Sida 2 av 2

Re: Spårvagnsförare oroas av gående

Postat: söndag 01 februari 2009 0:57
av bruse
NerdBoy skrev:Det var du som skrattade åt andras olycka, inte jag.

Nej! Det gjorde jag då verkligen inte! Vad är det för fel på dig?

Jag skrattade åt Pwers formulering som var rolig.

Re: Spårvagnsförare oroas av gående

Postat: söndag 01 februari 2009 1:58
av Nils Carl Aspenberg
Menneskene har nok gått hundretusener av år. Det er imidlertid av relativt ny dato at alle går og snakker i mobiltelefon eller lyssnar til MP3 eller walkman. Slike mennesker verken ser eller hører. Kanskje det burde vært forbud mot gående i stadsmiljö å snakke i mobiltelefon. Eller man kan finne opp en elektronisk støysender som man kan bygge inn i sporvognene og som bryter ned alle mobilsamtaler innenfor 30 meters avstand.

Re: Spårvagnsförare oroas av gående

Postat: söndag 01 februari 2009 2:16
av Lars Stegenius
Och, som alltid, gäller den uråldriga sanningen: Om huvudet är dumt får kroppen lida.

//Lars S

Re: Spårvagnsförare oroas av gående

Postat: söndag 01 februari 2009 6:49
av TimK
bruse skrev:Varför inte vänta på det naturliga urvalet? Antalet idioter som inte ser sig för lär decimeras den naturliga vägen.
Jag skulle hålla med dig om inte oskyldiga spårvagnsförare drabbades av den processen. De ska inte behöva utsättas för idioter på det sättet. Det naturliga urvalet får hitta andra sätt att arbeta.

Re: Spårvagnsförare oroas av gående

Postat: söndag 01 februari 2009 12:20
av Björn Ehnberg
Istället för ovanstående raljerier kanske man skulle kunna diskutera seriöst vad som ytterligare kan göras för att minska antalet personolyckor i gatuspårvägstrafik?

Mvh.

Björn

Re: Spårvagnsförare oroas av gående

Postat: söndag 01 februari 2009 23:19
av LÅ1
I Sverige har vi då och då stora upplysningskampanjer, även om de blivit mindre vanliga med åren. Runt högertrafikomläggningen var det många runt trafiksäkerhet. Sedan har vi haft spola kröken och 6-8 skivor bröd om dagen, för att nämna några. (det där med 6-8 brödskivor var ingen statlig kampanj från socialstyren om många tror, utan ett citat från socialstyrelsen som någon intresseorganisation (eller liknande) använde i en stor kampanj.)

Kanske man borde ha en stor kampanj om att det är farligt att stänga ute omgivningens ljud när man rör sig på stan eller utmed vägar etc.

Det har väl på kort tid inträffat två sådana ouppmärksamhetsolyckor har i stockholmsområdet på kort tid. Vid Årstadal och vid Älvsjö.

Även cyklister och bilister stänger ju ute ljud med eget ljud i lurar eller bilhögtalare. (Ibland uppfattar man ju hela bilen som en bashögtalere som passerar.)

Re: Spårvagnsförare oroas av gående

Postat: söndag 01 februari 2009 23:42
av daniel_s
LÅ1 skrev:I Sverige har vi då och då stora upplysningskampanjer, även om de blivit mindre vanliga med åren. Runt högertrafikomläggningen var det många runt trafiksäkerhet. Sedan har vi haft spola kröken och 6-8 skivor bröd om dagen, för att nämna några. (det där med 6-8 brödskivor var ingen statlig kampanj från socialstyren om många tror, utan ett citat från socialstyrelsen som någon intresseorganisation (eller liknande) använde i en stor kampanj.)
Var det inte en reklamkampanj för bröd?

Nåväl, upplysningskampanjer kan ge en viss effekt, men de måste upprepas ofta för att inte falla i glömska och utdelningen är ganska liten.

Dessutom brukar det bara bli en tummetott kvar av dem efter att de har passerat PR-avdelningen. Många här i Stockholm har väl lagt märke till de uppenbart rumphuggna informationstavlorna om "den nya smidiga boggibussen". Det framgår med god tydlighet av illustrationen att bussens baköverhäng svänger ut ovanligt mycket, men i texten nämns ingenting om risken med detta, bara hur smidigt det är och hur lätt bussen kommer att kunna ta sig fram. Det är tämligen genomskinligt att någon har beordat att textstycket med varningen skall tas bort, antagligen för att inte ge bilden av ett företag som utsätter sina kunder för risker. Fint tänkt, men man kunde ju åtminstone ha ritat en uppfordrande varningssymbol på bilden.

Re: Spårvagnsförare oroas av gående

Postat: måndag 02 februari 2009 0:03
av LÅ1
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Var det inte en reklamkampanj för bröd?
Jo, men det var väl det jag skev, som tillägg när jag tänkte över det hela. (Men innan jag publicerade det.) Men det har många gånger felaktigt beskrivits som en kampanj från Socialstyrelsen.

Re: Spårvagnsförare oroas av gående

Postat: måndag 02 februari 2009 21:01
av Johan A
Man måste alltid kålla noga om man ska gå i Göteborg . Blir man på körd har man sett fel . Konstikt att så många slarrvar på det sättet . Att dom blir på körda . :arrow:

Re: Spårvagnsförare oroas av gående

Postat: tisdag 03 februari 2009 15:47
av Pwer med ölmagen
Johan A skrev:Man måste alltid kålla noga om man ska gå i Göteborg . Blir man på körd har man sett fel . Konstikt att så många slarrvar på det sättet . Att dom blir på körda . :arrow:
:D Det var det bästa inlägget någonsin!

Klart och prickat på bullsen! Behövs det mer debattinlägg i den här frågan:D :?:

Re: Spårvagnsförare oroas av gående

Postat: söndag 08 februari 2009 19:36
av M_M
Björn Ehnberg skrev:Istället för ovanstående raljerier kanske man skulle kunna diskutera seriöst vad som ytterligare kan göras för att minska antalet personolyckor i gatuspårvägstrafik?
Jag håller verkligen med dig!
sr.se skrev:Speciellt regniga dagar och fredageftermiddagar, då är folk helt tokiga.
Om man utgår från detta så kan man dra två slutsatser. Den ena kunde nog alla lista ut själva, att uppmärksamheten är sämre ju mer stressade folk är. (Jag utgår helt fräckt från att folk har mest att göra och/eller är mest sugna på att komma hem på fredageftermiddagar). Den andra är egentligen också rätt självklar men kanske lättare att missa. Jag gissar att det är en kombination av både att folk helst vill komma till en väderskyddad plats så snabbt som möjligt och även att folk helst inte vill röra på kroppsdelarna mer än nödvändigt för att undvika att regn läcker in i skarver mellan olika klädesplagg och mellan klädesplagg och bar hud.

Mot stressen kommer jag inte på någon bra idé såhär rakt av, men mot regnet så finns det en väldigt enkel lösning och det är att väderskydda några av de mest använda fotgängare-spårvagnskorsningarna.

Vad sägs exempelvis om ett genomskinligt tak hela vägen från Nordstans södra entré fram till Arkaden (Fredsgatans ände mot Brunnsparken, för er som tittar på satellitfoton/kartor men inte har kännedom om alla köpcentra och liknande)?



Och nu över till lite annat:
Lars Stegenius skrev:Och, som alltid, gäller den uråldriga sanningen: Om huvudet är dumt får kroppen lida.
Ett otroligt fånigt uttryck med tanke på att det endast är hjärnan som (enligt nuvarande kunskap) har förmåga att uppleva lidande. Ungefär lika dumt som att tänka på barnen i Afrika när man är så proppmätt att man nästan kräks och det finns mat kvar på tallriken...
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:6-8 skivor bröd om dagen
Var det inte en reklamkampanj för bröd?
Empiriska studier visar att den funkade också bra för grammofonskivor :cheesygrin:

Re: Spårvagnsförare oroas av gående

Postat: måndag 09 februari 2009 0:31
av C20_rules
Jag tror problemet är just att dom kör som dom gör - dumma personer lär sig helt enkelt att det är "fritt fram" att kliva ut framför vagnarna "dom hinner ju alltid stanna ändå - det är inte så noga".

Undvika påkörningar genom att köra sakta har dessutom inget med förarskicklighet att göra - idioter som inte ser sig för kommer alltid att finnas och ända sättet att unvika att köra på dessa är att köra orimligt sakta (vilket dessutom kommer leda till fler idioter), speciellt inte när man kör ett fordon som i bästa fall har en bromskapacitet på 2,7 m/s² vid full nödbroms. Ett "visst svinn" får man helt enkelt räkna med om man ska köra spårvagn på gatorna.

Re: Spårvagnsförare oroas av gående

Postat: måndag 09 februari 2009 7:27
av 2763
C20_rules skrev:Jag tror problemet är just att dom kör som dom gör - dumma personer lär sig helt enkelt att det är "fritt fram" att kliva ut framför vagnarna "dom hinner ju alltid stanna ändå - det är inte så noga".

Undvika påkörningar genom att köra sakta har dessutom inget med förarskicklighet att göra - idioter som inte ser sig för kommer alltid att finnas och ända sättet att unvika att köra på dessa är att köra orimligt sakta (vilket dessutom kommer leda till fler idioter), speciellt inte när man kör ett fordon som i bästa fall har en bromskapacitet på 2,7 m/s² vid full nödbroms. Ett "visst svinn" får man helt enkelt räkna med om man ska köra spårvagn på gatorna.
Det är tur att de som sysslar med säkerhetsarbete inte tänker som du gör, för då hade vi verkligen fått räkna med svinn. Nä, ära åt spårvagnsförarna som räddar minst ett liv om dagen var genom att köra försiktigt. Trafikbefäl gjorde ett inlägg i den här tråden med en länk till en liten video, som förvisso inte innehåller spårvagnar, men väl en hel del material till eftertanke innan man uttalar sig om trafikläget: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 49#p214949 Läs, se videon, och begrunda hur lätt en olycka händer. Fundera också på hur ofta du själv gör liknande uppmärksamhetsbrister.

//Tony

Re: Spårvagnsförare oroas av gående

Postat: måndag 09 februari 2009 7:51
av Stefan_Brännström
Tony: Någon gång för c:a 8-10 år sedan stängde man igen fronten på M31 med en rundad plastskärm. Hade det en tydlig påverkan på statistiken över antal omkomna i samband med påkörningsolyckor?

Jag minns att jag läste om en stackars äldre man som åkte in under framdelen av en spårvagn, och att vagnen i fråga var en av de M31:or som inte fått en säkrare front. Den äldre mannen avled dessvärre, har för mig att det var vid Wavrinskys Plats det skedde.

Re: Spårvagnsförare oroas av gående

Postat: måndag 09 februari 2009 22:41
av M_M
Stefan_Brännström skrev:Tony: Någon gång för c:a 8-10 år sedan stängde man igen fronten på M31 med en rundad plastskärm. Hade det en tydlig påverkan på statistiken över antal omkomna i samband med påkörningsolyckor?
Inte svar på din fråga, men "locket" hänger väl delvis ihop med att man byggt om M21 till M31 och då samtidigt också slutat multa dem?