Göteborgs policy för cykelnätet

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: Göteborgs policy för cykelnätet

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:Du undviker huvudfrågan. Jag har inte skrivit att man ska upptäcka alla fel. Det kan man naturligtvis inte, men i det här fallet var det ett arbete som inte hade gjorts klart. Det behöver man inte "upptäcka" för det måste finnas information om det i organisationen. Det är väghållarens sak att se till att man har sådana rutiner att man inte tappar bort information som finns i organisationen. Blanda inte ihop det med att det är bra att få allmänhetens hjälp med att få in information fel som har uppstått genom extern påverkan.
Du vet lika väl som jag hur en entreprenad fungerar. Dvs man har en Beställare, en Entreprenör, en Byggledare och ett antal besiktningsmän. Var och en av dessa kan (men bör naturligtvis inte) göra misstag. Och om ett sådant misstag inte uppdagas inom organisationen är det väl bara bra om Beställaren får kännedom om detta från allmänheten. Världen är inte så svart och vit som man ibland behöver låtsas att den är för att få juridiken att fungera.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Med så många människor inblandade som byggledare osv, så är det anmärkningsvärt att det begås misstag. Finns det ingen internkontroll?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Om man är beställare så ska man väl kontrollera att man har fått det man har betalat för. Men det här är ju typiskt för Göteborgs kommun och dess bolag. Så har vi ju haft en hel del "affärer" också. Med lite bättre internkontroll kunde kanske en del av dem ha undvikits. F.ö. så kunde väl även debaclet på Angeredsbanan i lördags ha undvikits med normal kontroll. Urspåringen på lördagsmorgonen sägs ha berott på ett fel på en av de nya växlarna.

Det är inte så svårt att undvika sådana här händelser. Det gäller bara att ha lite ordning och reda plus lite hjälpmedel. Det finns utmärkta program att köpa som man kan ha till hjälp för att hålla reda på att det som ska göras blir gjort. Där registrerar man det som ska göras och vem som ska göra det. När det är gjort rapporterar den detta och då skickas ärendet till den som ska kontrollera att det är gjort på rätt sätt. Om kontrollanten underkänner så skickas ärendet tillbaka, om den godkänner så avslutas det. Med jämna mellanrum, t.ex. en gång i månaden tar man ut listor på oavslutade ärenden. Om man hade haft sådana rutiner så hade man senast i januari upptäckt att gropen inte var asfalterad.

Det är inte juridiken som intressera mig i detta fall och jag är inte emot att hjälpa till. I vanliga kan jag sträcka mig rätt långt för att hjälpa, men det gäller inte Göteborgs Trafikkontor. En organisation som är så djävla styv i korken fastän den själv gör ett så dåligt jobb förtjänar ingen hjälp. Det är min åsikt.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Att behöva använda telefonen för att kontakta kommunen känns väldigt 1900-tal...

Jag håller med Harald i kritiken, och passar på att tillägga att ärendehanteringsprogram som föreslås har också ofta en deadlinefunktion som gör att det inte "larmas" för att ett ärende inte är färdigt förrän en deadline har passerats.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:Att behöva använda telefonen för att kontakta kommunen känns väldigt 1900-tal...
Bra då att du kan använda din smarta telefon eller dator och göra en felanmälan via webben. E-post och fax går också bra.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Passande nog så söker Göteborg just nu följande:
"Trafikplanerare med fokus på cykel"
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/august ... -stad.html
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Micki skrev:Passande nog så söker Göteborg just nu följande:
Har du ett bra jobb nu? Annars verkar du sitta inne med kunskap om verkligheten och passa perfekt till jobbet! (Obs - inte ironi utan i största välmening)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Kantorn skrev:
Micki skrev:Passande nog så söker Göteborg just nu följande:
Har du ett bra jobb nu? Annars verkar du sitta inne med kunskap om verkligheten och passa perfekt till jobbet! (Obs - inte ironi utan i största välmening)
Tack för förtroendet. ;)
De söker någon flerårig erfarenhet inom trafikplanering, och det har jag aldrig jobbat med.
Men däremot kan jag alltid bidra med innehållet i min blogg.

