Re: Tätskiktsarbetet vid Sergels torg påbörjat
Postat: torsdag 12 april 2012 7:59
Enligt ryktena var arbetna en "provgrop" för att få fram exakta statusen på skadorna och vilka åtgärder som behövs
Stefan
Stefan
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Enligt skyltningen på plats så var det "provbetongbilning vid Sergels torg för att mäta ljudnivån i samband med detta".Stefan Widén skrev:Enligt ryktena var arbetna en "provgrop" för att få fram exakta statusen på skadorna och vilka åtgärder som behövs
Stefan
Det är långt till Malmö..Stefan Widén skrev:Som det nu ser ut så är det en hållplats utan för Åhlens som är slutmålet. Då når man samtliga tunnelbanelinjer och samtliga pendeltåg. I Stockholmsavdelningens alla förslag har vi förespråkat en vändslinga på klarabergsviadukten för att nå Centralen (trots Citytunneln) och för att få en vändslinga. Vi behöver inte fölänga vändslingediskussionen här då det finns ett antal tidigare trådar om detta.
Det blir en "dubbelsäck" som ändhållplats vilket är en för bättring. Är man riktigt smart blir det en liknande lösning som i Sickla udde. Då kan man snabba på vändningarna, när trycket är stort efter stora evenemang på Djurgården, genom att det kan befinna sig 4 tåg samtidigt där. När föraren byter körände gör hon det när vagnen är tom.
Stefan
Medic skrev:Det är långt till Malmö..Stefan Widén skrev:Som det nu ser ut så är det en hållplats utan för Åhlens som är slutmålet. Då når man samtliga tunnelbanelinjer och samtliga pendeltåg. I Stockholmsavdelningens alla förslag har vi förespråkat en vändslinga på klarabergsviadukten för att nå Centralen (trots Citybanan) och för att få en vändslinga. Vi behöver inte fölänga vändslingediskussionen här då det finns ett antal tidigare trådar om detta.
Det blir en "dubbelsäck" som ändhållplats vilket är en för bättring. Är man riktigt smart blir det en liknande lösning som i Sickla udde. Då kan man snabba på vändningarna, när trycket är stort efter stora evenemang på Djurgården, genom att det kan befinna sig 4 tåg samtidigt där. När föraren byter körände gör hon det när vagnen är tom.
Stefan![]()
![]()
Lustig självsäkerhet jeans-Nissen hade om att det var spårvagnsbyggets fel..
Så nästa etapp västerut ser just nu bara ut att gå till Åhlens? Var det för dåligt underlag på Kungsholmen? Tillräckligt med tunnelbanor som täcker? Vad skulle krävas för att den förlängs mot Fridhemsplan och vidare? större underlag eller att annan spårväg kommer in ex, norrifrån, till Fridhemsplan?
Kanske fel tråd iofs..
Kan hända även den bäste..Va??? har jag skrivit tunneln??????? du MÅSTE läst fel![]()
![]()
![]()
Går du in på sl.se och sen om SL /SL planerar och bygger ...och på spårvägs city så hittar du den förstudie som togs fram på en förlängning mot kungsholmen. Mycket talar dock för att den läggs i malpåse ett tag. Bygget av 4:an är mer angeläget efter det att linjen mot lidingö är klar.
Stefan
Det finns väl i stort sett ingenting öronmärkt för innerstadsspårväg.Medic skrev: Kanske dum fråga och omöjlig att svara på.. Men hur mycket pengar finns tillgängligt/öronmärkt för spårväg inom en tioårsperiod? Har för mig att jag såg något i ett inlägg i SvD tidigare i år att det fanns 100 miljarder fram till 2021 för spårvagnsutbyggen, tunnelbanor etc?
Gissar att jag missuppfattat det men finns det sådana siffror?
Kommunstyrelsen tycks ha godkänt det hela. (Har inte helt koll på vad besluten verkligen betyder.) Men kolla gärna även detta dokument. På sidan 14 finns följande text:Trafikkontoret (sid 6) skrev:Tätskiktsrenoveringens start av fysiska arbeten längs sträckan är planerad till halvårsskiftet 2012. Arbeten kommer att behöva pågå i området under minst 6 år och kan tidigast bli klara under 2018.
(Vad jag ogillar mest är inglasningen av Sergelarkaden. Räcker det inte med f.d. Hästskogången?)Stadsledningskontoret konstaterar att renovering av tätskikt vid Sergels Torg är ett mycket stort och komplicerat projekt. Förutom att hantera frågan om spårvägens utbyggnad, Spårväg City, etapp 2, är projektet också beroende av samordning med en rad angränsande projekt, t.ex. upprustning/inglasning av Sergelarkaden, ombyggnad av Centralstationen och byggandet av Citybanans nya Station City.
