Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Just Sergelstorg är väl ett bra ex på där man genom en mycket kreativ design kan skapa ett mervärde i en ny kontaktledningsanläggning. Stolpar som gör mer än att bara bära linorna, ljuskonster trevliga, GDUer osv Miljön tjänar på alla förbättringar. I längsta mån bör man undvika de lösningar utan kontaktledning. Det finns en inbyggd risk i sådana anläggningar.
/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Per Lind skrev:En vackert dragen kontaktledning är bland det vackraste man kan se och förskönar istället för att förfula. Det gäller bara att ha koll på dom som ritar ledningen.
-Per
Det där är en högst personlig åsikt. Jag kan nog tänka mig att majoriteten av befolkningen antingen inte bryr sig om hur kontaktledningen ser ut - och på en direkt frågan: är den vacker? svarar: njae, det kan man nog inte säga - eller tycker att kontaktledning är allmänt förfulande. Det är nog bara en extremt liten minoritet som kan se skönhet i kontaktledning. Sen att den minoriteten har stor andel på detta forum är en annan sak. "Vi" är inte representativa.
En vackert dragen ledning smälter in i landskapet och syns knappast.
-Per
Konstig kommentar. Om den inte syns, hur kan den då vara vacker? Men i alla fall: det är ditt sätt att se på det. Ditt uttalande motsäger ingenting av det jag sa i förra inlägget.
Konstig kommentar. Om den inte syns, hur kan den då vara vacker? Men i alla fall: det är ditt sätt att se på det. Ditt uttalande motsäger ingenting av det jag sa i förra inlägget.
Han sa en "vackert dragen luftledning", inte att den var vacker. Det är din kommentar som är konstig tycker jag.
Återanvänder det jag skrev sist, eftersom det var nästan på dagen ett år sedan så kanske det är förlåtligt:
Jag tycker man skulle bygga om fontänen när man ändå håller på, till att bara vara några centimeter djup med bräddavlopp istället för kanter, och lägga spåren rakt över, med rälen precis under vattenytan. Det blir snyggt och speciellt i sig, kontaktledningen kan också spännas upp väldigt minimalistiskt om man vill eftersom det blir rakspår. Dessutom kan det vara en snygg stenläggning istället för ett betongtråg och oanat många rör som visas upp för turisterna när fontänen av en eller annan anledning tömts.
För mindre överraskningsväta kan fontänerna strypas vid överfart
Det kan finnas en hake med att köra utan ledningar över Sergels Torg. De batterier eller kondensatorer som behövs för överfarten väger en hel del. De kan göra vagnarna så tunga att torget inte klarar av dem utan att förstärkas. Det i sin tur skulle med stor sannolikhet både fördyra och försena projektet.
Han sa en "vackert dragen luftledning", inte att den var vacker. Det är din kommentar som är konstig tycker jag.
Per Lind skrev:En vackert dragen kontaktledning är bland det vackraste man kan se
Självfallet skall det vara vanlig luftledningsdrift hela vägen över Sergels Torg. Allt annat är rena dumheter. Men det här skulle ha varit klarlagt innan den så kallade "NK-Expressen" började byggas. Vissa "experter" påstår redan att det blir svinaktigt dyrt att förstärka torget så det tål spårvägsdrift. Det fattas bara att andra "experter" fastslår att luftledningar kommer att ödelägga omistliga estetiska värden ?
Jag måste erkänna att jag trodde i min enfald att hela linjen fram till Centralen var projekterad och klar. Det var bara att "sätta spaden i jorden" och bygga vidare. Men nu upptäcker jag att fortsättningen står skriven i stjärnorna och i vart fall inte är projekterad och klar för byggnation. Samt är den politiskt kontroversiell, vilket dock är en helt annan fråga. Detta innebär i praktiken att vi kan bli sittande med det här provisoriet i massor av år. Kanske vi ser konturerna av en ny Strömbro, som ju också bara skulle stå några år.
Tråden inleddes av Johan Eriksson, som föreslår ett Sergels torg med spårvagn men utan kontaktledning. Som exempel på teknisk lösning anför han den tre år gamla spårvägen i Nice. Där har man valt att rädda starka skönhetsvärden på de arkitektoniskt enhetliga platserna Masséna och Garibaldi genom att ta ned vagnarnas strömavtagare då de korsar torgen.
Johans förslag bemöts med märkliga argument.
Någon anför t ex att Sergels torg skulle vinna skönhetsvärden med kontaktledningar. Sant kanske för de som tycker så, men osant för människor som störs av de många stolpar och bärlinor som skulle krävas (såvida man inte som någon - skämtsamt? - föreslår, att man använder Öhrströms skulptur som kontaktledningsstolpe).
Någon påpekar (kanske också skämtsamt?) att vad som duger för Östberlin borde duga för Sergels torg.
Några anför starka tekniska betänkligheter (strömmen kan ta slut om vagnen fastnar i trafiken eller vagnen blir så tung att golvet kan brista och vagnen sjunka ned på Plattan). Har man kollat med fransmännen? Har de någonsin haft problem med Nice-vagnens dubbla elförsörjningssystem?
Någon trodde att hela spårvägens förlängning vore färdigprojekterad (så därför skulle Johans förslag eventuellt fördröja utvecklingen?). Sanningen är väl, att de kommande fordonen ännu inte upphandlats.
Johans förslag påvisar en teknisk lösning som skulle kunna undanröja en viss kategori av befarade invändningar mot utbyggnad av Spårväg City.
Vill man att 7:an ska förlängas till Centralen så snart som möjligt, och därmed få kraftigt förhöjt transportvärde, så måste väl alla möjligheter prövas positivt.
Tycker man att 7:an borde läggas ned, så kan man väl säga det och inte blåsa in dimridåer i en redan förvirrad beslutssituation. Gnällspikar finns det nog av i bussmaffian.
Borde inte en vagn med väl tilltagna batterier vara energieffektivare än en konventionell vagn Energibesparing vid återmatning bygger ofta på att någon annan vagn kan använda strömmen, med "superkondensatorer" eller batterier borde ström kunna sugas upp av vagnen när den bromsar, och sedan användas vid nästa start!
Fast om superkondensatorer har de fördelar som påstås, så är det värt att utreda saken, (snabb upp och urladdning, vilket gör att de hinner ta upp mer a bromsenergin)
Vad är det för larv angående skönhet och Sergels torg?! Termerna borde inte ens användas i samma mening. Kontaktledningar skulle bara vara en förbättring på en annars tråkig, grå, kommunistälskande betongöken. Spårvagnar är faktiskt charmiga. Vad är det man vill bevara på Sergels torg om jag får fråga? Fontänen behöver väl inte döljas för att man sätter upp kontaktledningar. Sätt dem på utsidan av rondellen på trottoarerna. Skulle vara en förbättring av platsen i min mening. Måla stolparna någon rolig färg också så kan man kanske piffa upp torget ytterligare. Vad finns det att bevara nu? Ingenting! Torget skulle inte ens ha byggts på 60-talet, det var finare som det var.
Sergels torg är en tidstypisk plats. Den sammanhängande enheten som Hötorgscity och Sergels torg ger är samtidigt unik för att den är så genomarbetad. Att ta bort det nu vore nästan lika stort helgerån som det en gång var att ta bort Klarakvarteren, detta är min åsikt.
Dessvärre sammanfaller denna tidsepok med den där spårvagnar var fult och gammalmodigt, men jag tror nog att man kan sätta upp "några trådar här och var" utan att det stör gemene man.
Svend Christensen skrev:Det er da udmærket, hvis stockholmerne synes om Sergels Torg, men jeg mener nu, at det ligner noget fra Østberlin Og der anvendes jo kontaktledninger.
Johan Eriksson skrev:Gud så fördomsfullt, trångsynt och vem är det som självutnämner sig som "expert" Claes Thure Moberg?
Men vad f*****n. Jag är inte expert. Däremot måste jag förhålla mig till vad en massa experter anser. Och så mycket kan man räkna ut att skall man börja med diverse speciella tekniska lösningar för att få "power" på vagnen när den passerar Sergels Torg så hamnar man ju i den situationen i förlängningen att bara viss materiel kan användas på den linjen. Och går det inte av estetiska skäl att hänga upp luftledning så blir det ju extremt dyrt och opraktiskt att ha spårvägstrafik den vägen. I grunden spelar det då inte längre någon roll om torget tål spårvägstrafik eller ej. Då får vi leva med en spårväg som slutar på Hamngatan i närheten av Sergels Torg.
Skall Djurgårdslinjen i sådana fall knytas samman med spårvägen från Kungsholmen så måste det ske någon annan väg. Antingen över Kungsgatan eller över Tegelbacken. Så får NK-Expressen bli en blindtarm som slutar där den slutar i dag. Men detta borde vi ha fått veta på ett tidigare stadium.
För säkerhets skull - jag är inte Sosse. Jag har röstat på Alliansen. Men även solen har sina fläckar. Och för övrigt vill jag ha Spårväg City byggd fort som bara den ....... Men jag undrar fortfarande varför jag inte har fått reda på problemen runt Sergels Torg på ett tidigare stadium. Trots att jag läst det mesta som skrivit i saken genom åren.
Det är ju inte kontaktledningen i sig som är problemet. Problemet är att man inte ställer några som helst estetiska krav på kontaktledningskonstruktionerna nu för tiden. Förr i tiden (när vi inte var så rika) gjorde man det. Titta på den här bilden från Sundbybergsbanan får ni se: http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_pho ... cid=164179
Det är förresten samma sak med hus och särskilt då industribyggnader. Förr var man noga med deras utseende och de hade ofta detaljer som bara var utsmyckning. Nu ska man bara smälla upp någonting så fort och billigt som möjligt.
Harald skrev:Det är ju inte kontaktledningen i sig som är problemet. Problemet är att man inte ställer några som helst estetiska krav på kontaktledningskonstruktionerna nu för tiden. Förr i tiden (när vi inte var så rika) gjorde man det. Titta på den här bilden från Sundbybergsbanan får ni se: http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_pho ... cid=164179
Det är förresten samma sak med hus och särskilt då industribyggnader. Förr var man noga med deras utseende och de hade ofta detaljer som bara var utsmyckning. Nu ska man bara smälla upp någonting så fort och billigt som möjligt.
Japp underbara GDUer. Som jag också förespråkar så hade man förr i tiden en mycket större känsla för det estetiska. Stolparna på Kungsgatan var i världsklass och på Vasabron var det lika dant . På Nmt har man återskapt stolparna vid senaste upprustningen .
I Hammarby Sjöstad har man skapat fina stolpar som väl smälter in i stadsdelens arkitektur. Och runt om i världen finns det goda ex på hur man lyckats. Kolla på de nya beslysningstolparn på Strandvägen, på kajen, otroligt spännande... skulle funka jättebra som Kl stolpar
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll