Två göteborgsrelaterade saker

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Michael
Inlägg: 132
Blev medlem: lördag 09 augusti 2003 14:20
Ort: Göteborg Hjuvik

Re: Två göteborgsrelaterade saker

Inlägg av Michael »

Jag tycker alltid att när man diskuterar kollektivtrafik i denna stan (Göteborg) så ska allt vara billigast, inte bäst utan bara billgaste lösningen och det är och blir många gånger de dyraste. Som exempel, man håller på att bygger om hållplatser (inom Kolla projektet) för att nu komma på att hållplatserna ska förlängas för att klara 45m-vagnar. Dessa byggde man om för 7-8 år sedan för att korta ner dem till 32m-vagnar, varför i :twisted: gör man inte detta samtidigt?
Här slösar man med skattepengar hur som hellst!
Vad som också har framkommit med de nya ombyggda hållplatserna är ju att dom inte fungerar med rampen på vagnarna (den som aldrig blir godkänd, ändå fortsätter ombyggnaden av vagnarna :shock: ) då rampen tar i bänkar, regnskydd, stolpar mm...
Så nu får man bygga om dessa igen, för nya skattepengar :twisted:.
Man kan faktiskt undra om Trafikkontoret i Göteborg har någon kunskap om vad man sysslar med, eller...
Fram för spår mot framtiden...
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Två göteborgsrelaterade saker

Inlägg av 2763 »

Michael skrev:Jag tycker alltid att när man diskuterar kollektivtrafik i denna stan (Göteborg) så ska allt vara billigast, inte bäst utan bara billgaste lösningen och det är och blir många gånger de dyraste. Som exempel, man håller på att bygger om hållplatser (inom Kolla projektet) för att nu komma på att hållplatserna ska förlängas för att klara 45m-vagnar. Dessa byggde man om för 7-8 år sedan för att korta ner dem till 32m-vagnar, varför i :twisted: gör man inte detta samtidigt?
Här slösar man med skattepengar hur som hellst!
Vad som också har framkommit med de nya ombyggda hållplatserna är ju att dom inte fungerar med rampen på vagnarna (den som aldrig blir godkänd, ändå fortsätter ombyggnaden av vagnarna :shock: ) då rampen tar i bänkar, regnskydd, stolpar mm...
Så nu får man bygga om dessa igen, för nya skattepengar :twisted:.
Man kan faktiskt undra om Trafikkontoret i Göteborg har någon kunskap om vad man sysslar med, eller...
Det är alldeles för lätt för dig som är på utsidan och som inte hör vad som föregår bakom murarna att döma.

KOLLA (KOllektivtrafik för aLLA) är ett projekt som handlar om tillgänglighetsanpassning av hållplatser och vagnar. Det är för närvarande inte mycket mening i att bygga hållplatser på spekulation. Det går att förlänga hållplatser i efterhand. Tillgänglighetsanpassningen skall väl vara klar nästa år? Kostnaden för att bygga 3 hållplatser för 30m tåg är grovt sett den samma som 2 för 45m tåg.

När det gäller K2020 diskuteras bl.a. förlängning av tåglängden till 45 eller 60 m. (inget beslutat alltså) Om så beslutas finns det betydligt dyrare poster än att förlänga handikappanpassade hållplatser att ta hänsyn till.

I det här fallet gör kommunen helt rätt sett ur den ekonomiska synvinkeln.

/T
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

Re: Två göteborgsrelaterade saker

Inlägg av Stefan_Brännström »

Tony: Det ser ut som att man kommer flytta Käringbergets hållplatsläge mot Saltholmen österut, så att det ligger intill Coop. Det får mig att misstänka att man tänker ta bort (?) Berga hpl helt eftersom man inte gjort något upprustande arbete alls där ännu, till skillnad mot övriga hållplatser mellan Långedrag-Hagen. (Kungssten och Nya Varvsallén tog man ju hand om redan tidigare i år)

Vidare konstaterade en byggarbetare att man bygger en rondell där spårvägen korsar Torgny Segerstedt vid Hinsholmen, vilket jag tror är en bra åtgärd mot den trafikfara som i viss mån uppstått där tidigare. Man flyttar ju även här hållplatsläget mot Saltholmen, fast i detta fallet västerut så att det hamnar mittemot hållplatsläget mot Centrum, som "bara" rustas upp.

Vidare tycks ju Långedrag få en ordentlig ansiktslyftning överallt kring hållplatsen, och i stora drag är det givetvis kul att man putsar upp hela Långedragsbanan, även om jag personligen hade haft glädje av Berga då Morsan bor på Cedergatan, som ligger i Bergas naturliga upptagningsområde.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Två göteborgsrelaterade saker

Inlägg av Fredrik E »

Än så länge är det bara du som påstår att Berga ska läggas ned som hållplats, finns inget om detta att läsa inom min verksamhet så det är nog bara du som målar fan på väggen?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Re: Två göteborgsrelaterade saker

Inlägg av JAgr »

Under tiden som man bygger om ordinarie hållplats för anpassning till handikapp (enligt KOLLA) så måste ju de som skall använda hållplatsen ha ett alternativt hållplatsläge. Alternativa hållplatslägen har har använts vid i stort sett alla ombyggnader av ordinarie hållplatslägen.
Under en viss tid är det helt enkelt omöjligt att använda det ordinarie läget, se bara hur detta löstes på Frölunda torg. Den tillfälliga slingan togs bort när ombyggnaden tillät trafik genom Frölunda torg igen.

/JAgr
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

Re: Två göteborgsrelaterade saker

Inlägg av Stefan_Brännström »

Man sätter väl inte upp stora betongkanter för alternativa hpl-lägen? (Ang. Käringberget, mot Saltholmen). Det ser synnerligen ut som om något skall göras längre österut än vad vagnarna mot skärgården tidigare angjort vid Käringberget.

Vid Hinsholmen är det uppenbart; Man har just gjort en busskant också så att bussar på väg mot stan skall kunna angöra samma perong som man precis byggt upp mittemot den perong som hela tiden servat vagnar på väg mot stan. Läget utanför Henkes där Saltholmsvagnarna stannat hittills har man tagit bort och börjat bygga en rondelliknande historia istället. Den nya stenkanten går nu ända in mot häcken som omger Henkes, så där lär nog inte några spårvagnar stanna i framtiden, utan snarare längre västerut, väster om väg/spårvägskorsningen.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Två göteborgsrelaterade saker

Inlägg av 2763 »

Stefan_Brännström skrev:Man sätter väl inte upp stora betongkanter för alternativa hpl-lägen? (Ang. Käringberget, mot Saltholmen). Det ser synnerligen ut som om något skall göras längre österut än vad vagnarna mot skärgården tidigare angjort vid Käringberget.
Bygger man om under tiden som spåret är avstängt är det förstås onödigt att anlägga tillfälliga hållplatser när ingen skall stanna.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Sindacco
Inlägg: 19
Blev medlem: fredag 24 april 2009 20:56

Re: Två göteborgsrelaterade saker

Inlägg av Sindacco »

TonyM skrev: Titta på hur det ser ut på Hisingen, för det blir tyvärr något likande.
Tyvärr? Vad är det som är dåligt med det på Hisingen?
Sindacco
Inlägg: 19
Blev medlem: fredag 24 april 2009 20:56

Re: Två göteborgsrelaterade saker

Inlägg av Sindacco »

Om något är slöseri med pengar så är väl det att förkorta hållplatser? Det är väl bättre att låta dom vara ifall man i framtiden kommer ha längre vagnar.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Två göteborgsrelaterade saker

Inlägg av 2763 »

Sindacco skrev:
TonyM skrev: Titta på hur det ser ut på Hisingen, för det blir tyvärr något likande.
Tyvärr? Vad är det som är dåligt med det på Hisingen?
Skrev jag att lösningen på Hisingen var dålig?

Nä, men att ha en lösning med upp och nerrampning i den trafikmiljö som är vid på sträckan S:t Sigfrid-Härlanda är däremot inte bra.
Det är olika miljöer och då kan man göra olika saker.
Sindacco skrev: Om något är slöseri med pengar så är väl det att förkorta hållplatser? Det är väl bättre att låta dom vara ifall man i framtiden kommer ha längre vagnar.
Man handikap-anpassar hållplatserna. Dvs de byggs om från grunden för att mått och annat skall stämma. Detta måste göras inför 2010 (är det väl) enligt lag.
När man bygger en ny hållplats, skall man bygga den efter dagens krav eller ett krav som kanske kommer?

