cx läget i stockholms tunnelbana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: cx läget i stockholms tunnelbana
Hanteras AC'n på C20F på nåt speciellt sätt, eller är den igång även i tunnlarna?
Man vill väl inte att merparten av vagnarna ska ha AC igång i tunnlar, så om framtida vagnar har AC så torde man ha nån slags styrsystem som ser till att bara köra AC'n utomhus.
Man vill väl inte att merparten av vagnarna ska ha AC igång i tunnlar, så om framtida vagnar har AC så torde man ha nån slags styrsystem som ser till att bara köra AC'n utomhus.
Re: cx läget i stockholms tunnelbana
Varför ska den inte vara igång i tunnlar?
Re: cx läget i stockholms tunnelbana
Om många vagnar kör AC i tunnlar så blir det rätt varmt i tunnlarna. Åtminstone på röda och blåa banan så är det väl svalt nog i tunnlarna att det idag räcker med vanlig ventilation (förutsatt att vagnen är sval nog när den kommer in i tunnel från utomhussträcka)?
Om man skulle ventilera tunnlarna tillräckligt för att kunna köra med AC igång på vagnarna så går det dels åt rätt mycket ventilation och dels har man väl problemet att luften måste tas från den varma uteluften, varpå det går åt än mer AC.
Frågan är om det är lönsamt att köra AC i tunnlarna?
Sen kan man ju göra som beslutsfattare som vill visa sig driftiga i London och ställa in "köpa på vitvarubutiken"-fläktar här och var i tunnelsystemen...
Om man skulle ventilera tunnlarna tillräckligt för att kunna köra med AC igång på vagnarna så går det dels åt rätt mycket ventilation och dels har man väl problemet att luften måste tas från den varma uteluften, varpå det går åt än mer AC.
Frågan är om det är lönsamt att köra AC i tunnlarna?
Sen kan man ju göra som beslutsfattare som vill visa sig driftiga i London och ställa in "köpa på vitvarubutiken"-fläktar här och var i tunnelsystemen...

-
- Inlägg: 101
- Blev medlem: lördag 13 augusti 2011 22:58
Re: cx läget i stockholms tunnelbana
Eller hur? Inte konstligt att vi kvävs i tunnelbanan, särskilt med tanke på Liliput style tågen OCH de stiora folkmassorna som trängs som misshandlade sardiner.M_M skrev:Om många vagnar kör AC i tunnlar så blir det rätt varmt i tunnlarna. Åtminstone på röda och blåa banan så är det väl svalt nog i tunnlarna att det idag räcker med vanlig ventilation (förutsatt att vagnen är sval nog när den kommer in i tunnel från utomhussträcka)?
Om man skulle ventilera tunnlarna tillräckligt för att kunna köra med AC igång på vagnarna så går det dels åt rätt mycket ventilation och dels har man väl problemet att luften måste tas från den varma uteluften, varpå det går åt än mer AC.
Frågan är om det är lönsamt att köra AC i tunnlarna?
Sen kan man ju göra som beslutsfattare som vill visa sig driftiga i London och ställa in "köpa på vitvarubutiken"-fläktar här och var i tunnelsystemen...
Re: cx läget i stockholms tunnelbana
Jag tror att lösningen i London är att på vintern köra ventilationssystem på max så att det blir skitkallt i tunnlarna.
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: cx läget i stockholms tunnelbana
Men I Stockholm har vi normalt inga problem i tunnlarna.M_M skrev:Jag tror att lösningen i London är att på vintern köra ventilationssystem på max så att det blir skitkallt i tunnlarna.
Blå linjen, som nästan helt ligger i djup tunnel, håller ganska agenäma 18 C vinter som sommar.
Re: cx läget i stockholms tunnelbana
Sant, och så förblir det förhoppningsvis om man INTE börjar köra med AC igång på vagnarna inne i tunnlarna. Visst, på blåa banan kommer de 18 graderna göra att en AC ändå inte behöver jobba, men blir det varmare så kan temperaturen skena uppåt om man kör AC som bara flyttar värmen från vagnarna till tunnlarna.Lennart Petersen skrev:Men I Stockholm har vi normalt inga problem i tunnlarna.M_M skrev:Jag tror att lösningen i London är att på vintern köra ventilationssystem på max så att det blir skitkallt i tunnlarna.
Blå linjen, som nästan helt ligger i djup tunnel, håller ganska agenäma 18 C vinter som sommar.
Re: cx läget i stockholms tunnelbana
Förlåt om jag stör spekulationerna genom att svara på frågan men klimatanläggningen i 2000 vet naturligtvis inte om vagnen är i en tunnel eller inte, den styrs av luftens temperatur och kylningen kan gå igång lite när som helst. Det är synnerligen irriterande om den t ex står uppställd länge inne i översynshallen då kylkompressorerna ger en hög ljudnivå i vagnens omgivning. För övrigt är väl tunnlarna på T-bana 1 tämligen ytligt belägna och håller nästan alltid samma temperatur som det är i skuggan utomhus.
Re: cx läget i stockholms tunnelbana
En enda vagn på prov kan man givetvis köra med AC'n på även i tunnlarna eftersom den mest blir en piss i nilen.
Hur lätt/dyrt skulle det vara att ventilera gröna banans tunnlar bättre tro? Klarar nuvarande ventilation kanske till och med än högre värmeutveckling?
Hur lätt/dyrt skulle det vara att ventilera gröna banans tunnlar bättre tro? Klarar nuvarande ventilation kanske till och med än högre värmeutveckling?