spårlasse skrev:M_M skrev:Det är ju märkligt att man missar helgdagar.
Helgdagar i normalfallet klarar man nog av. Problemet är ju här att det inte är en helgdag, utan helgdagsafton. Det är ju egentligen bara tre sådana i året som det är lördagstidtabell på - midsommarafton, julafton och nyårsafton. Julafton är ju "speciell" ändå eftersom trafiken reduceras på kvällen. Antagligen ligger väl alltså lördagstidtabellerna efter datum i almanackan - en sådan här extra "lördag" måste man ju lägga in särskilt. I det här fallet kanske det inte var klart när tidtabellen gjordes vilket trafik som skulle gälla (tunnelbanan körde ju exempelvis efter söndagstidtabell - för att ett sådant "schema" redan finns inlagt för normala "helgdagar som efterföljs av helgdag).
Tror nog sådana här missar inte varit helt ovanliga genom historien (brukar ju också dyka upp notiser om detta till och från), men förr upptäcktes det väl i tid. Nu när allt ligger i datan så är det väl ingen som tar fram och tittar på tjänstgörningen för en viss dag, eller som i god tid innan skriver ut tjänstespecar (om det ens görs). Har man då dåliga kontrollrutiner för sådant här, så kan det hända. Men detta visar ju också på behovet att faktiskt kontrollera ibland att det som är inskrivet i digitalt format också stämmer i den analoga verkligheten.
Mja inte helt korrekt.
Man skall skilja på tidtabellstyp och tjänstgöringslistetyp. De behöver inte nödvändigtsvis följa varandra.
Det enklaste fallet är spärrtjänst i tunnelbanan:
SL beställer tidtabeller:
28/12 fredagstidtabell
29/12 lördagstidtabell
30/12 söndagstidtabell - men kompletterad med trafik hela natten efteråt mot nyårsafton.
31/12 lördagstidtabell
1/1 söndagstidtabell
Spärrarna bemannas enligt:
28/12 tjänstgöringslista för fredag (gul)
29/12 tjänstgöringslista för lördag (blå)
30/12 tjänstgöringslista för lördag (blå)
31/12 tjänstgöringslista för lördag (blå)
1/1 tjänstgöringslista för söndag (röd)
Orsaken är att det är dygnetrunttrafik från fredag till nyårsdagen. Därtill beställs extra värdar under nyårsafton in på nyårsnatten från SL. Detta hanteras och läggs in i systemet av tjänstekonstruktörerna. Notera att man måste "generera" varje dag i Hastus separat. De genererade databaserna läggs sedan in i systemet så att de kan utnyttjas av personalplanerarna. Extra/förändrade behov måste även de genereras samtidigt av tjänstekonstruktörerna.
På förarsidan blir det mer komplicerat då förändrad beställning av antal tåg kan uppstå. Klämdagar kan ha indragna tåg i rusningen, nyårsafton kan ha en utökad utsättning från eftermiddag till in på småtimmarna. Det är tjänstekonstruktörernas uppgift att skapa de förändrade tjänster som framgår i de specialturlistor (normalt brunfärgade) som tas fram av turlistekonstruktörerna.
SL beställer trafik enligt:
28/12 fredagstidtabell - gul förarturlista
29/12 lördagstidtabell - blå förarturlista
30/12 söndagstidtabell - men kompletterad med trafik hela natten efteråt mot nyårsafton - blå förarturlista
31/12 lördagstidtabell - brun förarturlista
1/1 söndagstidtabell - brun förarturlista
Tågen bemannas enligt:
28/12 tjänstgöringslista för fredag (gul)
29/12 tjänstgöringslista för lördag (blå)
30/12 tjänstgöringslista för lördag (blå) - vissa tjänster kan vara justerade enligt tilläggsblad
31/12 tjänstgöringslista för lördag (brun)
1/1 tjänstgöringslista för söndag (brun)
I detalj kan avvikelser finnas, men i princip går planeringen av storhelger till på detta sätt. Ansvaret att anpassa trafiken ligger på de som konstruerar turlistor och tjänstgöringsscheman. Det är viktigt att man har kompetenta personer på dessa uppdrag.
Det verkar vara här bristen finns hos Arriva. Vad det beror på kan nog vara svårt att få fram. Kanske är den kompetenta personalen friställd då man inte insett deras värde! Hur ser det ut på SL-sidan? Har SL kvar de som har kunskap om och behov trafiken på storhelger och andra tillfällen (stora sport-, kultur- eller nöjesarrangemang)? Löpande under året måste man hela tiden hålla uppsikt över de extra behov som uppstår vissa dagar. Det vanliga är nog att det är operatörerna som uppmärksammar SL om behoven och som tillfälle för tillfälle kommer överens om anpassade beställningar.