Sida 2 av 2

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: fredag 01 februari 2013 9:58
av hej
Hur ser prioriteringsordningen ut vid krysset Hjällbo?
Om två vagnar fårn Angered respektive Gamlestaden stannar före krysset och signal ur funktion, vem har förkörsrätt? Högerregeln går ju ej att tillämpa.

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: fredag 01 februari 2013 10:20
av 2763
daniel_s skrev: Vad sägs om Brunnsparken? Visserligen är det kanske förreglade växlar, men regeln behövs väl om inte annat om signalerna är trasiga. Vem ska annars köra först om två vagnar kommer från var sitt håll på Södra Hamngatan och ingen ska svänga?
De växlarna är förreglade. Dvs för att en tokig situation skall uppkomma måste rätt många fel inträffa, nu vet vi med färskt minne att sånt skall man inte neglingegera!
daniel_s skrev: Hur ser prioriteringsordningen ut vid krysset Hjällbo?
Om två vagnar fårn Angered respektive Gamlestaden stannar före krysset och signal ur funktion, vem har förkörsrätt? Högerregeln går ju ej att tillämpa.
Det finns färdiga Trafikanordningsplaner för det tillfälle att SISÄ-anläggningar tas ur bruk för att kunna hantera sådana tillfällen. Svaret på fråga om förkörsrätt är dock att det har ingen, däremot får förmodligen den ena riktningen väjningsplikt och det är en HELT annan sak än förkörsrätt för den andre. Och där är väl svaret på hur man egentligen med rådande regelverk kan hantera den typen av svårlösliga konflikter konflikter, nämligen med väjningstavlor eller stopptavlor.

Då får man dock en intressant tilläggsskylt Exempelvis "Gäller då ingen av motväxlarna med trafik i konflikt är förreglad" (Dvs vid släckt signal eller signal i kryss) föraren av den ena vagnen vet ju inte vilken signalbild den andre föraren har/inte har. Å andra sidan kan man ju fråga sig hur stort det här problemet egentligen är, det kanske är en onödig tillkrångling av ett problem som förmodligen löser sig självt.

//T

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: fredag 01 februari 2013 10:21
av Harald
hej skrev:Hur ser prioriteringsordningen ut vid krysset Hjällbo?
Om två vagnar fårn Angered respektive Gamlestaden stannar före krysset och signal ur funktion, vem har förkörsrätt? Högerregeln går ju ej att tillämpa.
Huvudsignal ur funktion ska tolkas som signal i stopp, vilket betyder att den inte får passeras utan tillstånd från TLI. Alltså avgör TLI vem som kör först.
M_M skrev:Då bara kör vagnarna givetvis, eftersom det är dubbelspår
Nej, växeln i vänsterläge leder ju till ett spår som korsar det andra spåret. Alltså får man inte köra om man möter en vagn och det inte finns en växelsignal som visar att växeln är låst i högerläge. Men det är nog inget stort problem vid Brunnsparken för det är ganska långt mellan växlarna där. Och hur som helst så står ju ett av tågen stilla vid hållplatsen och då är det det som ska vänta, om det ska väntas.

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: fredag 01 februari 2013 21:09
av daniel_s
2763 skrev:
inte daniel_s skrev: Hur ser prioriteringsordningen ut vid krysset Hjällbo?
Om två vagnar fårn Angered respektive Gamlestaden stannar före krysset och signal ur funktion, vem har förkörsrätt? Högerregeln går ju ej att tillämpa.
Det finns färdiga Trafikanordningsplaner för det tillfälle att SISÄ-anläggningar tas ur bruk för att kunna hantera sådana tillfällen. Svaret på fråga om förkörsrätt är dock att det har ingen, däremot får förmodligen den ena riktningen väjningsplikt och det är en HELT annan sak än förkörsrätt för den andre. Och där är väl svaret på hur man egentligen med rådande regelverk kan hantera den typen av svårlösliga konflikter konflikter, nämligen med väjningstavlor eller stopptavlor.
Det var inte jag som frågade det där!

Men varför skulle inte högerregeln gå att tillämpa i Hjällbo? Den vagn som kommer från Angered kommer ju från höger i korsningen.

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: fredag 01 februari 2013 22:22
av M_M
Harald skrev:
M_M skrev:Då bara kör vagnarna givetvis, eftersom det är dubbelspår
Nej, växeln i vänsterläge leder ju till ett spår som korsar det andra spåret. Alltså får man inte köra om man möter en vagn och det inte finns en växelsignal som visar att växeln är låst i högerläge. Men det är nog inget stort problem vid Brunnsparken för det är ganska långt mellan växlarna där. Och hur som helst så står ju ett av tågen stilla vid hållplatsen och då är det det som ska vänta, om det ska väntas.
Åh, jag missade att frågan specifikt gällde då signal inte visade att växeln är i kontroll.


Sidospår: Är växelstyrningarna + signalerna på något sätt kopplade till varandra? Exempelvis kan man tänka att en östgående vagn på linje 11 som fått "sin" växel att gå i kontroll skulle kunna hindra en västgående vagn på linje 7 att få "sin" växelkontrollsignal att visa att växeln är i kontroll. Det är kanske inte nåt problem i praktiken?

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: lördag 02 februari 2013 5:47
av Harald
M_M skrev:Sidospår: Är växelstyrningarna + signalerna på något sätt kopplade till varandra? Exempelvis kan man tänka att en östgående vagn på linje 11 som fått "sin" växel att gå i kontroll skulle kunna hindra en västgående vagn på linje 7 att få "sin" växelkontrollsignal att visa att växeln är i kontroll. Det är kanske inte nåt problem i praktiken?
Växelsignalerna är växelsignaler, inte trafiksignaler. Att göra så skulle ge stora problem, i praktiken. Då skulle en östgående elva som har fått växeln låst, men inte kan köra p.g.a. kö till hållplatsen, hindra västgående fyror och sjuor att lämna hållplatsen.

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: lördag 02 februari 2013 10:29
av Andy
Hvordan er skadene på 208 etter avsporingen da?

Andreas