Re: M25 åter i trafik
Postat: lördag 16 februari 2013 20:30
Förutom att M32 debaclet är av episka propotioner skulle en nödlösning med M23/S27 och M25 vara högs diggabelt.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
... men M31 har också återmatning, tror det är kring 900V som gränsen ligger för att M31 ska börja bränna effekt i motstånd.C12C3C3C12 skrev:Återmatningen från M32 är väl inte något större problem nu...daniel_s skrev:De lär väl må lika dåligt av Göteborgs linjespänning (inkl återmatning från M31-32) som av Norrköpings?spårsnoken skrev:Varför skulle man inte kunna ta ned M11 (Tatravagnarna från Berlin) till Göteborg?
Vänta nu, man kan väl inte köra ett tåg mellan en plats (Eketrägatan) och en tidpunkt (julas)?LFB skrev:Var det inte snack om M23 på linje 13 vid senaste vagnbristen? Eller är det bara jag missminner mig... Det gick ju ett tåg mellan Eketrägatan och julas och de var minst sagt omtyckt. Konduktörerna behövs väl bara för att öppna/stänga dörrarna, låt resenärerna åka gratis. Finns ju förare och annan personal på GS som fick utbildning på M23 fram tills sent 80-tal så det blir ju inga problem, i värsta fall får man väl hyra in personalen tillsammans med vagnarna från Ringlinien och Djurgårdslinjen.
Dessutom för små, de är inte 2.65 breda utan 2.40.daniel_s skrev:De lär väl må lika dåligt av Göteborgs linjespänning (inkl återmatning från M31-32) som av Norrköpings?spårsnoken skrev:Varför skulle man inte kunna ta ned M11 (Tatravagnarna från Berlin) till Göteborg?
Haha, nä. Mellan Eketrägatan och Centralstationen skulle det vara men i julas var detM_M skrev:Vänta nu, man kan väl inte köra ett tåg mellan en plats (Eketrägatan) och en tidpunkt (julas)?LFB skrev:Var det inte snack om M23 på linje 13 vid senaste vagnbristen? Eller är det bara jag missminner mig... Det gick ju ett tåg mellan Eketrägatan och julas och de var minst sagt omtyckt. Konduktörerna behövs väl bara för att öppna/stänga dörrarna, låt resenärerna åka gratis. Finns ju förare och annan personal på GS som fick utbildning på M23 fram tills sent 80-tal så det blir ju inga problem, i värsta fall får man väl hyra in personalen tillsammans med vagnarna från Ringlinien och Djurgårdslinjen.Anar att det fallit bort nåt där.
Jo, vagnarna i delserie två är inte tagna ur trafik och det finns enstaka vagnar i delserie ett som går.C12C3C3C12 skrev:Återmatningen från M32 är väl inte något större problem nu...daniel_s skrev:De lär väl må lika dåligt av Göteborgs linjespänning (inkl återmatning från M31-32) som av Norrköpings?spårsnoken skrev:Varför skulle man inte kunna ta ned M11 (Tatravagnarna från Berlin) till Göteborg?
Nej. Det står väl några för rostsanering och möjligen någon krockad, men inga kördugliga. Det råder sedan länge skrotningsförbud. Allt repareras, t.o.m. en vagn som 810 som blev illa skadad vid Beväringsgatan lagades.Johan skrev:Står det några avställda M28/M29 för tillfället?
Sidospår: Är det någon praktisk eller ens teoretisk skillnad i högsta spänning på återmatningen från M32 repskektive M31 (justerade enligt de instruktioner som upprättades efter att M32 började köras)?Harald skrev:Jo, vagnarna i delserie två är inte tagna ur trafik och det finns enstaka vagnar i delserie ett som går.C12C3C3C12 skrev:Återmatningen från M32 är väl inte något större problem nu...
Betyder detta att de vagnar som blev "jästa" på angeredsbanan (strax före pedalerna bannlystes därifrån) också har blivit lagade?Harald skrev:Nej. Det står väl några för rostsanering och möjligen någon krockad, men inga kördugliga. Det råder sedan länge skrotningsförbud. Allt repareras, t.o.m. en vagn som 810 som blev illa skadad vid Beväringsgatan lagades.Johan skrev:Står det några avställda M28/M29 för tillfället?
