Sida 2 av 17

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: söndag 27 januari 2013 13:06
av M_M
Jag tjatar igen:
Finns det skäl för Sickla Industriväg att faktiskt ansluta till Värmdövägen?
Går de skälen att istället applicera på Planiavägen? Om inte - i så fall varför?

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: söndag 27 januari 2013 15:07
av indigirka
Hechtwagen skrev:Borde kunna kosta en miljard om man verkligen vill! Själv tycker jag 100 miljoner är fullt rimligt!
Med den för alla bekanta formeln blir ju 700 meter = 700 miljoner.

Dock om man hyr in en Norrköpingskonsult så finns det en risk att inte ens 50 miljonersgränsen går att spricka. Den risken kan dock säkert avtalas bort på något sätt (t.ex. "anbudsgivaren ska ha erfaranhet av spåranläggningar som kostat minst XX miljoner per meter").

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: måndag 28 januari 2013 0:41
av Anders Hanquist
M_M skrev:Jag tjatar igen:
Finns det skäl för Sickla Industriväg att faktiskt ansluta till Värmdövägen?
Går de skälen att istället applicera på Planiavägen? Om inte - i så fall varför?
Då blir det ju ett projekt med en helt annan prislapp. Planiavägen, spårområdet och Värmdövägen ligger ju på ungefär samma nivå. Då måste man ju "skapa" en nivåskillnad genom att sänka eller höja spårområdet. Om man nu anser sig ha råd med det så skulle man väl hellre lägga de pengarna på en planskildhet vid korsningen med länsväg 260.

Sickla Industriväg ansluter redan till Värmdövägen och SB-spåren går redan under korsningen planskilt. Viadukten verkar gammal och sliten och Värmdövägen gör en krok för att hamna rätt. Här borde det vara enklare att samtidigt förbättra vägkorsningen och förägga TvB:s och SB:s spår parallellt.

Så VARFÖR skulle man komplicera det hela genom att "klippa av" Industrivägen och i stället bygga en korsning vid Planiavägen? Du kanske har någon bra anledning till detta förslag. Låt oss då ta del av det.

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: måndag 28 januari 2013 1:18
av Odd
Vad kostade sträckan Gullmarsplan-Sickla Udde? Jag vill minnas att det kostade ungefär 400 miljoner för 2,4 km för 10 år sedan. Bara konstruktionen med bron är ca 600 meter lång, så om man bygger vidare Tvärbanan med en bro över hela rasket och rakaste vägen så borde ju kostnaden bli betydligt lägre än så, eller hur?

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: måndag 28 januari 2013 10:20
av 2763
indigirka skrev:Dock om man hyr in en Norrköpingskonsult så finns det en risk att inte ens 50 miljonersgränsen går att spricka. Den risken kan dock säkert avtalas bort på något sätt (t.ex. "anbudsgivaren ska ha erfaranhet av spåranläggningar som kostat minst XX miljoner per meter").
Du kan inte jämföra så. Infrastrukturen under en gräsmatta i Norrköping är lättare att hantera än vad infrastrukturen under asfalten i Stockholms innerstad är. Det är dimensionerande i sammanhanget.

Det pratas väldigt mycket om "norrköpingskonsulter". De flesta av de konsulter som jobbar med Norrköping jobbar förmodligen även i andra spårvägsprojekt - det är inte det som är dimensionerande.

//T

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: måndag 28 januari 2013 11:54
av spårlasse
2763 skrev:
indigirka skrev:Dock om man hyr in en Norrköpingskonsult så finns det en risk att inte ens 50 miljonersgränsen går att spricka. Den risken kan dock säkert avtalas bort på något sätt (t.ex. "anbudsgivaren ska ha erfaranhet av spåranläggningar som kostat minst XX miljoner per meter").
Du kan inte jämföra så. Infrastrukturen under en gräsmatta i Norrköping är lättare att hantera än vad infrastrukturen under asfalten i Stockholms innerstad är. Det är dimensionerande i sammanhanget.

Det pratas väldigt mycket om "norrköpingskonsulter". De flesta av de konsulter som jobbar med Norrköping jobbar förmodligen även i andra spårvägsprojekt - det är inte det som är dimensionerande.

//T
Är det något som gjort det billigare av administrativ art i Norrköping, så är det väl då i sådana fall att man varit en och samma huvudman. Man har kunnat prata över fikabordet om spårdragning och med en gång komma fram till en bra lösning, istället för pingpongsspelandet i Stockholm mellan landsting och kommun. Den delen kanske motsvarar ett par miljoner eller tre, men knappast den femdubbla kostnaden. I detta ligger väl också en viss kommunal sparsamhet som också underlättas av att vara samma förvaltning. Man blir från båda håll nog mer ekonomisk medveten.

Det är ju också så - förutom det 2763 skriver - att arbetet måste ske mycket mer forcerat i Stockholm. I Norrköping har man ju i princip kunnat ha allt spårmaterial bredvid byggplatsen. Det går inte riktigt i Stockholms innerstad. Till detta kommer en trafiksituationen som gör att man inte kan ha avstängt hur länge som helst. Här finns ju också en inte oväsentlig samhällsekonomisk vinst i att bygga snabbt i Stockholm. Dessutom gör ju trafiken att det också tar längre tid att bygga - man har inte alltid den plats som skulle vara önskvärt ur arbetssynpunkt och får ibland därför ta till dyrare lösningar än vad som är möjligt rent tekniskt.

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: måndag 28 januari 2013 16:37
av Hechtwagen
Vi kan ju som pilotsträcka inför förlängningen av spårväg city prova att pressa kostnaden på sträckan längs med lindarängsvägen, det är ungefär en kilometer och det är bara gräs där idag så det borde kunna bli rekordbilligt och sedan säger vi vad det kostade till sossarna så VET dom tvärsäkert vad det kostar att bygga spårväg sedan! 50 miljoner är nog realistiskt!

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: måndag 28 januari 2013 18:25
av LÅ1
Hechtwagen skrev:Vi kan ju som pilotsträcka inför förlängningen av spårväg city prova att pressa kostnaden på sträckan längs med lindarängsvägen, det är ungefär en kilometer och det är bara gräs där idag så det borde kunna bli rekordbilligt och sedan säger vi vad det kostade till sossarna så VET dom tvärsäkert vad det kostar att bygga spårväg sedan! 50 miljoner är nog realistiskt!
:D :D :D

Men får man bygga spårväg på Nationalstadsparkens gräsytor? :shock:

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: måndag 28 januari 2013 18:30
av Hechtwagen
Det är väl bara att ha gräs på spårområdet precis som i G och Nr. Håller effektivt borta alla bussar!

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: måndag 28 januari 2013 20:45
av Anders Hanquist
HÄR http://www.sjostadsbladet.se/index.php/ ... -mot-Nacka finns en artikel om projektet. Den visar två alternativa dragningar, varav den "rakt fram" på Uddvägen verkar vara den mest troliga. Intressant är dock den föreslagna nya bebyggelsen mellan Sicklavägen och Uddvägen. Tydligen ska både bensinstationen och Struktons nuvarande kontorshus ersättas med annat, bland annat en livsmedelshall. Någonstans har jag även sett en hållplats vid Fanny udde.

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: måndag 28 januari 2013 22:24
av M_M
Anders Hanquist skrev:Tydligen ska både bensinstationen och Struktons nuvarande kontorshus ersättas med annat, bland annat en livsmedelshall.
Ersätta en bensinstation med en livsmedelshall, det låter som att stänga av själva bensintankfunktionen men i övrigt behålla verksamheten intakt. Kanske ta bort den där halva hyllmetern med spolarvätska. :mrgreen:


P.S. är det bara jag som kommer att tänka på landsgränser när Stockholm bygger bostäder ända fram till kommungränsen medan Nacka har köplador på sin sida av kommungränsen? Det är lite som köpladorna på svenska sidan av gränsen mot Norge eller för den delen "Intershop" för västturister i f.d. DDR :mrgreen:

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: måndag 28 januari 2013 23:40
av LÅ1
M_M skrev:Ersätta en bensinstation med en livsmedelshall, det låter som att stänga av själva bensintankfunktionen men i övrigt behålla verksamheten intakt. Kanske ta bort den där halva hyllmetern med spolarvätska. :mrgreen:
Shell hade faktiskt en liten butik i en hörna i Stockholms innerstad utan bensinpumpar under några år. (Minns inte när, kanske slutet av 1990-talet?) Man nyöppnade den, det var inte så att man slutade med bensin. Minns inte om de sålde spolarvätska, men det är troligt. Det var i korsningen mellan S:t Eriksgatan och Fleminggatan. (Alltså långt från Sickla och Tvärbanan.)
Vet inte om man hade fler sådana butiker, eller om det var en test.

