Sida 2 av 6

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: tisdag 22 juni 2010 21:53
av Björn Ehnberg
LÅ1 skrev:
Björn Ehnberg skrev: All skyltning är förstås på nederländska. Vännen CS kanske kan rycka in som språklärare..... :D


Matar man in "Verboden in te schakelen Tram is omgebouwd" i Google översätt och markerar holländska -> svenska så får man "Förbjudet att sätta Tram omvandlas"

Gissningsvis är andemeningen att man inte får sätta på strömmen (Strömbrytaren?) för att vagnen är konverterad / ombyggd.
Det skulle väl möjligen ha bäring på att högspänningslådan för den nederländska linjespänningen 1,5 kV nu är bortmonterad, och att vagnen inte mer får spänningssättas i/på Nederländerna(s järnvägar).

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: tisdag 22 juni 2010 22:24
av ADDE
Björn Ehnberg skrev:
Sätena är fn. klädda med ett enkelt enfärgat tyg, som sedermera ska bytas mot SL:s Lasse Åberg-mönster

Bild
Jag försöker igen!

Jag är nyfiken på vagnarnas nuvarande inredning och vill gärna se på de detaljiska skillnaderna mellan hollands-inredningen och SL:s

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: onsdag 23 juni 2010 2:50
av M_M
Att dom skulle braxa var såklart en assciationskedje-lek, såhär:

A) förslag på nummerserie, fortsättning på nuvarande A32-serie
B) "eller som i Helsingborg", börja från 400/399 och räkna nedåt för vagnar köpta begagnade (eller nåt sånt)
C) någon påpekar att den skämtsamt föreslagna nummerserien tidigare varit för A23-vagnar
D) någon berättar att de gamla A23-vagnarna krånglade mycket

OBS skillnaden mellan A23 (tjugotre) och A32 (trettiotvå)!

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: onsdag 23 juni 2010 2:54
av M_M
Björn: tack för intressanta bilder!

Finns det något egentligt behov av att byta klädseln, mer än att få den enhetlig?

Eftersom den påminner om SL's blåfärg så kan den kanske få hänga med ett tag? Eller är poängen med SL's klädsel att det inte syns om den är lite sunkig, och man därför skulle behöva städa de här vagnarna mycket mera noga om man inte byter klädsel?


Intressant att man åter-spårlägger fler spår i Brommahallen. Det var ju tal om att riva den? Nästa etapp på tvärbanan kommer väl ändå ha en ny vagnhall när trafiken ska starta?

Hoppas Brommahallen får vara kvar, den ligger trots allt "strategiskt sett" på ett bra ställe och verkar fylla sin funktion bra.

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: onsdag 23 juni 2010 17:38
av ADDE
M_M skrev:Att dom skulle braxa var såklart en assciationskedje-lek, såhär:

A) förslag på nummerserie, fortsättning på nuvarande A32-serie
B) "eller som i Helsingborg", börja från 400/399 och räkna nedåt för vagnar köpta begagnade (eller nåt sånt)
C) någon påpekar att den skämtsamt föreslagna nummerserien tidigare varit för A23-vagnar
D) någon berättar att de gamla A23-vagnarna krånglade mycket

OBS skillnaden mellan A23 (tjugotre) och A32 (trettiotvå)!
E) ...Eller behålla den nuvarande nummerserien :?:

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: onsdag 23 juni 2010 17:48
av Kantorn
charmander skrev:
M_M skrev:Att dom skulle braxa var såklart en assciationskedje-lek, såhär:

A) förslag på nummerserie, fortsättning på nuvarande A32-serie
B) "eller som i Helsingborg", börja från 400/399 och räkna nedåt för vagnar köpta begagnade (eller nåt sånt)
C) någon påpekar att den skämtsamt föreslagna nummerserien tidigare varit för A23-vagnar
D) någon berättar att de gamla A23-vagnarna krånglade mycket

OBS skillnaden mellan A23 (tjugotre) och A32 (trettiotvå)!
E) ...Eller behålla den nuvarande nummerserien :?:
A-D var väl inte fyra alternativ utan en kedja av associationer. Där passade inte ditt E in alls. Punkt A är ju samma som ditt E för övrigt.