Jag tror de hann slaktas innan det blev skrotningsförbud.M_M skrev:Sidospår: Är det någon praktisk eller ens teoretisk skillnad i högsta spänning på återmatningen från M32 repskektive M31 (justerade enligt de instruktioner som upprättades efter att M32 började köras)?Harald skrev:Jo, vagnarna i delserie två är inte tagna ur trafik och det finns enstaka vagnar i delserie ett som går.C12C3C3C12 skrev:Återmatningen från M32 är väl inte något större problem nu...
Betyder detta att de vagnar som blev "jästa" på angeredsbanan (strax före pedalerna bannlystes därifrån) också har blivit lagade?Harald skrev:Nej. Det står väl några för rostsanering och möjligen någon krockad, men inga kördugliga. Det råder sedan länge skrotningsförbud. Allt repareras, t.o.m. en vagn som 810 som blev illa skadad vid Beväringsgatan lagades.Johan skrev:Står det några avställda M28/M29 för tillfället?
Under några veckor i december 2012 trafikerade ett M23/S27 ekipage sträckan Drottningtorget till Eketrägatan (eller möjligen Wieselgrensplatsen) och givetvis även omväntM_M skrev:Vänta nu, man kan väl inte köra ett tåg mellan en plats (Eketrägatan) och en tidpunkt (julas)?LFB skrev:Var det inte snack om M23 på linje 13 vid senaste vagnbristen? Eller är det bara jag missminner mig... Det gick ju ett tåg mellan Eketrägatan och julas och de var minst sagt omtyckt. Konduktörerna behövs väl bara för att öppna/stänga dörrarna, låt resenärerna åka gratis. Finns ju förare och annan personal på GS som fick utbildning på M23 fram tills sent 80-tal så det blir ju inga problem, i värsta fall får man väl hyra in personalen tillsammans med vagnarna från Ringlinien och Djurgårdslinjen.Anar att det fallit bort nåt där.
Förhoppningsvis inte!M_M skrev:Sidospår: Är det någon praktisk eller ens teoretisk skillnad i högsta spänning på återmatningen från M32 repskektive M31 (justerade enligt de instruktioner som upprättades efter att M32 började köras)?Harald skrev:Jo, vagnarna i delserie två är inte tagna ur trafik och det finns enstaka vagnar i delserie ett som går.C12C3C3C12 skrev:Återmatningen från M32 är väl inte något större problem nu...
Sedan kan man väl fråga sig hur pass normalt det är med 40 vagnar ur trafik på en gång. Om vi nu undantar M32 kommer jag väl inte på rak arm på en liknande nödsituation där man tvingats plocka bort så många vagnar p.g.a akuta fel. Jag kommer faktiskt inte på en enda annan vagntyp i Sverige som man fått ställa av på det viset med så drastiska konsekvenser. Det är inte så lätt att planera för något så exceptionellt.Johan skrev:Jag har lite svårt att se vad som skall diskuteras. GS tillsammans med Västtrafik måste ha färdiga planer för hur man skall hantera ett krisläge som detta.
På kort sikt handlar det, som vi vet, om att dra in linje X och köra enkelvagnståg på linje 10 och 13.
På längre sikt handlar det förstås om att få M32 tillbaka i trafik - för det är väl ändå det man vill?
Insättande av veteranvagnar är en trevlig och rolig möjlig lösning men tillför endast ett fåtal vagnar. Det skulle kunna vara något att ta till om man åker på ytterligare bortfall längre fram, t.ex. om tiden för service inte räcker till.
Att hämta vagnar från andra sidan av Europa görs väl inte på en dag, och så länge man klarar trafiken med nuvarande reduktioner är väl allt fine.
Jag var redan från början tveksam till behovet av L13 och alla de gånger jag tittat har det nästan varit tomt på passagerare. Man kunde gott överväga att dra in den helt.
Sedan är det väl under rusningstimmarna morgon och eftermiddag som problemen uppstår och så är de flesta avgångar väl belagda. Men man kunde ändå fundera på vilka ytterligare linjer förutom 10 och 13 som kan stå näst på tur?