Rösta på designen av Spårväg citys spårvagnar!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Hjelm.

Re: Rösta på designen av Spårväg citys spårvagnar!

Inlägg av Lennart Hjelm. »

Fronten klistras för att ge en bild av mustang typ A25.

Blå nedtill och gråvit upptill.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Menar dom allvar? I så fall, är det ingen som har kontakter på SL och kan be dom vakna upp? Varför göra en "ploj" av färgsättningen. SL har ju redan ett antal färgscheman på spårfordon, ta något av dessa. Varför inte det som finns på nya pendeltågen, en ljus färgsättning som syns även i skymning. Bild
Senast redigerad av Sven Blomberg den tisdag 08 juni 2010 10:15, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem nr 266
TKO

Inlägg av TKO »

Johan Eriksson skrev:Har Handelskammaren beställt den svarta? :wink:
Instämmer med alla besvikna, reklambyråerna är ett skämt och SL plojar bort sig i överkant. Som sagt, vad är det för fel på tvärbanans färgsättning?

(Issac Grünewald vågar man väl inte ens nämna men Göteborgs senaste designprogram visar vägen!)
Var det Grünewald som tyckte att spårvagnarna skulle vara gröna eller var det Prins Eugen?
(det kanske var nån helt annan..?)

Jag tror inte Handelskammaren är det minsta inblandad i detta - det är väl SL:s ledning som hittat på detta alldeles själva...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Sven Blomberg

TKO skrev:
Jag tror inte Handelskammaren är det minsta inblandad i detta - det är väl SL:s ledning som hittat på detta alldeles själva...
Jag håller med.
Medlem nr 266
Erland

Inlägg av Erland »

TKO skrev: Var det Grünewald som tyckte att spårvagnarna skulle vara gröna eller var det Prins Eugen?

/TKO
Det var Grünewald som färgsatte Stockholms spårvagnar förra gången det begav sig:
Stockholms spårvagnars färgsättning

1918 fick konstnären och scenografen (dekoratören enligt dåtida språkbruk) Isaac Grünewald igenom sitt förslag om en ljust koboltblå färg till AB Stockholms Spårvägars spårvagnar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/AB_Stockho ... v%C3%A4gar
TKO

Inlägg av TKO »

Erland skrev:
TKO skrev: Var det Grünewald som tyckte att spårvagnarna skulle vara gröna eller var det Prins Eugen?

/TKO
Det var Grünewald som färgsatte Stockholms spårvagnar förra gången det begav sig:
Stockholms spårvagnars färgsättning

1918 fick konstnären och scenografen (dekoratören enligt dåtida språkbruk) Isaac Grünewald igenom sitt förslag om en ljust koboltblå färg till AB Stockholms Spårvägars spårvagnar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/AB_Stockho ... v%C3%A4gar
Men visst var det nån som föreslog att man skulle måla vagnarna gröna? På 40-talet kanske...
/TKO
Användarens profilbild
Sven Blomberg

TKO skrev:
Men visst var det nån som föreslog att man skulle måla vagnarna gröna? På 40-talet kanske...
Menar du den provvagn (37:an) som lackades grön? Det var väl för att prova färgen för att använda den i tunnelbanan. Det är i alla fall så jag har uppfattat det.
Medlem nr 266
TKO

Inlägg av TKO »

Sven Blomberg skrev:
TKO skrev:
Menar du den provvagn (37:an) som lackades grön? Det var väl för att prova färgen för att använda den i tunnelbanan. Det är i alla fall så jag har uppfattat det.
Det kanske var så! Jag har för mej att jag läst att det föreslogs att måla om alla spårvagnar i den gröna färgen - bland annat ansågs den "lugnare"... Men jag kan minnas fel!

/TKO
Msport

Inlägg av Msport »

Heldigvis behøver man ikke stemme.... Synes ikke et eneste av de forslagene fortjener en eneste stemme.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Vilket jäkla tram(s). :x
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:45, redigerad totalt 1 gånger.
JohanB

Inlägg av JohanB »

Har man glömt bort varför blåbussarna färgsattes som de gjorde - för att de skulle påminna om spårtrafik! Eller har blåbusskonceptet urvattnat den blå färgen såpass att spårvagnarna nu inte kan ha den färgen?

SL är inte kloka, klart vagnarna skall vara blå. Antingen såsom A32, C20, X60, som blåbussarna eller helt enkelt såsom Djurgårdslinjens vagnar.