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: onsdag 23 juni 2010 17:50
av ADDE
Kantorn skrev:
charmander skrev:
M_M skrev:Att dom skulle braxa var såklart en assciationskedje-lek, såhär:

A) förslag på nummerserie, fortsättning på nuvarande A32-serie
B) "eller som i Helsingborg", börja från 400/399 och räkna nedåt för vagnar köpta begagnade (eller nåt sånt)
C) någon påpekar att den skämtsamt föreslagna nummerserien tidigare varit för A23-vagnar
D) någon berättar att de gamla A23-vagnarna krånglade mycket

OBS skillnaden mellan A23 (tjugotre) och A32 (trettiotvå)!
E) ...Eller behålla den nuvarande nummerserien :?:
A-D var väl inte fyra alternativ utan en kedja av associationer. Där passade inte ditt E in alls. Punkt A är ju samma som ditt E för övrigt.
Jag har inte koll på nummerserierna på vare sig SL:s vagnar eller holländerna.

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: onsdag 23 juni 2010 18:34
av Sven Blomberg
charmander skrev:
M_M skrev:Att dom skulle braxa var såklart en assciationskedje-lek, såhär:

A) förslag på nummerserie, fortsättning på nuvarande A32-serie
B) "eller som i Helsingborg", börja från 400/399 och räkna nedåt för vagnar köpta begagnade (eller nåt sånt)
C) någon påpekar att den skämtsamt föreslagna nummerserien tidigare varit för A23-vagnar
D) någon berättar att de gamla A23-vagnarna krånglade mycket

OBS skillnaden mellan A23 (tjugotre) och A32 (trettiotvå)!
E) ...Eller behålla den nuvarande nummerserien :?:
Menar du den 4 siffriga Hollänska nummerserie som finns på vagnarna i dag?

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: onsdag 23 juni 2010 22:22
av gek
Matar man in "Verboden in te schakelen Tram is omgebouwd" i Google översätt och markerar holländska -> svenska så får man "Förbjudet att sätta Tram omvandlas"

Gissningsvis är andemeningen att man inte får sätta på strömmen (Strömbrytaren?) för att vagnen är konverterad / ombyggd.
ja, ungefär "Förbjudet att koppla in. Spårvagnen är ombyggd"

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: torsdag 24 juni 2010 20:43
av ADDE
Sven Blomberg skrev:
charmander skrev:
M_M skrev:Att dom skulle braxa var såklart en assciationskedje-lek, såhär:

A) förslag på nummerserie, fortsättning på nuvarande A32-serie
B) "eller som i Helsingborg", börja från 400/399 och räkna nedåt för vagnar köpta begagnade (eller nåt sånt)
C) någon påpekar att den skämtsamt föreslagna nummerserien tidigare varit för A23-vagnar
D) någon berättar att de gamla A23-vagnarna krånglade mycket

OBS skillnaden mellan A23 (tjugotre) och A32 (trettiotvå)!
E) ...Eller behålla den nuvarande nummerserien :?:
Menar du den 4 siffriga Hollänska nummerserie som finns på vagnarna i dag?
Ja. Att de har kvar de nuvarande vagnsnumren.

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: torsdag 24 juni 2010 22:21
av Anders Hanquist
Lite konstiga spekulationer om vagnsnummer tycker jag. Det rör sig här om ett tillskott till en befintlig serie vagnar. Vagnarna är tänkta att stanna i Stockholm. Det enda rimliga är då att numrera dem i samma serie som de hittillsvarande vagnarna och ge vagnen med lägst HTM-nummer det första lediga SL-numret och sedan fylla på i nummerordning.

