Med spårvagn till Sickla

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av M_M »

Jag tjatar igen:
Finns det skäl för Sickla Industriväg att faktiskt ansluta till Värmdövägen?
Går de skälen att istället applicera på Planiavägen? Om inte - i så fall varför?
indigirka
Inlägg: 216
Blev medlem: onsdag 27 oktober 2010 8:59

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av indigirka »

Hechtwagen skrev:Borde kunna kosta en miljard om man verkligen vill! Själv tycker jag 100 miljoner är fullt rimligt!
Med den för alla bekanta formeln blir ju 700 meter = 700 miljoner.

Dock om man hyr in en Norrköpingskonsult så finns det en risk att inte ens 50 miljonersgränsen går att spricka. Den risken kan dock säkert avtalas bort på något sätt (t.ex. "anbudsgivaren ska ha erfaranhet av spåranläggningar som kostat minst XX miljoner per meter").
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av Anders Hanquist »

M_M skrev:Jag tjatar igen:
Finns det skäl för Sickla Industriväg att faktiskt ansluta till Värmdövägen?
Går de skälen att istället applicera på Planiavägen? Om inte - i så fall varför?
Då blir det ju ett projekt med en helt annan prislapp. Planiavägen, spårområdet och Värmdövägen ligger ju på ungefär samma nivå. Då måste man ju "skapa" en nivåskillnad genom att sänka eller höja spårområdet. Om man nu anser sig ha råd med det så skulle man väl hellre lägga de pengarna på en planskildhet vid korsningen med länsväg 260.

Sickla Industriväg ansluter redan till Värmdövägen och SB-spåren går redan under korsningen planskilt. Viadukten verkar gammal och sliten och Värmdövägen gör en krok för att hamna rätt. Här borde det vara enklare att samtidigt förbättra vägkorsningen och förägga TvB:s och SB:s spår parallellt.

Så VARFÖR skulle man komplicera det hela genom att "klippa av" Industrivägen och i stället bygga en korsning vid Planiavägen? Du kanske har någon bra anledning till detta förslag. Låt oss då ta del av det.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6919
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av Odd »

Vad kostade sträckan Gullmarsplan-Sickla Udde? Jag vill minnas att det kostade ungefär 400 miljoner för 2,4 km för 10 år sedan. Bara konstruktionen med bron är ca 600 meter lång, så om man bygger vidare Tvärbanan med en bro över hela rasket och rakaste vägen så borde ju kostnaden bli betydligt lägre än så, eller hur?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av 2763 »

indigirka skrev:Dock om man hyr in en Norrköpingskonsult så finns det en risk att inte ens 50 miljonersgränsen går att spricka. Den risken kan dock säkert avtalas bort på något sätt (t.ex. "anbudsgivaren ska ha erfaranhet av spåranläggningar som kostat minst XX miljoner per meter").
Du kan inte jämföra så. Infrastrukturen under en gräsmatta i Norrköping är lättare att hantera än vad infrastrukturen under asfalten i Stockholms innerstad är. Det är dimensionerande i sammanhanget.

Det pratas väldigt mycket om "norrköpingskonsulter". De flesta av de konsulter som jobbar med Norrköping jobbar förmodligen även i andra spårvägsprojekt - det är inte det som är dimensionerande.

//T
Med reservation för tyckfel.
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av spårlasse »

2763 skrev:
indigirka skrev:Dock om man hyr in en Norrköpingskonsult så finns det en risk att inte ens 50 miljonersgränsen går att spricka. Den risken kan dock säkert avtalas bort på något sätt (t.ex. "anbudsgivaren ska ha erfaranhet av spåranläggningar som kostat minst XX miljoner per meter").
Du kan inte jämföra så. Infrastrukturen under en gräsmatta i Norrköping är lättare att hantera än vad infrastrukturen under asfalten i Stockholms innerstad är. Det är dimensionerande i sammanhanget.

Det pratas väldigt mycket om "norrköpingskonsulter". De flesta av de konsulter som jobbar med Norrköping jobbar förmodligen även i andra spårvägsprojekt - det är inte det som är dimensionerande.

