Sida 2 av 48

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: tisdag 07 juli 2009 19:01
av Olle
Apskaft skrev:Jodå, Brommahallen skall ju avvecklas till förmån för bostäder. Det enda som verkar bli kvar där är en liten vagnhall för Nockebybanans vagnar och underhåll, och antagligen vändspår för tunnelbanan. Nya Ulvsundahallen skulle visst dessutom vara i två våningar, eller har man frångått det?

Så båda de gamla byggnaderna kommer alltså i bästa fall flyttas, och hallen skall alltså ligga vid godsstationen, intill Ekbacksvägen?
Om jag förstått det hele rätt, och det händer faktiskt, så ska Drottningholmsvägen från Tranebergsbron dras rakt fram genom det som nu är hallområde och bostäder byggas på det som idag är Drottningholmsvägen. Som kuriosa kan nämnas att när den gamla Gustavslundsvägen gick över kullen där Volvos verkstad och bilradiofirman ligger så låg det nödbostäder trevåningshus av trä där Drottningholmsvägen och vagnhallen ligger idag, mellan Ulvsundaplan och T-banebron - 12ans bro. Jag har sett ett foto på det hos en nu avliden man som var uppvuxen i dessa hus. Minns även den taxistationsfilen vid Ulvsundaplan som var en del av 13s linje till Ulvsunda (där Shell ligger idag).

:D lle.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: onsdag 08 juli 2009 0:36
av Patrick
Det är konstigt att man ska lägga ner brommahallen eftersom man inför Tvärbanans invigning byggde en helt nytt hus dom inrymmer Trafikledningen för Nockebybanan och Tvärbanan samt tvätthall för spårvagnarna mm. Dessutom har man ju byggt om hallgården med nya spår när nu bussarna flyttas till Lunda industriområde.

Men å andra sidan är det inget som förvånar mig längre vad gäller resursslöseriet i samhället idag! :mrgreen:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: onsdag 08 juli 2009 0:51
av Olle
Patrick skrev:Det är konstigt att man ska lägga ner brommahallen eftersom man inför Tvärbanans invigning byggde en helt nytt hus dom inrymmer Trafikledningen för Nockebybanan och Tvärbanan samt tvätthall för spårvagnarna mm. Dessutom har man ju byggt om hallgården med nya spår när nu bussarna flyttas till Lunda industriområde.

Men å andra sidan är det inget som förvånar mig längre vad gäller resursslöseriet i samhället idag! :mrgreen:
Njaa, alla visste vad som gällde eftersom stadsplanerna fanns redan då. Någonstans måste ju spårvagnarna huseras och detta var nog den optimala lösningen. Tänk också på att det bara är omsättning av pengar som håller folk med jobb och vårt samhälle rullande.

:D lle.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: onsdag 08 juli 2009 9:55
av 2763
investeringarna i spår är dessutom möjliga att flytta på.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: onsdag 08 juli 2009 10:41
av Björn Ehnberg
Olle skrev:
Patrick skrev:Det är konstigt att man ska lägga ner brommahallen eftersom man inför Tvärbanans invigning byggde en helt nytt hus dom inrymmer Trafikledningen för Nockebybanan och Tvärbanan samt tvätthall för spårvagnarna mm. Dessutom har man ju byggt om hallgården med nya spår när nu bussarna flyttas till Lunda industriområde.

Men å andra sidan är det inget som förvånar mig längre vad gäller resursslöseriet i samhället idag! :mrgreen:
Njaa, alla visste vad som gällde eftersom stadsplanerna fanns redan då. Någonstans måste ju spårvagnarna huseras och detta var nog den optimala lösningen. Tänk också på att det bara är omsättning av pengar som håller folk med jobb och vårt samhälle rullande.

:D lle.
Hallå där, vad har Du för stöd för det påståendet? När den aktuella ombyggnaden gjordes 1997 - 98 fanns ju knappt ens någon översiktsplan för området, än mindre några deltaljplaner (det sisttnämnda finns f.ö. inte ens nu, detaljplanerarbetet är inte påbörjat). Det som kom sedan var översiktsplan 1999, där man utpekade området som ett stadsutvecklingsområde.
ÖP99 skrev: Utvecklingsmöjligheter
Det finns goda förutsättningar att på sikt kunna skapa ett avsevärt tillskott p service, arbetsplatser och bostäder genom följande åtgärder:
- Tunnelbanan leds på en ny viadukt över Drottningholmsvägen mellan nuvarande stationerna Stora Mossen och Alvik.
- Drottningholmsvägen får en rak sträckning mellan Medborgarhuset i Alvik och Ulvsundaplan.
- SL:s depåområdet utnyttjas effektivare med en modern depå som överdäckas för nya bostäder och arbetsplatser, totalt ca 30 000 m2 BTA.
- Ny bostads- och servicebebyggelse tillskapas söder om Drottningholmsvägen, totalt ca 20 000 m2 BTA.
- Parkstråket utmed Drottningholmsvägen förlängs från Stora Mossen till Alviksplan.
Ovanstående, allmänna sk. skrivningar kan man tolka lite som man vill, men inte nödvändigtvis så att Brommadepån måste avvecklas.

Faktum kvarstår, genom att mota bort SL från en fullt fungerande spårvägsdepå åsamkar Stockholms stad SL en kapitalförstöring i storleksordningen 1 - 1,5 miljarder kr. Och detta redan när det egentligen inte finns någon finansieringen till själva utbyggnaden av Tvärbanan. Nu finns visserligen ett avtal där staden lovar att dela med sig av exploateringsintäkterna, men hur stora de blir återstår att se!

Mvh.

Björn

PS: Detta är f.ö. en bildtråd, ingen diskussionstråd - kan vi kanske flytta ev. diskussionsbehov till den här tråden istället.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: onsdag 08 juli 2009 10:47
av Olle
Björn Ehnberg skrev:

Faktum kvarstår, genom att mota bort SL från en fullt fungerande spårvägsdepå åsamkar Stockholms stad SL en kapitalförstöring i storleksordningen 1 - 1,5 miljarder kr. Och detta redan när det egentligen inte finns någon finanseringen till själva utbyggnaden av Tvärbanan. Nu finns visserligen ett avtal där staden lovar att dela med sig av exploateringsintäkterna, men hur stora de blir återstår att se!

Mvh.

Björn

PS: Detta är f.ö. en bildtråd, ingen diskussionstråd - kan vi kanske flytta ev. diskussionsbehov till den här tråden istället.
Njaa, det behövs inte, vi slutar här, men med ett kostaterande att exploatören som åsamkar SL kostnaden nog för stå för fiolerna. Det är brukligt och så dåliga förhandlare kan väll inte ens SL ha att de missar detta.

:D lle.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: onsdag 08 juli 2009 11:23
av Björn Ehnberg
Olle skrev: Njaa, det behövs inte, vi slutar här, men med ett kostaterande att exploatören som åsamkar SL kostnaden nog för stå för fiolerna. Det är brukligt och så dåliga förhandlare kan väll inte ens SL ha att de missar detta.

:D lle.
Enligt det avtal som godtagit av SL:

SLs intäkter:
- Kontant ersättning från Stockholms stad: 300 Mkr.
- Markvärdet för marken i Johannesfred: 50 Mkr.
- Hälften av SL:s kostnader för sanering av Brommadepån: högst 35 Mkr.

SLs kostnader:
- Ny depå i Johannesfred: 1500 Mkr.
- Avveckling av Slakthusdepån (krav från Stockholms stad): ?
- Köp av den tredimensionella fastighet som krävs för uppställning av Nockebybanans vagnar: ?
- Uppförande av nödvändigt byggnad enl. ovan: ?

Som det heter, kommentarer överflödiga!

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: onsdag 08 juli 2009 12:17
av Erland
Björn Ehnberg skrev:
Som det heter, kommentarer överflödiga!
Tja, jag vet inte det. Har du läst dokumentet du länkade till? Till exempel de här avsnitten:
Tomträttsavtalet för fastigheten Akka 4, Brommadepån upphörde den 31
december 2006. SL har därefter fortsatt verksamheten på fastigheten och ett
nyttjanderättsförhållande har uppstått. Staden har som markägare alltsedan år
2002 haft i uppdrag att utreda möjligheterna till en framtida
bostadsexploatering inom området.
Utbyggnaden av Tvärbanan kräver utöver de antal fordon den befintliga depån
rymmer, ca 30 fordon, ytterligare ett depåläge för ca 30 vagnar i anslutning till
befintlig spårutbyggnad. Staden och SL har tillsammans utrett och lokaliserat
ett möjligt läge i Ulvsunda.
Avtalet som bifogas bilaga 2, innebär att SL ersätts för de kostnader som
uppstår då Brommadepåns verksamhet flyttar till Ulvsundadepån med ett
belopp om 300 Mkr trots att SL:s rätt enligt tomträttsavtalet att nyttja
fastigheten har upphört.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: onsdag 08 juli 2009 21:22
av Björn Ehnberg
Erland skrev:
Björn Ehnberg skrev:
Som det heter, kommentarer överflödiga!
Tja, jag vet inte det. Har du läst dokumentet du länkade till? Till exempel de här avsnitten:
Tomträttsavtalet för fastigheten Akka 4, Brommadepån upphörde den 31
december 2006. SL har därefter fortsatt verksamheten på fastigheten och ett
nyttjanderättsförhållande har uppstått. Staden har som markägare alltsedan år
2002 haft i uppdrag att utreda möjligheterna till en framtida
bostadsexploatering inom området.
Utbyggnaden av Tvärbanan kräver utöver de antal fordon den befintliga depån
rymmer, ca 30 fordon, ytterligare ett depåläge för ca 30 vagnar i anslutning till
befintlig spårutbyggnad. Staden och SL har tillsammans utrett och lokaliserat
ett möjligt läge i Ulvsunda.
Avtalet som bifogas bilaga 2, innebär att SL ersätts för de kostnader som
uppstår då Brommadepåns verksamhet flyttar till Ulvsundadepån med ett
belopp om 300 Mkr trots att SL:s rätt enligt tomträttsavtalet att nyttja
fastigheten har upphört.
Om jag har läst dokumentet jag länkat till? Ja, vad tror du?

Faktum kvarstår, Stockholms stad kör iväg SL och åsamkar SLL en avsevärd kostnad. De avtalsjuridiska aspekterna i är bara formalia i sammanhanget.

Uppgifterna om hur många fordon den befintliga depån rymmer är bara nys, det har jag visat i tidigare inlägg i andra trådar.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: onsdag 08 juli 2009 23:04
av bark
Först funderade jag över om det var lika mycket negativt tjafs när första delen av Tvärbaanan byggdes. Så kom jag på att det var före internetforumens tid.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: onsdag 08 juli 2009 23:44
av daniel_s
bark skrev:Först funderade jag över om det var lika mycket negativt tjafs när första delen av Tvärbaanan byggdes. Så kom jag på att det var före internetforumens tid.
Det var 20 gånger så mycket negativt tjafs när första delen av Tvärbanan byggdes! Nu är det möjligt att minnet m m spelar mig ett spratt, men jag vill minnas att man diskuterade saker även före internetforumens tid. För övrigt började de komma redan då; jag tror att man så sent som 1997, i tidiga inkarnationer av bl a detta forum, kunde läsa inlägg som spådde ett plågsamt och utdraget fiasko för hela snabbspårvägsprojektet.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: torsdag 09 juli 2009 0:00
av Patrick
Den största "tjafsaren" var ju en viss herre vid namn Elwe Nilsson - har ni glömt honom - som, tillsammans med sitt parti (Moderaterna) ville hela tiden lägga ner bygget av Tvärbanan med motiveringen att man inte skulle lägga ner så mycket pengar för att transportera 130 personer per dag - den mängd passagerare som busslinjen hade som gick runt halva Kungsholmen innan den ens kom till Gröndal resp Lilljeholmen . När sedan man hade byggt Tvärbanan till mer än hälften höll han tyst då det skulle kosta mer att lägga ner bygget än att bygga den färdig - avtalsbrott mm! När så Tvärbanan öppnade för trafik och mer än ca 20 000 åkte varje dag så vände han snabbt på kappan och skröt om hur han och hans parti hade stött hela projektet! Snacka om hyckleri i kvadrat! :mrgreen: :twisted: :twisted: :mrgreen:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: torsdag 09 juli 2009 9:14
av Erland
Björn Ehnberg skrev:
De avtalsjuridiska aspekterna i är bara formalia i sammanhanget.
Ett vad skall man kalla det, nydanande? sätt att se på rättssystemet.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: torsdag 09 juli 2009 12:54
av Icecool
Finns det någon beskrivning av den nya depå i Ulvsunda? hur den kommer å se ut.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: torsdag 09 juli 2009 17:03
av A32
Icecool skrev:Finns det någon beskrivning av den nya depå i Ulvsunda? hur den kommer å se ut.

Det är nog inte helt hugget i sten hur den kommer att se ut, eftersom man gör ändringar då och då. Senast var att man gick från tvåplan till enplanslösning.
/a32 :wink:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: torsdag 09 juli 2009 18:05
av daniel_s
Patrick skrev:Den största "tjafsaren" var ju en viss herre vid namn Elwe Nilsson - har ni glömt honom - som, tillsammans med sitt parti (Moderaterna) ville hela tiden lägga ner bygget av Tvärbanan med motiveringen att man inte skulle lägga ner så mycket pengar för att transportera 130 personer per dag - den mängd passagerare som busslinjen hade som gick runt halva Kungsholmen innan den ens kom till Gröndal resp Lilljeholmen . När sedan man hade byggt Tvärbanan till mer än hälften höll han tyst då det skulle kosta mer att lägga ner bygget än att bygga den färdig - avtalsbrott mm! När så Tvärbanan öppnade för trafik och mer än ca 20 000 åkte varje dag så vände han snabbt på kappan och skröt om hur han och hans parti hade stött hela projektet! Snacka om hyckleri i kvadrat!
Ja, då tycker jag att vissa socialdemokrater är mer konsekventa. De var emot projektet från början, tyckte inte om det under processens gång och anser fortfarande att spårvägen skulle ha gjort bättre nytta någon annanstans. :cheesygrin:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: torsdag 09 juli 2009 18:50
av TS
Man ska ju helst vara konskevent och tycka att något är dumt eftersom ens företrädare tyckte det 1994. Eller för den delen 1960.

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: torsdag 09 juli 2009 21:37
av Patrick
daniel_s skrev:
Ja, då tycker jag att vissa socialdemokrater är mer konsekventa. De var emot projektet från början, tyckte inte om det under processens gång och anser fortfarande att spårvägen skulle ha gjort bättre nytta någon annanstans. :cheesygrin:
Konstigt nog har det varit moderater som jag har varit inblandad i debatt om spårvagnens vara eller inte vara - bl a hade Solnas då starke man Anders Gustafs (M) och jag en tidningsduell om spårvagnar där han, envis som synden, ansåg att spårvagnar skulle stå på museum - punkt slut - medan jag fick tala för spårvagnen och dess framtid. Kanske därför som jag har fått den bild att det är (var?) Moderaterna som var de största spårvagnsmotståndarna. Men alla har rätt att ändra sig!

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: torsdag 09 juli 2009 22:16
av daniel_s
Gustâv hette han väl? Jag är inte så insatt i det här med lokalpolitik, men nog var väl hans retorik m m representativt för "kommunens starke man i X" genom tiderna, snarare än för moderater?

Re: Nya tvärbanan tar fart

Postat: fredag 10 juli 2009 9:30
av Björn Ehnberg
daniel_s skrev:Gustâv hette han väl? Jag är inte så insatt i det här med lokalpolitik, men nog var väl hans retorik m m representativt för "kommunens starke man i X" genom tiderna, snarare än för moderater?
Precis! Anders Gustav (eventuella accenter i stavningen får de som har bättre skolunderbyggnad än jag placera ut) avled 2006, vilket väl på sätt och vis får sägas vara en förutsättning för Tvärbana nordost (alltså sträckningen genom Sumpan - Solna). Ungefär som när Mikael Söderlund lämnade Stockholmspolitiken, fastän han förstås inte avgick med döden. Men vara med och betala vill de fortfarande inte! Därför blir det tills vidare ingen sträckning bortanför Solna Business park.

Mvh.

Björn