Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:
TKO skrev:
Odd skrev:Ja, då lönar det sig nästan att köpa redan nu och sedan sälja efter de tre-fyra åren...
Nyfiken fråga: Vad kostar en sån där Flexity egentligen?

/TKO
Det beror väl på hur du vill ha den utrustad.

//T
Vad besvärlig du är Tony!
"Normalutförande"?
Ta en Norrköpingsvagn som exempel...

/TKO

(PS: Fast jag gissar att vagnen skall vara blå istället för gul - blir det extra då?)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:(PS: Fast jag gissar att vagnen skall vara blå istället för gul - blir det extra då?)
Knappast mer extra än för att måla vagnen orange i stället för gul! :cheesygrin:
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
TKO skrev:(PS: Fast jag gissar att vagnen skall vara blå istället för gul - blir det extra då?)
Knappast mer extra än för att måla vagnen orange i stället för gul! :cheesygrin:
Heter inte färgen du tänker på "Norrköpingsgul"?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:Heter inte färgen du tänker på "Norrköpingsgul"?
Nej den heter ORANGE för spårvagnarna i Norrköping är ORANGE, det ser alla som inte är från Norrköping! :twisted:
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev:"Normalutförande"?
Definiera normalutförande. Det är inte någon bil eller buss du köper.

Just detta är lite av spårvägens akilleshäl, det går inte att bara enkelt hysta iväg en vagnskostnad och sen tro att det stämmer.
Några miljoner upp eller ner - ja - c:a x-x+y miljoner kan man kanske säga för en vagn a la norrköping.

Det finns många parametrar som styr - dörrställning, längd, en-tvåriktning e.t.c.

Kulören spelar förmodligen väldigt liten roll i sammanhanget.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Nye vogner koster fra under 20 til over 30 millioner kroner varierende etter storlek og utrustning. Men i de 7,5 mill. kan det jo ligge andre ting som vedlikeholdavtale osv.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Jag sticker ut hakan och säger att norrköping betalade 24 Mkr styck för vagnarna en gång i tiden, de var dock del av en större serie vilket borde fått ner priset lite.

Vagnarna i Norrköping är brandgula (kompromiss) , precis som lidingö hade röda vagnar (venetianskt röda, ser brunt ut...) :D

HS
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
Nej den heter ORANGE för spårvagnarna i Norrköping är ORANGE, det ser alla som inte är från Norrköping! :twisted:
Ja och boken om stadens spårväg heter "Oranga Faran" - hur kunde jag glömma det...

Om vi ska vara så kinkiga så håller jag med Henrik Schütz, man kan möjligen säga "brandgula".
/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:

Just detta är lite av spårvägens akilleshäl, det går inte att bara enkelt hysta iväg en vagnskostnad och sen tro att det stämmer.
Några miljoner upp eller ner - ja - c:a x-x+y miljoner kan man kanske säga för en vagn a la norrköping.

Det finns många parametrar som styr - dörrställning, längd, en-tvåriktning e.t.c.

//Tony
Nu ska jag vara lite kinkig - det händer inte ofta...

Jag skrev faktiskt att jag undrade om priset för en vagn i "Norrköpingsutförande". Då finns ju svaret på de flesta av de parametrar du efterfrågar!

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Henrik Schütz skrev:Jag sticker ut hakan och säger att norrköping betalade 24 Mkr styck för vagnarna en gång i tiden, de var dock del av en större serie vilket borde fått ner priset lite.

Vagnarna i Norrköping är brandgula (kompromiss) , precis som lidingö hade röda vagnar (venetianskt röda, ser brunt ut...) :D

HS
Tackar - ja det kan väl vara rimligt.

Det som inte verkar rimligt är då att betala 7,5 milj i årshyra - även om det ingår en del underhåll i det priset. I debatten brukar det ju framhållas att spårvagnar har en enormt lång livslängd... så en avskrivningstid på 4 år verkar väl kort.
Så jag förstår att du gärna skulle hyra ut några vagnar om du hade några!

TKO
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev:
TonyM skrev:

//Tony
Nu ska jag vara lite kinkig - det händer inte ofta...

Jag skrev faktiskt att jag undrade om priset för en vagn i "Norrköpingsutförande". Då finns ju svaret på de flesta av de parametrar du efterfrågar!

/TKO
Du får gärna vara petig, men då är jag petig tillbaka.
Kommenterade jag "norrköpingsutförande"? Det var min mening att kommentera "normalutförande".

Siffran som Nils-Carl har gett dig är förmodligen det bästa och mest relevanta du kan få. Att jämföra med vad Norrköping har betalt ger inte dig annat än en mycket grov fingervisning vilken leder till en stor risk av ifrågasättande om du använder den fel.

//T
Med reservation för tyckfel.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

CS skrev:På tal om modifierad sanning är det väl helt enkelt så att SL:s banavdelning inte har beställt en modiferad bana för att passa en modifierad sanning. Jag tror att det är lite sent att nu komma med en sådan tilläggsbeställning, men man vet ju aldrig.

Från s.k. tillförlitlig informant kan meddelas att kurvradierna i Skansenslingan är 18, Alkärshallen 17,5 och Djurgårdsbron 21.

I SL:s styrelsebeslut från 2006 står faktiskt fritt ur minnet "...att 6 vagnar som INTE ska vara A32 ska införskaffas för trafiken på Djurgårdslinjen". Hur man ska tolka detta överlåter jag åt experterna.

Beträffande svepytor kan man notera att det har förekommit fall i Gröndal där bakdelen av en A32 har touchat till en stillastående personbil efter att fronten gått förbi utan anmärkning. I Gröndal är kurvradierna ändock rätt angenäma jämfört med ovan uppräknade geometriexempel. Om detta har inträffat i Gröndal bör dels svepet och dels konsekvenserna i stan bli lite större varför det det vore mindre tillrådigt att prova A32 på Djl. Inom svepet ligger då antagligen en del fasta installationer av typen räcken, skyltar och människor.

Men visst du kan ju alltid göra ett försök att köra A32 på Djl. :D
Kära nån, "informant...". Att denna vidriga anglicism trängt in i vårt vackra språk!

Alltnog, om man skalar bort musiken så vet Du alltså inte hur SL har resonerat och vad som är möjligt beträffande banombyggnader längs bansträckningen. Det är ju inte kurvor överallt! Eller har ni på firma R. några särskilda kanaler in till SL? Ja, i Gröndal parkerar folk hursomhelst, tyvärr. Kombinerat med Stockholms stads urdåliga snöröjning ger det en del lustiga effekter. Men nu var det inte Gröndal det var frågan om här. Parkerade bilar lär nog bli ett rätt litet problem längs bansträckningen. I övrigt kan jag inte se några särskilda problem, annat än att man får flytta undan en del fasta hinder här och där. Människorna lär nog flytta på sig.

Det är vanskligt att åberopa sitt minne som källa, t.o.m. i Din ålder. Det protokoll som Du avser är förmodligen från SL:s styrelsemöte 2007-06-19 (§139h), där styrelsen behandlade förstudien till Djurgårdslinjens förlängning (SL PLAN-rapport 2007:4), men vagnanskaffningsdelen i det beslutet är ändå överspelat nu. Nämnas kan också att PLAN-rapporten inte förutser några särskilda problem med att använda A32 (några andra direktiv hade SL:s tjänstemän inte fått vid det laget), utöver de ovan nämnda.

Sammanfattningsvis: Ingen har hittills kunnat visa att det skulle vara en omöjlighet att inledningsvis trafikera Djurgårdslinjen med vagntyp A32. Hur pass intressant ett sådant alternativ är beror helt på till vilken kostnad den nederländska vagnarna i förekommande fall kan förvärvas, ställt i relation till vilka modifieringar av bansträckningen (utöver budgeterat) som i så fall krävs (samt, kanske, kostnader för att iordningställa vagnarna i SL-skick).

Till sist måste jag tydligen klargöra en sak. Jag propagerar inte, eller försöker inte bilda opinion för någon viss lösning, även om jag som skattebetalare anser att ovanstående åtminstone vid första påseende kunde vara intressant undersöka närmare. Att det tycks mycket i tråden intresserar mig däremot inte i samma omfattning. Jag tänker alltså inte göra något försök att köra A32 - eller någon annan vagntyp - på Djurgårdslinjen. I själva verket skulle jag aldrig - ens mot betalning - tänka mig att köra där! :o
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg

Karsten skrev:
Björn Ehnberg skrev: Jag visste väl att någon skulle skriva så, hehe.... Och att det blev just Du, K!
Ja, det var kanske inte så konstigt att det var jag som svarade? Eller borde det vara det?

Jag kanske skulle lagt in några fler ord och skrivit "Jag har från många håll under längre tid fått förklarat för mig att A32 inte går att köra på DjL" eller "A32 går inte på ett trafiktekniskt hållbart vis att köra på dagens (efter vårens byggen) Djurgårdslinje".

Skansenslingan behövs för den ordinarie trafiken, så där måste det gå att vända de vagnar som ska trafikera Djurgårdslinjen.
Jag, det skulle Du nog ha gjort. Jag anser nämligen att ovanstående mest är löst tyckande. Och varför just Skansenslingan skulle behövas för den ordinarie (=kommersiella?) trafiken kräver nog lite mer argumentation än så. Vi talar ju faktiskt om tvåriktningsvagnar!
Björn Ehnberg

TKO skrev: Och hur var det nu - det skulle ju inte vara några som helst problem att hyra in spårvagnar från "spotmarknaden" har alla förståsigpåare i Stockholm påstått - dom hade väl inte lika fel den här gången...
/Thomas
Björn Ehnberg skrev:[
Det var väl den här tråden som avsågs!
TKO skrev: Ja det var ju en intressant debatt i den tråden. Nu är ju inte detta någon tävling i "att ha rätt" eller att "förutsäga framtiden" - men visst verkar det i dagens ljus som om en del tittade lite väl djupt i allt för grumliga kristallkulor? Det ska bli intressant att se vad hyreskostnaden blir för vagnarna till DjL, de vågar inte ens jag gissa... Men den som kan avvara några vagnar lär göra en bra affär!

/TKO
Ha! Var det där riktat till mig också? Ja, jag är ingen pålitlig allierad även om vi ibland har sammanfallande åsikter.

"....en del tittade lite väl djupt i allt för grumliga kristallkulor..." Är Du säker på att det inte var fredagsgroggen som avsågs? :? :D

Din alltid lika förbundne (just nu i vänster långfinger)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Björn Ehnberg skrev:Kära nån, "informant...". Att denna vidriga anglicism trängt in i vårt vackra språk!
Enligt den ordbok jag fick i julklapp har ordet förekommit här sedan 1969. (Tack mamma! Nu vet jag vad jag ska ha den till :wink: )

Men hur är det med ursprunget, vet du att det är en anglicism eller tar du det för givet? (Själv har jag ingen aning!) Vad betyder "informant" på engelska, och vad betyder det på tyska?
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Odd skrev:
Henrik Schütz skrev:Hyreskostnaden är budgeterad till 7,5 Mkr per vagn och år, Jag skulle hyra ut min vagn för det!

HS
Ja, då lönar det sig nästan att köpa redan nu och sedan sälja efter de tre-fyra åren...
Så kan man naturligt vis tycka, men problemet heter leveranstid.
Här snackas det om vagnar som är i trafik redan, även om de står annat i pressen, utöver dessa 5 här i staden, finns samma vagnar med samma specifikation på minst två platser till i värden. Fördelen med dessa, är att de alla finns i sinnevärlden idag och dessutom är godkända för trafik i Sverige.

Naturligtvis kan ju Stockholm senare köpa motsvarande vagn, men med ett eget utseende, om man nu absolut måste ha det.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Björn Ehnberg skrev:Jag, det skulle Du nog ha gjort. Jag anser nämligen att ovanstående mest är löst tyckande. Och varför just Skansenslingan skulle behövas för den ordinarie (=kommersiella?) trafiken kräver nog lite mer argumentation än så. Vi talar ju faktiskt om tvåriktningsvagnar!
Att vagnarna är tvåriktningsvagnar förändrar inte det faktum att det bara finns ett sätt att vända vid Skansen, och det är att använda vändslingan.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:

Frågan är då om du själv ens känner till att det finns två versioner på den färsättning du tänker på ??
Dels den från -90-talet.... som du ser här
Bild

Dels finns den som allt målas i nu, sedan 2005.... som du ser hä
Bild

Den idag gällande gula nyansen är f.ö. en modern version av orginalfärgen från 1904 års vagnar. Orange eller brandgul har aldrig använts som nyansnamn för färgen på Norrköpings vagnar. Denna gula färg heter t.ex. Norrköpings Stadsbussar gul, resp Norrköpings Stadsbussar benvit.
Bild
Björn Ehnberg

TKO skrev:
Henrik Schütz skrev:Jag sticker ut hakan och säger att norrköping betalade 24 Mkr styck för vagnarna en gång i tiden, de var dock del av en större serie vilket borde fått ner priset lite.

HS
Tackar - ja det kan väl vara rimligt.

Det som inte verkar rimligt är då att betala 7,5 milj i årshyra - även om det ingår en del underhåll i det priset. I debatten brukar det ju framhållas att spårvagnar har en enormt lång livslängd... så en avskrivningstid på 4 år verkar väl kort.
Så jag förstår att du gärna skulle hyra ut några vagnar om du hade några!

TKO
Tja, det är ju säljarens marknad. Ingen av oss vet väl egentligen vad en ev. uthyrare kan komma att vilja ha. Kvar står i alla fall vad SL budgeterat, jag antar att Henriks källa är Ingemar Ziegler skrivelse till SL:s styrelse 2009-06-10 (Genomförandebeslut Spårväg City (Djurgårdslinjen), etapp 1), som styrelsen antog vid sitt möte 2009-06-16 (§ 115). Av skrivelsen framgår att man budgeterat 45 Mkr för fordonshyra, vilket delat på 6 ger just 7,5 Mkr. per vagn. Om det verkligen är fråga om årskostnad framgår enligt min läsart inte med önskvärd tydlighet, men om vi antal det så ger det en total hyreskostnad på 135 Mkr. på 3 år. Antag nu att man kan förvärva de 6 nederländska A32-orna från fordonsägaren HTM; för låt säga totalt 35 Mkr. totalt (vagnarnas restvärde för HTM måste vara rätt litet). Då kan det alternativet plötsligt bli intressant.

De 9 A32-or som SL beslutade att anskaffa 2006-04-25 (och som sedermera blev delserie 3), betingade då - enligt SL:s tjänsteutlåtande samt Landstingsstyrelsens förslag till beslut avseende "Borgensåtagande för AB Storstockholms Lokaltrafik avseende spårvagnar till Nockebybanan och Tvärbanan (2006:77) - ett pris på totalt 213 Mkr. vilket ger nära 23,7 Mkr. per vagn.
Senast redigerad av Björn Ehnberg den fredag 05 februari 2010 17:05, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Alla tre vagnarna är för orange för att kallas gula, kompromissen "brandgul" kan jag dock gå med på :twisted:
Låst