Ett skäl till att det tar lång tid är säkert att man måste arbeta på små områden i taget. Utrymmet under arbetsplatsen måste vara utrymt, vilket försvåras av kontrakt etc. Och viss trafik måste ju kunna komma fram.jeff skrev:Har svårt att förstå hur det kan ta sex år.
Ska man riva allt och bygga nytt?
Kan det vara så att tanken är att kunna stänga arkaden när butikerna är stängda?LÅ1 skrev:(Vad jag ogillar mest är inglasningen av Sergelarkaden. Räcker det inte med f.d. Hästskogången?)
Så är det naturligtvis!M_M skrev:Kan det vara så att tanken är att kunna stänga arkaden när butikerna är stängda?LÅ1 skrev:(Vad jag ogillar mest är inglasningen av Sergelarkaden. Räcker det inte med f.d. Hästskogången?)
Den bekväma vägen är väl att gå upp via rulltrapporna som mynnar ut på södra sidan av "tunnelbaneentréklossen" i plattans nordvästra hörn, och sedan gå några meter söderut längs överkanten på trappan ner mot plattan, för att sedan gå på "rampen" österut längs kulturhuset, och sen korsa ett övergångsställe?LÅ1 skrev:Så är det naturligtvis!M_M skrev:Kan det vara så att tanken är att kunna stänga arkaden när butikerna är stängda?LÅ1 skrev:(Vad jag ogillar mest är inglasningen av Sergelarkaden. Räcker det inte med f.d. Hästskogången?)
Men om det var så redan nu så skulle en av de bekväma gångvägarna mellan T-centralen och spårväg linje 7 vara stängd tidvis. I många fall skulle man behöva korsa vägbanor i plan på fler ställen, lite beroende på vart man skall. Kanske t.o.m. i morgonrusningen, vet inte när arkaden kan tänkas bli öppnad på morgonen.
LÅ1 skrev:(Vad jag ogillar mest är inglasningen av Sergelarkaden. Räcker det inte med f.d. Hästskogången?)
M_M skrev: Kan det vara så att tanken är att kunna stänga arkaden när butikerna är stängda?
LÅ1 skrev:Så är det naturligtvis!
Men om det var så redan nu så skulle en av de bekväma gångvägarna mellan T-centralen och spårväg linje 7 vara stängd tidvis. I många fall skulle man behöva korsa vägbanor i plan på fler ställen, lite beroende på vart man skall. Kanske t.o.m. i morgonrusningen, vet inte när arkaden kan tänkas bli öppnad på morgonen.
Det är nog några steg närmare att gå över plattan och ta rulltrapporna vid SE-banken. Då kommer man upp vid nordöstra hörnet av Sveavägen och Hamngatan. En fördel med denna vägen KAN vara att man är under tak hela vägen.M_M skrev:
Den bekväma vägen är väl att gå upp via rulltrapporna som mynnar ut på södra sidan av "tunnelbaneentréklossen" i plattans nordvästra hörn, och sedan gå några meter söderut längs överkanten på trappan ner mot plattan, för att sedan gå på "rampen" österut längs kulturhuset, och sen korsa ett övergångsställe?
Eller är det närmare att gå rakt över plattan och använda nån annan uppgång?
Tittade i går efter skylt vid JC men såg ingen. När det gäller Sergelbagaren så skriver de själva att de flyttar till Pipersgatan permanent!nyfiken skrev:Sergel Bageriet o JC ska flytta in i delar av Kulturhusgaraget enligt detta avtal
http://www.insyn.stockholm.se/trn/docum ... ga%202.PDF
Bygglov har beviljats för ombyggnaden av garaget
http://insynsbk.stockholm.se/Byggochpla ... taSource=1
Byggstart 2012-08-01 enligt detta dokument som hör till beslutet i Trafik- och renhållningsnämnden i maj
där även arbetsmetoden beskrivs![]()
http://www.insyn.stockholm.se/trn/docum ... ga%201.PDF
http://www.dn.se/sthlm/nu-byggs-sergels-torg-omDN skrev: På måndag startar renoveringen av Sergels torg – nu blir det under flera år svårt att ta sig fram i området.
Den första etappen omfattar en mindre sträcka från Sveavägen via det så kallade Soltorget och runt hörnet till Klarabergsgatan
De som får svårt att ta sig fram är nog i första hand bilsterna! Ur DN-artikeln "Bilister får problem, kollektivtrafik samt gång- och cykeltrafikanter ska prioriteras".roggek skrev:På måndag 20/8 börjar arbetet:
http://www.dn.se/sthlm/nu-byggs-sergels-torg-omDN skrev: På måndag startar renoveringen av Sergels torg – nu blir det under flera år svårt att ta sig fram i området.
Den första etappen omfattar en mindre sträcka från Sveavägen via det så kallade Soltorget och runt hörnet till Klarabergsgatan