Snöproblem
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Snöproblem
Det jag tyckte var märkligt var främst att man satsade på att ersätta pendeltåg med tunnelbana; detta eftersom just tunnelbanan har haft flera långa totalstopp på vissa grenar de senaste dagarna. Tidigare snövintrar har man ofta försökt komplettera pendeltågen med fler direktbussar in till centrala Stockholm.
Vad som kanske också är märkligt är att trafik ställs in i så stor omfattning trots att pendeltågens vagnpark nu tycks räcka till för att klara huvuddelen av annonserad trafik även under en hård vinter. Detta till skillnad mot förhållandena på 1970-talet och första halvan av 1980-talet. Ombyggnaderna av X1 samt tillkomsten av X10, avisningsanläggningen i Älvsjö och vagnhallarna i Södertälje och Bålsta är väl huvudorsaken till detta. Om X60 fungerar bra vintertid vet jag inte. Under de senaste 25 åren har dubbelspårs- och fyrspårsutbyggnad, ombyggnad av Stockholm C, bättre snöbekämpningsanordningar vid viktiga växlar mm mm också rimligen bidragit till att så kraftiga planerade neddragningar av trafiken inte borde vara nödvändiga. Att pendeltågen hindar övrig trafik på den blott dubbelspåriga västeråsbanan har jag förståelse för, men en åtgärd skulle då kunna vara att ställa in "insatstågen" på just Västeråsbanan (där man kan komplettera med extra matarbuss till den ganska vintertåliga "blå linjen" = Järvabanan), och - i den mån vagnparken räcker till - köra annonserad trafik på övriga tre pendeltågsbanor, som ju numera har rikligt dimensionerade spåranläggningar
Vad som kanske också är märkligt är att trafik ställs in i så stor omfattning trots att pendeltågens vagnpark nu tycks räcka till för att klara huvuddelen av annonserad trafik även under en hård vinter. Detta till skillnad mot förhållandena på 1970-talet och första halvan av 1980-talet. Ombyggnaderna av X1 samt tillkomsten av X10, avisningsanläggningen i Älvsjö och vagnhallarna i Södertälje och Bålsta är väl huvudorsaken till detta. Om X60 fungerar bra vintertid vet jag inte. Under de senaste 25 åren har dubbelspårs- och fyrspårsutbyggnad, ombyggnad av Stockholm C, bättre snöbekämpningsanordningar vid viktiga växlar mm mm också rimligen bidragit till att så kraftiga planerade neddragningar av trafiken inte borde vara nödvändiga. Att pendeltågen hindar övrig trafik på den blott dubbelspåriga västeråsbanan har jag förståelse för, men en åtgärd skulle då kunna vara att ställa in "insatstågen" på just Västeråsbanan (där man kan komplettera med extra matarbuss till den ganska vintertåliga "blå linjen" = Järvabanan), och - i den mån vagnparken räcker till - köra annonserad trafik på övriga tre pendeltågsbanor, som ju numera har rikligt dimensionerade spåranläggningar
/Gunnar Ekeving
Re: Snöproblem
Jag vågar nog påstå att tunnelbanan är ett säkrare kort just nu än pendeltåg. Blå linjen går nästan uteslutande under jord, och att sätta in ersättningsbussar Barkarby-Spånga-Sundbyberg på måndag är därför ett smart drag. Bussar Huddinge-Stuvsta-Rågsved är inte uppenbart en lika bra idé, men varje tåg mindre i trafiken underlättar. Det handlar främst om att minimera antalet växlar som behöver läggas om (det är därför man inte vill vända tåg i Jakobsberg och Tumba), men även att skapa utrymme för att hantera förseningar. Vid tät trafik kommer minsta försening att drabba andra tåg, vid glesare trafik minskar risken för följdförseningar.
Järnvägsnätet har visserligen byggts ut, men samtidigt har den ökade tågtrafiken ätit upp den ökade kapaciteten. Och X60 är tyvärr långt ifrån så vintersäker som man kunde hoppats på.
Pendeltågstrafiken har så gott som havererat nu. Ett tåg som nyss ankom Södertälje hamn har t.ex. tappat 70 minuter på vägen från Märsta. Trafiken är så gott som slumpmässig, och det går inte direkt bättre för fjärrtågen heller. Man har redan beslutat att dra in kvartstrafiken på pendeln imorgon, och de tåg som går kommer sannolikt drabbas av stora störningar. Det är bara att hoppas på att man hinner reda upp situationen någorlunda tills morgonrusningen på måndag.
Järnvägsnätet har visserligen byggts ut, men samtidigt har den ökade tågtrafiken ätit upp den ökade kapaciteten. Och X60 är tyvärr långt ifrån så vintersäker som man kunde hoppats på.
Pendeltågstrafiken har så gott som havererat nu. Ett tåg som nyss ankom Södertälje hamn har t.ex. tappat 70 minuter på vägen från Märsta. Trafiken är så gott som slumpmässig, och det går inte direkt bättre för fjärrtågen heller. Man har redan beslutat att dra in kvartstrafiken på pendeln imorgon, och de tåg som går kommer sannolikt drabbas av stora störningar. Det är bara att hoppas på att man hinner reda upp situationen någorlunda tills morgonrusningen på måndag.
Re: Snöproblem
Så att man har ett hyfsat utgångsläge inför tisdagens snöväder?kildor skrev:... Det är bara att hoppas på att man hinner reda upp situationen någorlunda tills morgonrusningen på måndag.

(Observera att jag inte skrev snöoväder. Det har gått inflation i den benämningen!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Snöproblem
Var glad att du inte åker SJ-tåg från Göteborg!Johan A skrev:Trafiken fungerar jätte dåligt . Jag fick vännta 25 minuter för att komma till Älvsjö . Hur kan man låta folk vännta sål änge när det är 13 GRADER UTE ?

Ungefär så här står det på sj.se nu!
Kod: Markera allt
Tid Information Spår
15:50 Tåg nr 434 från SJ X2000
Beräknas Göteborg Skövde Prel. tid
03:40 Dåligt väglag
03:50 väntas X2000 som skulle kommit till Stockholm från Göteborg 17:45 komma.
Men däremellan, kl 03:45 väntas tåget som skulle varit framme 21:50 komma! Det har alltså kört om 17:45-tåget!?
Däremot verkar tågen från Stockholm till Göteborg "redan" vara framme. Eller också har de aldrig avgått?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Snöproblem
Tåg 194 med ordinarie ankomsttid igår 20:53 ankom precis Stockholm C nu 7.47, bara cirka 11 timmar försenad. Det avgick från Göteborg C 17.40 så den resan tog 14 timmar...
Avgångstavlan på Stockholm C ser för närvarande ut så här:
Avgångstavlan på Stockholm C ser för närvarande ut så här:
23:45 till Storlien, Tåg nr 76, Beräknas 09:00
07:58 till Åre, Tåg nr 80, Inställt Stockholm-Åre, SJ InterCity, Inställt tåg, Kontakta SJ
08:10 till Göteborg, Tåg nr 415, Inställt Stockholm-Göteborg, SJ X2000, Inställt tåg, Kontakta SJ
08:11 till Uppsala, Tåg nr 812, Inställt Stockholm-Uppsala, SJ Regional, Inställt tåg, Kontakta SJ
08:21 till Köpenhamn, Tåg nr 525, Inställt Stockholm-Kastrup, SJ X2000, Inställt tåg, Kontakta SJ
08:29 till Oslo, Tåg nr 625, Inställt Stockholm-Charlottenberg, SJ InterCity, Inställt tåg, Kontakta SJ
08:51 till Eskilstuna, Tåg nr 919, Inställt Stockholm-Eskilstuna, SJ Regional, Inställt tåg, Kontakta SJ
09:07 till Göteborg, Tåg nr 167, Inställt Stockholm-Göteborg, Kontakta SJ,
09:11 till Uppsala, Tåg nr 816, Inställt Stockholm-Uppsala, SJ Regional, Inställt tåg, Kontakta SJ
09:45 till Falun, Tåg nr 18, Inställt Stockholm-Falun, Kontakta SJ
Re: Snöproblem
Mer:
SL-trafiken just nu 07:53 skrev:Gröna linjen: Inställd trafik: Alvik - Hässelby strand, Hagsätra - Gullmarsplan, Skarpnäck - Gullmarsplan. Förseningar och oregelbunden trafik på övriga sträckor.
Röda linjen: Ersättningsbuss: Norsborg - Liljeholmen
Blå linjen: Tågen stannar inte vid Kista i riktning mot Akalla. Buss ersätter Hallonbergen - Akalla - Hallonbergen.
Pendeltåg: Märsta-Södertälje: Ersättningsbuss: Södertälje hamn - Södertälje centrum
Södertälje-Gnesta: Ersättningsbuss: Järna - Gnesta
Roslagsbanan: Samtliga linjer för Roslagsbanan är inställda. Bussar ersätter från Danderyds sjukhus.
Re: Snöproblem
De skulle kunnat förenklat gröna linjens status ovan med "En del trafik kan förekomma mellan Alvik och Farsta"...
Nu verkar det gå lite bättre än imorse men det skiljer mellan förstasidan och störningssidan (17 inställd på den ena, ingen notering sedan 07 på den andra). Läget ändras väl hela tiden kan jag tro.
Annars, min käpphäst med
Nu verkar det gå lite bättre än imorse men det skiljer mellan förstasidan och störningssidan (17 inställd på den ena, ingen notering sedan 07 på den andra). Läget ändras väl hela tiden kan jag tro.
Annars, min käpphäst med
nu verkar övriga-raden vara borttagen. Undrar om det är pga platsbrist eller om de insett att det inte är så troligt vid stora störningar.SL skrev:Samtliga linjer: Kraftiga förseningar
Övriga linjer: fungerar bra.
Re: Snöproblem
Snön ställde tydligen till det ordentligt igår. Urspårning i Nyboda (passerade urspårningståget själv), för att 30 minuter senare bli en urspårning i Vällingby.
Till det hörde jag rykten (från en osäker källa) att man hade spårat ur på centralbron med en pendel, men kan det verkligen stämma?
Till det hörde jag rykten (från en osäker källa) att man hade spårat ur på centralbron med en pendel, men kan det verkligen stämma?
Re: Snöproblem
Just nu är det bussersättning mellan Liljeholmen och Fruängen. Det är väl växeln söder om Liljeholmen som strular, antar jag. Kan förstås också vara växlarna före Fruängen.
En teoretisk fundering.
Kan man köra tågen mot Norsborg via mittenplattformen vid Liljeholman? I så fall går det väl att köra ett tåg i pendeltrafik Liljeholmen - Fruängen och alla tåg som passerar Liljeholmen får då gå mot Norsborg. Då är det "bara" växlarna för att vända tågen vid Norsborg som är snö-kritiska. (Det är alltså inget seriöst förslag, för ur praktisk synpunkt så finns där säkert mycket att invända.)
Vilka vändmöjligheter finns det mellan Liljeholmen och Norsborg där man inte riskerar snö i växlarna? Inga? Eller hur ser det ut vid Alby?
Och hur är det vid Axelsberg? Vänder tågen vid brygga söder om stationen, eller byter man spår norr om stationen? Gissar vid närmare eftertanke på det förstnämnda. Det vänds ju en hel del tåg där, och att vända vid plattformen skulle säkert störa trafiken mer än vad som är acceptabelt i normal trafik.
En teoretisk fundering.
Kan man köra tågen mot Norsborg via mittenplattformen vid Liljeholman? I så fall går det väl att köra ett tåg i pendeltrafik Liljeholmen - Fruängen och alla tåg som passerar Liljeholmen får då gå mot Norsborg. Då är det "bara" växlarna för att vända tågen vid Norsborg som är snö-kritiska. (Det är alltså inget seriöst förslag, för ur praktisk synpunkt så finns där säkert mycket att invända.)
Vilka vändmöjligheter finns det mellan Liljeholmen och Norsborg där man inte riskerar snö i växlarna? Inga? Eller hur ser det ut vid Alby?
Och hur är det vid Axelsberg? Vänder tågen vid brygga söder om stationen, eller byter man spår norr om stationen? Gissar vid närmare eftertanke på det förstnämnda. Det vänds ju en hel del tåg där, och att vända vid plattformen skulle säkert störa trafiken mer än vad som är acceptabelt i normal trafik.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Snöproblem
Ja, men vad skulle det vara bra för? Man passerar ändå samma växel i slutänden...LÅ1 skrev:Kan man köra tågen mot Norsborg via mittenplattformen vid Liljeholman?
Axelsberg, Masmo, Alby. (Isklumpar och liknande som faller ned från tågen kan dock naturligtvis hamna i växlarna även där.)LÅ1 skrev:Vilka vändmöjligheter finns det mellan Liljeholmen och Norsborg där man inte riskerar snö i växlarna?
Re: Snöproblem
Jo, men om växeln hela tiden ligger i ett och samma läge så är väl problemen med snö och is minimerad?daniel_s skrev:Ja, men vad skulle det vara bra för? Man passerar ändå samma växel i slutänden...LÅ1 skrev:Kan man köra tågen mot Norsborg via mittenplattformen vid Liljeholman?
Ja, så är det förstås.daniel_s skrev:Axelsberg, Masmo, Alby. (Isklumpar och liknande som faller ned från tågen kan dock naturligtvis hamna i växlarna även där.)LÅ1 skrev:Vilka vändmöjligheter finns det mellan Liljeholmen och Norsborg där man inte riskerar snö i växlarna?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Snöproblem
I Göteborg är de flesta spårvagnsomlopp inställda. Endast linje 1, 4, 5 och 11 trafikeras och med 25 minuters trafik istället för 12 minuters trafik. På Hisingen innebär det att bara en sjättedel av trafiken.
- Micke Asklander
- Inlägg: 474
- Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
- Kontakt:
Re: Snöproblem
En sak inatt, så kom det fuktig snö (nästan underkylt regn) när det var - 12 ute.
Fixade bra pansarbeläggning på vissa ställen också.
Det tog tid att komma fram för att hjälpa till.
Fixade bra pansarbeläggning på vissa ställen också.
Det tog tid att komma fram för att hjälpa till.
ännu en dag
Re: Snöproblem
Ja, men spåret från mittplattformen ("spår 3") och spåret från södra plattformen ("spår 4") går ihop efter stationen, för att sedan åter dela sig mot Aspudden respektive Midsommarkransen, så det blir ingen skillnad i den riktningen. Däremot har de två linjerna var sitt spår söderifrån in till spår 1 och 2, så på den sidan skulle man kunna göra något sådant.LÅ1 skrev:Jo, men om växeln hela tiden ligger i ett och samma läge så är väl problemen med snö och is minimerad?daniel_s skrev:Ja, men vad skulle det vara bra för? Man passerar ändå samma växel i slutänden...LÅ1 skrev:Kan man köra tågen mot Norsborg via mittenplattformen vid Liljeholman?
Re: Snöproblem
Prognos för SL-trafiken i morgon:
http://sl.se/Templates/Article.aspx?id=15694
http://sl.se/Templates/Article.aspx?id=15694
Återstår att se hur det blir i verkligheten. Jag tippar på trängsel och kaos.Tunnelbanan
Gröna linjen, 10-minuters trafik
Röda linjen, 10-minuters trafik
Blå linje, full trafik
Pendeltågstrafiken
15-minuterstrafik på samtliga pendeltågslinjer.
Lokalbanor
Nockebybanan, full trafik
Lidingöbanan, full trafik
Tvärbanan, full trafik
Saltsjöbanan, mycket begränsad trafik
Roslagsbanan, 30 minuters trafik
Re: Snöproblem
Jag har alltid lika svårt att förstå sånt här meddelande:
Innebär det 10-minuters trafik på gröna linjen, men går då vart tredje tåg till Hagsätra, Farsta respektive Skarpnäck? För Gröna linjen i singularis måste ju mena just en linje, den gemensamma sträckan genom stan.Gröna linjen, 10-minuters trafik
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Snöproblem
Både du och de flesta vaneresenärer förstår nog vad det innebär. Liksom dom flesta kommer inse att "15-minuterstrafik på samtliga pendeltågslinjer" inte innebär att turtätheten plötsligt ökar i Bålsta, Gnesta och Nynäshamn. Men visst, man kunde ha uttryckt det på ett bättre sätt.bruse skrev:Jag har alltid lika svårt att förstå sånt här meddelande:Innebär det 10-minuters trafik på gröna linjen, men går då vart tredje tåg till Hagsätra, Farsta respektive Skarpnäck? För Gröna linjen i singularis måste ju mena just en linje, den gemensamma sträckan genom stan.Gröna linjen, 10-minuters trafik
Re: Snöproblem
Nu en och en halv timme senare verkar de ännu mer pessimistiska, och har ändrat till ingen trafik alls på ovanjordssträckorna, dvs grön trafikeras Gullmarsplan - Thorildsplan, endast.
Är inte det lite väl uppgivet att ha som plan? När jag passerade Gullmarsplan för någon timme sedan (inte på tunnelbanan) så verkade det ju ändå gå en del tåg, tror de att läget kommer vara så mycket värre i morgon bitti?
Är inte det lite väl uppgivet att ha som plan? När jag passerade Gullmarsplan för någon timme sedan (inte på tunnelbanan) så verkade det ju ändå gå en del tåg, tror de att läget kommer vara så mycket värre i morgon bitti?
Re: Snöproblem
Washington hadde två stora snöstormar denna månad. Med den första (den 5:e och 6:e februari) fick vi mellan 45 och 82 cm snö. Sedan en lite "mindre" storm, mellan 25 och 50 cm den 9:e och 10:e.mickeb skrev:Nu en och en halv timme senare verkar de ännu mer pessimistiska, och har ändrat till ingen trafik alls på ovanjordssträckorna, dvs grön trafikeras Gullmarsplan - Thorildsplan, endast.
Samtligan linjer som går på eller ovan jorden blev utan trafik i många timmar.
Enligt WMATA så går inte tunneltågen om snön blir djupare än 8 inches (tum), d v s ca 20 cm.
Re: Snöproblem
Att det varit stora problem i Götaland pga stor snömängd har jag förstått. Men här i Stockholm har mängden nyfallen snö i helgen varit tämligen måttlig, 10, 15 cm kanske? Däremot har det yrt en del, och varit betydligt kallare än det brukar vid snöfall. Runt 12 minusgrader. I natt sjunker temperaturen ytterliggare! Men är detta verkligen extremt?
Jag är förvånad att detta fått så stora konsekvenser på all lokal spårtrafik här.
På T-banan har man glesa ut trafiken. Mellan Liljeholmen och Skärholmen har det i dag endast gått tre eller fyra tåg i timmen. Ökar inte problemen med gles trafik?
Jag är förvånad att detta fått så stora konsekvenser på all lokal spårtrafik här.
På T-banan har man glesa ut trafiken. Mellan Liljeholmen och Skärholmen har det i dag endast gått tre eller fyra tåg i timmen. Ökar inte problemen med gles trafik?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling