Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
stockholm79

Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Inlägg av stockholm79 »

spårlasse skrev:Föredragningslistan finns dock utlagd: https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelse ... %20rev.pdf (webbläsaren tycks inte klara av ö i länken, vilket jag inte lyckats lösa...)
Min firefox ser ut att funka utmärkt med åäö.
Att pyttemjuk kanske inte klarar av allt är väl en annan sak...

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Dersom Stockholm skal kjøpe M06, så må det bestilles flere til Norrköping. Da får man berstille nye med 2,65 m bredde og bytte når vognene blir levert.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

"Köpa M06"? Jag hade fått för mig - om det nu blir av - att SL skulle hyra M06 av Norrköping för att köpa sig tid till den verkliga upphandlingen av vagnar till Cityspårvägen?
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Det är korrekt. Det är en hyreslösning som ursprungligen har efterfrågats.

Situationen blev lite förvirrad när SL erbjöds möjligheten att köpa begagnade vagnar från Holland av SL:s egen vagntyp för Tvärbanan, A32. Men dessa kan inte framföras på Djurgårdslinjen/Spårväg City utan ombyggnad av flera passager på banan.

Det är ju tänkbart att SL köper holländarna ändå ifall priset är det rätta, men då för Tvärbanans och Nockebybanans gemensamma behov. Besked kommer när senaste styrelseprotokollet blir offentligt.

För Spårväg City är stalltipset hyrda vagnar från Bombardier av Norrköpings/Frankfurt utförande.Vagntypen har redan trafikerat Djurgårdslinjen som uppskattad gästvagn 2008 och är typgodkänd i Sverige. Detta är inte fallet för Alstom Citadis, som i och för sig också gästat Djurgårdslinjen, fast 2007. Ett typgodkä'nnande kan ta sex till tolv månader och inget tyder på en sådan process påbörjats.

De inhyrda Vagnarna kommer troligen att kallas A34 i Stockholm.

Den vagntyp som slutligen väljs för Spårväg City från 2014 ska tillhandahållas av det konsortium som vinner upphandligen att bygga och driva Spårväg City i komplett längd mellan Lindhagen och Ropsten. De hyrda vagnarna återställs till ägarens utförande och går tillbaka till hemstaden.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Thomas Lange skrev:Det är korrekt. [...]
Gott. Jag blev lite förvirrad där.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Thomas Lange skrev:Det är korrekt. Det är en hyreslösning som ursprungligen har efterfrågats.

Situationen blev lite förvirrad när SL erbjöds möjligheten att köpa begagnade vagnar från Holland av SL:s egen vagntyp för Tvärbanan, A32. Men dessa kan inte framföras på Djurgårdslinjen/Spårväg City utan ombyggnad av flera passager på banan.

Det är ju tänkbart att SL köper holländarna ändå ifall priset är det rätta, men då för Tvärbanans och Nockebybanans gemensamma behov. Besked kommer när senaste styrelseprotokollet blir offentligt.

För Spårväg City är stalltipset hyrda vagnar från Bombardier av Norrköpings/Frankfurt utförande.Vagntypen har redan trafikerat Djurgårdslinjen som uppskattad gästvagn 2008 och är typgodkänd i Sverige. Detta är inte fallet för Alstom Citadis, som i och för sig också gästat Djurgårdslinjen, fast 2007. Ett typgodkä'nnande kan ta sex till tolv månader och inget tyder på en sådan process påbörjats.

De inhyrda Vagnarna kommer troligen att kallas A34 i Stockholm.

Den vagntyp som slutligen väljs för Spårväg City från 2014 ska tillhandahållas av det konsortium som vinner upphandligen att bygga och driva Spårväg City i komplett längd mellan Lindhagen och Ropsten. De hyrda vagnarna återställs till ägarens utförande och går tillbaka till hemstaden.
TKO skrev:Så det var dyrare att hyra av Madrid som verkligen har vagnar man inte har användning av än att hyra från Norrköping som egentligen inte har något vagnöverskott? Eller vad var orsaken till att Norrköpingvagnarna valdes?

undrar
Thomas K Ohlsson
Jag slår ihop två Thomas till en.... :)

Tidsfaktorn är avgörande för hela etapp 1 av Cityspårvägen. A32 föll bort pga. att den typen kräver ombyggnader som tydligen inte ursprungligen planerades. I det läget återstår i realiteten bara M06, som ju - som Thomas Lange påpekar - är det enda typgodkända alternativet. Om vi bortser från de ekonomiska aspekterna, som jag inte vet något om och som jag inte avser att ta upp mer här, så ska vi nog vara glada att Madridvagnen föll bort. M06 är en betydligt bättre vagn, både att åka med i och att köra (Veolia Transports personal från Bromma och Lidingö var och hälsade på kollegorna i Norrköping i höstas, och flera av dem var entusiastiska över M06:ans egenskaper). Madridvagnens gångegenskaper, med Alstoms arpege-hjulupphängning, ger jag inte mycket för. De podestrar som arpege-upphängningen kräver stjäl dessutom kupé-utrymme i en redan trång vagn. Förarmiljön ska vi bara inte tala om, ofattbart att en sådan kan accepteras någonstans.
Senast redigerad av Björn Ehnberg den söndag 14 mars 2010 11:21, redigerad totalt 1 gånger.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Även om Göteborg hade M32 över, så går de inte att vända vid Sergels torg, Alternativet att vända vid Norrmalmstorg känns Inte optimalt efter att spåren förlängts... :)

HS
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Henrik Schütz skrev:Även om Göteborg hade M32 över, så går de inte att vända vid Sergels torg, Alternativet att vända vid Norrmalmstorg känns Inte optimalt efter att spåren förlängts... :)

HS
Rätt så! M32-an är ju en enriktningsvagn (man ska tydligen inte skriva sådana här inlägg en söndagsförmiddag). Jag har strukit detta i min text.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

stockholm79 skrev:
spårlasse skrev:Föredragningslistan finns dock utlagd: https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelse ... %20rev.pdf (webbläsaren tycks inte klara av ö i länken, vilket jag inte lyckats lösa...)
Min firefox ser ut att funka utmärkt med åäö.
Att pyttemjuk kanske inte klarar av allt är väl en annan sak...

/or
Det är inte pyttemjuk, det är denna sites programvara. Skriver man in länken i IE8 i sin helhet så funkar det.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Björn Ehnberg skrev:
Henrik Schütz skrev:Även om Göteborg hade M32 över, så går de inte att vända vid Sergels torg, Alternativet att vända vid Norrmalmstorg känns Inte optimalt efter att spåren förlängts... :)

HS
Rätt så! M32-an är ju en enriktningsvagn (man ska tydligen inte skriva sådana här inlägg en söndagsförmiddag). Jag har strukit detta i min text.
En intressant sidospårfråga är vilka ändringar på en konstruktion som kan göras utan att en vagn behöver typgodkännas ytterligare en gång?

Om jag inte minns helt galet så finns det vagnar som konstruktionsmässigt till stor del är lika M32 men är tvåriktningsvagnar.

Skulle en sådan "tvåriktningt-M32"-vagn godkännas av Trafikverket, Transportstyrelsen eller vem som nu utfärdar godkännandet, utan att vagnen kört den högst påtagliga körsträcka som M06 behövde för att godkännas?
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Ansaldo Sirio finnes blant annet i Sassari (950 mm), Firenze, Bergamo (annen design), Milano, Athen og Keyseri.
Skriv svar