Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av M_M »

Är det där med trafikantcirkulation verkligen ett problem på 7 / 7N? Går inte merparten av resandet mellan Sergels Torg (eller Norrmalms Torg) och Gröna Lund / Skansen? Då spelar det ju ingen större roll hur cirkulationen är om t.ex. 80% av resenärerna kliver på vid hållplats A och 80% av resenärerna kliver av vid hållplats B.

Hur är det för övrigt med hjulprofil på vagnarna och det här med järnväg/spårväg? Nu är ju spårförbindelsen i Ropsten bruten sen länge men det torde väl ändå vara lite mupp-intressant att bara transportera vagnarna med "vagnbjörn" förbi den brutna snutten och sen på nåt händigt vis köra dem på Trafikverkets spår Värtan-Älvsjö-Liljeholmen ifall de skulle ställas upp i Alvik? :wink: (Nej, argumentet att det är fullt på Trafikverkets spår håller inte. Det kan knappast vara nåt problem att få ett tågläge att köra dem vid 03 en vardagsnatt...)
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

M_M skrev:Är det där med trafikantcirkulation verkligen ett problem på 7 / 7N? Går inte merparten av resandet mellan Sergels Torg (eller Norrmalms Torg) och Gröna Lund / Skansen?
På fråga 1 är svaret ja
På fråga 2 är svaret nej.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
R.Lindmark

Inlägg av R.Lindmark »

Drar upp den här halvgamla tråden och undrar: Finns det alltså inga planer för Lidingös gamla trotjänare? Jag och troligtvis många andra som har ett förflutet på "banan" skulle gärna se att ett tåg bevarades för eftervärlden.
/R
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

R.Lindmark skrev:Drar upp den här halvgamla tråden och undrar: Finns det alltså inga planer för Lidingös gamla trotjänare? Jag och troligtvis många andra som har ett förflutet på "banan" skulle gärna se att ett tåg bevarades för eftervärlden.
/R
Tja, i den här förkättrade tråden https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 9&start=20

heter det ju såhär:
Thomas Lange skrev:
M_M skrev:Ett förslag: Dumpa A31-vagnarna nån stans där de inte är i vägen och inte bara ställ upp utan använde A30+B30-tåg på Djurgårdslinjen.
Med Djurgårdslnjen kanske du egentligen menar Linje 7 (Spårväg City)? Det är i så fall inget bra förslag. Behovet i city är i stället vagnar med fler dörrar, fler ståplatser, fler barnvagnsplatser än vad A30/B30 kan erbjuda.

Menade du det du skrev, dvs Djurgårdslinjen (som är ett av AB Stockholms Spårvägar registrerat varumärke och beteckningen på den trafik som bedrivs med museala vagnar mellan Norrmalmstorg och Djurgården) så ingår inte A30/B30 i någon museal anskaffningsplan. Det finns redan vagnar av typen bevarade i Malmköping, därutöver finns föregångaren A24 både i Stockholms- och Lidingö-utförande tillgängliga för Djurgårdslinjen.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Användarens profilbild
R.Lindmark

Inlägg av R.Lindmark »

Det är alltså därför ingen har svarat rakt på min fråga på det stängda Spårvägssaällskapsforumet. Men det var ju ett ganska rakt svar. Är det bar jag som tycker det är märkligt att man har en sådan kass inställning till Lidingös vagnar?
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Det är varken mer eller mindre trafikantcirkulation i en A30 än en A34.
Användarens profilbild
R.Lindmark

Inlägg av R.Lindmark »

Hechtwagen skrev:Det är varken mer eller mindre trafikantcirkulation i en A30 än en A34.
Det är mycket bättre cirkulation i A34 då den har fler dörrar/m och man kan nå fler dörrar än ett när man skall kliva av. Men det gör inte att A30B till en ickebevarandevärd vagn.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