Andra bloggande kanditater till jobbet:
Cyklistbloggen
Erik Sandblom
Krister Isaksson
MinVision
Trafik i stan
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Att ha flerårig kompetens med trafikplanering verkar inte vara någon förutsättning att skapa trafiksäker miljö.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

bruse skrev:Att ha flerårig kompetens med trafikplanering verkar inte vara någon förutsättning att skapa trafiksäker miljö.
Det är inte bara trafikplanerarnas fel, lite kan man skylla på väljare och politiker också. Är bilism och bilparkering heligt så blir det svårt att få till helheten. Istället för att införa max 30 km/h ojar man sig över hjälmar och bussbälten, trots att det är 10ggr säkrare att åka buss än bil, även utan bälte. Trots att cykling är så hälsosamt att cyklister lever längre.

Bilism är ytkrävande och skulle minska naturligt om man slutade kräva p-platser i utbyte mot bygglov. Avreglera detta, och var istället mer restriktiv mot bygglov för externa köpcentrum.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelhj%C3%A4lm#Emot
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trafiks%C3 ... .A4rdmedel
http://sv.wikipedia.org/wiki/Parkeringsnorm

Cykling ger styrka åt lokala ekonomin - Ecoprofile
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg, så är mina filmer delvis tänkta för att illustrera problem för kommunen.
Jag mailade en länk till blogginlägget och filmen till Göteborgs kommun i går.
I dag fick jag svar från kommunen, som går att läsa i sin helhet här:

http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/august ... arera.html
@gbgcyklaren
hej

Inlägg av hej »

Om man i Göteborg vill testa en riktigt feltänkt cykelbana så ska man följa skyltarna från Grimmeredsvägen mot Högsbotorp. Minns inte exakt vad de skyltade. Men vid Ruddalen konstaterar man att för att följa skyltning så krävs det en terrängcykel. Cykelbanan blir en brant inte särdelesbred stig genom skog och uppför ett berg. Men skyltning till olika destinationer finns i vegatationen med symbolen cykel. Ibland undrar man om den som planerat varit ute och sett hur det ser ut i verkligheten.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

hej skrev:Om man i Göteborg vill testa en riktigt feltänkt cykelbana så ska man följa skyltarna från Grimmeredsvägen mot Högsbotorp. Minns inte exakt vad de skyltade. Men vid Ruddalen konstaterar man att för att följa skyltning så krävs det en terrängcykel. Cykelbanan blir en brant inte särdelesbred stig genom skog och uppför ett berg. Men skyltning till olika destinationer finns i vegatationen med symbolen cykel. Ibland undrar man om den som planerat varit ute och sett hur det ser ut i verkligheten.
De har väl rökt på?
miikos
Kontakt:

Inlägg av miikos »

http://goo.gl/maps/IYcsw

Här har jag funderat lite på hur de har tänkt. Om man cyklar efter mölndalsvägen (cykelbanan på östra sidan) söderut. Så har man väjningsplikt mot fordon som svänger av mölndalsvägen. Men åt andra hållet så gäller det icke?

Så stannar de cyklar som är lätta att se, men inte då som kommer bakifrån (även om man bör ha sett dem när man körde förbi).

Funderar om de har glömt att skylta båda hållen, eller om de har tänkt på något smart sätt som jag inte förstår. :)
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Nya cykelfilmer...

Göteborgs-Posten skrev häromdagen om ett förslag att göra Linnégatan i Göteborg till cykelfartsgata.
Jag lade ut en film från Linnégatan som visar hur cykelbanan ser ut (och med lite kommentarer i blogginlägget):
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/septem ... sgata.html

Och på ett annat ställe på Linnégatan... Lever Taxi Göteborg upp till sitt trafiksäkerhetstänkande?
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/septem ... banan.html

Göteborgs-Posten hade en helsida i måndags om en av mina filmer:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/septem ... lsida.html
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Peter Hjörne på Göteborgs-Posten gillar cykling men tycker inte att det ska bli svårare att köra bil i Göteborg.

Peter Hjörne: För bilen - i tid och otid - Göteborgs-Posten

Jag kan hålla med om att bilen är bra ibland. Men enligt resvaneundersökningar sker hälften av alla resor i Göteborg med bil. Biltrafik behöver inte dominera riktigt så mycket, för så himla överlägset är det inte.

Andel resor med olika färdmedel. Se sidan 23:
Cykelåret i Göteborg 2011 (PDF)

Jag gillar idén att göra Linnégatan till cykelfartsgata och ge trottoaren åt fotgängarna:
Så ska Göteborg bli miljövänligt - Göteborgs Fria Tidning
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Erik Sandblom skrev:Andel resor med olika färdmedel. Se sidan 23:
Stomcykelnätet (sid 7) väcker en del frågor.

