Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kantorn skrev:Men alltså...
Bygg en tunnelbanelinje Karolinska Sjukhuset - Odenplan - Tekniska Högskolan - Ropsten - Frihamnen - (Djurgården) - Danvikstull - Skanstull (fyrspår) - Gullmarsplan (slut fyrspår) - linje 19 till Hagsätra. Eller ännu hellre Älvsjö.
Följande fördelar:
1. Gröna linjen avlastas, eftersom linje 19 inte går på denna längre.
2. Gröna linjen avlastas, eftersom det blir två sätt att ta sig från Gullmarsplan/Skanstull till Odenplan. Lika många stationer emellan (vid stopp på Djurgården).
3. Den högtrafikerade sträckan Odenplan - Tekniska Högskolan får äntligen sin tunnelbanelinje.
4. Röda linjen avlastas, då Roslagsbanefolk kan ta sig via den nya linjen direkt till Odenplan, Karolinska, Ropsten och östra Söder.
5. T-Centralen avlastas, eftersom röda och gröna linjen avlastas.
6. Blå linjens förlängning till Nacka kan få bytesmöjlighet vid Djurgården eller Danvikstull - var nu stationen hamnar - och det avlastar T-Centralen ytterligare.
7. Om blå linjen inte förlängs kan bytesstation buss-T-bana finnas vid Danvikstull. (Dock i detta fallet bör bussarna fortsätta till Slussen, för dem som verkligen ska in i City, alternativt västra delen av Stockholm)
8. Karolinska sjukhuset får tunnelbana - men det var ju det som var meningen.
Följande nackdelar.
1. Dyrt.
2. Jättedyrt.
3. Så in i fruktansvärt jättedyrt.
Jag ser alltså 8 fördelar och 3 nackdelar. Fördelarna väger över
Det där låter väldigt trevligt. Och vill man bli av med punkt 3 bland nackdelarna kan man börja med sträckan Karolinska Sjukhuset - Odenplan - Tekniska Högskolan - Ropsten - Frihamnen och kanske dra vidare till Radiohuset.
Fast då försvinner ju majoriteten av fördelarna också!
Kunne man ikke bygge en T-banering Odenplan-Karolinska-Ropsten og la noen av togene til Ropsten fortsette på ringen og vider søderut. Ulempen er selvfølgelig at man knytter sammen to ulike system.
Om jag utgår ifrån dagsläget så vill jag säga mitt om dansk metro odenplan-karolinska.
Jag är emot det förslaget.
-en onödig kort sträcka i tunnel, ska man spränga tunnlar kan man lika gärna grena av t-banan vid odenplan som man har tänkt i början...
-då slipper man i vissa fall byten mellan trafikslag och kan istället åka direkt en resa T-centralen-karolinska utan som helst möjliga byten. (idag funkar det endast med busslinje 59.)
charmander skrev:Om jag utgår ifrån dagsläget så vill jag säga mitt om dansk metro odenplan-karolinska.
Jag är emot det förslaget.
-en onödig kort sträcka i tunnel, ska man spränga tunnlar kan man lika gärna grena av t-banan vid odenplan som man har tänkt i början...
-då slipper man i vissa fall byten mellan trafikslag och kan istället åka direkt en resa T-centralen-karolinska utan som helst möjliga byten. (idag funkar det endast med busslinje 59.)
Men om det nu är kapacitetsproblem på grönan så är det fullt hur praktiskt det än är.