Korsvägen...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Re: Korsvägen...

Inlägg av Gbgcyklaren »

Korsvägen sägs vara mycket säkrare än vad man kan tro, har jag hört.

Ett problem som jag har lagt märke till är att utrymmet för cyklisterna på överfarterna är ganska små. Kommer det en spårvagn eller buss, och det samlas stannande cyklister på överfarten (refugen?), så händer det ibland att inte alla får plats helt, man får tränga sig in och alla cyklister i en riktning tar upp hela cykelbanans båda körfält i bredd (syns på nån eller några ställen i filmen).

Vid ett tillfälle (vet ej om jag filmat det) så var det jag som fick stanna på bilkörbanan för att jag inte fick plats på cykelbanerefugen (vet faktiskt inte vad det kallas, men utrymmet mellan bilväg och spårväg där det finns möjlighet att stanna för att låta tex spårvagnen passera). Det blev omvända roller, jag hindrade bilarna att köra vidare. Det är rätt mycket cykeltrafik rund korsvägen (särskilt när det är varmare), så det kanske hade behövs mer utrymme även om jag tror att det är lite utrymmesbrist.

Men det finns ju framtida idéer på att helt stänga av den passerande biltrafiken på Södra vägen från stan mot Korsvägen, så då kanske lite utrymme frigörs. Tanken var då att dubbelrikta Berzeliigatan, så att bilar från Götaplatsen får köra rakt fram mot Scandinavium och svänga höger mot Korsvägen där.
@gbgcyklaren
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Hörde någon trafikexpert uttala sig i radion för en tid sedan. Det handlade om hur man beter sig vid rondellkörning. Han beskrev det bra. Han menade att nu finns egentligen inga specialregler utan man skall se själva rondellen som en ändlös väg eller gata. Man svänger in i den eller ut ur den med samma regler som gäller i alla andra liknande sammanhang.

Micki skrev:Korsvägen sägs vara mycket säkrare än vad man kan tro, har jag hört.

Ett problem som jag har lagt märke till är att utrymmet för cyklisterna på överfarterna är ganska små. Kommer det en spårvagn eller buss, och det samlas stannande cyklister på överfarten (refugen?), så händer det ibland att inte alla får plats helt, man får tränga sig in och alla cyklister i en riktning tar upp hela cykelbanans båda körfält i bredd (syns på nån eller några ställen i filmen).

Vid ett tillfälle (vet ej om jag filmat det) så var det jag som fick stanna på bilkörbanan för att jag inte fick plats på cykelbanerefugen (vet faktiskt inte vad det kallas, men utrymmet mellan bilväg och spårväg där det finns möjlighet att stanna för att låta tex spårvagnen passera). Det blev omvända roller, jag hindrade bilarna att köra vidare. Det är rätt mycket cykeltrafik rund korsvägen (särskilt när det är varmare), så det kanske hade behövs mer utrymme även om jag tror att det är lite utrymmesbrist.

Men det finns ju framtida idéer på att helt stänga av den passerande biltrafiken på Södra vägen från stan mot Korsvägen, så då kanske lite utrymme frigörs. Tanken var då att dubbelrikta Berzeliigatan, så att bilar från Götaplatsen får köra rakt fram mot Scandinavium och svänga höger mot Korsvägen där.
Nu har jag inte kollat på filmen, så jag vet inte om jag har situationen helt klart för mig, men egentligen är det väl så att om man inte får plats på mittrefugen så skall man inte ge sig ut över vägbanan? Ungefär som bilar inte skall ge sig in i en korsning även om det är grönt om det är stillastående kö genom korsningen.
Inge skrev:Du läset ju på helt fel ställe. Där du läser hanlar det ju om skyldigheter mot cyklister, men nu var det ju du som var cyklisten. Din motsvarande försiktighetsparagraf finns som 6 kap 6§. Men det var egentligen inte heller detta saken gällde utan själva väjningsplikten. En starkare skyldighet eftersom den tex även gäller utom fara. Den finns reglerad i 3 kap. 18 § samt 21-23§§. Läs särskilt §21.3.
Behöver inte vara helt fel i alla lägen. Även en cyklist måste ju följa dessa regler mot andra cyklister! Fast just i detta fall skall det väl inte finnas några cyklister som lämnar rondellen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

6 kap 6§ säger:
6 § Cyklande eller förare av moped klass II som skall färdas ut på en cykelöverfart skall ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.
Det nämns inget om väjningsplikt, däremot att visa hänsyn till fordon som närmar sig överfarten, och att man får korsa om det kan ske utan fara. Ser man min film så ser man att jag ofta låter bilar passera när de ska köra in i cirkulationen (se exempelvis 01:38 in i filmen). Då finns det dock en möjlighet att jag kan komma in på cykelöverfarten innan en eventuell nästkommande bil utgör någon fara. Bilister ska ge cyklister och mopedister tillfälle att passera om de befinner sig på överfarten. Ibland stannar bilisterna självmant och släpper förbi, eftersom de ser att det ändå är stopp några meter fram.

Korsvägen är speciell på så sätt att övergångsställena tillsammans med cykelöverfarterna på flera ställen är väldigt breda. Det inbjuder bilister att köra upp på halva gc-övergångsstället/farten och stanna där för att släppa fram gående eller för att det är bilkö framför och samtidigt blockera för cyklister, vilket inte är tillåtet enligt trafikförordningen. Då är det bättre att stanna före överfarten och låta gående och cyklister passera, oavsett vem som har väjningsplikt.

Exempel på detta finns 12:30 in i filmen, 05:15 in i filmen, 06:02 in i filmen. (Och på fler ställen, men det var dem jag hittade just nu.)
Exempel på när det är trångt på cykelbane-"refugen" finns 14:00 in i filmen.

Cyklister har inte alltid väjningsplikt när de ska köra ut på en cykelöverfart. Att anse det är snarare en trafikfara. Det viktiga är att vara uppmärksam och läsa av trafiken. (Jag kan återupprepa att kamerans kraftiga vidvinkel gör att det ser ut som att jag cyklar fortare än vad jag egentligen gör.) 3 kap 60§:
60 § Vid ett bevakat övergångsställe skall en förare lämna gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet att passera. Detta gäller även om föraren får korsa övergångsstället enligt trafiksignaler eller tecken av polisman.
En förare som efter att ha svängt i en korsning skall passera ett bevakat övergångsställe skall köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
Skyldigheten enligt första och andra styckena vid bevakade övergångsställen gäller även mot cyklande och förare av moped klass II vid bevakade cykelöverfarter.
När en bil ska köra ut ur en cirkulationsplats ska de enligt trafikförordningen köra långsamt och väja för gående på övergångsstället samt ge cyklister/mopedister som befinner sig på överfarten eller just ska köra ut på den tillfälle att passera.

Däremot har jag säkert har brutit mot trafikförordningen i filmen, precis som så många andra i filmen (oavsett trafikslag).
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Problemet är att samtidigt har bilisterna väjningsplikt gentemot de gående, vilket gör att de stannar på och blockerar cykelöverfarten, vilket inte heller är tillåtet enligt trafikförordningen. Antingen följer man trafikförordningen till punkt och pricka, eller så anpassar man sig.

I teorin skulle det kunna bli så att cyklister aldrig kommer över vägen. Är det bilkö och varje bilist ställer sig i tur och ordning på cykelbanan för att släppa förbi gående och för att de anser att cyklisterna har väjningsplikt, så skulle cyklisten alltså i princip aldrig komma över vägen tills bilkön är slut.

Det känns mer rimligt att en bilist borde stanna före både cykelöverfarten och övergångstället när både cyklister och gående ska över, istället för att ställa sig på cykelöverfarten och bara låta gående passera.
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Micki skrev:Men det finns ju framtida idéer på att helt stänga av den passerande biltrafiken på Södra vägen från stan mot Korsvägen, så då kanske lite utrymme frigörs. Tanken var då att dubbelrikta Berzeliigatan, så att bilar från Götaplatsen får köra rakt fram mot Scandinavium och svänga höger mot Korsvägen där.
Blir det verkligen en förbättring vid själva Korsvägen? Det borde väl i stort sett bara innebära att bilisterna kör ytterligare en bit längs varvet i rondellen?

Vad gällers korsningarna mellan cykelväg och bilväg så finns det väl nån anledning till att körbanorna är upphöjda och har avvikande färg vid korsningarna? Syns t.ex. här på gatuvyn, notera hur "cykelkorsning"-markeringarna på körbanan framför den svarta bilen lutar.

Bonusfråga: varför kör man "nordöstra varvet" istället för "sydvästra varvet"? Smidigare att slippa trafikljus eller?
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

M_M skrev:Blir det verkligen en förbättring vid själva Korsvägen? Det borde väl i stort sett bara innebära att bilisterna kör ytterligare en bit längs varvet i rondellen?
Flytten av bilarna från Södra vägen (mellan Berzeliigatan och Korsvägen) till Skånegatan skulle kunna göras i samband med att bilarna eventuellt grävs ner under jord vid Korsvägen när Västlänken byggs. (Inte beslutat, men förslaget finns.)

Se mer info och bilder om biltunnel under Korsvägen från sidan 6 på den här länken:
http://www.k2020.se/download/18.4586cab ... +jun08.pdf

Bild
@gbgcyklaren
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Länken fungerar inte. Verkar vara något dns-problem. Namnuppslagning på k2020.se ger svaret "can't find k2020.se: Server failed"

Rapporten finns här också.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Aha, intressant! Jag har säkert läst (delar av) rapporten förut och glömt vad jag läst :wink:

Då kvittar det förstås vilket håll bilarna kommer in till korsningen från, men frågan då är väl å andra sidan om det är nån vinst att flytta bort bilarna från Södra Vägen om de får en ramp ner in mot Korsvägen? Å andra sidan är det kanske en klar ekonomisk fördel att slippa bygga en ramp...

Om man går på förslaget att lyfta ner bilarna en våning så borde man också överväga att lyfta ner bilarna en bit norrut längs Skånegatan så att det får plats att bygga reservhållplatser på spårvägen så att vagnar mellan Skånegatan och St. Sigfrids plan faktiskt kan angöra Korsvägen.

I förslaget med nedgrävd biltrafik så verkar man tycka att det är en bra idé att fortsätta låta bilar påväg norrut in mot Korsvägen korsa spårvagnar i båda riktningar söder om Korsvägen. Hur tänkte man där?

För övrigt vore det kanske (eller kanske inte) en bra idé att bygga om Korsvägen så att biltrafik på Skånegatan och Södra Vägen söderifrån bara kan köra till/från Örgrytevägen, med motiveringen att genomgående resor bör göras via motorvägen eller via andra vägar? En bonusfråga till är hur bil/taxi/bussangöring o.s.v. vid Gothia Towers och mässan är tänkt att fungera? Dessa bussar torde inte räknas som "i linjetrafik" och det är väl tveksamt att leda dem via kollektivtrafikfälten eftersom det blir en svårkontrollerad "smitväg"?

Man kan kanske också diskutera hur lyckat det är att ha gemensamma hållplatslägen för spårvagnar och bussar där dagens linje 4 kör. Visst, det kommer säkert funka bra en lång tid framåt men nog vore det väl lika bra att slå till på separata hållplatslägen i framtiden? Speciellt om man tar bort all privatbiltrafik mellan Berzeligatan och Korsvägen så kan bussar och spårvagnar separeras redan före Korsvägen.

Korsvägen skulle för övrigt nog vara ett förträffligt ställe att byggas om en smula så att det blir som Moszkva Tér i Budapest, med en trevlig pub med uteservering på väntsalen/kioskens övervåning. Snacka om diggabelt ställe! :)

P.S. k2020.se funkar för mig, kanske olika beroende på operatör.
Skriv svar