Stomcykelnätet (sid 7) väcker en del frågor.
Hur tänkte de när Göta Älvbron ingår men inte Marieholmsbron?
Hur tänkte de när den rödljusbemängda sträckan Drottningtorget-Ullevi-Gårda och den dummalutningar+kurvorbemängda sträckan Gårda-Olskroken ingår men inte södra älvstranden Marieholm-centrum?
Hur tänkte de när sträckan längs Skånegatan ingår men inte sträckan på östra sidan av Ullevi?
Pumpstationer är en bra idé men det vore kanske bra om deras existens basuneras ut lite mer på andra ställen, t.ex. en karta till de närmaste pumpstationerna uppsatt vid andra cykelparkeringar?
Det framgår inget om stöld- och vandaliseringsrisken tas med vid planering av cykelparkeringar. Cykelparkeringar bör vara placerade "öppet", helst med god insyn både från förbipasserande och boende.
Under rubriken "Skrotcyklar" talar de om övergivna och skrotfärdiga cyklar som om det endast utgör ett nedskräpningsproblem. Det är en mycket problematisk inställning. Det torde finnas ytterst få fall där någon bestämmer sig för att "skrota" sin cykel genom att ställa upp den på allmän plats. Det torde snarast vara så att i stort sett alla dessa "skrotcykelfall" egentligen beror på att någon har råkat ut för så omfattande vandalisering och/eller stöld av cykeldelar att cykeln blivit ofarbar och det dessutom är så omfattande att ägaren gett upp hoppet om cykeln (vilket kan innebära allt från att det rent objektivt inte är lönsamt att laga cykeln ens om den står hemma hos ägaren och denne har all tid i världen och kunskap att utföra alla reparationer - till att ägaren inte har möjlighet att transportera cykeln och/eller blivit helt uppgiven). Givetvis så kan "skrotcyklar" också bero på att en cykel blivit vandaliserad eller bestulen på delar och ägaren inte hunnit upptäcka det. Frågan är hur lång tid denna "efter en tid" som refereras till (sid 16) är? Ska man behöva fråga trafikkontoret i förväg om det är risk att ens cykel blir skrotad ifall man avser att cykla till t.ex. centralen för att därifrån göra en halvlång resa?
På sid 17 påstår de att cykelbanorna i regel får tillsyn med 1-2 månaders intervall... Jämför hålet som nämnts i någon tråd här på forumet...