Underhållskostnad etanol vs dieseldrift

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Re: Underhållskostnad etanol vs dieseldrift

Inlägg av Ulrik Berggren »

AndersA skrev: RME är förnybart (men kräver en hel del insatsenergi som förbrukar olja - nettominskningen av CO2 är mindre än med etanol eller biogas, men likafullt åtminstone 35 % jfrt med diesel) dock ökar NOx-utsläppen - just därför används den bara på landsvägsbussarna där NOx inte spelar någon större roll - det finns ännu inga bra etanol- eller biogasalternativ för landsväg.
Konstigt då att ett flertal regionbusslinjer i Skåne, t ex mellan Lund och Malmö (L131, 169, 170, 171), kör med gasdrivna MAN-vagnar ämnade för landsvägskörning... Min egen erfarenhet säger att de är helt OK att åka i, men jag vet inget om driftsäkerheten...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Ulrik Berggren skrev:
AndersA skrev: RME är förnybart (men kräver en hel del insatsenergi som förbrukar olja - nettominskningen av CO2 är mindre än med etanol eller biogas, men likafullt åtminstone 35 % jfrt med diesel) dock ökar NOx-utsläppen - just därför används den bara på landsvägsbussarna där NOx inte spelar någon större roll - det finns ännu inga bra etanol- eller biogasalternativ för landsväg.
Konstigt då att ett flertal regionbusslinjer i Skåne, t ex mellan Lund och Malmö (L131, 169, 170, 171), kör med gasdrivna MAN-vagnar ämnade för landsvägskörning... Min egen erfarenhet säger att de är helt OK att åka i, men jag vet inget om driftsäkerheten...
Snarare är det så att ingen tillverkare har tagit fram regionalbussar med gasdrift. Däremot erbjuder MAN sina citybussar även i regionalutförande (eller för pendlartrafik som man kallar det). Scania kan väl dock sägas ha sina omnilinkar för etanol som kanske är något mer lämpade för regionaltrafik, men ingen gasbusslösning där. Problemet med etanol är ju snarare bränsleåtgången och att man ofta brukar vilja ha lite större tankar för regionaltrafik (om det gäller längre körsträckor).

Men orsaken är väl egentligen inte att det inte skulle fungera med gasdrift regionalt. Snarare är det väl då så att det naturliga för trafikhuvudmännen ju har varit att göra sina satsningar på alternativa bränslen i stadsmiljö. Det har helt enkelt inte funnits något marknad och därmed inte heller några bussar. Vi får inte glömma att Sverige ligger långt framme med att ha alternativa bränslen på en sådan stor del av fordonsparken - i många andra länder har man ju fortfarande bara alternativa bränslen på försök (några enstaka bussar per trafikhuvudman) även om det börjar komma även där.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

En speciell grej för Skånetrafiken är väl att regionbussarna fyller en hyggligt stor lokal trafikuppgift både i Malmö och Lund (om jag fattat rätt), eller att de åtminstone kör en hel del inne i städerna. Därav torde man vilja slippa otrevligt utsläpp även från regionbussarna.
Skriv svar