Sida 2 av 2
Re: Spårväg City plattformslängd
Postat: måndag 14 juni 2010 20:58
av 2763
august skrev:Bobjörk skrev:När vi ändå talar om hållplatser: Varför har man så stor avstånd mellan vagn och plattform? Med spårvagn borde man ju kunna ha lite mindre avstånd än 1 dm.
Om inte annat för att underlätta för folk med rullstol. (Dessutom verkar det saknas nån centimeter i höjd mellan spårvagnen och plattformen (plattformen för hög)
Spårvägen byggs för 2,65 m breda vagnar. Flexity-vagnarna från Norrköping och Frankfurt är endast 2,4 m breda.
Du får inte plats med 2,65-vagnar vid vare sig Kungsträdgården eller Sergel om jag är rätt underrättad.
//T
Re: Spårväg City plattformslängd
Postat: måndag 14 juni 2010 22:08
av Stefan Widén
TonyM skrev:august skrev:Bobjörk skrev:När vi ändå talar om hållplatser: Varför har man så stor avstånd mellan vagn och plattform? Med spårvagn borde man ju kunna ha lite mindre avstånd än 1 dm.
Om inte annat för att underlätta för folk med rullstol. (Dessutom verkar det saknas nån centimeter i höjd mellan spårvagnen och plattformen (plattformen för hög)
Spårvägen byggs för 2,65 m breda vagnar. Flexity-vagnarna från Norrköping och Frankfurt är endast 2,4 m breda.
Du får inte plats med 2,65-vagnar vid vare sig Kungsträdgården eller Sergel om jag är rätt underrättad.
//T
Grunden för hlp är byggd för 2.65 men nu kommer de att anpassas för A 34. både på bredden och höjden.
Stefan
Re: Spårväg City plattformslängd
Postat: måndag 14 juni 2010 22:21
av bruse
Stefan Widén skrev:Grunden för hlp är byggd för 2.65 men nu kommer de att anpassas för A 34. både på bredden och höjden.
Stefan
Så varje gång det kommer en ny modell, ska allt byggas om?
Re: Spårväg City plattformslängd
Postat: måndag 14 juni 2010 23:40
av 2763
bruse skrev:Stefan Widén skrev:Grunden för hlp är byggd för 2.65 men nu kommer de att anpassas för A 34. både på bredden och höjden.
Stefan
Så varje gång det kommer en ny modell, ska allt byggas om?
Nej, inte allt. Men precis som i Göteborg så kan man få flytta på saker som sticker upp över RÖK.
Re: Spårväg City plattformslängd
Postat: måndag 14 juni 2010 23:52
av Stefan Widén
bruse skrev:Stefan Widén skrev:Grunden för hlp är byggd för 2.65 men nu kommer de att anpassas för A 34. både på bredden och höjden.
Stefan
Så varje gång det kommer en ny modell, ska allt byggas om?
Nej det är klart man inte ska men efter som 2.65 är standardbredden för spårvagnar i sthlm så är det ju smart att förbereda så att när den nya vagnen kommer så kan man enkelt bredda till 2.65. Hade man i detta skede kunnat låna in 2.65 vagnar som passade banans övriga profil hade man gjort det.
Stefan
Re: Spårväg City plattformslängd
Postat: söndag 20 juni 2010 14:40
av Michael
TonyM skrev:Traesk skrev:TonyM skrev:Göteborg: Alla fordon stannar längst fram på hållplatsen. Detta bland annat för att personer med funktionsnedsättningar m.m. inte onödigtvis skall behöva leta efter var deras fordon är.
Intressant! Har man plattformar med olika höjder även i Göteborg? Hur fungerar det i så fall med insteg utan nivåskillnad?
Nej. Plattformen har samma höjd överallt.
I de fall rullstol behöver medföras används ramp.
//T
Det där är väl en sanning med modifikation, en del är ombyggda och funktionsanpassade, andra är det inte. Många av de ombyggda hållplatserna får dessutomn byggas om igen då inte ramperna går att använda och om inte jag har helt fel så är det ett 40-tal som vi inte får/kan använda ramperna på. Hela Göteborgs kollektivtrafiksystem är uppbyggt på kompromisser, därför haltar den som oftast.
Re: Spårväg City plattformslängd
Postat: söndag 20 juni 2010 15:18
av 2763
Michael skrev:TonyM skrev:
Nej. Plattformen har samma höjd överallt.
I de fall rullstol behöver medföras används ramp.
//T
Det där är väl en sanning med modifikation, en del är ombyggda och funktionsanpassade, andra är det inte. Många av de ombyggda hållplatserna får dessutomn byggas om igen då inte ramperna går att använda och om inte jag har helt fel så är det ett 40-tal som vi inte får/kan använda ramperna på. Hela Göteborgs kollektivtrafiksystem är uppbyggt på kompromisser, därför haltar den som oftast.
jag använde formen "Hållplatsen" dvs lokalt den hållplats man är på. Det är olika höjder och framförallt gamla hållplatser har helt fel höjd. Sen finns det givetvis kompromisser, det gör det typ överallt annars hade det inte fungerat alls, nu haltar det förvisso - men fungerar.
Re: Spårväg City plattformslängd
Postat: söndag 20 juni 2010 19:55
av Odd
Lite urspårat men har man tänkt kanske och lösa plattformshöjden mer permanent i Göteborg för att få jämnt insteg i vagnen där det är möjligt, dvs på alla hållplatser som ligger på egen banvall och inte delar med bussarna? Är det samma instegshöjd på M31ans låggolvsdel som på M32 tillexempel?