder, där M32 i Göteborg är ett exempel. Multiledkonceptet som sådant blir alltmer vanligt i de flesta städer där man kör i ren innerstadsmiljö. Något tal om vad som är "rätt antal boggier" är det inte fråga om. I fallet Adtranz multileder (Variotram) för H-fors har det ju varit problem, men det har inte med antalet boggier att göra utan beror i stället på hur vagnskorgarna är lagrade mot varandra och på vilket sätt de kan röra sig sinsemellan under vagnens gång.

Vagnar med konventionella boggier kan leverantören misslyckas grundligt med (Oslo t.ex.), liksom man även kan misslyckas rejält med multileder (M32 t.ex.). Det finns dock som tur är många exempel på lyckade vagnar ur båda koncepten. Den nya Transtechvagnen för H-fors är forhoppningsvis ett sådant exempel och samma får vi hoppas blir fallet med den nya A35 för Stockholm (några provrapporter har jag dock i det fallet ännu inte tagit del av). Multileder byggda av t.ex. Alstom och Bombardier är vanliga på många håll och de flesta sådana vagnar är vad jag kan förstå lyckade.

Läs förslagsvis artiklar, debattinlägg och rapporter i de senaste årgångarna av tidskriften "Modern Stadstrafik" för att få en tydligare bild av vad som kan vara rätt i olika typer av trafik.

Hälsar
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Transtech Artic

Inlägg av Odd »

Hur är överhänget i kurvorna? Det borde väl vara lite större än med "de gamla" vagnarna?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Transtech Artic

Inlägg av Christer J »

M_M skrev:Trevligt!
Hoppas de inte gör om C20-misstaget utan också provar att samla ihop sandsäckarna invid dörrarna och ser vad som händer med dörrmekanismerna!
Misstaget man gjorde var att inte sätta tyngderna på sätena i vagnarna. Då sätena är vägghängda så krökte sig väggarna mer än man tänkt sig. Detta ledde till att dörrarna inte spårade rätt då de var beroende på exakt passning mot dörrhålen.

Ragnar låg sömnlös natten efter första trafiktesten.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Transtech Artic

Inlägg av Thomas Lange »

RR skrev:
Nils-Bertil skrev:Ser med stor tillfredsställelse att vagnen har "rätt antal" boggier och inte som i Gbg är ett antal tvåaxliga vagnar sammansatta till en enhet.
...
Den nya Transtechvagnen för H-fors är forhoppningsvis ett sådant exempel och samma får vi hoppas blir fallet med den nya A35 för Stockholm (några provrapporter har jag dock i det fallet ännu inte tagit del av).
Läs förslagsvis artiklar, debattinlägg och rapporter i de senaste årgångarna av tidskriften "Modern Stadstrafik" för att få en tydligare bild av vad som kan vara rätt i olika typer av trafik.

Hälsar
/Ragnar Thörnblom
Modern Stadstrafik nr 4-2013 kommer att innehålla en initierad artikel från provkörning av A35 på testbanan i Frankrike! Utgivning 5 september 2013.
Ju förr dess bättre.
Skriv svar