Re: Dansk Metro Odenplan-Nya Karolinska?
Postat: måndag 16 november 2009 11:22
Det där låter väldigt trevligt. Och vill man bli av med punkt 3 bland nackdelarna kan man börja med sträckan Karolinska Sjukhuset - Odenplan - Tekniska Högskolan - Ropsten - Frihamnen och kanske dra vidare till Radiohuset.Kantorn skrev:Men alltså...
Bygg en tunnelbanelinje Karolinska Sjukhuset - Odenplan - Tekniska Högskolan - Ropsten - Frihamnen - (Djurgården) - Danvikstull - Skanstull (fyrspår) - Gullmarsplan (slut fyrspår) - linje 19 till Hagsätra. Eller ännu hellre Älvsjö.
Följande fördelar:
1. Gröna linjen avlastas, eftersom linje 19 inte går på denna längre.
2. Gröna linjen avlastas, eftersom det blir två sätt att ta sig från Gullmarsplan/Skanstull till Odenplan. Lika många stationer emellan (vid stopp på Djurgården).
3. Den högtrafikerade sträckan Odenplan - Tekniska Högskolan får äntligen sin tunnelbanelinje.
4. Röda linjen avlastas, då Roslagsbanefolk kan ta sig via den nya linjen direkt till Odenplan, Karolinska, Ropsten och östra Söder.
5. T-Centralen avlastas, eftersom röda och gröna linjen avlastas.
6. Blå linjens förlängning till Nacka kan få bytesmöjlighet vid Djurgården eller Danvikstull - var nu stationen hamnar - och det avlastar T-Centralen ytterligare.
7. Om blå linjen inte förlängs kan bytesstation buss-T-bana finnas vid Danvikstull. (Dock i detta fallet bör bussarna fortsätta till Slussen, för dem som verkligen ska in i City, alternativt västra delen av Stockholm)
8. Karolinska sjukhuset får tunnelbana - men det var ju det som var meningen.
Följande nackdelar.
1. Dyrt.
2. Jättedyrt.
3. Så in i fruktansvärt jättedyrt.
Jag ser alltså 8 fördelar och 3 nackdelar. Fördelarna väger över
Fast då försvinner ju majoriteten av fördelarna också!