R.Lindmark skrev:Det är alltså därför ingen har svarat rakt på min fråga på det stängda Spårvägssaällskapsforumet. Men det var ju ett ganska rakt svar. Är det bar jag som tycker det är märkligt att man har en sådan kass inställning till Lidingös vagnar?
Menar du att du inte fick svar där? Märkligt! Det är ju där sådana här diskussionen egentligen bör föras, då åtminstone jag anser att vilka spårvagnar som Spårvägssällskapet ska bevara endast är en fråga för Sällskapets medlemmar (vilket du, med tanke på att du kommer åt det slutna forumet, troligtvis är). Övriga göre sig icke besvär.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Jag kapar den här tråden, med tanke på att den åtminstone delvis har bäring på Lidingöbanans modernisering. Jag har i min okunnighet trott att definitivt beslut om arbetenas igångsättande skulle tas vid trafiknämndens sammanträde den 12/3, där jag enligt mina källor hela tiden hört att beslut om "avstängningen" "tas i mars". När jag kollar in nämndes föredragningslista för det aktuella sammnträdet finner jag till min förvåning att inget sådant ärende finns upptaget: http://www.sll.se/sll/templates/meeting ... x?id=63392

Därför riktar jag frågan speciellt till lokf. H. Schütz, som verkar ha bättre koll på beslutsgången än jag: Krävs ytterligare några politiska beslut, eller är avstängningen i sommar (som det föregivits), inkl. igångsättning av entreprenadarbetena och start av ersättningstrafiken, ett rent tjänstemannabeslut?
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Alla politiska beslut är fattade, och arbetena är redan igång på lidingö.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Henrik Schütz skrev:Alla politiska beslut är fattade, och arbetena är redan igång på lidingö.
Nej, så är det inte. Just nu pågår inga andra arbeten än mätningsarbeten och Arriva vet fortfarande inte när en avstängning kommer!
Användarens profilbild
R.Lindmark

Inlägg av R.Lindmark »

Tagbitaren skrev:Menar du att du inte fick svar där? Märkligt! Det är ju där sådana här diskussionen egentligen bör föras, då åtminstone jag anser att vilka spårvagnar som Spårvägssällskapet ska bevara endast är en fråga för Sällskapets medlemmar (vilket du, med tanke på att du kommer åt det slutna forumet, troligtvis är). Övriga göre sig icke besvär.
Nepp inget svar, det är därför jag lyfte fram frågan här.

För mig är A30B min barndom och en del av mitt arbetsliv och därmed för mig den mest bevarandevärda vagntypen, därför skulle det kännas förbaskat tråkigt om samtliga skulle skrotas bort.
mustermann

Inlägg av mustermann »

R.Lindmark skrev:Är det bar jag som tycker det är märkligt att man har en sådan kass inställning till Lidingös vagnar?
Ärade Lindmark, nej absolut är du ej ensam i din sak. Som sakt i min tråd http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=35799 ,försöker/vågar jag ungefär som enda man tala ut och förespråka för A/B30. Välkommen dit och berätta om dina synpunkter!

Alltså ett minimum är att de bevaras som museivagnar, hellst som (reserv)trafikvagnar. Håller också med skribenten i denna tråd att Stockholmsvagnar i Stockholm, hellre än några vagnar skrapade ihop runtom Sverige. Göteborgsvagnar är ju rent fusk om man tänker musealiskt. Att nu en riktig mustang typ.Malmö kan godkännas, förstår jag bättre.

Om det ger (extra)tid för A/B30 för att bevaras, hoppas jag innerligen att trafikstängningen förflyttas i Lidingö så långt som möjligt. Kanske ger det tid och sunt förnuft för folk att inse att A/B30 hör också i framtiden i Stockholm. Allt prat om skrotning av A/B30 är kortsiktligt och totalt fel/vansinne.

Om något skall sändas till Kuba, så sänd Göteborgsvagnarna dit - i Stockholm som museivagnar har de aldrig varit korrekta.
A/B30 är sunt förnuft. STOPP för manisk skrotningsiver av perfekt fungerande spårvagnar!
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

mustermann skrev:
R.Lindmark skrev:Är det bar jag som tycker det är märkligt att man har en sådan kass inställning till Lidingös vagnar?
Ärade Lindmark, nej absolut är du ej ensam i din sak. Som sakt i min tråd http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=35799 ,försöker/vågar jag ungefär som enda man tala ut och förespråka för A/B30. Välkommen dit och berätta om dina synpunkter!

Alltså ett minimum är att de bevaras som museivagnar, hellst som (reserv)trafikvagnar. Håller också med skribenten i denna tråd att Stockholmsvagnar i Stockholm, hellre än några vagnar skrapade ihop runtom Sverige. Göteborgsvagnar är ju rent fusk om man tänker musealiskt. Att nu en riktig mustang typ.Malmö kan godkännas, förstår jag bättre.

Om det ger (extra)tid för A/B30 för att bevaras, hoppas jag innerligen att trafikstängningen förflyttas i Lidingö så långt som möjligt. Kanske ger det tid och sunt förnuft för folk att inse att A/B30 hör också i framtiden i Stockholm. Allt prat om skrotning av A/B30 är kortsiktligt och totalt fel/vansinne.

Om något skall sändas till Kuba, så sänd Göteborgsvagnarna dit - i Stockholm som museivagnar har de aldrig varit korrekta.
Där har du fel! Om du vill förespråka att Spårvägssällskapet ska bevara A30B/B30B ska du bli medlem i Sällskapet och framföra dina åsikter där i föreningsdemokratisk ordning. Det gäller fö. vännen Lindmark också (som redan förefaller vara medlem),
Användarens profilbild
R.Lindmark

Inlägg av R.Lindmark »

Jag förespråkar inte att A30B skall fortsätta att vara trafikvagn. Jag har i sju år sett fram emot dagen då A30B blir museivagnar. De skulle under en övergångsperiod som någon skrivit kunna fungera som insatståg Aga-Ros tills vagnar för det ändamålet finns. Men jag vill egentligen inte av olika anledningar diskutera något annat än den museala biten.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Tagbitaren skrev:Där har du fel! Om du vill förespråka att Spårvägssällskapet ska bevara A30B/B30B ska du bli medlem i Sällskapet och framföra dina åsikter där i föreningsdemokratisk ordning. Det gäller fö. vännen Lindmark också (som redan förefaller vara medlem),
Men Spårvägssällskapet har redan A30 302 och och B30 604 i sina samlingar.
A30B och B30B utgör ingen större teknisk skillnad jämfört med en A30/B30 (förutom den fula vitmålade fiskmåsen på gavelväggen till hytten, "stannar" skyltarna i taket och ATC).

Nostalgiska skäl är ingen ursäkt för A30B/B30B överlevnad, de har gjort sitt vid det här laget, och det finns både Ängbyvagnarna 16 (Malmköping), 17 och 373(Djurgårdslinjen), 34 (Malmköping), 302+604 bevarade.
Vill ni se dessa väl bevarade i drift så är det väl lämpligare att hjälpa till i Malmköping med det tekniska underhållet?

För mig om vi nu skall prata nostalgi är det viktigare att "ursprunget" bevaras (d vs A24/B24) än att man samlar på sig i stort sett "sönderkörda slitvargar" från Lidingö...
Kvarvarnde A30B och B30B gör som jag tidigare sagt, sig bäst att ingå i verkvagnsparken, målas orange och få ett nummer i 9xxx -serien!
Nya snöblåsare till tunnelbanan, kanske. :wink:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

roggek skrev:Nostalgiska skäl är ingen ursäkt för A30B/B30B överlevnad, de har gjort sitt vid det här laget, och det finns både Ängbyvagnarna 16 (Malmköping), 17 och 373 (Djurgårdslinjen), 34 (Malmköping), 302+604 bevarade.
Vill ni se dessa väl bevarade i drift så är det väl lämpligare att hjälpa till i Malmköping med det tekniska underhållet?
Dessutom finns vagn 42 på Spårvägsmuseet. Således hela sju vagnar av typen i de flesta förekommande utföranden och färgsättningar.

En variant kan vara att föreslå Spårvägsmuseum att byta sin icke körbara A24B nr 42 mot en A30B. Då skulle sammantaget alla utföranden vara representerade, antingen här eller där.

16+34 i urprungligt Lidingöutförande, Lidingöfärg
17 i visst ombyggt Lidingöutförande, Lidingöfärg
302+604 i ombyggt Nockebyutförande, SL-färg
373 i nära ursprungligt Ängbyutförande, SS-färg
A30B i ombyggt Lidingöutförande, SL-färg

Jag emotser att några mer tekniskt vagnkunniga kan utveckla vad resp ombyggnad inneburit.
Ju förr dess bättre.
Gyllis

Inlägg av Gyllis »

Att byta ut den ej kompletta eller körbara vagn 42 mot en A30B tycker jag låter som bra idé! (Om man nu får yttra sig...) 42 är ju ursprungligen en stockholmsvagn (urspr.nr. 369?) och representeras bättre av 373. För egen del skulle jag gärna se vagn 324 bevarad.
Användarens profilbild
R.Lindmark

Inlägg av R.Lindmark »

roggek skrev:
Tagbitaren skrev:Där har du fel! Om du vill förespråka att Spårvägssällskapet ska bevara A30B/B30B ska du bli medlem i Sällskapet och framföra dina åsikter där i föreningsdemokratisk ordning. Det gäller fö. vännen Lindmark också (som redan förefaller vara medlem),
Men Spårvägssällskapet har redan A30 302 och och B30 604 i sina samlingar.
A30B och B30B utgör ingen större teknisk skillnad jämfört med en A30/B30 (förutom den fula vitmålade fiskmåsen på gavelväggen till hytten, "stannar" skyltarna i taket och ATC).

Nostalgiska skäl är ingen ursäkt för A30B/B30B överlevnad, de har gjort sitt vid det här laget, och det finns både Ängbyvagnarna 16 (Malmköping), 17 och 373(Djurgårdslinjen), 34 (Malmköping), 302+604 bevarade.

För mig om vi nu skall prata nostalgi är det viktigare att "ursprunget" bevaras (d vs A24/B24) än att man samlar på sig i stort sett "sönderkörda slitvargar" från Lidingö...
Kvarvarnde A30B och B30B gör som jag tidigare sagt, sig bäst att ingå i verkvagnsparken, målas orange och få ett nummer i 9xxx -serien! Nya snöblåsare till tunnelbanan, kanske. :wink:
Jag trodde anledningen till att man bevarade vagnar var nostalgiska skäl. Jag vet vilka vagnar som fins bevarade och jag tycker att sällskapet täcker Lidingö dåligt, det som rullar är "femman" och en inlånad A24 med fel färg (Den borde vara SL-blå).
Thomas Lange skrev:
roggek skrev:Nostalgiska skäl är ingen ursäkt för A30B/B30B överlevnad, de har gjort sitt vid det här laget, och det finns både Ängbyvagnarna 16 (Malmköping), 17 och 373 (Djurgårdslinjen), 34 (Malmköping), 302+604 bevarade.
Dessutom finns vagn 42 på Spårvägsmuseet. Således hela sju vagnar av typen i de flesta förekommande utföranden och färgsättningar.

En variant kan vara att föreslå Spårvägsmuseum att byta sin icke körbara A24B nr 42 mot en A30B. Då skulle sammantaget alla utföranden vara representerade, antingen här eller där.

16+34 i urprungligt Lidingöutförande, Lidingöfärg
17 i visst ombyggt Lidingöutförande, Lidingöfärg
302+604 i ombyggt Nockebyutförande, SL-färg
373 i nära ursprungligt Ängbyutförande, SS-färg
A30B i ombyggt Lidingöutförande, SL-färg

Jag emotser att några mer tekniskt vagnkunniga kan utveckla vad resp ombyggnad inneburit.
Det låter som en bra idé att byta ut 42an och i samband med det måla om 17. Det verkar som att man måste vända sig till Spårvägsmuseet för att få någon vagn bevarad. De styrande i sällskapet verkar ju ha noll intresse för Lidingö. Vi såg ju senast hur man var villig att låta 200 gå på skrot, men den "räddades" av någon och får stå och rosta utanför någon firma.
218

Inlägg av 218 »

Karlaplan 1948 skrev:Går dom inte att använda på Linje 7 N i stället för Göteborgsvagnarna?
Ägna det gärna en tanke att det finns inga mustanger som gått så länge i Stockholm som Göteborgsmustangerna! Om man ser till det som kriterie så är de faktiskt mer Stockholm än A25-A27. M23:orna har ju genom åren faktiskt byggt upp sin egen stockholmshistoria. Man ska nog tänka sig för innan man kallar de ensidigt för "Göteborgsvagnar"! Tiden går!

218
Senast redigerad av 218 den lördag 02 mars 2013 21:33, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar