Finns det nån fin statistik på hur många resande det finns, dels som faktiskt åker spårvagn och dels nån slags beräknat möjligt underlag, för de olika delarna av nätet? Helst uppdelat på dels nuvarande delsträckor (alltså mellan varje punkt det finns växlar eller linjen slutar, ungefär) och dels med tänkta spår i Kungsgatan och till Navestad?Niklas Karlsson skrev:Femminuterstrafik på Drottninggatan är jag varm förespråkare av.lagerbrax skrev:detta borde kanse vara en ny tråd ?
En enkel lösning är att fixa slingan i Klingsberg och åter skapa linje 2 Samt en ny linje Vidablick - Ringdansen
och en avkortning av linje 3 till Norr tull.
nytt linje nät.
2 Klingsberg - Fridvalla via öster trafik tid vardagar 0530 - 2300 kvartstrafik 0630 - 1800 lördagar 0700 -0030 kvarttrafik 0900 - 1630 Söndagar 0830 -2230
Övrigtid 35minuterstrafik.
3 Norrtull - Klockartorpet vardagar 0500 - 2330 tio minutertrafik 0500 - 1930 övrigt 30minutertrafik fredag natt 2330 - 0230 lördagar 0630 - 0230 0900 -2030 kvartstrafik Övrigt 30 minuterstrafik söndagar 0730 - 2330 kvartstrafik 1000-1800 övrigt 30 minuterstrafik.
5 Vidablick - Ringdansen vardagar 0500-2330 tio minuterstrafik 0500 - 1930 övrigt 30 minuterstrafik fredag natt 2330 - 0230 lördag 0630 - 0230 0900-2030 kvartstrafik övrigt 30 minuterstrafik söndagar 0730 - 2330 kvartstrafik 1000-1800 övrigt 30 minuterstrafik
mvh lagerbraxMen jag är inte helt förtjust i att det blir på Enebybornas bekostnad. De hamnar alltid i kläm på något sätt. Faktum är ju att det bor ungefär lika mycket folk utmed tvåan till Eneby som utmed trean till Vidablick. Jag tror att 10-minuterstrafik absolut är rimligt även här, särskilt om linjen går på Drottninggatan.
Bidragande faktorer till det låga resandet på linje 2 idag är den glesa turtätheten och det faktum att spårvagnarna går över öster. Försvinner båda de faktorerna borde resandet på den norra delen av linje 2 kunna vara ungefär detsamma som på trean.
Men problemet kvarstår ju i så fall hur man ska trafikera öster om både tvåan och trean går Drottninggatan. Jag skulle vilja ha 10-minuterstrafik över öster också ... Idéer någon?
OM det är så att både Vidablick och Fridvalla har ungefär lika stort resandeunderlag, och båda tillsammans matchar underlaget på grenen mot Navestad, så är det ju "jackpott", då kan man köra såhär:
Linje A: Navestad-drottninggatan-vidablick
Linje B: Navestad-drottninggatan-fridvalla
Linje C: Klockaretorpet-öster-Norr Tull
Om man bygger spår i Kungsgatan i framtiden så kan man köra såhär:
Linje C: Klockaretorpet-Kungsgatan-Resecentrum-öster-Väster tull (eller nåt liknande)
Om man ytterligare längre fram bygger ett 'snabbspår' så att Navestad-linjen inte behöver gå genom Klingsberg så kan man tänka sig såhär:
Linje C: Klockaretorpet-Kungsgatan-Resecentrum-öster-Klingsberg-Väster tull
eller
Linje C: Klockaretorpet-Kungsgatan-Resecentrum-öster-Klingsberg
Linje D: Klingsberg-Väster tull-Kungsgatan-Resecentrum (kanske med ett säckspår där det enligt utsiktbilderna på eniro är flaggstänger utanför stationshusets östraste del).
eller
Linje C: Klockaretorpet-Kungsgatan-Resecentrum-drottningggatan-Klingsberg
Linje D: Ringlinje Väster tull-Kungsgatan-Resecentrum-öster-Väster tull (var man ska ha eventuell ställtid på denna linje låter jag vara osagt, kanske med fler spår vid Resecentrum (en ombyggnad från dagens tre spår varav två vid plattform till fyra spår där alla har plattform).
Men det här är ju bara ett utslag av "snillen spekulerar". Vi får väl se hur resandet utvecklar sig.
Jag är absolut anhängare av "snabbspår", d.v.s. spårvägar där man har en klassisk spårväg med hyffsat täta hållplatser i områden långt från centrum, och sedan en längre sträcka på egen banvall utan hållplatser eller plankorsningar där man kan köra riktigt snabbt till centrum. Det gör spårtrafiken riktigt attraktiv i de områden den når.