/T
Med reservation för tyckfel.
Sindacco
Inlägg: 19
Blev medlem: fredag 24 april 2009 20:56

Re: Två göteborgsrelaterade saker

Inlägg av Sindacco »

TonyM skrev: Skrev jag att lösningen på Hisingen var dålig?
Nej men du skrev tyvärr, för mig lät det som att du tyckte något var negativt med Hisingsbanan.
TonyM skrev:Nä, men att ha en lösning med upp och nerrampning i den trafikmiljö som är vid på sträckan S:t Sigfrid-Härlanda är däremot inte bra.
Det är olika miljöer och då kan man göra olika saker.
På den sträckan har man väl bara en nerrampning?
TonyM skrev: Man handikap-anpassar hållplatserna. Dvs de byggs om från grunden för att mått och annat skall stämma. Detta måste göras inför 2010 (är det väl) enligt lag.
När man bygger en ny hållplats, skall man bygga den efter dagens krav eller ett krav som kanske kommer?
/T
Men en handikaps-anpassad hållplats behöver väl inte vara kort? På Frölunda Torg har man förkortat hållplatsen genom att flytta bak hållplatsläget så att vagnen precis får plats, den bakre dörren är nästan inne i tunneln.
LÅS
Inlägg: 124
Blev medlem: fredag 10 oktober 2008 18:58

Re: Två göteborgsrelaterade saker

Inlägg av LÅS »

Självklart skall man samordna KOLLA-projektet med andra ombyggnadsplaner som finns. Att regeringen sätter en tidsgräns till 2010 är ren idioti. När k2020 ska börjas sättas i rullning lär ännu fler ombyggnader vänta, och så fortsätter det. Göteborg är ju känt för detta fenomen. "De verkar inte kunna bestämma sig".

Någon skrev att inte ens en dubbelspårig hamnbana skulle klara av persontrafik mot Torslanda. Vilka dumheter, varför skulle det inte gå menar du? :D

Kör på i samma tråd med en annan fråga. Jag är fullt övertygad om att spårvägssystemet bör byggas vidare på (inom tätorten), att omvandla till fullskalig tunnelbana eller något liknande vore bara dumt. Men då måste man kunna ställa högre krav på de lagda spåren! Kolla bara på Änggårdskomplexet mellan Sahlgrenska, Botaniska och Linneplatsen. Spåren svängar i S-kurvor, hastigheten är löjligt låg och de otaliga rödljusen är dåligt inställda. Bussarna gasar på motorvägen bredvid medan spårvagnarna...ja, jag vet inte ens vad jag ska skriva. Inför spårkorsningar eller växlar bromsar spårvagnarna in och glidkör, färden blir ryckig och hela vagnen bullrar såfort man korsar andra spår. Varför är detta nödvändigt? Är man beredd att lägga så mycket pengar på ett system som uppenbarligen har sådana brister? Är detta det allra senaste inom växelområdet?

Om det ska se ut såhär i framtiden bör man omgående slopa alla former av onödiga vändslingor, onödiga körmöjligheter och liknande. Dessutom bör inte S-formen på spårsammanflätningar användas, det förstår jag inte mig på. Exempel är när spåren från Sahlgrenska hakar på de mellan Botaniska och Linneplatsen, i riktning mot Linneplatsen.
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

Re: Två göteborgsrelaterade saker

Inlägg av Stefan_Brännström »

Niklas: Att bygga tunnlar är knappast den enklaste sak i världen, men just vad anbelangar det området du nämner hade det varit ett lyft för resetiderna om det fanns ett alternativ lagt i tunnel så att någon linje kunde ta en snabb väg mellan Chalmers och Marklandsgatan. Då kunde en ny tunnel få sin mynning mittemot Chalmerstunneln, och sedan gå raka vägen ner för att angöra Sahlgrenska Huvudentré via underjordisk hållplats.

Därefter kunde tunneln fortsätta hela vägen till Marklandsgatan på något sätt, det är väl det som kan vara kruxet att det inte riktigt är förutsättning för en tunnelsträckning mellan dessa två punkter utan att man får konstra så att det blir en krokig tunnel som ingen vill ha...
Satsa på Spårvägarna
Harald
Inlägg: 8837
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Två göteborgsrelaterade saker

Inlägg av Harald »

Stefan_Brännström skrev:Niklas: Att bygga tunnlar är knappast den enklaste sak i världen, men just vad anbelangar det området du nämner hade det varit ett lyft för resetiderna om det fanns ett alternativ lagt i tunnel så att någon linje kunde ta en snabb väg mellan Chalmers och Marklandsgatan. Då kunde en ny tunnel få sin mynning mittemot Chalmerstunneln, och sedan gå raka vägen ner för att angöra Sahlgrenska Huvudentré via underjordisk hållplats.

Därefter kunde tunneln fortsätta hela vägen till Marklandsgatan på något sätt, det är väl det som kan vara kruxet att det inte riktigt är förutsättning för en tunnelsträckning mellan dessa två punkter utan att man får konstra så att det blir en krokig tunnel som ingen vill ha...
Det alternativet utreddes också under den utredning som ledde fram till Kringen. Även en tunnel från Chamers till korsningen Guldhedsgatan-Ehrenströmsgatan utreddes. Föga förvånade var förhållandet mellan nytta och kostnad för dessa inte lika bra som för Chalmerstunneln. Om man inte har obegränsad tillgång till pengar, så väljer man förstås att lägga de pengar man har där de gör mest nytta.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Två göteborgsrelaterade saker

Inlägg av hej »

niklas_ skrev:Någon skrev att inte ens en dubbelspårig hamnbana skulle klara av persontrafik mot Torslanda. Vilka dumheter, varför skulle det inte gå menar du?
Hamnbanan är den järnvägssträckning som har mest godstransporter i Sverige och den behövs utökas till dubbelspår för att klara hamnens behov. Det är bara att ställa sig vid bangården Pölsebo, förr eller senare så uppkommer det som är problemet med enkelspår, ett tågsätt på 30 vagnar måste låta ett annat tågsätt med 30 vagnar passera. För att även få plats med persontrafik så behövs det anläggas fyrspårsdrift hela vägen in till Göteborg C.
Dagens enkelspåriga hamnbana kan klar ca 90 godståg per dygn en utbyggd hamnbana kan kanske med dubbelspår över älven klara 190 tåg, utan nytt dubbelspår över älven så är taket 150 tåg per dygn
Idag trafikerar man med ca 70 tåg per dygn, men till 2025 så kommer antalet tåg vara mellan 120 och 190 per dygn.
Pendeltåg med vettig turtäthet kommer innebära ca 140 - 150 tåg per dygn.
Sammantaget så blir det 260 - 340 tåg per dygn, vilket spränger kapacitetstaket rejält.
LÅS
Inlägg: 124
Blev medlem: fredag 10 oktober 2008 18:58

Re: Två göteborgsrelaterade saker

Inlägg av LÅS »

hej skrev:
niklas_ skrev:Någon skrev att inte ens en dubbelspårig hamnbana skulle klara av persontrafik mot Torslanda. Vilka dumheter, varför skulle det inte gå menar du?
Hamnbanan är den järnvägssträckning som har mest godstransporter i Sverige och den behövs utökas till dubbelspår för att klara hamnens behov. Det är bara att ställa sig vid bangården Pölsebo, förr eller senare så uppkommer det som är problemet med enkelspår, ett tågsätt på 30 vagnar måste låta ett annat tågsätt med 30 vagnar passera. För att även få plats med persontrafik så behövs det anläggas fyrspårsdrift hela vägen in till Göteborg C.
Dagens enkelspåriga hamnbana kan klar ca 90 godståg per dygn en utbyggd hamnbana kan kanske med dubbelspår över älven klara 190 tåg, utan nytt dubbelspår över älven så är taket 150 tåg per dygn
Idag trafikerar man med ca 70 tåg per dygn, men till 2025 så kommer antalet tåg vara mellan 120 och 190 per dygn.
Pendeltåg med vettig turtäthet kommer innebära ca 140 - 150 tåg per dygn.
Sammantaget så blir det 260 - 340 tåg per dygn, vilket spränger kapacitetstaket rejält.
Nja, det där håller jag inte med om. Har du någon av banverket utförd utredning att länka till som kan bekräft din slutsats?

De flesta av tågen på Hamnbanan fortsätter på Västra Stambanan ut i riket. Västra Stambanan är som ni alla säkert vet högt över kapacitetstaket och mycket fyrspår skulle behövas. Hamnbanan kan väl aldrig ha lika mycket tåg som stambanan, som hanterar först av allt gods (inte bara från hamnen), Intercity-tåg, X2000-tåg, pendeltåg mot Alingsås (och en del regionaltåg även om det är ovanligt).

Nog för att Hamnbanan är viktig för transporter, men gods kommer även i framtiden till viss del att gå på lastbil. Alla mottagare har inte järnväg framdragen. Torslanda är glest bebyggt och ett potientiellt pendeltåg skulle nog gå som mest i 15-minuterstrafik och det endast i rusningen. Eller har jag fel? Dessutom kanske några personalshuttlar ut till Volvo. Vore det inte en god idé? Iallafall, just i rusningstimmarna behöver man väl inte pumpa på med godståg. Det gör man väl inte på andra belastade banor, där ger man persontågen prioritet då de behövs som mest.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Två göteborgsrelaterade saker

Inlägg av hej »

Här är en länk till banverkets utredning.

http://www.banverket.se/sv/Amnen/Aktuel ... erial.aspx
niklas_ skrev:De flesta av tågen på Hamnbanan fortsätter på Västra Stambanan ut i riket. Västra Stambanan är som ni alla säkert vet högt över kapacitetstaket och mycket fyrspår skulle behövas. Hamnbanan kan väl aldrig ha lika mycket tåg som stambanan, som hanterar först av allt gods (inte bara från hamnen), Intercity-tåg, X2000-tåg, pendeltåg mot Alingsås (och en del regionaltåg även om det är ovanligt).
Göteborgs hamn är Nordens största hamn och de flesta tåg går till Sävenäs för vidare rangering. Av de 70 tågen är bara 20 st sk pendlare som går till en viss destination. Sedan betjänar hamnbanan inte bara hamnen utan även den industri som finns längs sträckan (en av Sveriges mest industraliserade områden).
niklas_ skrev:Nog för att Hamnbanan är viktig för transporter, men gods kommer även i framtiden till viss del att gå på lastbil. Alla mottagare har inte järnväg framdragen. Torslanda är glest bebyggt och ett potientiellt pendeltåg skulle nog gå som mest i 15-minuterstrafik och det endast i rusningen. Eller har jag fel? Dessutom kanske några personalshuttlar ut till Volvo. Vore det inte en god idé? Iallafall, just i rusningstimmarna behöver man väl inte pumpa på med godståg. Det gör man väl inte på andra belastade banor, där ger man persontågen prioritet då de behövs som mest.
Om pendeltåg skall vara intressant så är det kvartstrafik dagtid som bör gälla och detta innebär ca 140 - 150 tåg.
Hamnen växer och har även ett uttalat mål att föra över lastbilstransporter till godståg eftersom kapaciteten på vägsidan sedan länge är överskriden och behöver byggas ut.
Sindacco
Inlägg: 19
Blev medlem: fredag 24 april 2009 20:56

Re: Två göteborgsrelaterade saker

Inlägg av Sindacco »

Känns det inte lite overkill med pendeltåg på en så kort sträcka som Torslanda?
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Två göteborgsrelaterade saker

Inlägg av hej »

Spårvagn är väl det som borde vara när bussarna inte kan ta mer...
Harald
Inlägg: 8837
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Två göteborgsrelaterade saker

Inlägg av Harald »

Stefan_Brännström skrev:Man sätter väl inte upp stora betongkanter för alternativa hpl-lägen? (Ang. Käringberget, mot Saltholmen). Det ser synnerligen ut som om något skall göras längre österut än vad vagnarna mot skärgården tidigare angjort vid Käringberget.
Jo, om man måste och det måste man här. Annars skulle fyllningen rasa ut på gång- och cykelvägen som går längs banan. Inget vidare fotoväder idag, men här är ett par bilder i alla fall. Först den provisoriska hållplatsen:

Bild

Så ombyggnaden av den ordinarie hållplatsen. Mot stan är den nästan klar, men mot Saltholmen ser man att inte kan hinna bli klar tills trafiken ska starta på måndag:

Bild
Skriv svar