Rullstolar på spårvagn

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
hej

Re: Rullstolar på spårvagn

Inlägg av hej »

Ingen har en rättighet att följa med en vagn, det finns många exempel då det inte helt enkelt går. Däremot har trafikföretaget en skyldighet att i görligaste mån bereda så många som möjligt plats och att ingen diskrimineras. Trafikföretaget har även en skyldighet att tillse att resan är säker och att så få som möjligt skadas vid en eventuell olycka. Vi har en en rättighet att kräva att transporten ska vara säker.
Det finns ett visst antal som får plats på en spårvagn, ett begränsat antal sitt- och ståplatser, liksom det finns begränsat utrymme för barnvagnar och rullstolar.
En viktig skillnad mellan öst och väst är väl att det förekommit allvarliga olycker som gjort att man blivit extra uppmärksam i väst med vad som kan inträffa. Som exempel så vad skulle inträffat med en icke säkrad rullstol i en olycka som den som skedde för ett antal år sedan på snabbspåret vid fd Olskrokens station?
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

TonyM skrev:
daniel_s skrev: Men ur stockholmssynpunkt är detta inte en teknisk fråga på det sättet. Trafikantutrymmet disponeras av trafikanterna, och vad de tar med sig är inget man kan styra med tekniska specifikationer utan det blir mer en fråga om vad som faktiskt ryms. Därför skulle jag ha svarat precis likadant som charmander: "ett gäng".
Det förvånar mig faktiskt att man inte, ur stockholmssynpunkt, funderar lite på vad det strikta ansvaret för trafikanterna egentligen innebär. Det är det som är skillnaden mellan Stockholm och Göteborg i det här fallet.
Tja, Göteborg funderar kanske lite för mycket.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

kildor skrev:
TonyM skrev:
daniel_s skrev: Men ur stockholmssynpunkt är detta inte en teknisk fråga på det sättet. Trafikantutrymmet disponeras av trafikanterna, och vad de tar med sig är inget man kan styra med tekniska specifikationer utan det blir mer en fråga om vad som faktiskt ryms. Därför skulle jag ha svarat precis likadant som charmander: "ett gäng".
Det förvånar mig faktiskt att man inte, ur stockholmssynpunkt, funderar lite på vad det strikta ansvaret för trafikanterna egentligen innebär. Det är det som är skillnaden mellan Stockholm och Göteborg i det här fallet.
Tja, Göteborg funderar kanske lite för mycket.
Försöker du sätta rekord i ogenomtänkt kommentar? Spårvagnsförare ska följa Trafikförordningens 3 kap. 79 §: " På eller i ett fordon får passagerare inte tas med i sådant antal eller placeras på sådant sätt att fara kan uppstå. " Är det "för mycket" om man tänker igenom vilka faror som kan uppstå och försöker skapa förutsättningar för föraren att uppfylla sitt ansvar?
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Lugn och fin nu. Trafikförordningen kan tolkas mer eller mindre restriktivt. Och om jag förstått det rätt så skulle Västtrafik tillåta noll rullstolar på en A32? Jag är inte helt övertygad om att det är den bästa tolkningen. Och om man vill gå ännu längre så kan man tolka paragrafen som att man inte ska tillåta stående passagerare, barnvagnar, längdskidor med stavar, resväskor... Allt detta skulle man kunna förbjuda med hänvisning till den paragrafen. Vad som är en lämplig tolkning är svårt att avgöra. Jag ville dock antyda att Västtrafik kanske gör en något för restriktiv tolkning än vad som är rimligt. Å andra sidan kanske SL gör en något lättvindig tolkning.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

kildor skrev:Jag ville dock antyda att Västtrafik kanske gör en något för restriktiv tolkning än vad som är rimligt.
Det var inte det du skrev. Du skrev att man kanske hade funderat för mycket. Det tolkar jag som att du menade att man inte ska tänka så mycket innan man beslutar. Det är f.ö. inte bara tänkt man har gjort i Västra Götalandsregionen utan man har startat ett samarbete mellan kollektivtrafiken, dem som arbetar med hjälpmedel och brukarna av hjälpmedlen. Det beskrivs på Hjälpmedelsinstitutets webplats så här:
I Västra Götalandsregionen startades arbetsgruppen ”Rullstolar i kollektivtrafiken” för att sammanföra personer som arbetar med hjälpmedelsfrågor med personer som arbetar med tillgänglighet inom kollektivtrafiken samt brukarrepresentanter.

