Sida 2 av 2
Re: Hur bromsa C20-tåg vid elfel i hytt?
Postat: lördag 11 juli 2009 17:32
av Daniel R
leifd skrev:
"Dra skithårt i styrspaken i bromsriktningen" ...... Nödbromsläge finns ju redan där, duger inte det ?? (för så illa är de väl ändå inte på M32 att de inte finns nödbroms i styrspaken ?).
Längst bak i bromsriktningen finns farobromsläget (mekanisk broms, elektrisk broms och skenbroms, sandning och utsignal). Fungerar dock inte om styrdatorerna lagt av, så som skedde vid olyckan vid Opaltorget. Inte heller fungerar skenbromspedalen (som i nedtryckt läge även ger mekanisk broms och sandning).
Re: Hur bromsa C20-tåg vid elfel i hytt?
Postat: lördag 11 juli 2009 22:05
av Harald
Daniel R skrev:leifd skrev:
"Dra skithårt i styrspaken i bromsriktningen" ...... Nödbromsläge finns ju redan där, duger inte det ?? (för så illa är de väl ändå inte på M32 att de inte finns nödbroms i styrspaken ?).
Längst bak i bromsriktningen finns farobromsläget (mekanisk broms, elektrisk broms och skenbroms, sandning och utsignal). Fungerar dock inte om styrdatorerna lagt av, så som skedde vid olyckan vid Opaltorget. Inte heller fungerar skenbromspedalen (som i nedtryckt läge även ger mekanisk broms och sandning).
Är det verkligen sant? Det låter otroligt eftersom det vore en skillnad mot pedalvagnarna och M31. Där ger farobromsläget alltid mekanisk broms även om övriga funktioner skulle vara utslagna. I det läget påverkar man mekanisk en kontakt som bryter upp tågledningen så att spänningen försvinner från de tryckluftsventiler alt. de hydraulpumpar som håller mekaniska bromsen lossad.
Re: Hur bromsa C20-tåg vid elfel i hytt?
Postat: söndag 12 juli 2009 10:42
av Daniel R
Harald skrev:
Är det verkligen sant? Det låter otroligt eftersom det vore en skillnad mot pedalvagnarna och M31. Där ger farobromsläget alltid mekanisk broms även om övriga funktioner skulle vara utslagna. I det läget påverkar man mekanisk en kontakt som bryter upp tågledningen så att spänningen försvinner från de tryckluftsventiler alt. de hydraulpumpar som håller mekaniska bromsen lossad.
Det är sant, såvida jag inte totalt missuppfattat olycksrapporten och de samtal jag haft med vanligtvis insatta personer.
Däremot påverkas inte nödstoppsknapparna om styrdatorerna försvinner, vilket jag kanske borde ha skrivit i mitt förra inlägg. Dessa ger full mekanisk broms.
Re: Hur bromsa C20-tåg vid elfel i hytt?
Postat: måndag 13 juli 2009 13:19
av Blue
Detta kommer vara lite off-topic, men jag gjorde testerna med lyckat resultat idag.
Utbildningen börjar i slutet på Augusti. Det blir bana 1 eller 2.

Re: Hur bromsa C20-tåg vid elfel i hytt?
Postat: måndag 13 juli 2009 13:39
av tutf
Blue skrev:Detta kommer vara lite off-topic, men jag gjorde testerna med lyckat resultat idag.
Utbildningen börjar i slutet på Augusti. Det blir bana 1 eller 2.

Utbildad av Veolia sedan lagom klar när MTR tar över.
Välkommen till oss på huvudbanan! (Tub 1) Hoppas Du kommer att trivas!
Re: Hur bromsa C20-tåg vid elfel i hytt?
Postat: måndag 13 juli 2009 13:46
av Blue
Har man fått datum till när övergången sker? Min utb. kommer vara 8 veckor, dvs klar till slutet på Oktober helt enkelt.
Re: Hur bromsa C20-tåg vid elfel i hytt?
Postat: måndag 13 juli 2009 17:35
av tutf
MTR tar över 2 november.
Har de sagt utbildning i 8 veckor? Har för mig att det brukar vara 10 veckor innan man släpps på egen hand.
Re: Hur bromsa C20-tåg vid elfel i hytt?
Postat: måndag 13 juli 2009 22:31
av daniel_s
tutf skrev:MTR tar över 2 november.
Har de sagt utbildning i 8 veckor? Har för mig att det brukar vara 10 veckor innan man släpps på egen hand.
Det är något kortare utbildning på T-bana 1 (inga Cx-vagnar).