//Johan
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

JohanB skrev:Har man glömt bort varför blåbussarna färgsattes som de gjorde - för att de skulle påminna om spårtrafik! Eller har blåbusskonceptet urvattnat den blå färgen såpass att spårvagnarna nu inte kan ha den färgen?

SL är inte kloka, klart vagnarna skall vara blå. Antingen såsom A32, C20, X60, som blåbussarna eller helt enkelt såsom Djurgårdslinjens vagnar.

//Johan
+1 på det!

Skulle va snyggt med helvita vagnar med en tjock blå våg målad utefter sidan.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Kan det inte vara så att man väljer en avvikande färgsättning för de inhyrda vagnarna, för att markera att detta är något nytt och annorlunda (jo jag vet att den blå-lila-röda inte signalerar just det...) och att man sedan tänker sig en mer traditionell färgsättning när de permanenta vagnarna levereras? Det är i alla fall mitt välvilliga antagande i väntan på att bli motbevisad, och det är ett argument jag kan acceptera.

Och som sagt; Att marknadsföra spårvagnar som ett mellanting mellan vanliga bussar och stombussar, med ett kraftigt inslag av pågatåg i mitten, känns lite tveksamt. "Kör spårvagn, tänk buss"??
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Kristofer skrev:Kan det inte vara så att man väljer en avvikande färgsättning för de inhyrda vagnarna, för att markera att detta är något nytt och annorlunda (jo jag vet att den blå-lila-röda inte signalerar just det...) och att man sedan tänker sig en mer traditionell färgsättning när de permanenta vagnarna levereras? Det är i alla fall mitt välvilliga antagande i väntan på att bli motbevisad, och det är ett argument jag kan acceptera.

Och som sagt; Att marknadsföra spårvagnar som ett mellanting mellan vanliga bussar och stombussar, med ett kraftigt inslag av pågatåg i mitten, känns lite tveksamt. "Kör spårvagn, tänk buss"??
Man skulle kunna tänka sig den röd-lila-blå som en markering av återkomsten från rödbuss till blå spårvagn. Den markerar också att det här är varken en röd eller en blå buss och att man därmed markerar att det är något nytt.

Oaktat vad man tycker om de framförda förslagen och de förslag som man hellre såge måste jag uttrycka att denna PR-kampanj verkligen är lyckad eftersom den
1. Väcker känslor, inte mot trafikslaget men möjligen mot färgsättningen. Smart, leder bort uppmärksamheten från Handelskammarens linje.
2. Berättar om spårväg som något nytt och positivt.

Det förvånar mig att vissa framfört så råhård kritik och krävt att vagnarna skall vara klassiskt blå. I tid och evighet måste vi leva med de 2/9 1967, även nu.
Nu är det något nytt vi får. Det är inte någon (som de vid det här laget hade varit) utsliten A25 vi åker med längre. Detta gäller speciellt de som normalt vill höja synfältet till "en bit utanför ankdammen".

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Johan Widén

Inlägg av Johan Widén »

jag hitade den här bilden på nätet
jag tyker att det är den här bilden är bäst men man komer aldrig se den på tävligne
Bilagor
31.jpg
31.jpg (49.52 KiB) Visad 2267 gånger
34
MVH JOHAN
Msport

Inlägg av Msport »

Johan Widén skrev:jag hitade den här bilden på nätet
jag tyker att det är den här bilden är bäst men man komer aldrig se den på tävligne
Tror det er en inne på forumet som har gjort den i Photoshop.
Traesk

Inlägg av Traesk »

Jag hoppas och tror också att när vi väl får de spårvagnarna som i framtiden ska trafikera Spårväg city så får vi även spårvagnarna i en "normal" färgsättning. Det kanske är som ni säger bra för uppmärksammandet av Spårväg city att spårvagnarna sticker ut till en början!
Användarens profilbild
Hasse Hagberg

Inlägg av Hasse Hagberg »

Det övergår mitt förstånd, att man ger sig till att utlysa något slags färgsättningsenkät (-tävling?). Stockholms spårvägar har en färgsättning som använts under tiden efter andra världskriget. Ingen har klagat. Varför, varför, varför ändra?

Kan det hänga ihop med den nye informationsansvarige? Han brukade inte vara historielös. Tidigare iallafall.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Hasse Hagberg skrev: Ingen har klagat. Varför, varför, varför ändra?
Det sättet att fråga på är enkelt att välta, det räcker att säga "varför inte".

Det finns bara ett enda skäl att välja den fram till 67 gällande designen rakt av och det är Nostalgi.
Därmed inte sagt att det inte är snyggare än de föreslagna, för det tror jag nog att jag tycker.

//T
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar