"Genomförande av pilotförsök. Inriktningsbeslut. Handlingsplan för stombussnätet i innerstaden. Lägesrapport":
(...)
Exempel på gator som är aktuella för utredning av framkomlighetsförbättrande åtgärder är:
1. Ringvägen, delen Skanstull – Rosenlundsgatan
Kompletterande kollektivkörfält på sträckor där dessa saknas. Åtgärden bedöms ge en körtidsminskning för busstrafiken, framförallt under eftermiddagen och i riktning mot Gullmarsplan.
2. Hornsgatan, delen Ansgariegatan – Lignagatan
Inrättande av kollektivkörfält utmed delar av sträckan. Åtgärden bedöms ge en viss körtidsminskning för busstrafiken.
3. Långholmsgatan, delen Hornstull – Västerbron
Omfördelning av körfältsutrymme för att bredda befintliga tidsbegränsade kollektivkörfält vilket även skulle möjliggöra cykeltrafik i busskörfälten. Vissa delar av gatan saknar helt utrymmen för cykeltrafik trots att det är ett stort cykelstråk. Åtgärden bedöms ge en viss körtidsminskning för busstrafiken.
4. Västerbron
Ett av de två körfält som finns i vardera riktning föreslås reserveras som kollektivkörfält. Åtgärden bedöms ge effekt på regularitet i busstrafiken då risken för att busstrafiken påverkas av trafikstörningar minskar.
5. S:t Eriksgatan, delen Alströmergatan – S:t Eriksbron
Genom att begränsa möjligheten till angöring på västra sidan av gatan under högtrafik kan ett kollektivkörfält i södergående riktning tillskapas. Åtgärden bedöms ge en körtidsminskning för busstrafiken, framförallt i riktning mot Radiohuset.
6. S:t Eriksgatan, delen S:t Eriksbron – S:t Eriksplan
I det sedan tidigare i nämnden beslutade projektet rörande ombyggnad av korsningen S:t Eriksgatan / Fleminggatan ingår ett kollektivkörfält i norrgående riktning samt att biltrafik mot Odengatan och Torsgatan förbjuds förbi S:t Eriksplan. Detta förslag innebär en tidigareläggning av denna del. Åtgärden bedöms ge en körtidsminskning för busstrafiken, framförallt i riktning mot Radiohuset.
7. Odengatan, delen Odenplan – Valhallavägen
Större delen av gatan har idag parkeringsförbud, med stoppförbud under högtrafiktimmarna. Trots det står det ofta någon bil parkerad på vissa kvarter. Bilkörfälten är för smala för att rymma både stannade bilar och rörlig trafik, vilket gör att biltrafiken på stora delar av gatan tvingas köra i busskörfälten. Cykling sker i blandtrafik, samtidigt som gatan tillhör cykeltrafikens pendlingsnät.
För smalt för att passera en stannad bil utan att köra i busskörfälten (bild: Google)
Förslaget är att möjligheten till angöring och parkering begränsas genom att ständigt stoppförbud införs på större delen av sträckan. Istället målas cykelfält längs med kantstenen. På så sätt får cykeltrafiken ett eget utrymme, och biltrafiken får möjlighet att rymmas i sitt körfält utan att behöva köra i busskörfälten. Angöringsmöjligheterna förbättras på tvärgatorna, samt på några platser i fickor på Odengatan. Angöring till entréer utmed gatan påverkas. Både biltrafikens och busstrafikens framkomlighet bedöms öka något.
8. Valhallavägen, delen Odengatan – Värtavägen
a. Mellan Odengatan och Lidingövägen i rikting mot Radiohuset begränsas möjlighet till angöring under högtrafik för att till skapa ett kollektivkörfält. Åtgärden bedöms ge en körtidsminskning för busstrafiken, framförallt under morgens rusningstrafik.
b. Mellan Lidingövägen och Odengatan i riktning mot Gullmarsplan föreslås att ett av de 2-3 körfält som finns reserveras som kollektivkörfält. Åtgärden bedöms ge en körtidsminskning för busstrafiken under hela dagen.
c. Mellan Lidingövägen och Värtavägen föreslås i båda riktningar att ett av de två körfält som finns i vardera riktning reserveras som kollektivkörfält. Åtgärden bedöms ge en viss körtidsminskning för busstrafiken.
Kontoret föreslår att till pilotprojektet under våren 2014 genomföra följande delsträckor, under förutsättning att utredningar visar att förslagen är genomförbara med rimlig påverkan på övrig trafik och kostnader. Åtgärd 8b och 8c kan behöva invänta öppnandet av Norra Länken innan genomförande.
· Ringvägen, delen Skanstull – Rosenlundsgatan
· S:t Eriksgatan, delen Ahlströmergatan – S:t Eriksbron
· S:t Eriksgatan, delen S:t Eriksbron – S:t Eriksplan
· Odengatan, delen Odenplan – Valhallavägen
· Valhallavägen, delen Odengatan – Värtavägen
Åtgärder på resterande delsträckor föreslås tas upp till beslut i ett nytt ärende efter att pilotprojektet är genomfört och utvärderat.
(...)
Tidplan
Trafikförvaltningen genomför för närvarande upphandling för ett nytt trafikavtal för innerstaden. Det nya avtalet ska gälla från sommaren 2014. Pilotprojektet bör genomföras inom ramen för gällande trafikavtal, alltså senast under första halvåret 2014. För att alla åtgärder ska kunna implementeras samtidigt bör allt vara klart för driftstart till 2014-01-01. Under våren 2014 bör alla åtgärder vara implementerade samtidigt under minst 3 månader för att en bra utvärdering av projektet ska kunna genomföras.
Projektering och utredning av åtgärder inom respektive delområde kommer att påbörjas omgående och förslag på åtgärder ska finnas framtagna så att byggnation kan ske under hösten 2013. Redan beslutade åtgärder såsom S:t Eriksgatan, delen S:t Eriksbron – S:t Eriksplan kan komma att påbörjas redan under sommaren.
(...)
Källa:
http://insyn.stockholm.se/trn/document/ ... /10/10.pdf