Hur tänkte de när Göta Älvbron ingår men inte Marieholmsbron?

Hur tänkte de när den rödljusbemängda sträckan Drottningtorget-Ullevi-Gårda och den dummalutningar+kurvorbemängda sträckan Gårda-Olskroken ingår men inte södra älvstranden Marieholm-centrum?

Hur tänkte de när sträckan längs Skånegatan ingår men inte sträckan på östra sidan av Ullevi?

Pumpstationer är en bra idé men det vore kanske bra om deras existens basuneras ut lite mer på andra ställen, t.ex. en karta till de närmaste pumpstationerna uppsatt vid andra cykelparkeringar?

Det framgår inget om stöld- och vandaliseringsrisken tas med vid planering av cykelparkeringar. Cykelparkeringar bör vara placerade "öppet", helst med god insyn både från förbipasserande och boende.

Under rubriken "Skrotcyklar" talar de om övergivna och skrotfärdiga cyklar som om det endast utgör ett nedskräpningsproblem. Det är en mycket problematisk inställning. Det torde finnas ytterst få fall där någon bestämmer sig för att "skrota" sin cykel genom att ställa upp den på allmän plats. Det torde snarast vara så att i stort sett alla dessa "skrotcykelfall" egentligen beror på att någon har råkat ut för så omfattande vandalisering och/eller stöld av cykeldelar att cykeln blivit ofarbar och det dessutom är så omfattande att ägaren gett upp hoppet om cykeln (vilket kan innebära allt från att det rent objektivt inte är lönsamt att laga cykeln ens om den står hemma hos ägaren och denne har all tid i världen och kunskap att utföra alla reparationer - till att ägaren inte har möjlighet att transportera cykeln och/eller blivit helt uppgiven). Givetvis så kan "skrotcyklar" också bero på att en cykel blivit vandaliserad eller bestulen på delar och ägaren inte hunnit upptäcka det. Frågan är hur lång tid denna "efter en tid" som refereras till (sid 16) är? Ska man behöva fråga trafikkontoret i förväg om det är risk att ens cykel blir skrotad ifall man avser att cykla till t.ex. centralen för att därifrån göra en halvlång resa?

På sid 17 påstår de att cykelbanorna i regel får tillsyn med 1-2 månaders intervall... Jämför hålet som nämnts i någon tråd här på forumet...
miikos
Kontakt:

Inlägg av miikos »

M_M skrev:
Erik Sandblom skrev:Andel resor med olika färdmedel. Se sidan 23:
Stomcykelnätet (sid 7) väcker en del frågor.
Verkar som de lägger Stomnätet efter de större vägarna. Inte alltid bästa vägen för en cyklist. Speciellt sträckan Gårda Partille cyklar jag aldrig på Stomnätet, utan väljer Norra Gubberogatan-Ånsäsvägen-Stockholmsgatan. Ofta blir det dock Delsjövägen hela vägen bort till Munkebäck. Så slipper man de flesta av de "sämsta" trafikljusen. Den vid Kobbarnasgata är t.ex. på Stomnätet, samt ska altså vara prioriterad för cykel, möjligtvis efter kollektivtrafik. Men man kan ju undra om det inte kan vara möjligt att försena spårvagnen i ca 30 sek, så att några få cyklar hinner över. Biltrafiken där, kan inte ses som viktig, på samma sätt.

Sträckan Marieholm-Hisingbacka är väldigt bra om man ska ditåt ifrån City.

Sträckan efter Norra Älvstranden är dock helt ok (Om det inte blåser allt för mycket). Enda problemet är att bilar kommer upp i för hög hastighet ur tunneln vid Banehagsgatan. Visst kommer det cyklar för fort där med, men även cyklar som kommer sakta blir påkörda där. Det är dock skyltat företräde för cyklarna som det ska vara vid Stomnätet ("om det är praktiskt möjligt").
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Ny cykelfilm över bilträngsel i Göteborg:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/septem ... xibel.html

Jag räknade antalet cyklar jag kunde se i de olika klippen. I hela filmen ser jag ca 25 cyklister, samtidigt som tusentals bilar köar långsamt eller står stilla på vägarna bredvid. När jag klippte ihop filmen så var jag inte ute efter att hitta klipp med så få cyklister som möjligt, det var något jag noterade efter att filmen var klar. Men kanske jag bara råkar cykla på mindre attraktiva cykelvägar.

Videoklippen är uppspeedade till mellan 200 och 500 % av normal hastighet.
@gbgcyklaren
Låst