Sida 2 av 2

Re: Långa spårvagnar

Postat: onsdag 12 september 2012 7:04
av 2763
MWE skrev:En sak är i alla fall säker: 40-m varianten av A35 (en del här har börjat kalla den A36, fastän i alla fall jag inte känner till någon officiell litterering från SL) är en otjänlig kompromiss, kanske inte så mycket för sin längd (personligen tror jag att Stockholms politiker aldrig kommer att tillåta spårvägstrafik med längre fordonskombinationer än 40 m i innerstaden) som för sin utformning. Den kommer inte att fungera på ett bra sätt i innerstaden och på Lidingö blir den för liten - med bl.a. ett för litet sittplatsutbud. Den har man börjat vakna om på Lidingö - i elfte timmen:
http://lidingosidan.se/politik/5447/koe ... an#c002450
SL Själv använder beteckningen A36 så det finns ingen anledning att du inte gör det ;) Längre i alla fall.

/T

Re: Långa spårvagnar

Postat: onsdag 12 september 2012 7:19
av MWE
Jag använder inga beteckningar för missfostret. Vi är fullt upptagna med den vagn som ännu inte (heller) existerar i sinnevärlden, nämligen A35. Däremot skulle jag gärna vilja ha SL-källa på det påståendet, för det hittar jag ingen själv (Stockholms stad använder det dock t.ex. här
http://vision.stockholm.se/-/Alla-projekt/Spavag-city/ )

Eftersom jag är flyghistoriskt intresserad (också) är A36 för tillfället, och för mig just nu, SAABs och flygvapnets beteckning på Sveriges aldrig byggda kärnvapenbestyckade attackplan:
http://www.hitechweb.genezis.eu/images/ ... 00-76C.jpg

Däremot inser jag att det finns andra trådar, om man vill ventilera just Lidingö.

Re: Långa spårvagnar

Postat: torsdag 13 september 2012 14:49
av Christer J
C12C3C3C12 skrev:
Harald skrev:
C12C3C3C12 skrev:Hannovers Stadtbahnwagen TW 2000 är c:a 26 meter långa samt går multiplade 2 enheter i gatumiljö innan dom går under jorden och leker U-Bahn. Dom borde väl kunna hamna på en delad andra plats. På första plats hamnar deras Stadtbahnwagen TW 6000 som är knappt 30 meter långa, dom går också multade 2 enheter i gatumiljö.
Nja, 52 meter kommer nog en bit ner på listan. De längsta jag har hittat är Karlruhes GT8-100 som är 37,6 m långa och kan köras i tvåvagnståg. Runt 60 meter finns väl flera. Förutom i Hannover så körs väl sådana i Gröndal. Dresdens godsspårvagn är 59,4 m.
Nåja försöka duger, viker mig dock för sakkunskapen, glömde totalt bort Karlsruhes Stadtbahnwagen. Läste att de längsta kombinationerna får enligt BO-Strab vara 75 meter, hur det nu går ihop med att Hannover kör 3-enheterståg i samband med mässor.
Låt oss hålla isär längsta spårvagn och längsta spårvagnståg.

Längsta spårvagn är Budapest Siemensvagn på ca 54 meter. Det äv väl knappast troligt att vi kommer få se längre fordon då det är bättre att kunna koppla ihop vagnlängder efter behov. Men man skall aldrig säga aldrig, moduluppbyggnaden ger väl trots allt möjlighet till att bygga längre fordon, mn frgan är om det finns något intresse från köparna. Det ligger väl närmare till att i så fall börja fundera på metro helt skild från gatumiljön.

Längsta spårvagnståg är de tyska som kan få bli upp till 75 meter långa. Som tidigare nämnts så finns de i Hannover och Karlsruhe. Dessa städer har löst det olika genom Hannovers TW 2000 som kan kopplas TW 2000-TW 2000+TW 2500 (25,82+25,82+ 24,70=76,34 meter) eller Karlsruhes tvåsystemsvagnar GT8-100C/2S och GT8-100D/2S-M som parkopplar dessa till 37,6+37,6=75,2 meter.