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: tisdag 29 januari 2013 13:13
av twr
Anders Hanquist skrev:Hela korsningen Sickla Industriväg/Värmdövägen inklusive den så kallade Sickla Bro, som är viadukten över SB, kan nog behöva en rejäl modernisering, som kan komma att aktualiseras genom det här projektet, när TvB ska ta sig under Industrivägen bara några meter från den andra viadukten. En gemensam viadukt över båda spåren och en uträtning av Värmdövägen bör nog kunna åstadkommas.
Ja, precis. Borde man inte passa på att byta plats på Saltsjöbanan och Värmdövägen som man planerade inom "Danvikslösen"? Faller det på att Saltsjöbanans framtid är osäker? (Såg förresten att SB inte ska kortas till Sickla under Slussenombyggnaden, utan få en tillfällig ändhållplats vid Londonviadukten.)

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: tisdag 29 januari 2013 13:57
av Henrik Schütz
En liten lätt förlängning som kan byggas snabbt, och så plötsligt skall Saltsjöbanan byta plats med motorvägen i samma vända, då lär det varken vara snabbt eller billigt längre.

HS :?

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: tisdag 29 januari 2013 15:49
av Sven Blomberg
Att förlänga ytterligare mella Sickla och Nacka jvst. vore bra för att betjäna köpkvarteren också.

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: tisdag 29 januari 2013 19:28
av Anders Hanquist
Bra bild. Som synes "knixar" både vägen och spåret i korsningen och en rätt sunkig trappa leder upp till Sickla Industriväg. Kollar man på plats så ser hela konstruktionen rätt överårig ut. Här känns det som uträtning och förbättring av korsningen är något som "ändå" behöver göras och kan gå på kommunens budget. Då kan en breddning av vägporten läggas till. Till höger om hotellbyggnaden (röda tegelhuset) behöver en utsprängning ske. Några p-platser ryker.

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: tisdag 29 januari 2013 19:41
av M_M
Henrik Schütz skrev:En liten lätt förlängning som kan byggas snabbt, och så plötsligt skall Saltsjöbanan byta plats med motorvägen i samma vända, då lär det varken vara snabbt eller billigt längre.

HS :?
Bra poäng, men visst vore det bra om en enkel billig snabbt byggd förlängning görs på det sätt som ger störst möjligheter till framtida bygge utan att behöva göra om det man ska bygga nu?

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: tisdag 29 januari 2013 19:58
av twr
Henrik Schütz skrev:En liten lätt förlängning som kan byggas snabbt, och så plötsligt skall Saltsjöbanan byta plats med motorvägen i samma vända, då lär det varken vara snabbt eller billigt längre.

HS :?
Inte motorvägen, bara en snutt av Gamla Värmdövägen. Ungefär den här sträckan: http://kartor.eniro.se/m/nJTgr skulle kunna vara gemensam för Tvärbanan och Saltsjöbanan. (Huvuddelen av Danvikslösen, det som du verkar tänka på, tycker jag inte man ska väcka liv i igen.)

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: tisdag 29 januari 2013 20:47
av LÅ1
Vore inte ett alternativ att låta spårvägen gå på södra sidan om Köpstaden och ansluta till Saltsjöbanan vid Nacka station i stället? Jag tror att det är lättare terräng den sträckan, men om det är lättare att göra en spåranslutning vet jag inte. Tror i alla fall att där är ett bredare spårområde. Det finns ett uppställningsspår där också, har jag för mig.

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: tisdag 29 januari 2013 21:16
av M_M
Det vore en bra idé för då kan vi också skrota den halvtramsiga idén att dra tvärbanan till Slussen via Sickla (istället för via Skanstull där de stora resandeströmmarna finns)...