Frågornas komplexitet krävde emellertid samlade kunskaper och erfarenheter som fanns att tillgå i Sverige. Arbetsgruppen ”Rullstolar i kollektivtrafiken” utvidgades till att omfatta även nationella aktörer.

Frågorna rörde i första hand färdmedlen, buss, tåg, spårvagn och flyg men utökades till att i viss mån även omfatta färdtjänstfordon.

Anke Samulowitz och Marianne Salén från Västra Götalandsregionen, Avdelningen funktionshinder och delaktighet har varit sammankallande för gruppen och har även skrivit rapporten "Rullstolar i kollektivtrafiken, Individ- och samhällsperspektiv".
Arbetsgruppen har givit ut en rapport som kan hämtas från Hjälpmedelsinstitutet.
errkki
Kontakt:

Inlägg av errkki »

Grovsnus skrev: <klipp>För övrigt så fortsätter farsen i GP´s pappersupplaga idag. Kan ju finnas en anledning till trådens begynnelsefråga som en eventuell jämförelse mellan städerna inför intervjun men det är ju en ren spekulation?</klipp>
Fars? Nu förstår jag inte...
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Harald skrev:
Björn Ehnberg skrev:Men nu var det ju faktiskt inte Göteborg som tråden gällde!
Det är väl ganska uppenbart att det implicit var Göteborg tråden gällde, alltså en jämförelse mellan Göteborg å ena sidan och Stockholm och Norrköping å den andra.
Är det? Det är i så fall ni från Göteborg som har vridit till tråden på det sättet. Jag läser trådinledarens inlägg innantill och tycker att den uppenbarhet som du talar faktiskt inte alls är så uppenbar. Den konflikt ni tycks ha på gång inom Göteborgs spårvägar ger jag :evil: i och har heller inte uttalat mig om.
Harald skrev:
Björn Ehnberg skrev:Ja, nu gällde ju inte frågan "iordningställd rullstolsplats" (vad nu det kan tänkas vara)
Det kan tänkas vara en plats som är iordningställd så att en rullstol med resenär kan färdas säkert, d.v.s. med låg risk för att vare sig rullstolsresenären eller andra resenärer skadas exempelvis vid en hård inbromsning. Den kan se ut så här: http://www.vasttrafik.se/upload/Dokumen ... rvagn1.pdf

Västtrafik har alltså gjort en riskbedömning och gjort något för att minska risken medan SL tycks ha valt att inte göra något särskilt och chansa på att det går bra. Det kan man förstås göra, men det är ovanligt att man gör så numera, särskilt i spårtrafikverksamhet.
Ja, det vore - av många skäl - helt fel av mig att uttala mig om det regelverk som Göteborgs spårvägar har och om det tillämpas på ett rimligt sätt - bl.a. för att jag saknar de nödvändiga detaljkunskaperna. Därför vore det klädsamt med ett motsvarande beteende från din och andra Göteborgskommentatorers sida. En viss försiktighet, för att uttrycka sig vänligt, beträffande vilka riskbedömningar vi gör här i Stockholm skulle nog vara på sin plats. Märkligt att man ska behöva säga en sådan sak till en annars så sansad person som du. Det här tråden verkar redan ha urartat till någon sorts pajkastning mellan väst- och ostkanten, med tanke på hur mina, Odds och Daniels kommentarer bemöts. Jag tror varken att du, Tony, Grovsnus eller Trafikbefäl är bättre insatta i hur trafiken här sköts.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

kildor skrev:Lugn och fin nu. Trafikförordningen kan tolkas mer eller mindre restriktivt. Och om jag förstått det rätt så skulle Västtrafik tillåta noll rullstolar på en A32? Jag är inte helt övertygad om att det är den bästa tolkningen. Och om man vill gå ännu längre så kan man tolka paragrafen som att man inte ska tillåta stående passagerare, barnvagnar, längdskidor med stavar, resväskor... Allt detta skulle man kunna förbjuda med hänvisning till den paragrafen. Vad som är en lämplig tolkning är svårt att avgöra. Jag ville dock antyda att Västtrafik kanske gör en något för restriktiv tolkning än vad som är rimligt. Å andra sidan kanske SL gör en något lättvindig tolkning.
Det är rätt tolkat. Och om du läser Hjälpmedelsinstitutets skrift så är det i praktiken också deras syn på saken. Liksom Svensk Kollektivtrafik.

Kommentaren om stående tycker jag är tämligen irrelevant. Där, liksom för rullstolarna har föraren fått ett antal att förhålla sig till - fordonet är godkänt för stående och därför är det ok i trafik som inte går fortare än 70 km/h. På landsortsbussar skall idag samtliga resenärer ha säkerhetsbälte och sitta ned. Ståplatser är ett minne blott.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn Ehnberg

TonyM skrev:
Björn Ehnberg skrev: Men nu var det ju faktiskt inte Göteborg som tråden gällde!

Bifogar en interiörbild av A32, som komplement till tidigare uppgifter

Som Harald skriver, det är ganska självklart att denna tråd rör Göteborg.

Vad jag kan se, har A32 inte någon iordningsställd rullstolsplats.

//Tony
Självklarheten får stå för dig, jag läser trådinledarens fråga. Svaret på den är att det inte finns någon fixerat antal platser för rullstolsburna på vagn A32. Om du anser trådinledarens fråga eller mitt svar på densamma vara irrelevant intresserar mig inte i någon större omfattning, inte heller vilka förhållanden som råder i Göteborg eller hur ni tolkar regelverket där.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Bäste Björn. Jag hoppas du slipper bli intervjuoffer till Janne Josefsson. Man skall alltid ifrågasätta vad frågeställaren vill använda frågan till.

//Tony
errkki
Kontakt:

Inlägg av errkki »

Var det ledaren som du tyckte var farsartad?

Regler ska följa lagen
Det tog 1,5 timmar att lösa problemet med två personer som ville åka i samma spårvagn i går vid Järntorget. Oslagbart? Att personerna är rullstolsbur- na är inget skäl att neka dem. Västtrafik måste följa lagen om tillgänglighet i kollektivtrafiken.
Men den trilskande föra- ren följde bara Västtrafiks egna föreskrifter, om högst en permobil i varje vagn. Det låter som att ett dilemma avtäckts, men skenet bedrar. 80-talsvag- narna har faktiskt plats för två rullstolar. Och att häv- da att stolarna är för tunga är barockt. Då bryter förarna mot reglerna varje gång fler än 4-5 pendlare står på samma yta.
Västtrafiks regler måste helt enkelt ändras efter lagstiftning och vara prak- tiskt tillämpliga. Annars görs majoriteten av förar- na, de som använder sunt förnuft, till regelbrytare varje dag. Som den förare som senare på eftermidda- gen körde Erik Ljungberg och hans flickvän tillbaka hem. Med rullstolar och allt.
Eriks beslutsamhet och civilkurage ska hedra ho- nom. Med lite sunt förnuft tar ledningen åt sig av uppståndelsen och gör kol- lektivtrafiken mer tillgänglig. För alla.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Björn Ehnberg skrev:En viss försiktighet, för att uttrycka sig vänligt, beträffande vilka riskbedömningar vi gör här i Stockholm skulle nog vara på sin plats.
Det kanske är svårt att uppfatta nyanser ibland. Jag skrev att "SL tycks ha valt att inte göra något särskilt och chansa på att det går bra." Jag skrev "tycks" just för att vara försiktig så som du önskar. Jag har alltså inte uttalat mig om hur det faktiskt är, bara om hur det framstår för en utomstående betraktare.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

TonyM skrev:
Björn Ehnberg skrev: Men nu var det ju faktiskt inte Göteborg som tråden gällde!

Bifogar en interiörbild av A32, som komplement till tidigare uppgifter

Bild
Som Harald skriver, det är ganska självklart att denna tråd rör Göteborg.

Vad jag kan se, har A32 inte någon iordningsställd rullstolsplats.

//Tony
Som jag kan se är det 6 platser, varav tre intill de uppfällda stolarna. andra tre på andra sidan.

Och även om jag kan sakna kunskap har jag erfarenhet, och baserar en hel del på det.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

TonyM skrev:
kildor skrev:Lugn och fin nu. Trafikförordningen kan tolkas mer eller mindre restriktivt. Och om jag förstått det rätt så skulle Västtrafik tillåta noll rullstolar på en A32? Jag är inte helt övertygad om att det är den bästa tolkningen. Och om man vill gå ännu längre så kan man tolka paragrafen som att man inte ska tillåta stående passagerare, barnvagnar, längdskidor med stavar, resväskor... Allt detta skulle man kunna förbjuda med hänvisning till den paragrafen. Vad som är en lämplig tolkning är svårt att avgöra. Jag ville dock antyda att Västtrafik kanske gör en något för restriktiv tolkning än vad som är rimligt. Å andra sidan kanske SL gör en något lättvindig tolkning.
Det är rätt tolkat. Och om du läser Hjälpmedelsinstitutets skrift så är det i praktiken också deras syn på saken. Liksom Svensk Kollektivtrafik.

Kommentaren om stående tycker jag är tämligen irrelevant. Där, liksom för rullstolarna har föraren fått ett antal att förhålla sig till - fordonet är godkänt för stående och därför är det ok i trafik som inte går fortare än 70 km/h. På landsortsbussar skall idag samtliga resenärer ha säkerhetsbälte och sitta ned. Ståplatser är ett minne blott.
Men nu pratar vi spårvagnar. Och av Hjälpmedelsinstitutets skrift kan jag utläsa att det finns vissa krav på rullstolens mått. I övrigt finns inga krav om antalet rullstolar, färdriktning eller fastsättningsanordningar.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

charmander skrev: Som jag kan se är det 6 platser, varav tre intill de uppfällda stolarna. andra tre på andra sidan.

Och även om jag kan sakna kunskap har jag erfarenhet, och baserar en hel del på det.
Innan du gör det uttalandet kan du titta i Hjälpmedelsinstitutets skrift och fundera på varför det ser ut som det gör på bilderna där. Här finns inget som hindrar rullstolen att hamna fel och krossa kroppsdelar på andra passagerare.

//T
Björn Ehnberg

TonyM skrev:Bäste Björn. Jag hoppas du slipper bli intervjuoffer till Janne Josefsson. Man skall alltid ifrågasätta vad frågeställaren vill använda frågan till.

//Tony
Käre vän, då föreslår jag att de som vill diskutera den (tydligen) pågående konflikten, farsen, regeltolkningen, säkerhetstänkandet inom GS eller vad ni nu vill kalla det - startar en särskild tråd för detta. Den tråden lovar jag i så fall att inte delta i, och inte heller göra några jämförelser mellan kollektivtrafiken i Västa Götalands eller Stockholms län.

Janne J. ska jag nog kunna hålla mig undan ifrån :(

Jag gör alltså, vilken tydligen måste framhållas omigen, inga ställningtagande beträffande kollektivtrafiken i Göteborgs stad eller Västra Götalands län, och uttalar heller inga åsikter om denna.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn Ehnberg skrev:
Jag gör alltså, vilken tydligen måste framhållas omigen, inga ställningtagande beträffande kollektivtrafiken i Göteborgs stad eller Västra Götalands län, och uttalar heller inga åsikter om denna.
Varför det? Om vi inte baserat på egen erfarenhet pratar med varandra om vad som är bra och dåligt på olika ställen hur skall vi då kunna lära oss av varandra.
Jag beklagar att du har den inställningen och välkomnar mer än väl att just du uttalar dig inte bara om Göteborg och Västra Götalands län.

//Tony
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Björn Ehnberg skrev:Bifogar en interiörbild av A32, som komplement till tidigare uppgifter

Bild
Intressant destination. Har den nånsin varit där?

Och vad gäller rullstolsplatser - varför inte göra som här (RÄ«ga) där man har "tvättbrädor" mot vilka rullstolen spänns fast med bälte??

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

stockholm79 skrev:
Och vad gäller rullstolsplatser - varför inte göra som här (RÄ«ga) där man har "tvättbrädor" mot vilka rullstolen spänns fast med bälte??

/or
Det finns en rekommendetion som det har länkats till i den här tråden. Titta där. Åtminstone 120 svenska spårvagnar har minst en sådan plats.

//T
Björn Ehnberg

stockholm79 skrev:
Björn Ehnberg skrev:Bifogar en interiörbild av A32, som komplement till tidigare uppgifter

Intressant destination. Har den nånsin varit där?

/or
Nej. A32 är för bred för Lidingöbanan i sitt nuvarande utseende.

Trafikantinformationssystemet i vagntyp A32 har samtliga normalspåriga lokalbanors hållplatsnamn inprogrammerade, och här är det någon lustigkurre som knappat in en destinationskod för Lidingöbanan. Av detta förstår vi att just denna vagn vid fototillfället inte var i trafik.
Skriv svar