Jag hade för mig att även Köln-Bonnbanan hade långa tåg, men kan inte hitta några uppgifter om det, bara att det är Stadtbahn-B-vagnar idag.

Vad gäller körning i gata så är det väl Karlsruhe som har den klaraste gatukörningen då man kör mitt bland fotgängare på gågatorna i centrum med sina 75 meter långa tåg. Både i Budapest och Hannover (liksom i Köln med 60-meterståg) så har spårvagnarna egna körfält i större gator. Detta senare är väl vanligast och mest lämpligt när det gäller tåg på 50 meter eller längre för att få trafiken att flyta samt att fotgängare inte hamnar i problem i gatumiljön.

Re: Långa spårvagnar

Postat: fredag 14 september 2012 12:38
av Nils Carl Aspenberg
Tel Aviv skulle ha vogner på 70-75 meter, men her er prosjektet kraftig forsenet. Ingen kjører så lange sporvognstog som USA. Flere steder kjører U2 (eller hva den nå heter i amerikansk versjon) i firevognstog. Dette gir tolengde på runt 100 meter. I Sacramento gjør dette toget flere 90-graders svinger i sentrumsgatene og det er heftig.

Re: Långa spårvagnar

Postat: lördag 07 februari 2015 13:43
av twr
Nils Carl Aspenberg skrev:Tel Aviv skulle ha vogner på 70-75 meter, men her er prosjektet kraftig forsenet. Ingen kjører så lange sporvognstog som USA. Flere steder kjører U2 (eller hva den nå heter i amerikansk versjon) i firevognstog. Dette gir tolengde på runt 100 meter. I Sacramento gjør dette toget flere 90-graders svinger i sentrumsgatene og det er heftig.
Vad har hänt i Tel Aviv?

Re: Långa spårvagnar

Postat: lördag 07 februari 2015 13:49
av twr
Christer J skrev: Låt oss hålla isär längsta spårvagn och längsta spårvagnståg.
Bra synpunkt!
Christer J skrev:Längsta spårvagn är Budapest Siemensvagn på ca 54 meter. Det äv väl knappast troligt att vi kommer få se längre fordon då det är bättre att kunna koppla ihop vagnlängder efter behov. Men man skall aldrig säga aldrig, moduluppbyggnaden ger väl trots allt möjlighet till att bygga längre fordon, men frågan är om det finns något intresse från köparna. Det ligger väl närmare till att i så fall börja fundera på metro helt skild från gatumiljön.

Längsta spårvagnståg är de tyska som kan få bli upp till 75 meter långa. Som tidigare nämnts så finns de i Hannover och Karlsruhe. Dessa städer har löst det olika genom Hannovers TW 2000 som kan kopplas TW 2000-TW 2000+TW 2500 (25,82+25,82+ 24,70=76,34 meter) eller Karlsruhes tvåsystemsvagnar GT8-100C/2S och GT8-100D/2S-M som parkopplar dessa till 37,6+37,6=75,2 meter.

Jag hade för mig att även Köln-Bonnbanan hade långa tåg, men kan inte hitta några uppgifter om det, bara att det är Stadtbahn-B-vagnar idag.

Vad gäller körning i gata så är det väl Karlsruhe som har den klaraste gatukörningen då man kör mitt bland fotgängare på gågatorna i centrum med sina 75 meter långa tåg. Både i Budapest och Hannover (liksom i Köln med 60-meterståg) så har spårvagnarna egna körfält i större gator. Detta senare är väl vanligast och mest lämpligt när det gäller tåg på 50 meter eller längre för att få trafiken att flyta samt att fotgängare inte hamnar i problem i gatumiljön.
Jag läste i MfSS att Utrecht ska bygga spårväg till 2018, och trafikera med parkopplade 27 m vagnar från CAF. Det blir ju 54 meter.

Är Budapests 54 m Siemens Combino fortfarande de längsta spårvagnarna i världen? Planeras det längre någonstans?

I Tyskland verkar det finnas flera system på upp mot 75 m spårvagnståg, i USA tydligen exempel på ännu längre. I Stockholm finns 60 meter i stadsmiljö i bland annat Gröndal och Sundbyberg. I Utrecht planeras 54 meter. På Norra Älvstranden i Göteborg ska det byggas spårväg, och både 60 meter och 90 meter har diskuterats.

För Stockholms del anser jag att man borde satsa på 60 meter både på Spårväg City och på linje 4.

Re: Långa spårvagnar

Postat: torsdag 12 februari 2015 8:38
av twr
twr skrev:
Christer J skrev: Låt oss hålla isär längsta spårvagn och längsta spårvagnståg.
Bra synpunkt!
Christer J skrev:Längsta spårvagn är Budapest Siemensvagn på ca 54 meter. Det äv väl knappast troligt att vi kommer få se längre fordon då det är bättre att kunna koppla ihop vagnlängder efter behov. Men man skall aldrig säga aldrig, moduluppbyggnaden ger väl trots allt möjlighet till att bygga längre fordon, men frågan är om det finns något intresse från köparna. Det ligger väl närmare till att i så fall börja fundera på metro helt skild från gatumiljön.

Längsta spårvagnståg är de tyska som kan få bli upp till 75 meter långa. Som tidigare nämnts så finns de i Hannover och Karlsruhe. Dessa städer har löst det olika genom Hannovers TW 2000 som kan kopplas TW 2000-TW 2000+TW 2500 (25,82+25,82+ 24,70=76,34 meter) eller Karlsruhes tvåsystemsvagnar GT8-100C/2S och GT8-100D/2S-M som parkopplar dessa till 37,6+37,6=75,2 meter.

Jag hade för mig att även Köln-Bonnbanan hade långa tåg, men kan inte hitta några uppgifter om det, bara att det är Stadtbahn-B-vagnar idag.

Vad gäller körning i gata så är det väl Karlsruhe som har den klaraste gatukörningen då man kör mitt bland fotgängare på gågatorna i centrum med sina 75 meter långa tåg. Både i Budapest och Hannover (liksom i Köln med 60-meterståg) så har spårvagnarna egna körfält i större gator. Detta senare är väl vanligast och mest lämpligt när det gäller tåg på 50 meter eller längre för att få trafiken att flyta samt att fotgängare inte hamnar i problem i gatumiljön.
Jag läste i MfSS att Utrecht ska bygga spårväg till 2018, och trafikera med parkopplade 27 m vagnar från CAF. Det blir ju 54 meter.

Är Budapests 54 m Siemens Combino fortfarande de längsta spårvagnarna i världen? Planeras det längre någonstans?

I Tyskland verkar det finnas flera system på upp mot 75 m spårvagnståg, i USA tydligen exempel på ännu längre. I Stockholm finns 60 meter i stadsmiljö i bland annat Gröndal och Sundbyberg. I Utrecht planeras 54 meter. På Norra Älvstranden i Göteborg ska det byggas spårväg, och både 60 meter och 90 meter har diskuterats.

För Stockholms del anser jag att man borde satsa på 60 meter både på Spårväg City och på linje 4.
Ingen som har något mer att säga? Finns det fler exempel på långa spårvägsekipage? Hittills verkar Tyskland, Ungern, Nederländerna och USA ha trafik med över 50 meters längd. Det borde fungera i Stockholm och Göteborg också.

Re: Långa spårvagnar

Postat: torsdag 12 februari 2015 9:34
av Lars_L
Det intressanta är väl hur långa spårvagnståg som man använder sig av. Det torde vara rätt opraktiskt att köpa in för långa spårvagnar. Mycket bättre i sådana fall att kunna multipelkoppla. I Stockholm drog man väl gränsen vid ungefär 100 meter, när man valde strömskena och tunnelbanetåg. Men sådana längder ställer ju till det i stadsmiljö och kräver i princip tunnlar eller i huvudsak egen banvall. Precis som spårvagnstunnlarna var tänkt i Stockholm. Däremot behöver man inte ha planskilt vid alla ställen.

För LRT-system är väl upp till 100-metersvagnar alltså inga problem. Man kan givetvis också då tillåta sig kortare delar i gatumiljö. Som linje T2 i Paris, som ju körs med 2*40-metersvagnar, men huvudsakligen går på egen banvall. Däremot har man ju inte multipelkopplat på linjerna som går uteslutande i stadsmiljö.

I Göteborg hade man ju relativt långa spårvagnståg till Angered förr i tiden, men då vände de ju vid Centralen.

Det svåra är väl alltså inte tåglängden i sig. Det svåra är att skapa bra förutsättningar för så långa spårvagnståg i stadsmiljön. Stockholm är ju en ganska trång stad - med många korsningar och få bredare esplanader. Är ju bara Östermalm som har något av detta. Om man ska ha exempelvis 100-metersvagnar, så bör en spårvagn i alla fall kunna stå bakom ett annat spårvagnståg vid hållplats, utan att blockera några korsning. Då krävs det att det på alla gator med hållplats är minst ca 225-meter mellan korsningarna. Så långa tåg gör dock att man också måste ha ganska stor marginal i trafikljus, hur mycket det nu påverkar.

Det finns nog en hel del att fundera på kring detta. Men de flesta verkar ju ändå välja att såvida det inte är spårvagnar som huvudsakligen går på egen bana, eller i tunnel, så undviker man längre spårvagnar än 45-meter, med några kända undantag. Ska man ha längre så kommer längden att styra vilka sträckor spårvagnen ska gå på och var hållplatserna kan ligga. Säkerligen blir det någonstans en extrakostnad för detta. Så det kan ju handla om ekonomi också.

Sedan kan väl tilläggas. Att ju längre spårvagnståg, ju sämre turtäthet. Visst det blir billigare. Men i en storstad som Stockholm så ska ju också spårvagnen konkurrera som tvärförbindelse gentemot t-banan. Går spårvagnen bara var 10-e minut, så väljer man väl att åka omvägen med t-bana istället.

Det finns väl alltså inget självändamål med så långa spårvagnar som möjligt. Här bör ju snarare alla dessa aspekter beaktas. Det vill säga vad det ger för begränsningar i sträckning/hållplatslägen, vilken turtäthet som krävs/behövs och hur långa tåg som behövs för att klara belastningen utan för mycket trängsel. Det senare ser jag alltså snarare som aktuellt - när man inte bör ha högre turtäthet för att kunna behålla en god framkomlighet.

Re: Långa spårvagnar

Postat: torsdag 12 februari 2015 10:06
av Nils Carl Aspenberg
I USA er det flere steder som kjører trevognstog med leddvogner=75 meter. Sacramento kjører hele fire=100 meter. Det sies at den nye sporveien i Tel Aviv har bestilt vogner på 74 meter, men her er hele prosjektet blitt flere år forsinket. Større steder i Vesteuropa har en maksimal vognlengde på 40-45 meter på sitt nyere materiell, og det får snart også Bergen. I Tyskland er det en del steder hvor leddvogner kjøres i to- eller trevognstog og det blir rundt 50 eller 75 meter. Personlig tror jeg at de nye vognene på Lidingöbanan er riktig lengde for stadstrafiken. Lengre tog kan man begrense til Tvärbanan. Men det er bedre å kjøre litt kortere tog litt oftere.

Re: Långa spårvagnar

Postat: torsdag 12 februari 2015 12:32
av twr
Lars_L skrev:Det intressanta är väl hur långa spårvagnståg som man använder sig av. Det torde vara rätt opraktiskt att köpa in för långa spårvagnar. Mycket bättre i sådana fall att kunna multipelkoppla. I Stockholm drog man väl gränsen vid ungefär 100 meter, när man valde strömskena och tunnelbanetåg. Men sådana längder ställer ju till det i stadsmiljö och kräver i princip tunnlar eller i huvudsak egen banvall. Precis som spårvagnstunnlarna var tänkt i Stockholm. Däremot behöver man inte ha planskilt vid alla ställen.

För LRT-system är väl upp till 100-metersvagnar alltså inga problem. Man kan givetvis också då tillåta sig kortare delar i gatumiljö. Som linje T2 i Paris, som ju körs med 2*40-metersvagnar, men huvudsakligen går på egen banvall. Däremot har man ju inte multipelkopplat på linjerna som går uteslutande i stadsmiljö.

I Göteborg hade man ju relativt långa spårvagnståg till Angered förr i tiden, men då vände de ju vid Centralen.

Det svåra är väl alltså inte tåglängden i sig. Det svåra är att skapa bra förutsättningar för så långa spårvagnståg i stadsmiljön. Stockholm är ju en ganska trång stad - med många korsningar och få bredare esplanader. Är ju bara Östermalm som har något av detta. Om man ska ha exempelvis 100-metersvagnar, så bör en spårvagn i alla fall kunna stå bakom ett annat spårvagnståg vid hållplats, utan att blockera några korsning. Då krävs det att det på alla gator med hållplats är minst ca 225-meter mellan korsningarna. Så långa tåg gör dock att man också måste ha ganska stor marginal i trafikljus, hur mycket det nu påverkar.

Det finns nog en hel del att fundera på kring detta. Men de flesta verkar ju ändå välja att såvida det inte är spårvagnar som huvudsakligen går på egen bana, eller i tunnel, så undviker man längre spårvagnar än 45-meter, med några kända undantag. Ska man ha längre så kommer längden att styra vilka sträckor spårvagnen ska gå på och var hållplatserna kan ligga. Säkerligen blir det någonstans en extrakostnad för detta. Så det kan ju handla om ekonomi också.

Sedan kan väl tilläggas. Att ju längre spårvagnståg, ju sämre turtäthet. Visst det blir billigare. Men i en storstad som Stockholm så ska ju också spårvagnen konkurrera som tvärförbindelse gentemot t-banan. Går spårvagnen bara var 10-e minut, så väljer man väl att åka omvägen med t-bana istället.

Det finns väl alltså inget självändamål med så långa spårvagnar som möjligt. Här bör ju snarare alla dessa aspekter beaktas. Det vill säga vad det ger för begränsningar i sträckning/hållplatslägen, vilken turtäthet som krävs/behövs och hur långa tåg som behövs för att klara belastningen utan för mycket trängsel. Det senare ser jag alltså snarare som aktuellt - när man inte bör ha högre turtäthet för att kunna behålla en god framkomlighet.
Bra analys! Nej, det är självklart inget självändamål med långa fordon, det ska ju anpassas efter vilken kapacitet man vill kunna erbjuda. På delar av linje 4 och Spårväg City i Stockholm är resandet så stort eller kan bli att 7,5 minuters trafik eller tätare med 60 tåg är fullt rimligt tror jag. och då är turtätheten inget problem, snarare kan 40 meters tåg innebära så tät trafik att framkomligheten blir lidande. Norra Älvstranden i Göteborg är nog en liknande situation.

Re: Långa spårvagnar

Postat: torsdag 12 februari 2015 13:19
av 2763
Lars_L skrev:Det intressanta är väl hur långa spårvagnståg som man använder sig av. Det torde vara rätt opraktiskt att köpa in för långa spårvagnar. Mycket bättre i sådana fall att kunna multipelkoppla. I Stockholm drog man väl gränsen vid ungefär 100 meter, när man valde strömskena och tunnelbanetåg. Men sådana längder ställer ju till det i stadsmiljö och kräver i princip tunnlar eller i huvudsak egen banvall. Precis som spårvagnstunnlarna var tänkt i Stockholm. Däremot behöver man inte ha planskilt vid alla ställen.
Ja... fast Tunnelbanan i Stockholm hade kunnat köras med luftledning också (även strömskenan är en form av kontaktledning) Det är bara det att förlusterna i en större skena är mindre vilket underlättar när det gäller en massa andra krav som också ska uppfyllas.
Lars_L skrev: I Göteborg hade man ju relativt långa spårvagnståg till Angered förr i tiden, men då vände de ju vid Centralen.
Före 1979 60m efter inkoppling till resten av spårvägsnätet -79 45m
Lars_L skrev: Det svåra är väl alltså inte tåglängden i sig. Det svåra är att skapa bra förutsättningar för så långa spårvagnståg i stadsmiljön. Stockholm är ju en ganska trång stad - med många korsningar och få bredare esplanader. Är ju bara Östermalm som har något av detta. Om man ska ha exempelvis 100-metersvagnar, så bör en spårvagn i alla fall kunna stå bakom ett annat spårvagnståg vid hållplats, utan att blockera några korsning. Då krävs det att det på alla gator med hållplats är minst ca 225-meter mellan korsningarna. Så långa tåg gör dock att man också måste ha ganska stor marginal i trafikljus, hur mycket det nu påverkar.
Det är inte hållpatserna som begränsar. Ligger hållplatsen efter en korsning kan efterföljande tåg stanna före korsningen sånt handlar om planering och ärligt talat är det mycket bättre att stå före korsningen i så fall. Däremot måste vagnen kunna stå mellan två korsningar vilket begränsar längden mellan två sådana till 100m för 100-m tåg.

I Göteborg finns en sådan begärnsning i Allén. Det är c:a 45 praktiskt användbara metrar mellan parkgatan och nya allén. (sen finns det andra begränsningar idag som ger 30m)
Lars_L skrev: Det finns nog en hel del att fundera på kring detta. Men de flesta verkar ju ändå välja att såvida det inte är spårvagnar som huvudsakligen går på egen bana, eller i tunnel, så undviker man längre spårvagnar än 45-meter, med några kända undantag. Ska man ha längre så kommer längden att styra vilka sträckor spårvagnen ska gå på och var hållplatserna kan ligga. Säkerligen blir det någonstans en extrakostnad för detta. Så det kan ju handla om ekonomi också.
Redan över 30m börjar det bli problem att få plats med hållplatser. Stan är ju inte rak nån stans egentligen, inte tillräckligt länge i alla fall, och hållplats i kurva är inte att föredra.
Lars_L skrev: Sedan kan väl tilläggas. Att ju längre spårvagnståg, ju sämre turtäthet. Visst det blir billigare. Men i en storstad som Stockholm så ska ju också spårvagnen konkurrera som tvärförbindelse gentemot t-banan. Går spårvagnen bara var 10-e minut, så väljer man väl att åka omvägen med t-bana istället.
Jag är av inställningen att ju mer spårvagn som åker, ju större blir behovet. Så om man kör 30m i 10-minuterstrafik blir det ungefär lika fullt om man kör 60m i 10-minuterstrafik. Så om underlaget finns att köra 60m så är det inte en försämring i turtäthet, tvärtom - med tiden kommer kravet på ökat utbud även med längre tåg.
Sen är det tveksamt om det är så mycket billigare med längre tåg. Ja, det är bara en förare - men det är lika många som jobbar i verkstan med underhåll av vagnarna oavsett om man kör dem kopplade eller inte.
Lars_L skrev: Det finns väl alltså inget självändamål med så långa spårvagnar som möjligt. Här bör ju snarare alla dessa aspekter beaktas. Det vill säga vad det ger för begränsningar i sträckning/hållplatslägen, vilken turtäthet som krävs/behövs och hur långa tåg som behövs för att klara belastningen utan för mycket trängsel. Det senare ser jag alltså snarare som aktuellt - när man inte bör ha högre turtäthet för att kunna behålla en god framkomlighet.
Självändamålet är väl att mun och massäck är proportionerliga i förhållande till varandra. Är behovet 60m tåg var 5 minut är det dumt att köra 30m var 2,5:e (för när man kör så pass tätt så är det nog bättre med längre tåg om inte annat för tidhållningen) och är behovet 7m minibuss var 20:e minut så ska man hellre köra det.

Re: Långa spårvagnar

Postat: torsdag 12 februari 2015 22:32
av twr
Lars_L skrev: Det finns nog en hel del att fundera på kring detta. Men de flesta verkar ju ändå välja att såvida det inte är spårvagnar som huvudsakligen går på egen bana, eller i tunnel, så undviker man längre spårvagnar än 45-meter, med några kända undantag. Ska man ha längre så kommer längden att styra vilka sträckor spårvagnen ska gå på och var hållplatserna kan ligga. Säkerligen blir det någonstans en extrakostnad för detta. Så det kan ju handla om ekonomi också.
Av detta och andra inlägg skulle jag vilja dra slutsatsen att det inte finns något generellt som talar emot spårvagnar/spårvagnståg omkring 60 meter i alla fall. Har man en linje där man lyckas hitta en fungerande utformning och läge för hållplatser, och ett resande eller potentiellt resande som kan motivera relativt tät trafik även med så långa fordon kan det vara värt att överväga.

Så på till exempel många sträckor i Stockholm, om man ser en sådan potential, kan man bygga exempelvis 65 meter långa hållplatser. Frågan om fordonen är förstås viktig, men skiljer sig ändå på en viktig punkt: det kan variera över tid, eller det kan till och med förekomma olika fordon på en och samma linje. Så långa fordon kan vara okej, om de ska vara långa enkelvagnar eller tåg är en annan fråga.

Re: Långa spårvagnar

Postat: onsdag 25 februari 2015 2:31
av M_M
twr skrev:Jag läste i MfSS att Utrecht ska bygga spårväg till 2018, och trafikera med parkopplade 27 m vagnar från CAF. Det blir ju 54 meter.
Fotnot: Utrecht har redan spårvagnar sen 1983. Det som planeras är mer spår, inte något helt nytt.

Det verkar som att det nuvarande systemet med höggolvsvagnar och högplattformar ska konverteras till lågplattformar och låggolvsvagnar samtidigt som det byggs ut med en ny linje till Uithof. Månne att konverteringen av den gamla delen sammanfaller med den teknisk/ekonomiska livslängden på befintliga vagnar? I år fyller de alltså 32 år och det tar väl ett tag innan det kan levereras nya vagnar så att det räcker till hela nätet.

Undrar hur de tänkt göra under en övergångsperiod? Det lär väl å andra sidan inte ta så fasligt lång tid att riva merparten av alla högplattformar och sänka dem så att de åtminstone är provisoriskt användbara kan man tro, och i princip kan man ju ha provisoriska lågplattformar invid medan arbeten med de riktiga plattformarna pågår.

http://en.wikipedia.org/wiki/Utrecht_sneltram
http://www.urbanrail.net/eu/nl/utr/utrecht.htm
Läsövning på nederländska: CAF levererar vagnar: http://www.regiotramutrecht.nl/homepage ... uithoflijn

========================

Allmänt vad gäller länden på spårvägståg så hälsar Captain Obvious att det är ju endast avstånden mellan korsningar där trafiken korsar spårvägen som har betydelse. Om man tar bort korsande trafik vid de flesta mindre korsningar så går det bra att ha långa tåg även vid kortare kvarter. Det är nog för övrigt bara bra för alla inblandade att bara tillåta högersväng till/från de mindre gatorna. Jämför "sökarringarna" i centralaste Göteborg. Det går att köra bil till alla platser i hela centrum, men privatbilar får inte korsa spåren mer än på några få ställen och det finns i princip inget skäl att köra i centrum om man inte ska just till/från centrum.

Re: Långa spårvagnar

Postat: onsdag 25 februari 2015 17:08
av twr
M_M skrev:
twr skrev:Jag läste i MfSS att Utrecht ska bygga spårväg till 2018, och trafikera med parkopplade 27 m vagnar från CAF. Det blir ju 54 meter.
Fotnot: Utrecht har redan spårvagnar sen 1983. Det som planeras är mer spår, inte något helt nytt.
Jo, jag vet, jag nämnde inte den eftersom den är ganska "heavy" för att vara light rail. Men tack för förtydligandet!