När det gäller de inhyrda Norrköpings- och Frankfurt-vagnarna till Spårväg City kanske man kan göra på annat sätt. De nu aktuella sex vagnarna är ju en tillfällig lösning tills den "egna" leveransen är klar. Då kanske de kan behålla sina nummer för att det inte redan om något år ska bli en "lucka" i nummerserien för A34.

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: tisdag 29 juni 2010 20:21
av Bussmicke
Togs inte dessa ur SL:s option en gång i tiden?

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: tisdag 29 juni 2010 21:16
av M224
Bussmicke skrev:Togs inte dessa ur SL:s option en gång i tiden?
Stämmer bra.

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: tisdag 29 juni 2010 22:41
av Leif Steen
Mycke spekulationer e de. Vore det inte enklast att fråga vagnägaren? :evil:

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: onsdag 30 juni 2010 12:07
av Leif Steen
Brommahallen idag kl. 09:15. På spår 8 står vagn 6103 med strömavtagaren uppfälld mot kontaktledningen.
IMAG0084.jpg
IMAG0084.jpg (73.39 KiB) Visad 1508 gånger
På spår 10 pågår spårbygge för att kunna förvara de nyanlännda vagnarna. Inomhus byggs spåret med betongsyll och vignolräl på makadambädd.

Leif

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: onsdag 30 juni 2010 20:27
av M224
De är mycket snyggare än de som rullat här.

LightRail-texten var läcker!

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: onsdag 30 juni 2010 21:01
av Björn Ehnberg
M224 skrev:
Bussmicke skrev:Togs inte dessa ur SL:s option en gång i tiden?
Stämmer bra.
Ragnar T - SL:s dåvarande fordonschef - reder ut detta i denna tråd (från 2003).

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: onsdag 30 juni 2010 21:05
av Björn Ehnberg
M224 skrev:De är mycket snyggare än de som rullat här.

LightRail-texten var läcker!
Vet inte det, jag. På avstånd (t.ex. på bilden här ovan) ser de snygga ut (bortsett från den där förfärliga gula tejpningen) men ser man efter närmare så ger de ett rätt väderbitet intryck - nästan så man tror att de ställts upp utomhus tidigare. Vi får väl se hur långt SL är beredd att gå när det gäller rekonditioneringen.

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: onsdag 30 juni 2010 21:10
av M224
Björn Ehnberg skrev:
M224 skrev:De är mycket snyggare än de som rullat här.

LightRail-texten var läcker!
Vet inte det, jag. På avstånd (t.ex. på bilden här ovan) ser de snygga ut (bortsett från den där förfärliga gula tejpningen) men ser man efter närmare så ger de ett rätt väderbitet intryck - nästan så man tror att de ställts upp utomhus tidigare. Vi får väl se hur långt SL är beredd att gå när det gäller rekonditioneringen.
Jo jag är lite knäpp. Jag föredrar när saker ser väl använda ut, det gör inget om det är lite matt, slitet och solkigt. C20 ser ut som blänkande sardinburkar. Snacka om att jag saknar C4 som verkligen såg inkörda ut, helst de gröna skulle det vara som rullade på TUB 1 i slutet (typ 2486, 2500, 2501, 2525, 2527, 2530 mfl).

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: onsdag 30 juni 2010 21:57
av Leif Steen
Björn, du har helt rätt. De ser mycket väderbitna ut på nära håll. Jag tror att de varit uppställda utomhus under lång/-långa perioder då kromade metalldetaljer är rejält rostangripna, bl.a. ringen runt sidomarkeringsljusen. Jag kan tänka mig att luften är mer saltbemängd nära havet.

Det kommer att krävas en hel del tvättning och vaxning för att få upp lystern i lacken eller helt enkelt ommålning för att få dem att bli lika snygga som majoriteten av SLs A32:or.

Vet någon hur tidtabellen för ytterligare leveranser ser ut? Kommer de när det finns ledig transportkapacitet eller........

Leif