Kingsthrone skrev:Vad är maxhastigheten för aktuella spårvagnar? 80 km/h? Man bör inte bara jämföra med buss, utan även med bil. Att åka en så lång sträcka i 80 km/h lockar knappast de som kör bil. Nej, hastigheter över 100 km/h är mer rimligt.
De spårvagnar vi har i Norrköping idag är inte lämpliga för uppdraget. Det finns visst några som orkar upp i 70, men de flesta når inte längre än till 60. Det lär dessutom vara så att man strypt vagnarna vid just 60; i dagsläget går de ju uteslutande i stadsmiljö, så en högre hastighet är väl bara undantagsvis motiverad. Spårvagnarna till Söderköping måste givetvis ha en mycket högre hastighet.
Jag tittar parallellt med att jag skriver detta igenom vårt beräkningsunderlag i Excel. Jag ser att där har vi räknat på 16,6 km till Skönberga (i södra delen av Söderköping), varav 5 km mellan Kvarnberget och Tingstad, och 4,5 km mellan Tingstad och Vintervadsplan (i norra delen av Söderköping). Kan det stämma, eller är vi helt ute på expressbussen redan här?
Från Söder tull blir restiden
* till Hageby 7 minuter,
* till Ringdansen 9 minuter,
* till Rådhustorget 18 minuter
* till Skönberga 22 minuter.
Den totala uppehållstiden blir cirka 5 minuter.
Vi gör inte på något sätt anspråk på att restiderna skulle vara realistiska. Vi har rent matematiskt räknat på restiden med en schablon på 15 sekunder per uppehåll, en acceleration på 1,3 m/s2, en retardation på 1,6 m/s2 och en maxhastighet på 120 km i timmen.
Vi har delat in sträckan i fyra hastighetszoner: låg (20 km/h), stads (40 km/h), förorts (80 km/h) och snabb (120 km/h). Snitthastigheten blir ungefär 40 km/h, vilket väl måste anses vara bra för att vara spårväg.
Siffrorna är väl egentligen bara avsedda att användas för internt bruk. Ska man använda de i en riktig argumentation måste man nog räkna på ett helt annat sätt. Se som sagt siffrorna som en studie i matematik.