Kraftig kollision i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Andy

Re: Kraftig kollision i Göteborg

Inlägg av Andy »

Harald skrev:Förutom hastigheten så registreras farobromsning på pedalvagnarna. Den registrerade sträckan är 520 m. M21 hade från början en digital färdskrivare av tyskt fabrikat. Jag vet inte om det är den som fortfarande sitter där eller om man har skaffat nya burkar. Det som kan vara intressant att se i den påkörda vagnens färdskrivare är väl hur långt den blev knuffad. Den blev uppenbarligen knuffad framåt eftersom en person på övergången framför vagnen blev påkörd.
SL95 lagrer vist de siste 3 dagers kjøring, og en hel del andre parametere
Det ble lest av ferdsskriver på en SL95 etter kolisjon med en 1300 vogn, og da var det registrert at vognen hadde akslerert fra 0 til 13 km/t på under et sekund
codeine

Inlägg av codeine »

Alla vagnar har färdskrivare de reggar olika saker. På pedal reggas även farobroms.
Har ett spett och är inte rädd för att använda det ;-)
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

M31 har den tyska varianten av färdskrivare som Harald beskriver.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Andy skrev:
M_M skrev:
Andy skrev:Er det ferdskriver på M28\M29\M31?
Åtminstone M28 och M29 har en slags enklare färdskrivare som loggar hastigheten på en roterande "vaxbricka" (om jag förstått rätt).
Det høres ut som om vognene har samme patenten på ferdskriveren som det M25\SM91 hadde, denne satt sammen med hastighetsmåleren
sm91_275_forerplass.jpg
Hastighetsmåler og ferdsskriver til Høyre
TEL-märket ser väldigt bekant ut, det är antagligen exakt samma modell på M28 och M29.
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

Harald skrev:Det ser inte bra ut. Förbannat onödigt är det också. Det finns ju välkänd teknik för att undvika att sådant här händer, men den är spårinnehavaren i Göteborg inte intresserad av. Inte första gången det smäller här heller. Hållplatsen är dumt placerad i nedförsbacke och efter en högerkurva. Jag tror inte det skulle ha varit någon hållplats här från början, utan att den tillkom när Kvibergshuset hade byggts.
Precis, Harald. Därför tycker jag att det mest konstruktiva är att diskutera hur sådana här olyckor kan motverkas med tekniska stödsystem. Utifrån det perspektivet kan det vara fullt tillåtet att spekulera i möjliga olycksorsaker och hur de kan motverkas med tekniska säkerhetsåtgärder (jag uttrycker mig medvetet i ganska allmänna termer för att inte stänga till diskussionen onödigt mycket). Eller också kan man naturligtvis inta samma attityd som spårinnehavaren förefaller att göra, "lite spill får man räkna med...".

Hursomhelst hoppas jag att detta, i all sin tragik, täpper till mun på dem som år ut och år in har hävdat att huvudsignalregleringen och ATC-övervakningen på Tvärbanan är onödig och att man gott hade kunnat köra på sikt där också....
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Jag tycker att Göteborg har hatt for många store olyckor og att man derfor bör tenke litt mer på säkerheten.
hej

Inlägg av hej »

Enligt vissa uppgifter så var föraren inte kontaktbar. Varför drog i sådana fall ingen i nödbromsen? Är det så att kunskapen om nödbroms hos allmänheten saknas?
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

hej skrev:Enligt vissa uppgifter så var föraren inte kontaktbar. Varför drog i sådana fall ingen i nödbromsen? Är det så att kunskapen om nödbroms hos allmänheten saknas?
Jag skulle nog vilja förmoda (för att uttrycka sig försiktigt) att de flesta ombordvarande trafikanterna i det påkörande tåget inte var medvetna om att det höll på att gå åt helvete innan det small. I vårt "välordnade" samhälle vill de flesta människor i det längsta inte inse när något håller på att gå på tok.

För att återvända till min käpphäst ovan, så verkar probleminsikten inom GS att vara rätt begränsad, om man säger så. När jag idag gjorde mitt morgonsvep genom nättidningarna läste jag följande bit i GT (Christer Olsson är tydligen operativ chef för spårvägstrafiken inom GS):
GT skrev: Olyckan, som beskrivs som den svåraste efter den vid Vasaplatsen, väcker frågan om automatiskt bromsskydd på stadens spårvagnar. Ett sådant skydd finns på tåg och tunnelbanor. Christer Olsson anser dock inte att det är aktuellt för spårvägen. Hastigheterna är för låga, menar han.
- Vi kör visuellt. Föraren styr och kör vagnen. Det är det vi utgår ifrån. Ett inbromsningsskydd är svårt att praktiskt använda i stadstrafik med alla dess rörelser.
- Den här typen av olyckor är ändå rätt ovanliga, säger Christer Olsson. De vanligaste är krockar mot personbilar av enklare karaktär.
Eller, med andra ord, det här är sådana smällar(!) man får ta...

Det framgår inte heller om det är krockarna eller personbilarna som är av enklare karaktär :?. För flera år sedan såg jag en tv-snutt med en göteborgsk bilköpare och vederbörande yttrade: "det är Volvon och Mercedesen och BMW:n som gäller! Då får man mycket för pengarna och ett bra andrahandsvärde". Men sådana bilar får man naturligtvis inte köra på. Hur var det nu Jacob Wallenberg d.ä. sade - "sikta på något billigt".
Senast redigerad av A35 den söndag 11 september 2011 16:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

hej skrev:Enligt vissa uppgifter så var föraren inte kontaktbar.
Har vagnarna någon form av dödmangrepp som måste manövreras fram och tillbaka tillräckligt ofta för att vagnen inte ska nödstoppas? (Jämför t.ex. pedalen på Rc-lok)
hej skrev:Varför drog i sådana fall ingen i nödbromsen? Är det så att kunskapen om nödbroms hos allmänheten saknas?
Om någon såg vad som var påväg att hända och faktiskt kände till nödbromsen så var det antagligen nån slags "reaktionssträcka" emellan, eller hur man nu ska uttrycka det. Det är nog inte helt ovanligt att folk i allmänhet vet hur de ska agera i en akut farosituation men att de t.ex. "fryser" eller liknande av att faroupplevelsen blir så stark att de normala tankarna inte kommer fram.

Jag har säkert nämnt det förut, men som ett exempel på att det "tar emot" att ta till en nödåtgärd, så kan jag berätta att jag råkade ut för enorm tandvärk för ett antal år sen, och ringde landstingets växel för att ta reda på vilken tandläkare som hade akutöppet. Jag fick svaret att jag var tvungen att ringa SOS Alarm för att kopplas till den akutöppna tandläkarmottagningen - växeln kunde inte koppla eller svara på vilken som var akutöppen. Trots att det här var en "kontrollerad" situation utan någon tidspress så tog det emot väldigt mycket att ringa 112 för en sån grej. Inte alls samma grej, men jag anar att det kan finnas en viss likhet med att dra i nödbromsen.

Jag undrar om det finns någon aktuell forskning som säger något om hur t.ex. texter i stil med "missbruk beivras" vid nödbromshandtag påverkar folks benägenhet att dra i dem - både då det är nödvändigt och okynnesdragande? Jämför för övrigt att vid plattformarna på tunnelbanan i London så finns det nödstoppknappar, och de är skyltade med att man får pröjsa £1000 (>10kkr) vid okynnestryckande.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Vagnarna har dödmansgrepp i form av pedalerna. En av dem måste hållas lätt nedtryckt för att vagnen inte ska bromsas. Alternativt kan man släppa båda pedalerna och i stället trycka in en knapp på förarbordet. Trampar man någon av pedalerna i botten så får man mekanisk broms, skenbroms och sand och om det är bromspedalen även elektrisk broms.

Att föraren inte var kontaktbar avser nog tiden efter smällen. Enligt en företrädare för spårvägen visar färdskrivaren att han har farobromsat. Dock sades inget om hur långt före smällen det påbörjades.

Jag har också noterat struntpratet om säkerhetssystem och blandad trafik. Det är ju inte där man behöver tågskyddssystem, utan på särskild banvall där farterna är högre. Tvärbanan har ju ATP på särskild banvall och kör på sikt i blandad trafik, så naturligtvis skulle man kunna göra så i Göteborg också.
Jan Molin

Inlägg av Jan Molin »

2763 skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:Årsaken er inte regn.
Det kan du inte säga!

Du har inte tillräcklig insyn i utredningen för att säga det. Möjligen kan du säga att det är inte troligt att orsaken är regn men att helt avfärda det går inte och det vet du alldeles utmärkt.

/T
Det kan man visst säga. Fordon kolliderar inte enbart för att det regnar. OM regn har en påverkan skall föraren anpassa hastigheten utifrån denna påverkan, oavsett om man cyklar, kör bil eller rälsfordon. OM fordon kolliderar enbart för att det regnar skall det fordonet tas ur trafik och skrotas för uppenbarligen tål det inte regn. Kör jag förbi en station med mitt tåg kan jag fan inte skylla på regn, jag borde ha anpassat min hastighet därefter. Detta sagt utan att blanda mig in i diskussionen om vads/vems fel det var att denna kollision inträffade.
218

Inlägg av 218 »

2763 skrev:
Det kan du inte säga!

Du har inte tillräcklig insyn i utredningen för att säga det. Möjligen kan du säga att det är inte troligt att orsaken är regn men att helt avfärda det går inte och det vet du alldeles utmärkt.

/T
Användarens profilbild
olasand
Kontakt:

Inlägg av olasand »

Jag håller inte med föregående två talare. OM ett plötsligt duggregn börjar falla framför en vagn som kör i 60 km/h just som denna vagn påbörjar en inbromsning till en hållplats KAN rälsen bli såphal och vagnen glida förbi hållplatsen. Skulle föraren då ha anpassat hastigheten bara för att det var mulet ute och det KUNDE ha kommit ett litet duggregn? Visst kommer det då och då en liten skur trots solsken? Skall man anpassa hastigheten vid solsken också då?

Det här är att dra det hela till absurdum men ingenting är omöjligt. Jag skulle vilja hävda att man visst kan skylla på vädret!
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Jan Molin skrev:
2763 skrev:
Det kan du inte säga!

/T
Det kan man visst säga. Fordon kolliderar inte enbart för att det regnar. OM regn har en påverkan skall föraren anpassa hastigheten utifrån denna påverkan, oavsett om man cyklar, kör bil eller rälsfordon. OM fordon kolliderar enbart för att det regnar skall det fordonet tas ur trafik och skrotas för uppenbarligen tål det inte regn. Kör jag förbi en station med mitt tåg kan jag fan inte skylla på regn, jag borde ha anpassat min hastighet därefter. Detta sagt utan att blanda mig in i diskussionen om vads/vems fel det var att denna kollision inträffade.
Vet du i vilket tekniskt skick vagnen var? Det är inte troligt att det är regnet, men ponera att vatten, från regnet, kommit in i reglersystemet på fel ställe och förhindrat bromsning alternativt hållt kvar pådrag.

Det går alltså inte att säga att regnet inte var orsaken utan att ha tillgång till faktainsamlingen - vilket Nils Carl inte har.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

olasand skrev:Jag håller inte med föregående två talare. OM ett plötsligt duggregn börjar falla framför en vagn som kör i 60 km/h just som denna vagn påbörjar en inbromsning till en hållplats KAN rälsen bli såphal och vagnen glida förbi hållplatsen. Skulle föraren då ha anpassat hastigheten bara för att det var mulet ute och det KUNDE ha kommit ett litet duggregn? Visst kommer det då och då en liten skur trots solsken? Skall man anpassa hastigheten vid solsken också då?

Det här är att dra det hela till absurdum men ingenting är omöjligt. Jag skulle vilja hävda att man visst kan skylla på vädret!
Jag har själv varit med om när ett tekniskt fel på C20 gjorde att lite duggregn helt plötsligt gjorde att tåget blev helt okontrollerbart. Börjar bromsa in som man brukar mot Hässelby gård, varvid hjulen låser sig direkt. Under tiden sjunker börvärdet på ATP och tåget återfår greppet, men då överstiger hastigheten börvärdet varvid tåget går i nödbroms. Med låsta hjul far mitt tåg fram i väldig fart och får till slut grepp varvid det tvärnitar, en bit innan plattofrmen. Men hjulplattorna var så stora att vagnmästaren i Vällingby beordrade in tåget efter att ha råkat höra eländet när det körde förbi.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

Odd skrev:
olasand skrev:Jag håller inte med föregående två talare. OM ett plötsligt duggregn börjar falla framför en vagn som kör i 60 km/h just som denna vagn påbörjar en inbromsning till en hållplats KAN rälsen bli såphal och vagnen glida förbi hållplatsen. Skulle föraren då ha anpassat hastigheten bara för att det var mulet ute och det KUNDE ha kommit ett litet duggregn? Visst kommer det då och då en liten skur trots solsken? Skall man anpassa hastigheten vid solsken också då?

Jag har själv varit med om när ett tekniskt fel på C20 gjorde att lite duggregn helt plötsligt gjorde att tåget blev helt okontrollerbart. Börjar bromsa in som man brukar mot Hässelby gård, varvid hjulen låser sig direkt. Under tiden sjunker börvärdet på ATP och tåget återfår greppet, men då överstiger hastigheten börvärdet varvid tåget går i nödbroms. Med låsta hjul far mitt tåg fram i väldig fart och får till slut grepp varvid det tvärnitar, en bit innan plattofrmen. Men hjulplattorna var så stora att vagnmästaren i Vällingby beordrade in tåget efter att ha råkat höra eländet när det körde förbi.
Jag har svårt att föreställa mig att (regn)vädret ensamt - om vi nu avser "väglaget" (och inte som Tony är inne på ex.vis vattenläckage in i styrelektroniken, med ev. åtföljande felfunktioner) - skulle kunna lastas för den inträffade olyckan. Jämförelsen med t-banan haltar något, eftersom en spårvagn - utrustad med sandapparat och magnetskenbroms - bör ha en bättre bromsförmåga än en tunnelbanevagn. Så underlät ju också SL att installera magnetskenbroms i C20-vagnarna. Det här togs upp redan i vintras, i samband med halkningarna i t-banan, bl.a. i tråden DN: Is orsakade skenande tunnelbanetåg. Janne Bäckström berättar om en motsvarande skräckupplevelse på Saltsjöbanan såhär:
Jan_Bäckström skrev:Dock har jag varit riktigt rädd en gång när det var riktig lövhalka i Saltsjö-Duvnäs och jag var påväg mot Saltsjöbaden (nedförsbacke istortsett från Storängen) jag hade ännu inte mött något tåg när jag närmade mig Saltsjö-Duvnäs och så fort jag tog 1:a bromsläget så låser sig hjulen, när jag väl får rull på hjulen igen så visar hastighetsmätaren 5km/h mer än tidigare..... endast då har jag varit riktigt skakis). För er som undrar om hur det gick, jo mötande tåg stod vid plattformen (som tur var), jag kanade nog förbi plattformen med 3 vagnar om jag minns rätt. ATC i detta fall skulle vara förödande eftersom när ATC:n griper in och fullbromsar så kommer hjulen att låsa sig och tåget kommer att kana okontrollerat...
Vilken relevans har det här för Göteborgsolyckan? Kanske ingen alls, och ni i Göteborg får ursäkta oss här, för vi kör så lite spårvagn :?

Tyvärr kan det hela sluta på det sätt Harald skriver om i Postvagnen om Olskroksolyckan, då ett spårvagnståg tydligen dammade in i ett framförvarande dylikt i över 50 km/tim utan att man fick fram varför.
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Det pågår som sagt utredning om vad som hänt och innan den är klar är det ganska meningslöst att spekulera. Jag kan tänka mig en mängd orsaker till att det gick som det gick, men tänker som jag skrev inte spekulera i det. Klart är dock att sträckan Kviberg Beväringsgatan har mycket bra sikt och en sådan här kollission borde inte inträffa. Något har brustit, inte fungerat som det skall och brukar fungera. Om det är tekniskt, väder, mänskliga faktorn eller hin-håle som haft skoj vet vi inte och förhoppningsvis kommer utredningen att visa vad som hänt.

Vi får vara glada över att ingen människa dog och konstatera att den spårvagnshatande tidningen Göteborgsposten som vanligt bidragit med usel journalistik.
Perra-Spårvagnsförare!
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Odd skrev:

Bra med sandning, eller hur.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

De fleste av dere svensker har nok sett denne
Orsaken bakom spårvagnskrocken ska utredas

Skal bli intresangt å se hva de kommer frem til!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Att orsaken ska utredas är liksom ingen överraskning eftersom det är lag på det.
Skriv svar