CS skrev:På tal om modifierad sanning är det väl helt enkelt så att SL:s banavdelning inte har beställt en modiferad bana för att passa en modifierad sanning. Jag tror att det är lite sent att nu komma med en sådan tilläggsbeställning, men man vet ju aldrig.
Från s.k. tillförlitlig informant kan meddelas att kurvradierna i Skansenslingan är 18, Alkärshallen 17,5 och Djurgårdsbron 21.
I SL:s styrelsebeslut från 2006 står faktiskt fritt ur minnet "...att 6 vagnar som INTE ska vara A32 ska införskaffas för trafiken på Djurgårdslinjen". Hur man ska tolka detta överlåter jag åt experterna.
Beträffande svepytor kan man notera att det har förekommit fall i Gröndal där bakdelen av en A32 har touchat till en stillastående personbil efter att fronten gått förbi utan anmärkning. I Gröndal är kurvradierna ändock rätt angenäma jämfört med ovan uppräknade geometriexempel. Om detta har inträffat i Gröndal bör dels svepet och dels konsekvenserna i stan bli lite större varför det det vore mindre tillrådigt att prova A32 på Djl. Inom svepet ligger då antagligen en del fasta installationer av typen räcken, skyltar och människor.
Men visst du kan ju alltid göra ett försök att köra A32 på Djl.

Kära nån, "informant...". Att denna vidriga anglicism trängt in i vårt vackra språk!
Alltnog, om man skalar bort musiken så
vet Du alltså inte hur SL har resonerat och vad som är möjligt beträffande banombyggnader längs bansträckningen. Det är ju inte kurvor överallt! Eller har ni på firma R. några särskilda kanaler in till SL? Ja, i Gröndal parkerar folk hursomhelst, tyvärr. Kombinerat med Stockholms stads urdåliga snöröjning ger det en del lustiga effekter. Men nu var det inte Gröndal det var frågan om här. Parkerade bilar lär nog bli ett rätt litet problem längs bansträckningen. I övrigt kan jag inte se några särskilda problem, annat än att man får flytta undan en del fasta hinder här och där. Människorna lär nog flytta på sig.
Det är vanskligt att åberopa sitt minne som källa, t.o.m. i Din ålder. Det protokoll som Du avser är förmodligen från
SL:s styrelsemöte 2007-06-19 (§139h), där styrelsen behandlade förstudien till Djurgårdslinjens förlängning (SL PLAN-rapport 2007:4), men vagnanskaffningsdelen i det beslutet är ändå överspelat nu. Nämnas kan också att PLAN-rapporten inte förutser några särskilda problem med att använda A32 (några andra direktiv hade SL:s tjänstemän inte fått vid det laget), utöver de ovan nämnda.
Sammanfattningsvis: Ingen har hittills kunnat visa att det skulle vara en omöjlighet att inledningsvis trafikera Djurgårdslinjen med vagntyp A32. Hur pass intressant ett sådant alternativ är beror helt på till vilken kostnad den nederländska vagnarna i förekommande fall kan förvärvas, ställt i relation till vilka modifieringar av bansträckningen (utöver budgeterat) som i så fall krävs (samt, kanske, kostnader för att iordningställa vagnarna i SL-skick).
Till sist måste jag tydligen klargöra en sak. Jag propagerar inte, eller försöker inte bilda opinion för någon viss lösning, även om jag som skattebetalare anser att ovanstående åtminstone vid första påseende kunde vara intressant undersöka närmare. Att det
tycks mycket i tråden intresserar mig däremot inte i samma omfattning.
Jag tänker alltså inte göra något försök att köra A32 - eller någon annan vagntyp - på Djurgårdslinjen. I själva verket skulle jag aldrig - ens mot betalning - tänka mig att köra där!