Lidingöbanan rustas upp

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Re: Lidingöbanan rustas upp

Inlägg av ADDE »

SL har ju för övrigt en tanke på att fortsätta förlängningen av TvB via universitetet mot Ropsten och binda samman det med LB och Spr City.
Ferdinand

Inlägg av Ferdinand »

charmander skrev:SL har ju för övrigt en tanke på att fortsätta förlängningen av TvB via universitetet mot Ropsten och binda samman det med LB och Spr City.
Undrar hur man ska binda samman det då, om man nu på Lidingö och Spårväg City ska använda en "smalare variant av vagn än dem på till exempel Tvärbanan". Man kan inte sitta på två stolar samtidigt. Men tanken på en smalare variant har kanske sitt ursprung i att den hyllvariant man tänker på som mest aktuell och ekonomisk att skaffa i nuläget, helt enkelt råkar vara smalare. Om jag förstått vad som skrivits rätt, så tänker man i alla fall inte måla in sig i ett hörn inför framtiden, genom att ha smalare spåravstånd än på t ex tvärbanan. Och det är ju bra. Göteborg började ju flytta isär spåren långt innan det fanns lämpliga vagnar att köra med. Så isärspår är väl bra i Stockholm också.

Sedan har det också sagts att det krävs olika egenskaper av spårvagnar som ska gå i innerstadstrafik och i förortstrafik. Något man insåg redan på SS tid för övrigt. De nuvarande vagnarna på Lidingöbanan gick ju ursprungligen in mot staden, både från Lidingö och Ängby, och där var det väl egenskaperna ute i förorterna som prioriterades mest vid konstruktionen.

Sedan får man väl säga att den där Christer G Wennerholm ägnat sig osedvanligt mycket åt verkstad, medan hans politiska opponenter ägnar sig mest åt snack. Detta sagt utan någon ideologisk baktanke. Bara ett enkelt konstaterande att inom oppositionen återfinns inte någon som kompetensmässigt kan matcha Christer G Wennerholm. Om det är bra eller dåligt, överlåter jag åt var och en att avgöra.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

De som är intresserade av restiden; 76an går den tänkta vägen, och utanför rusningstid är det nog ingen större tidsskillnad mot vad en spårvagn skulle ta. Skillnaden blir väl snarare att vagnen kan hålla det tempot även en bra bit in rusningstiden.

För mig finns det inte på kartan att åka endera runt Östermalm när tuben går raka vägen, men vi är alla olika.
Ted S

Inlägg av Ted S »

Det verkar konstigt med "smalare" vagnar, än mer anmärkningsvärt är att ingen ännu ifrågasatt tvåriktningsvagnar i innerstaden. Lidingövagnarna kan vid en förlängning till innerstaden ha sin egen terminal som före 1967 och samsas på spåren med innerstadsvagnar.
Djurgården har slingor, och jag förstår att provisoriet till Malmskillnadsgatan kräver tvåriktningsvagnar. Det lär dock bli en tillfällig vagnpark, och när innerstadsspårvägen byggs vidare förbi Centralen torde det gå att anlägga slingor på lämpliga ställen.
Fler sittplatser och billigare vagnar torde det bli!

/Ted
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Ted S skrev:Det verkar konstigt med "smalare" vagnar, än mer anmärkningsvärt är att ingen ännu ifrågasatt tvåriktningsvagnar i innerstaden. Lidingövagnarna kan vid en förlängning till innerstaden ha sin egen terminal som före 1967 och samsas på spåren med innerstadsvagnar.
Djurgården har slingor, och jag förstår att provisoriet till Malmskillnadsgatan kräver tvåriktningsvagnar. Det lär dock bli en tillfällig vagnpark, och när innerstadsspårvägen byggs vidare förbi Centralen torde det gå att anlägga slingor på lämpliga ställen.
Fler sittplatser och billigare vagnar torde det bli!

/Ted
Från början pratades det bara om tvåriktnings-A32 och säckvändning på alla spår men S.L. har, vad jag kan förstå, ändrat sig till slingor. Enriktningsvagnar ger bättre passagerarutrymme och större kapacitet då man slipper flytta folk från ena sidan till den andra vid olika hållplatslägen och det verkar som att S.L. även fattat detta.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det finnes mange olika passagerare. Noen har fruktansvärt ont om tid, mens andre kan lese sin tidning eller en god bok og åke 10 minuter längre. Da Röabanen i Oslo ble T-bane, så fick jag 5 minutter kortere restid. Men numera han jag inte att lesa min tidning färdigt. Vi ser det på Majorstuen. Många passasjerare åker spårvagn som tar 10 minuter mer tid. Jag får frågan; Går denna vagnen til Nationtheatret. Jag gir svaret: Ja det gjör den, men först om 5 minuter. Det går snabbare med T-banen der borta. Över 90% åker spårvagn endå.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

mickeb skrev:De som är intresserade av restiden; 76an går den tänkta vägen, och utanför rusningstid är det nog ingen större tidsskillnad mot vad en spårvagn skulle ta. Skillnaden blir väl snarare att vagnen kan hålla det tempot även en bra bit in rusningstiden.

För mig finns det inte på kartan att åka endera runt Östermalm när tuben går raka vägen, men vi är alla olika.
Det är ju svårt att jämföra exakt. Ropsten-Slussen är enda exakt jämförbara sträckan, där tar tuben 10 minuter och bussen 21 minuter enligt tabell.

Hur lång brukar bytestiden vara i Ropsten? 5 minuter, eller?

En intressant fråga är dock hur det blir med eventuella förseningar på en lång kopplad spårvägslinje och enkelspårsträckorna på Lidingö...

För övrigt undrar jag också om det här med vagnbredden. Det blir inte vackert men systemtekniskt vore det väl bäst med utvändiga fotsteg på smala vagnar så att hållplatserna blir identiska för smala och breda vagnar. Det lär väl dock aldrig hända...
Ferdinand

Inlägg av Ferdinand »

M_M skrev:En intressant fråga är dock hur det blir med eventuella förseningar på en lång kopplad spårvägslinje och enkelspårsträckorna på Lidingö...
Det visade sig ju när man hade långa enkelspårssträckor i båda ändorna på pendeltågslinjen Västerhaninge-Kungsängen, att det blev besvärligt vid förseningar. Varför man successivt byggt ut enkelspåret till dubbelspår i båda ändarna. Det är väl ingen djärv gissning att man så småningom dubblerar spåret även på Lidingö. Och det är väl bra.

Även jag har en undran, och det är det här med längderna på spårvagnstågen. När man utrett Lidingöbanan som en spårväg utan ihopkoppling med en innerstadslinje, så har man väl övervägt skapligt långa tåglängder. Det går väl inte att köra riktigt samma tåglängder i innerstan. Vad är egentligen de tänkta totala tåglängderna på Lidingöbanan resp Spårväg City i framtiden?
TKO

Inlägg av TKO »

Per Lind skrev:
Traesk skrev:
daniel_s skrev:
Kanske lite. I spårvägssammanhang är avstånden mellan uppehållen snarare ganska långa på LB. Man ska givetvis inte aktivt söka efter vagnar med dålig acceleration, men bättre än genomsnittet bland nya spårvagnar behöver den knappast vara.
Du har förstås rätt. Kanske lite fel tråd men: det jag börjar fundera på är dock... vem kommer åka från Lidingö till centrala stan utan att byta till tunnelbana? Finns det någon uppskattning på restiden?
Tror att det kan bli ganska många, faktiskt, beroende på var i staden man slutmålet.
Det är betydligt bekvämare att sitta kvar på en vagn även om det tar lite längre tid än att byta.
Även om tunnelbanan är snabbare så tar själva bytet tid - man skall stiga av, gå i trappor och invänta ett tunneltåg. Vid slutstationen skall man gå kilometerlånga gångar och trappor för att ta sig upp till ytan och sedan har man oftast en promenad innan man är framme.
Har spårvägen en hållplats nära slutmålet så vinner den säkert på den totala restiden.
-Per
Du bor inte i Stockholm va?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inlägg av TKO »

Ferdinand skrev:
charmander skrev:SL har ju för övrigt en tanke på att fortsätta förlängningen av TvB via universitetet mot Ropsten och binda samman det med LB och Spr City.
Undrar hur man ska binda samman det då, om man nu på Lidingö och Spårväg City ska använda en "smalare variant av vagn än dem på till exempel Tvärbanan". Man kan inte sitta på två stolar samtidigt. Men tanken på en smalare variant har kanske sitt ursprung i att den hyllvariant man tänker på som mest aktuell och ekonomisk att skaffa i nuläget, helt enkelt råkar vara smalare. Om jag förstått vad som skrivits rätt, så tänker man i alla fall inte måla in sig i ett hörn inför framtiden, genom att ha smalare spåravstånd än på t ex tvärbanan. Och det är ju bra. Göteborg började ju flytta isär spåren långt innan det fanns lämpliga vagnar att köra med. Så isärspår är väl bra i Stockholm också.

Sedan har det också sagts att det krävs olika egenskaper av spårvagnar som ska gå i innerstadstrafik och i förortstrafik. Något man insåg redan på SS tid för övrigt. De nuvarande vagnarna på Lidingöbanan gick ju ursprungligen in mot staden, både från Lidingö och Ängby, och där var det väl egenskaperna ute i förorterna som prioriterades mest vid konstruktionen.

Sedan får man väl säga att den där Christer G Wennerholm ägnat sig osedvanligt mycket åt verkstad, medan hans politiska opponenter ägnar sig mest åt snack. Detta sagt utan någon ideologisk baktanke. Bara ett enkelt konstaterande att inom oppositionen återfinns inte någon som kompetensmässigt kan matcha Christer G Wennerholm. Om det är bra eller dåligt, överlåter jag åt var och en att avgöra.
- Du menar att det finns ingen som lika snabbt som Christer W kan kostnadsberäkna en spårvägslinje? Nej det har du ju helt rätt i... han är ju bäst i Sverige på det!

- Men hans specialgren är egentligen upphandlingsjuridik - tänk att hitta på något så fiffigt som "koncesionsupphandlingen" - där får vi ju en hel innerstadslinje utan att det kostar skattebetalarna ett enda öre! Va, blev det inte så? Hade Chrille fel? Nej nu skojar ni väl med mej?

/TKO

(PS: Dessutom har han ju uppvisat en imponerande ödmjukhet när han tigit sej igenom flertalet fullmäktigemöten i Stadshuset där spårvägsfrågor diskuterats. Jag förstår att han gärna velat tala om hur det egentligen är, men han har väl inte velat glänsa...)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev: Du bor inte i Stockholm va?
/TKO
Allvarligt talat TKO, du tycker inte att det är läge att lyfta på ögonbrynen och fundera på hur det funkar på andra ställen runt om i världen. Kan du inte använda realargument i stället för att bara kasta ut uttalanden som fördummar dina motståndare i mening? Då har du ju i verkligheten inget argument som håller.

Ett byte på Ropsten innefattar transport i trappor och väntan på att ett tunneltåg skall sättas i rörelse. Bara transportsträckan inom ropstensterminalen tar c:a 3-4 minuter.

Om du skall till Djurgårdsbron har du en gångsträcka på c:a 11 minuter (utan hänsyn taget till den extratid och energi som trappor/rulltrappor/hissar tar) Då är vi uppe i att för att det skall vara effektivare att ta tunnelbanan måste spårvagnen på den sträckan ta 15 minuter längre tid.

Byte vid Centralen tar c:a 5 minuter från tunnelbana till annat f'ärdmedel.

Slussen är inte heller helt lätt som bytesterminal.

Sen tror jag inte att man skall jämföra en busstidtabell för i Stockholm upplever jag att man är expert på att låta bussen kringelikroka sig lite lagom för mycket och det tar.... Tid. Spårvagnen får en rakare linjeföring.

Du har säkert läst vad Nils Carl skriver - det är beaktansvärt.

En icke oantastbar del av det ökande resandet med spårvägen i Göteborg beror på att man utökat möjligheten för Direktresor.
Det kan kanske ta lite längre tid att vänta på rätt vagn, men det är oviktigt, för bytet tar minst lika lång tid.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
TKO

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:
/TKO
Allvarligt talat TKO, du tycker inte att det är läge att lyfta på ögonbrynen och fundera på hur det funkar på andra ställen runt om i världen. Kan du inte använda realargument i stället för att bara kasta ut uttalanden som fördummar dina motståndare i mening? Då har du ju i verkligheten inget argument som håller.

Ett byte på Ropsten innefattar transport i trappor och väntan på att ett tunneltåg skall sättas i rörelse. Bara transportsträckan inom ropstensterminalen tar c:a 3-4 minuter.

Om du skall till Djurgårdsbron har du en gångsträcka på c:a 11 minuter (utan hänsyn taget till den extratid och energi som trappor/rulltrappor/hissar tar) Då är vi uppe i att för att det skall vara effektivare att ta tunnelbanan måste spårvagnen på den sträckan ta 15 minuter längre tid.

Sen tror jag inte att man skall jämföra en busstidtabell för i Stockholm upplever jag att man är expert på att låta bussen kringelikroka sig lite lagom för mycket och det tar.... Tid. Spårvagnen får en rakare linjeföring.

En icke oantastbar del av det ökande resandet med spårvägen i Göteborg beror på att man utökat möjligheten för Direktresor.
Det kan kanske ta lite längre tid att vänta på rätt vagn, men det är oviktigt, för bytet tar minst lika lång tid.

//Tony
Jag är övertygad om att ingen kommer att åka spårvagn från Gåshaga till Hornsberg annat än som en nöjesresa, trots detta framhålls det som en stor fördel att detta blir möjligt när Lidingö kommun och SL presenterar satsningen på Lidingöbanan. Jag undrar vem som är oseriös...

Jag är också HELT övertygad om att knappast någon kommer att åka spårvagn ens mellan Lidingö och centralen när detta blir möjligt. De enda som hittills tror det är vad jag kan se personer som INTE bor i Stockholm - det verkar alltså finnas ett samband.

Och om det inte är tillåtet att kritisera ens fullkomligt uppenbara felaktigheter i förespråkarnas resonemang utan att det skall ropas på gult kort är det en väl restriktiv debattnivå tycker jag.

Men vi kan lämna detta - alla vet ju att 30 minuters spårvägsresa är bättre än 10 minuter på tunnelbanan... ja om man själv slipper åka varje dag!

/Thomas
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

TKO skrev:
TonyM skrev:
/TKO

//Tony
Jag är övertygad om att ingen kommer att åka spårvagn från Gåshaga till Hornsberg annat än som en nöjesresa, trots detta framhålls det som en stor fördel att detta blir möjligt när Lidingö kommun och SL presenterar satsningen på Lidingöbanan. Jag undrar vem som är oseriös...

Jag är också HELT övertygad om att knappast någon kommer att åka spårvagn ens mellan Lidingö och centralen när detta blir möjligt. De enda som hittills tror det är vad jag kan se personer som INTE bor i Stockholm - det verkar alltså finnas ett samband.

Och om det inte är tillåtet att kritisera ens fullkomligt uppenbara felaktigheter i förespråkarnas resonemang utan att det skall ropas på gult kort är det en väl restriktiv debattnivå tycker jag.

Men vi kan lämna detta - alla vet ju att 30 minuters spårvägsresa är bättre än 10 minuter på tunnelbanan... ja om man själv slipper åka varje dag!

/Thomas
Du tycks älska ytterligheter.
Du tycks också veta att alla som åker från Lidingön skall till Centralen.
Dom som skall dit byter säkert till tunnelbanan i Ropsten men alla som inte skall dit utan gå av utefter sträckningen kommer givetvis att ta spårvagnen. Det är inte tunnelbaneresan i sig som skall räknas utan den totala tiden från startplatsen till slutmålet som är intressant, inkl. de olika transportmedlens körtider, bytestid (tid från transports ankomst till nästa transports avgång inkl. tgrappor/rulltrappor) och tiden från sista transportmedels hållplats till ankomst målet.
Skiljer det 30 min så byter man gärna men skiljer det upp till 10-15 min. så uppväger nog bekvämligheten att sitta kvar ganska många minuters intjänad tid.

Nej, jag bor inte i Stockholm, men jag använder de kommunala transportmedlen ofta både i Stockholm som i utlandet och jag pratar ofta med folk som dagligen utnyttjar dessa kommunikationer. Jag vet också att folk ser mer på bekvämlighet än några minuters tidsvinst, men i Din värld får väl inte människan vara individualistisk och göra det som man själv tycker är bäst utan skall följa "det stora partiets" vilja - alla skall ha det lika.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Inlägg av Jona »

TKO skrev: ...alla vet ju att 30 minuters spårvägsresa är bättre än 10 minuter på tunnelbanan... ja om man själv slipper åka varje dag!

/Thomas
Per Lind skrev: Skiljer det 30 min så byter man gärna men skiljer det upp till 10-15 min. så uppväger nog bekvämligheten att sitta kvar ganska många minuters intjänad tid
-Per
Mitt favoritexempel i följande lägen är när jag besökt Göteborg och ska till mitt baslogi på fem tusen meter, nämligen Peppargatan, Gårdsten.
Även om jag sitter på en spårvagnslinje mot Angered så brukar jag om det är någon minut kvar till avgång för linje 173 kliva av vagnen på Drottningtorget och byta till buss. Samma sak om jag är i centrum och ska hem, går 173 inom dom närmaste 15 minuterna brukar jag vänta in den. (173 går var 30 min under rusningen)

Anledningarna till detta är flera, det går fortare och är bekvämare. Bytet på Angered mot buss linje 73 kan ge 10 - 15 minuters väntan eller att bussen går "fel" väg och man måste åka runt. Det är kul och åka runt på tur, men när man är less efter en hel dags buss och spårvagnsåkande och en massa fotade bilder så vill man bara "HEM".

Att resa drottningtorget/centralen med spårvagn till Angered plus bussbyte till linje 73 jämfört att ta 173 direkt, normalt skiljer det cirka 10 min till förmån för det sistnämnda.

Men, jag tror inte jag skulle byta från en linje till en annan även om jag sparade 10 min om jag kan sitta kvar och komma fram utan byte....

/Jona
Jona i Söv
Användarens profilbild
Stefan N
Kontakt:

Inlägg av Stefan N »

Hmm, får vi som bor på Lidingö och råkar jobba inne i stan eller tvingas åka genom stan yttra oss i frågan? :cheesygrin:

En kort fundering som flera har varit inne på är om inte sträckan Gåshaga - Hornsberg blir alltför lång dvs att den lämpligen
borde delas upp i två för att minska påverkan vid störningar.

Spårvägarna från Ropsten kommer att försörja flera stora områden, delvis under byggnation och där sträckningarna ger en alternativ resväg till olika bytespunkter med t.ex tunnelbanan.
Dessutom kommer linjen från Ropsten mot Strandvägen att förenkla för de färjeresenärer (rätt många per dag) som idag tvingas gå längre sträckor till Gärdet eller lida på stomibusslinje 1.

Tänk, då blir kanske trafiken inte lika lidande vid t.ex växelfelen i Ropsten för att det finns alternativa resvägar. Redundans kallas det för. Och så ger vi vår vän TKO en trådbusslinje (extra långa 24 meters) istället för linje 160 så blir alla glada och nöjda och harmoniska.

Skönt att höra att debattnivån är så härligt kategorisk och att den som vanligt utmynnar i förklenande om andras avvikande åsikter.

Gutår!
Stoppa plågsamma Handelskammarförsök :mrgreen:
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev: Jag är övertygad om att ingen kommer att åka spårvagn från Gåshaga till Hornsberg annat än som en nöjesresa, trots detta framhålls det som en stor fördel att detta blir möjligt när Lidingö kommun och SL presenterar satsningen på Lidingöbanan. Jag undrar vem som är oseriös...

Nu spekulerar du utifrån dina egna uppfattningar. Både jag, Nils Carl och Per resonerar utifrån upplevelser och kontakter med andra människor i vår direkta eller indirekta närhet. Jag ser inget i din argumentation som är motstridigt till det vi resonerar annat än tyckande.

Du använder osaklig argumentation som att "alla vet att 30 minuters spårvagnsresa är bättre än 10 minuter på tunnelbanan". Det är du som hävdar att alla vet "det" ingen av oss har hävdat det. Det som vi hävdar är att möjligheten till direktresa är sak som inte är helt oviktig i sammanhanget. Observera att direktresa innebär att man går på där man vill gå på och sen åker till där man vill gå av - det är inte nödvändigtvis mellan två ändstationer.

Även jag tror att det blir få genomresande på en linje från Gåshaga till Hornsberg. Men det är inte viktigt. Hur många åker hela vägen på en linje? Linje 6 i Göteborg byter passagerare två gånger på vägen, ändå är det en grymt bra linje för många resande.

Det går heller inte att argumetera emot att det tar tid att byta om man väljer att åka med tunnelbana mellan Gåshaga och Hornsberg.
Du har minst 5 minuter vid byte i Ropsten. Minst 5 minuter på T-Centralen och Minst 5 minuter på Fridhemsplan för att byta mellan spårvagn-tunnnelbana, tunnelbana-tunnelbana och tunnelbana-spårvagn Det är minst 15 minuter som bara går åt för att byta mellan olika trafikslag. Visst, den effektiva åktiden blir kortare, men den faktiska restiden behöver inte bli så mycket längre. När jag en gång för många år sedan frågade varför Stockholmare sprang efter tunnelbaneavgångar som gick "varannan minut" fick jag till svar att om vederbörande tog nästa tåg så förlängde det resan med en kvart. Något vulgärt tillämpat här så kan varje byte, med lite otur, förlänga resan en kvart. Det innebär att tre byten är 45 minuter. Do the math.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
TKO

Inlägg av TKO »

Per Lind skrev:Du tycks älska ytterligheter.
Du tycks också veta att alla som åker från Lidingön skall till Centralen.
Dom som skall dit byter säkert till tunnelbanan i Ropsten men alla som inte skall dit utan gå av utefter sträckningen kommer givetvis att ta spårvagnen. Det är inte tunnelbaneresan i sig som skall räknas utan den totala tiden från startplatsen till slutmålet som är intressant, inkl. de olika transportmedlens körtider, bytestid (tid från transports ankomst till nästa transports avgång inkl. tgrappor/rulltrappor) och tiden från sista transportmedels hållplats till ankomst målet.
Skiljer det 30 min så byter man gärna men skiljer det upp till 10-15 min. så uppväger nog bekvämligheten att sitta kvar ganska många minuters intjänad tid.

Nej, jag bor inte i Stockholm, men jag använder de kommunala transportmedlen ofta både i Stockholm som i utlandet och jag pratar ofta med folk som dagligen utnyttjar dessa kommunikationer. Jag vet också att folk ser mer på bekvämlighet än några minuters tidsvinst, men i Din värld får väl inte människan vara individualistisk och göra det som man själv tycker är bäst utan skall följa "det stora partiets" vilja - alla skall ha det lika.
-Per
Du har i väldigt många sammanhang återkommit till detta... jag undrar vad du grundar det på?
Du utgår helt enkelt från att alla som inte har samma åsikt som du inte kan tänka själva - vad är det för människosyn?

Är det helt omöjligt för dej att föreställa dej att andra männsikor kan ha en väl grundad uppfattning som skiljer sej från den du har? Ja uppenbarligen... då tror jag inte det är meningsfullt att bemöta dina inlägg fler gånger.

/TKO
Traesk

Inlägg av Traesk »

Madridvagnen som besökte Lidingöbanan var väl 2,40 bred? Jag antar att det är just denna bredd som kommer tillämpas? Och är det den bredden som är tilltänkt Spårväg City?

Jag tänkte på det där med längden av tågen med... Hur långa tåg kan man ha i stan utan större problem? Vore en- eller tvåvagnståg mest lämpligt? Vad gör man om man beslutar att köra längre tåg på Spårväg City än vad Lidingöbanan klarar av... struntar i hopkopplingen?

Stationerna/hållplatserna på Lidingöbanan är väl idag anpassade för 2,40-tåg, eller har jag fel?

Antalet genomresande Gåshaga-Hornsberg kommer såklart vara få, men det är väl ändå bra med långa linjer, som linje 4 t.ex. Jag känner till exempel ett antal människor som ofta åker Lidingö-Gärdet, denna resa skulle ju förenklas betydligt!

Kanske något utanför tråden, men har man diskuterat vilket linjeupplägg man har tänkt på Lidingöbanan+Spårväg City? Det måste ju av naturliga skäl vara i alla fall 2 linjer?
TKO

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:
TKO skrev: Jag är övertygad om att ingen kommer att åka spårvagn från Gåshaga till Hornsberg annat än som en nöjesresa, trots detta framhålls det som en stor fördel att detta blir möjligt när Lidingö kommun och SL presenterar satsningen på Lidingöbanan. Jag undrar vem som är oseriös...

Om du tycker jag ska räkna så kan jag ta mej friheten att uppmana dej att läsa innantill:
"Tror att det kan bli ganska många, faktiskt, beroende på var i staden man slutmålet.
Det är betydligt bekvämare att sitta kvar på en vagn även om det tar lite längre tid än att byta.
Även om tunnelbanan är snabbare så tar själva bytet tid - man skall stiga av, gå i trappor och invänta ett tunneltåg. Vid slutstationen skall man gå kilometerlånga gångar och trappor för att ta sig upp till ytan och sedan har man oftast en promenad innan man är framme.

Nu spekulerar du utifrån dina egna uppfattningar. Både jag, Nils Carl och Per resonerar utifrån upplevelser och kontakter med andra människor i vår direkta eller indirekta närhet. Jag ser inget i din argumentation som är motstridigt till det vi resonerar annat än tyckande.

Du använder osaklig argumentation som att "alla vet att 30 minuters spårvagnsresa är bättre än 10 minuter på tunnelbanan". Det är du som hävdar att alla vet "det" ingen av oss har hävdat det. Det som vi hävdar är att möjligheten till direktresa är sak som inte är helt oviktig i sammanhanget. Observera att direktresa innebär att man går på där man vill gå på och sen åker till där man vill gå av - det är inte nödvändigtvis mellan två ändstationer.

Även jag tror att det blir få genomresande på en linje från Gåshaga till Hornsberg. Men det är inte viktigt. Hur många åker hela vägen på en linje? Linje 6 i Göteborg byter passagerare två gånger på vägen, ändå är det en grymt bra linje för många resande.

Det går heller inte att argumetera emot att det tar tid att byta om man väljer att åka med tunnelbana mellan Gåshaga och Hornsberg.
Du har minst 5 minuter vid byte i Ropsten. Minst 5 minuter på T-Centralen och Minst 5 minuter på Fridhemsplan för att byta mellan spårvagn-tunnnelbana, tunnelbana-tunnelbana och tunnelbana-spårvagn Det är minst 15 minuter som bara går åt för att byta mellan olika trafikslag. Visst, den effektiva åktiden blir kortare, men den faktiska restiden behöver inte bli så mycket längre. När jag en gång för många år sedan frågade varför Stockholmare sprang efter tunnelbaneavgångar som gick "varannan minut" fick jag till svar att om vederbörande tog nästa tåg så förlängde det resan med en kvart. Något vulgärt tillämpat här så kan varje byte, med lite otur, förlänga resan en kvart. Det innebär att tre byten är 45 minuter. Do the math.

//Tony
Om du anser dej kunna uppmana mej att räkna bättre så kan jag ju kontra med att be dej läsa innantill:

Fölajnde inlägg föranledde min första replik:

"Tror att det kan bli ganska många, faktiskt, beroende på var i staden man slutmålet.
Även om tunnelbanan är snabbare så tar själva bytet tid - man skall stiga av, gå i trappor och invänta ett tunneltåg. Vid slutstationen skall man gå kilometerlånga gångar och trappor för att ta sig upp till ytan och sedan har man oftast en promenad innan man är framme."

Skall jag tolka alla dina ordsalvor så att du också tycker att det är en riktig beskrivning av hur det kommer att se ut vid Ropsten om Lidingöbanan ansluts till "cityspårvägen"? Det är lite svårt att veta - eftersom du mest talar om annat...

Men om det är så du också tycker - ja då har du fel! Och det har jag räknat ut alldeles själv...

vänligen

Thomas
CS

Inlägg av CS »

Jag föreslår ett studium av följande rapport för kunskaper kring kollektiva färdmedelsval

Loncar-Lucassi, Vesna M (1998) ”Spårtrafik kontra buss!? Mjuka faktorers inveran på resenärers färdmedelsval”
KFB-Meddelande 1998:1 Kommunikationsforskningsberedningen; Stockholm

Vesna undersäker pendling från Sollentuna till centrala Stockholm. Resenärerna kan välja mellan direktbuss linje 526 som tar längre tid är bytesförbindelsen med linjerna 607 och 35.

Bytet på Ropsten tar 6 min under mellantrafiken och 4 min i rusningsriktningen enligt tidtabell.
givet en en KRESU-värdering på 2ggr för bytestiden tar bytesförbindelsen
Lidingöbanan- T-centralen 20 minuter, tillkommer gör anslutningsresan i city

Om spårvagnen kan beredas god framkomlighet borde spårvagnen kunna erbjuda konkurrenskraftiga restider Lidingöbanan-City.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Skriv svar