Sida 2 av 5

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Postat: söndag 21 mars 2010 18:39
av Björn Ehnberg
Stefan Widén skrev:Äsch nu e du tarvlig mot de som vill glädjas. Ja den gröna nyansen ligger som favorit men på Nmt är stolparna målade i svart för att harmoniera mot de svarta belysningsstolparna/kontaktledningsstolparna som sattes upp torget renoverades sist.

Ska undersöka vilkne färg de ska få.

Stefan
Usch ja, jag är en riktig glädjedödare, det vet du väl, Stefan. Speciellt när det gäller cityspårvägen! Målat är målat, men svart harmonierar aldrig med någonting. Stockholmsgrönt ska´re va (och kalla det aldrig kommunalgrönt)!

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Postat: söndag 21 mars 2010 18:45
av Björn Ehnberg
LÅ1 skrev:
Björn Ehnberg skrev:
Lars_J skrev:Skall varmgalvaniserat stål målas skall det åldras först. Det är således tekniskt helt korrekt att måla stolparna ett tag efter att de rests. Om de nu ska målas, alltså. Men se det positiva - att spårvägen byggs ut i Stockholm!
/Lars J
Jaså du. Gör man så med bilar också???? Det är klart att de ska målas - sådär kan de ju inte se ut. Dessutom handlar den här tråden inte om att glädjas åt det ena eller andra, utan om kontaktledningsstolpar. Det har nämligen varit en del diskussionen om den saken tidigare, förstår du.
Jag har också lärt mig att galvad plåt inte skall målas för än den varit utsatt för väder och vind något eller några år.
Jahaja, det är kanske därför Tvärbanans stolpar mellan Gröndal och Liljeholmen inte blivit målade än? Men nu har de ju åldrats i 10 år. Nåja, skämt åsido, så tror jag - utan att vara expert på ytbehandling (heller) - att man har övervunnit sådana problem. Det var bl.a. därför jag nämnde bilar. Såvitt jag kan se kör det inte omkring några större mängder bilar med varmförzinkade men olackerade karosser.

Det ska också - parentetiskt sagt - bli intressant att se vad slags stolpar SL tillslut smäller upp på Tvärbana nordost genom Sumpan osv.

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Postat: söndag 21 mars 2010 18:47
av Micael
Det verkar som om det här är samma modell fast i målat skick: http://www.pfeiffer-stahlrohrmaste.de/i ... smaste.jpg

Har någon här större bilder på den här modellen från någon tysk spårväg så att vi kan se hur den ser ut i färdigt skick i en stadsmiljö?

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Postat: söndag 21 mars 2010 21:06
av Harald
Björn Ehnberg skrev:
Lars_J skrev:Skall varmgalvaniserat stål målas skall det åldras först. Det är således tekniskt helt korrekt att måla stolparna ett tag efter att de rests. Om de nu ska målas, alltså. Men se det positiva - att spårvägen byggs ut i Stockholm!
/Lars J
Jaså du. Gör man så med bilar också???? Det är klart att de ska målas - sådär kan de ju inte se ut. Dessutom handlar den här tråden inte om att glädjas åt det ena eller andra, utan om kontaktledningsstolpar. Det har nämligen varit en del diskussionen om den saken tidigare, förstår du.
Bilindustrin processer är jag inte insatt i, men jag vet att Banverket gör likadant med varmförzinkade stolpar. D.v.s. man låter dem stå något år innan man målar dem för bästa skydd. Detta har jag lärt mig hos Zinken Weland vars kunskaper inom området jag tror överstiger den samlade "expertisens" på detta forum.

Där har jag också lärt mig att galvanisering är en elektrolytisk process som ger ett tunt och ofullständigt zinkskikt. Vill man ha ett gott skydd varmförzinkar man. Något som heter varmgalvanisering finns inte.

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Postat: söndag 21 mars 2010 21:14
av Stefan Widén
Björn Ehnberg skrev:
Stefan Widén skrev:Äsch nu e du tarvlig mot de som vill glädjas. Ja den gröna nyansen ligger som favorit men på Nmt är stolparna målade i svart för att harmoniera mot de svarta belysningsstolparna/kontaktledningsstolparna som sattes upp torget renoverades sist.

Ska undersöka vilkne färg de ska få.

Stefan
Usch ja, jag är en riktig glädjedödare, det vet du väl, Stefan. Speciellt när det gäller cityspårvägen! Målat är målat, men svart harmonierar aldrig med någonting. Stockholmsgrönt ska´re va (och kalla det aldrig kommunalgrönt)!
Ja på Hamngatan passar sthlmsgrön. Annars är det väl "komunalgrått" som vi lärt känna och "älska" som sthlms färg på konstbyggnader stolpar mm. Det ända som retar mig är att det gick lite för långt med "grönifieringen" så att även trafiksignalstolparna vart gröna. Den gula färgen var mycket trevligare. Också behövde man inte ha gula reflexer på dem så de syns på natten.

Stefan

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Postat: söndag 21 mars 2010 22:02
av Henrik Schütz
Stockholmsgrönt kändes som en ren konstruktion när den lanserades, jag kände visserligen igen kulören från stadens pissoarer, och möjligen från de parkbänkar som i samma veva försvann från stadsbilden. Vet någon mer om färgens ursprung?

HS

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Postat: söndag 21 mars 2010 22:17
av daniel_s
Henrik Schütz skrev:Stockholmsgrönt kändes som en ren konstruktion när den lanserades, jag kände visserligen igen kulören från stadens pissoarer, och möjligen från de parkbänkar som i samma veva försvann från stadsbilden. Vet någon mer om färgens ursprung?

HS
Är den en av alla inkarnationer av den färg som även kallas "Djugårdsgrönt", "British Racing Green" och allt möjligt annat?

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Postat: söndag 21 mars 2010 23:58
av LÅ1
Minns att ALLT plötsligt skulle vara mossgrönt! (Utom möjligen telefonkiosker. De fanns tidigare röda i Stockholm och några andra städer.) Trafikljusstolparna var som nämnts gula och belysningsstolpar ljusblå. Väderskydden vid busshållplatserna var väl ofta galvade/förzinkade, men omålade. Papperskorgarna var för länge sedan orangea, men vad de hade för färg, eller hur det såg ut strax före grönpåbudet vet jag inte. Parkbänkar har av någon konstig anledning fått förekomma i en otal varianter. Samma sak med papperskorgar numera.

Tycker att en gatukorsning med gröna trafikljusstolpar gör hela trafikljusanläggningen med diskret än när stolparna var gula. Vilket som är snyggast vet jag inte. Men jag gillar de mörkgröna, med sina gula reflexer, så länge de ser nymålade ut. När det kommer upp en massa klisterlappar etc. på dem så är de inte vackra, oavsett grundfärg! (Borde inte stan ha ett antal saneringsgrupper som endast sysslar med att snygga till stolpar och skyltar som blivit översållade med lappar och kl-tt-r. Bl.a. av trafiksäkerhetsskäl. Skyltarna är väl inte uppsatta utan anledning?)


Åter till ämnet!

Stolparna på Hamngatan tycks finnas i (minst) två storlekar. De vid Kungsträdgården är kraftigare och har en diameter på uppskattningsvis 0,5 m (eller drygt det) vid basen. De utanför PK-huset är aningen klenare.
Jag räknade till fem stolpar på vardera sida mellan Norrlandsgatan och Regeringsgatan. Förmodligen är man inte färdig, utan skall ha upp ytterliggare ett par stolpar på den sträckan. Dagens belysning sitter med fästen i husfasaderna.

Jag tror faktiskt att när det hela är klart så kommer stolparna att smälta in i miljön hyfsat bra. Det är bara nu när de är nya och blänker som man reagerar.

En fråga: Det blir väl inget tak över hållplatserna, som vid Sickla kaj? Kan vara bra i vissa lägen, men trist i andra, och skulle vara en rejäl försämring av gatubilden!

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Postat: måndag 22 mars 2010 15:13
av Björn Ehnberg
Henrik Schütz skrev:Stockholmsgrönt kändes som en ren konstruktion när den lanserades, jag kände visserligen igen kulören från stadens pissoarer, och möjligen från de parkbänkar som i samma veva försvann från stadsbilden. Vet någon mer om färgens ursprung?

HS
Tråden har ju ändå urartat, så jag kan väl kommentera detta också. När anser du att färgen "lanserades"? Förresten är väl alla färger konstruktioner i en eller annan mening. Enligt Språkdata finns färgens benämning belagd från 1847, om det då var exakt samma nyans från idag vet jag förstås inte, det får man forska vidare på hos t.ex. Stockholms stadsmuseum. Beträffande dina associationer till pissoarer etc. är du i gott sällskap med en kommentar i norrlandstidningen "Dagbladet", där någon som kallar sig "Stonechat" nedlåter sig att kommentera något i "Fjollträsk":
För kanske tio år sedan fick nån tant i Stockholms stad för sig att genomdriva att alla trafikstolpar (sådana man trycker på för att få grön gubbe) skulle målas mörkgröna, eller "stockholmsgrön" som hon kallade det (Antagligen hade hon varit i Paris ock sett att deras soptunnor har just den färgen. Kreativt ..?). Några sommarjobbare fixade sedan saken snabbt - och det gick inte lång tid innan de Synskadade undrade varför Staden plötsligt gjort stolparna omöjliga att se (stolparna hade varit gula innan, så de skulle synas). Uppenbarligen hade man fjolldrivit igenom detta utan nån som helst analys innan. Inte långt därefter fick alla dessa stolpar (och de är många) påtejpas med reflexklistermärken, nu till åminnelse över avsaknande av tankearbete innan något kuppas igenom. Missförstå mig inte, jag tycker det behövs mer av djärva originella idéer i vårt land, men det är synd om vi är så ovana vid kreativa processer att vi inte har vanan att göra det ordentligt. Det är sorgligt
Med risk för att låta som örnen Sam i "The Muppet show tycker jag detta "inlägg" säger en hel del om den intellektuella nivån i landsorten.

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Postat: måndag 22 mars 2010 15:17
av Björn Ehnberg
LÅ1 skrev:Minns att ALLT plötsligt skulle vara mossgrönt! (Utom möjligen telefonkiosker. De fanns tidigare röda i Stockholm och några andra städer.) Trafikljusstolparna var som nämnts gula och belysningsstolpar ljusblå. Väderskydden vid busshållplatserna var väl ofta galvade/förzinkade, men omålade. Papperskorgarna var för länge sedan orangea, men vad de hade för färg, eller hur det såg ut strax före grönpåbudet vet jag inte. Parkbänkar har av någon konstig anledning fått förekomma i en otal varianter. Samma sak med papperskorgar numera.

Tycker att en gatukorsning med gröna trafikljusstolpar gör hela trafikljusanläggningen med diskret än när stolparna var gula. Vilket som är snyggast vet jag inte. Men jag gillar de mörkgröna, med sina gula reflexer, så länge de ser nymålade ut. När det kommer upp en massa klisterlappar etc. på dem så är de inte vackra, oavsett grundfärg! (Borde inte stan ha ett antal saneringsgrupper som endast sysslar med att snygga till stolpar och skyltar som blivit översållade med lappar och kl-tt-r. Bl.a. av trafiksäkerhetsskäl. Skyltarna är väl inte uppsatta utan anledning?)
Mossgrönt? Hur är det egentligen med färgseendet?

När jag letar på Stockholms stads hemsidor verkar det, konstigt nog, inte finnas någon övergripande policy för hur de offentliga rummen ska färgsättas.
RÄTTELSE: Ett dokument hittade jag tillslut: Möbelprogram för Stockholms gator, platser och parker

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Postat: måndag 22 mars 2010 15:19
av Henrik Schütz
När tanten målade stolparna :D

HS

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Postat: måndag 22 mars 2010 15:20
av Björn Ehnberg
Stefan Widén skrev: Ja på Hamngatan passar sthlmsgrön. Annars är det väl "komunalgrått" som vi lärt känna och "älska" som sthlms färg på konstbyggnader stolpar mm. Det ända som retar mig är att det gick lite för långt med "grönifieringen" så att även trafiksignalstolparna vart gröna. Den gula färgen var mycket trevligare. Också behövde man inte ha gula reflexer på dem så de syns på natten.

Stefan
Ja, det kommunalgråa finns det alldeles tillräckligt mycket av ändå. Och tänk, jag som trodde att det var trafiksignalerna man skulle titta på, inte signalernas stolpar.

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Postat: måndag 22 mars 2010 15:22
av Björn Ehnberg
Henrik Schütz skrev:När tanten målade stolparna :D

HS
Nej, det var ju "några sommarjobbare..." som målade!

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Postat: måndag 22 mars 2010 15:43
av LÅ1
Björn Ehnberg skrev:
LÅ1 skrev:Minns att ALLT plötsligt skulle vara mossgrönt! (Utom möjligen telefonkiosker. De fanns tidigare röda i Stockholm och några andra städer.) Trafikljusstolparna var som nämnts gula och belysningsstolpar ljusblå. Väderskydden vid busshållplatserna var väl ofta galvade/förzinkade, men omålade. Papperskorgarna var för länge sedan orangea, men vad de hade för färg, eller hur det såg ut strax före grönpåbudet vet jag inte. Parkbänkar har av någon konstig anledning fått förekomma i en otal varianter. Samma sak med papperskorgar numera.

Tycker att en gatukorsning med gröna trafikljusstolpar gör hela trafikljusanläggningen med diskret än när stolparna var gula. Vilket som är snyggast vet jag inte. Men jag gillar de mörkgröna, med sina gula reflexer, så länge de ser nymålade ut. När det kommer upp en massa klisterlappar etc. på dem så är de inte vackra, oavsett grundfärg! (Borde inte stan ha ett antal saneringsgrupper som endast sysslar med att snygga till stolpar och skyltar som blivit översållade med lappar och kl-tt-r. Bl.a. av trafiksäkerhetsskäl. Skyltarna är väl inte uppsatta utan anledning?)
Mossgrönt? Hur är det egentligen med färgseendet?

När jag letar på Stockholms stads hemsidor verkar det, konstigt nog, inte finnas någon övergripande policy för hur de offentliga rummen ska färgsättas.
Mossgrönt kanske är fel, även om jag nog tänker på ungefär den kulören när jag hör ordet mossgrönt!

Det var stort uppslaget i tidningarna när man gick över till att måla stolpar mm i den gröna kulören! Man visade bilder från provmålningen vid Fleminggatan, nära tekniska nämndhuset!
Så nog var det ett övergripande beslut vid något tillfälle. Och det har man väl till stor del följt också, åtminstone i innerstaden. Även busskurerna och reklampelare har ju fått rätta sig efter detta.

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Postat: måndag 22 mars 2010 15:57
av Björn Ehnberg
LÅ1 skrev:
Björn Ehnberg skrev:
LÅ1 skrev:Minns att ALLT plötsligt skulle vara mossgrönt! (Utom möjligen telefonkiosker. De fanns tidigare röda i Stockholm och några andra städer.) Trafikljusstolparna var som nämnts gula och belysningsstolpar ljusblå. Väderskydden vid busshållplatserna var väl ofta galvade/förzinkade, men omålade. Papperskorgarna var för länge sedan orangea, men vad de hade för färg, eller hur det såg ut strax före grönpåbudet vet jag inte. Parkbänkar har av någon konstig anledning fått förekomma i en otal varianter. Samma sak med papperskorgar numera.

Tycker att en gatukorsning med gröna trafikljusstolpar gör hela trafikljusanläggningen med diskret än när stolparna var gula. Vilket som är snyggast vet jag inte. Men jag gillar de mörkgröna, med sina gula reflexer, så länge de ser nymålade ut. När det kommer upp en massa klisterlappar etc. på dem så är de inte vackra, oavsett grundfärg! (Borde inte stan ha ett antal saneringsgrupper som endast sysslar med att snygga till stolpar och skyltar som blivit översållade med lappar och kl-tt-r. Bl.a. av trafiksäkerhetsskäl. Skyltarna är väl inte uppsatta utan anledning?)
Mossgrönt? Hur är det egentligen med färgseendet?

När jag letar på Stockholms stads hemsidor verkar det, konstigt nog, inte finnas någon övergripande policy för hur de offentliga rummen ska färgsättas.
Mossgrönt kanske är fel, även om jag nog tänker på ungefär den kulören när jag hör ordet mossgrönt!

Det var stort uppslaget i tidningarna när man gick över till att måla stolpar mm i den gröna kulören! Man visade bilder från provmålningen vid Fleminggatan, nära tekniska nämndhuset!
Så nog var det ett övergripande beslut vid något tillfälle. Och det har man väl till stor del följt också, åtminstone i innerstaden. Även busskurerna och reklampelare har ju fått rätta sig efter detta.
Ja, Du kanske såg det policydokument från Stockholms stad som jag länkade till sedan. Om inte följer länken här igen

Möbelprogram för Stockholms gator, platser och parker

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Postat: måndag 22 mars 2010 21:32
av LÅ1
Björn Ehnberg skrev: Ja, Du kanske såg det policydokument från Stockholms stad som jag länkade till sedan. Om inte följer länken här igen

Möbelprogram för Stockholms gator, platser och parker
Nej, den hade jag missat!

På sid. 9 finns färgprover. Två gråa och den mörkgröna används till belysningsstolpar. Svart används endast på belysningsstolpar vid kajer. (Norrmalmstorg är väl ett undantag. Sådana tillåts enligt texten.) Någon färg för kontaktledningsstolpar finns inte. Kanske är blågrå varianten bäst på så höga stolpar som dessa? Det blir vad det blir, och det blir nog bra!

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Postat: tisdag 23 mars 2010 13:59
av Stefan Widén
OK Nu vet jag vilken färg det blir på stolparna!!!

Det blir en vacker svart färg som harmonierar med de på Nmt.



Stefan

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Postat: tisdag 23 mars 2010 14:15
av bruse
Stefan Widén skrev:OK Nu vet jag vilken färg det blir på stolparna!!!

Det blir en vacker svart färg som harmonierar med de på Nmt.

Stefan
Fint, bättre än omålat iaf.

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Postat: tisdag 23 mars 2010 14:45
av Harald
Björn Ehnberg skrev:Med risk för att låta som örnen Sam i "The Muppet show tycker jag detta "inlägg" säger en hel del om den intellektuella nivån i landsorten.
Då tycker du fel. Vad en person har skrivit säger ingenting om den intellektuella nivån i landsorten, precis som det du skriver inte säger någonting om stockholmares förmåga att dra korrekta slutsatser.

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Postat: tisdag 23 mars 2010 16:07
av Björn Ehnberg
Harald skrev:
Björn Ehnberg skrev:Med risk för att låta som örnen Sam i "The Muppet show tycker jag detta "inlägg" säger en hel del om den intellektuella nivån i landsorten.
Då tycker du fel. Vad en person har skrivit säger ingenting om den intellektuella nivån i landsorten, precis som det du skriver inte säger någonting om stockholmares förmåga att dra korrekta slutsatser.
Jaså, du förstod inte ironin i det hela? Nåja, fördomsfull som jag är tillåter jag mig att tycka vad som helst, oavsett vad du anser vara rätt eller fel.