//T
Är det något som gjort det billigare av administrativ art i Norrköping, så är det väl då i sådana fall att man varit en och samma huvudman. Man har kunnat prata över fikabordet om spårdragning och med en gång komma fram till en bra lösning, istället för pingpongsspelandet i Stockholm mellan landsting och kommun. Den delen kanske motsvarar ett par miljoner eller tre, men knappast den femdubbla kostnaden. I detta ligger väl också en viss kommunal sparsamhet som också underlättas av att vara samma förvaltning. Man blir från båda håll nog mer ekonomisk medveten.

Det är ju också så - förutom det 2763 skriver - att arbetet måste ske mycket mer forcerat i Stockholm. I Norrköping har man ju i princip kunnat ha allt spårmaterial bredvid byggplatsen. Det går inte riktigt i Stockholms innerstad. Till detta kommer en trafiksituationen som gör att man inte kan ha avstängt hur länge som helst. Här finns ju också en inte oväsentlig samhällsekonomisk vinst i att bygga snabbt i Stockholm. Dessutom gör ju trafiken att det också tar längre tid att bygga - man har inte alltid den plats som skulle vara önskvärt ur arbetssynpunkt och får ibland därför ta till dyrare lösningar än vad som är möjligt rent tekniskt.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3564
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av Hechtwagen »

Vi kan ju som pilotsträcka inför förlängningen av spårväg city prova att pressa kostnaden på sträckan längs med lindarängsvägen, det är ungefär en kilometer och det är bara gräs där idag så det borde kunna bli rekordbilligt och sedan säger vi vad det kostade till sossarna så VET dom tvärsäkert vad det kostar att bygga spårväg sedan! 50 miljoner är nog realistiskt!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av LÅ1 »

Hechtwagen skrev:Vi kan ju som pilotsträcka inför förlängningen av spårväg city prova att pressa kostnaden på sträckan längs med lindarängsvägen, det är ungefär en kilometer och det är bara gräs där idag så det borde kunna bli rekordbilligt och sedan säger vi vad det kostade till sossarna så VET dom tvärsäkert vad det kostar att bygga spårväg sedan! 50 miljoner är nog realistiskt!
:D :D :D

Men får man bygga spårväg på Nationalstadsparkens gräsytor? :shock:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3564
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av Hechtwagen »

Det är väl bara att ha gräs på spårområdet precis som i G och Nr. Håller effektivt borta alla bussar!
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av Anders Hanquist »

HÄR http://www.sjostadsbladet.se/index.php/ ... -mot-Nacka finns en artikel om projektet. Den visar två alternativa dragningar, varav den "rakt fram" på Uddvägen verkar vara den mest troliga. Intressant är dock den föreslagna nya bebyggelsen mellan Sicklavägen och Uddvägen. Tydligen ska både bensinstationen och Struktons nuvarande kontorshus ersättas med annat, bland annat en livsmedelshall. Någonstans har jag även sett en hållplats vid Fanny udde.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av M_M »

Anders Hanquist skrev:Tydligen ska både bensinstationen och Struktons nuvarande kontorshus ersättas med annat, bland annat en livsmedelshall.
Ersätta en bensinstation med en livsmedelshall, det låter som att stänga av själva bensintankfunktionen men i övrigt behålla verksamheten intakt. Kanske ta bort den där halva hyllmetern med spolarvätska. :mrgreen:


P.S. är det bara jag som kommer att tänka på landsgränser när Stockholm bygger bostäder ända fram till kommungränsen medan Nacka har köplador på sin sida av kommungränsen? Det är lite som köpladorna på svenska sidan av gränsen mot Norge eller för den delen "Intershop" för västturister i f.d. DDR :mrgreen:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Ersätta en bensinstation med en livsmedelshall, det låter som att stänga av själva bensintankfunktionen men i övrigt behålla verksamheten intakt. Kanske ta bort den där halva hyllmetern med spolarvätska. :mrgreen:
Shell hade faktiskt en liten butik i en hörna i Stockholms innerstad utan bensinpumpar under några år. (Minns inte när, kanske slutet av 1990-talet?) Man nyöppnade den, det var inte så att man slutade med bensin. Minns inte om de sålde spolarvätska, men det är troligt. Det var i korsningen mellan S:t Eriksgatan och Fleminggatan. (Alltså långt från Sickla och Tvärbanan.)
Vet inte om man hade fler sådana butiker, eller om det var en test.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 9291
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev:Hela korsningen Sickla Industriväg/Värmdövägen inklusive den så kallade Sickla Bro, som är viadukten över SB, kan nog behöva en rejäl modernisering, som kan komma att aktualiseras genom det här projektet, när TvB ska ta sig under Industrivägen bara några meter från den andra viadukten. En gemensam viadukt över båda spåren och en uträtning av Värmdövägen bör nog kunna åstadkommas.
Ja, precis. Borde man inte passa på att byta plats på Saltsjöbanan och Värmdövägen som man planerade inom "Danvikslösen"? Faller det på att Saltsjöbanans framtid är osäker? (Såg förresten att SB inte ska kortas till Sickla under Slussenombyggnaden, utan få en tillfällig ändhållplats vid Londonviadukten.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av Henrik Schütz »

En liten lätt förlängning som kan byggas snabbt, och så plötsligt skall Saltsjöbanan byta plats med motorvägen i samma vända, då lär det varken vara snabbt eller billigt längre.

HS :?
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av Sven Blomberg »

Att förlänga ytterligare mella Sickla och Nacka jvst. vore bra för att betjäna köpkvarteren också.
Medlem nr 266
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av Anders Hanquist »

Bra bild. Som synes "knixar" både vägen och spåret i korsningen och en rätt sunkig trappa leder upp till Sickla Industriväg. Kollar man på plats så ser hela konstruktionen rätt överårig ut. Här känns det som uträtning och förbättring av korsningen är något som "ändå" behöver göras och kan gå på kommunens budget. Då kan en breddning av vägporten läggas till. Till höger om hotellbyggnaden (röda tegelhuset) behöver en utsprängning ske. Några p-platser ryker.
Senast redigerad av Anders Hanquist den tisdag 29 januari 2013 20:49, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av M_M »

Henrik Schütz skrev:En liten lätt förlängning som kan byggas snabbt, och så plötsligt skall Saltsjöbanan byta plats med motorvägen i samma vända, då lär det varken vara snabbt eller billigt längre.

HS :?
Bra poäng, men visst vore det bra om en enkel billig snabbt byggd förlängning görs på det sätt som ger störst möjligheter till framtida bygge utan att behöva göra om det man ska bygga nu?
twr
Inlägg: 9291
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av twr »

Henrik Schütz skrev:En liten lätt förlängning som kan byggas snabbt, och så plötsligt skall Saltsjöbanan byta plats med motorvägen i samma vända, då lär det varken vara snabbt eller billigt längre.

HS :?
Inte motorvägen, bara en snutt av Gamla Värmdövägen. Ungefär den här sträckan: http://kartor.eniro.se/m/nJTgr skulle kunna vara gemensam för Tvärbanan och Saltsjöbanan. (Huvuddelen av Danvikslösen, det som du verkar tänka på, tycker jag inte man ska väcka liv i igen.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av LÅ1 »

Vore inte ett alternativ att låta spårvägen gå på södra sidan om Köpstaden och ansluta till Saltsjöbanan vid Nacka station i stället? Jag tror att det är lättare terräng den sträckan, men om det är lättare att göra en spåranslutning vet jag inte. Tror i alla fall att där är ett bredare spårområde. Det finns ett uppställningsspår där också, har jag för mig.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av M_M »

Det vore en bra idé för då kan vi också skrota den halvtramsiga idén att dra tvärbanan till Slussen via Sickla (istället för via Skanstull där de stora resandeströmmarna finns)...
Skriv svar