Spårvägsutbyggnader i Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Re: Ångspårväg till Söderköping!

Inlägg av Reimersholme71 »

Leif D skrev:
Reimersholme71 skrev:
Resecentrum når man på ungefär 20 minuter, vilket är väl i paritet med dagens expressbussar.
Sist jag åkte till Söderköping tog den bussen en sväng in i stan precis när den borde kört ut på södra infartsvägen (E22). Den körde sedan 113:s sträckning, plockade upp lite lokalresenärer som gick av innan bussen svängde ut på vägen igen. Det tog närapå 40 minuter att ta sig 16 km -- genomsnittshastighet 24 km/h alltså -- inte mycket till express. Då hade ju till och med smalspårets ångtåg (40 km/h) varit snabbare! :lol:


Martin
Nä precis, för de var ju tydligen en lokalbuss du åkte.
//Leif D
Jag tog första bästa buss till Sörping bara. Menar du att Söderköpingsxpressen låter bli att köra via Söder Tull? Tror knappast det med tanke på att till och med Finspångsexpressen (som ju för tusan skall nordvästvart!) kör via Söder Tull. :wink:

Martin
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Re: Ångspårväg till Söderköping!

Inlägg av Niklas Karlsson »

Anders Norén skrev:
Niklas Karlsson skrev:Om jag inte minns fel är det runt 1,4 mil mellan Navestad och Söderköping. Till Navestad är det 4 km från Söder tull. Totalt blir det alltså 1,8 mil, en siffra som stämmer väl med vad du minns.

Resecentrum når man på ungefär 20 minuter, vilket är väl i paritet med dagens expressbussar.
Hur mycket antas dessa 18 km spårväg Söder Tull-Navestad-Söderköping kosta? Vad har man tittat på - dubbelspår hela vägen eller sträckor med enkelspår ute på vischan?

Anders
Jag har ingen som helst aning om vad det skulle kosta.

Personligen tror jag inte på enkelspår. Att anlägga dubbelspår direkt kan inte bli särskilt mycket dyrare, men kapaciteten mer än fördubblas ju i ett slag. Att först bygga enkelspår för att några år senare beordra ut gubbarna (och gummorna) till bygget igen måste kosta både väst och skjorta.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Inlägg av Niklas Karlsson »

Kingsthrone skrev:Vad är maxhastigheten för aktuella spårvagnar? 80 km/h? Man bör inte bara jämföra med buss, utan även med bil. Att åka en så lång sträcka i 80 km/h lockar knappast de som kör bil. Nej, hastigheter över 100 km/h är mer rimligt.
De spårvagnar vi har i Norrköping idag är inte lämpliga för uppdraget. Det finns visst några som orkar upp i 70, men de flesta når inte längre än till 60. Det lär dessutom vara så att man strypt vagnarna vid just 60; i dagsläget går de ju uteslutande i stadsmiljö, så en högre hastighet är väl bara undantagsvis motiverad. Spårvagnarna till Söderköping måste givetvis ha en mycket högre hastighet.

Jag tittar parallellt med att jag skriver detta igenom vårt beräkningsunderlag i Excel. Jag ser att där har vi räknat på 16,6 km till Skönberga (i södra delen av Söderköping), varav 5 km mellan Kvarnberget och Tingstad, och 4,5 km mellan Tingstad och Vintervadsplan (i norra delen av Söderköping). Kan det stämma, eller är vi helt ute på expressbussen redan här?

Från Söder tull blir restiden

* till Hageby 7 minuter,
* till Ringdansen 9 minuter,
* till Rådhustorget 18 minuter
* till Skönberga 22 minuter.

Den totala uppehållstiden blir cirka 5 minuter.

Vi gör inte på något sätt anspråk på att restiderna skulle vara realistiska. Vi har rent matematiskt räknat på restiden med en schablon på 15 sekunder per uppehåll, en acceleration på 1,3 m/s2, en retardation på 1,6 m/s2 och en maxhastighet på 120 km i timmen.

Vi har delat in sträckan i fyra hastighetszoner: låg (20 km/h), stads (40 km/h), förorts (80 km/h) och snabb (120 km/h). Snitthastigheten blir ungefär 40 km/h, vilket väl måste anses vara bra för att vara spårväg.

Siffrorna är väl egentligen bara avsedda att användas för internt bruk. Ska man använda de i en riktig argumentation måste man nog räkna på ett helt annat sätt. Se som sagt siffrorna som en studie i matematik.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Mikko Laaksonen
Inlägg: 264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 17:36
Ort: Åbo, Finland

Inlägg av Mikko Laaksonen »

I princip är räknesättet helt ok och användbar också i tungt argumentation. Den är densamma som användes för att räkna spårvägshastighet för Åbo, Bergen och Stockholm i planering. Dock måste det märkas att:

- 15 s är okej för hållplatstid i genomsnitt om kontatbiljett köps frän vagn/hållplatsautomatt. Helsingfors spårväg orkar med detta även med biljettförsäljning ombord. Använd större tid, t.ex. 30 s för terminalhållplatser
med bussanslutning.
- Använd maxacceleration och maxbromsning högst 1,2 m/s2. Med över 1,2 m/s2 börjar passagerare välta omkull. Vi anväde 1,0 m/s i Åbo.
- 100 km/h är realistiskt maxhastighet med befintliga spårvagnar som kan anpassas till Norrköpings nät. Karlsruhes och Saarbrückens duovagnar och B100 - vagnar i Rhein-Ruhrområdet klarar 100 km/h.
- Använd 50-60 km/h för förort om banan inte ska vara planskild eller annars skyddat från annan trafik. Då är 70-80 km/h möjligt.

Faktiskt ändrar en lite mindre acceleration / bromsning eller maxhastighet inte särskilt mycket totalhastighet. Hållplatsavstånd är avgörande. Med t.ex. 500 m hållplatsavstånd i genomsnitt lönar mer än 50-60 km/h sig inte ...

Visst bör man köpa olika vagnar för inomstadslinjer och snabba "interurbans".

Mvh Mikko
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Inlägg av Niklas Karlsson »

Mikko Laaksonen skrev:I princip är räknesättet helt ok och användbar också i tungt argumentation. Den är densamma som användes för att räkna spårvägshastighet för Åbo, Bergen och Stockholm i planering. Dock måste det märkas att:

- 15 s är okej för hållplatstid i genomsnitt om kontatbiljett köps frän vagn/hållplatsautomatt. Helsingfors spårväg orkar med detta även med biljettförsäljning ombord. Använd större tid, t.ex. 30 s för terminalhållplatser
med bussanslutning.
- Använd maxacceleration och maxbromsning högst 1,2 m/s2. Med över 1,2 m/s2 börjar passagerare välta omkull. Vi anväde 1,0 m/s i Åbo.
- 100 km/h är realistiskt maxhastighet med befintliga spårvagnar som kan anpassas till Norrköpings nät. Karlsruhes och Saarbrückens duovagnar och B100 - vagnar i Rhein-Ruhrområdet klarar 100 km/h.
- Använd 50-60 km/h för förort om banan inte ska vara planskild eller annars skyddat från annan trafik. Då är 70-80 km/h möjligt.

Faktiskt ändrar en lite mindre acceleration / bromsning eller maxhastighet inte särskilt mycket totalhastighet. Hållplatsavstånd är avgörande. Med t.ex. 500 m hållplatsavstånd i genomsnitt lönar mer än 50-60 km/h sig inte ...

Visst bör man köpa olika vagnar för inomstadslinjer och snabba "interurbans".

Mvh Mikko
Tack för tipsen! Jag ska vid tillfälle tillämpa dem.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Skriv svar