
Tre M31:or vid Korsvägen 14/3 2008.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Det är några turer som kör vidare från Frölunda Torg till Opaltorget på kvällen, precis innan L8 slutar gå för kvällen (vid 19-tiden). Jag antar att de fortsätter som linje 1 eller 7 från Opaltorget sen.Stefan_Brännström skrev:Varför hade åttans spårvagn destinationen Tynnered här?
Det har inte med evenemang att göra.Bobjörk skrev:Bilden är tagen 17:45. Enda evenemanget jag känner till som var då var mässan "Tur".
Och jag noterade redan de första 15 sekunderna massor av trafikbrott av gående!Inge skrev:Hmm, noterar ett mycket stort antal trafikförseelser här. Du har väjningsplikt mot fordon på väg in i rondellen. Risken är förstås att någon förr eller senare räknar med att du tänker stanna.
För övrigt ett trrvligt foto från 2008.
Finns ingen i den här staden som kan trafikregler, bästa var väl den bilisten som jagade ikapp min spårvagn längs Mölndalsvägen och sa att det var min förbannade skyldighet att släppa bilarna i rondellen och inte bara köra rätt ut.bruse skrev:Och jag noterade redan de första 15 sekunderna massor av trafikbrott av gående!Inge skrev:Hmm, noterar ett mycket stort antal trafikförseelser här. Du har väjningsplikt mot fordon på väg in i rondellen. Risken är förstås att någon förr eller senare räknar med att du tänker stanna.
För övrigt ett trrvligt foto från 2008.
Eller brott mot stoppförbud för bilar på cykelöverfarter... listan kan göras lång över brott som gående, cyklister, bilar osv gör.
Lägg gärna in fler paragrafer om jag missat någon.61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället. En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.
62 § En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart skall anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten.
Nu har jag inte kollat på filmen, så jag vet inte om jag har situationen helt klart för mig, men egentligen är det väl så att om man inte får plats på mittrefugen så skall man inte ge sig ut över vägbanan? Ungefär som bilar inte skall ge sig in i en korsning även om det är grönt om det är stillastående kö genom korsningen.Micki skrev:Korsvägen sägs vara mycket säkrare än vad man kan tro, har jag hört.
Ett problem som jag har lagt märke till är att utrymmet för cyklisterna på överfarterna är ganska små. Kommer det en spårvagn eller buss, och det samlas stannande cyklister på överfarten (refugen?), så händer det ibland att inte alla får plats helt, man får tränga sig in och alla cyklister i en riktning tar upp hela cykelbanans båda körfält i bredd (syns på nån eller några ställen i filmen).
Vid ett tillfälle (vet ej om jag filmat det) så var det jag som fick stanna på bilkörbanan för att jag inte fick plats på cykelbanerefugen (vet faktiskt inte vad det kallas, men utrymmet mellan bilväg och spårväg där det finns möjlighet att stanna för att låta tex spårvagnen passera). Det blev omvända roller, jag hindrade bilarna att köra vidare. Det är rätt mycket cykeltrafik rund korsvägen (särskilt när det är varmare), så det kanske hade behövs mer utrymme även om jag tror att det är lite utrymmesbrist.
Men det finns ju framtida idéer på att helt stänga av den passerande biltrafiken på Södra vägen från stan mot Korsvägen, så då kanske lite utrymme frigörs. Tanken var då att dubbelrikta Berzeliigatan, så att bilar från Götaplatsen får köra rakt fram mot Scandinavium och svänga höger mot Korsvägen där.
Behöver inte vara helt fel i alla lägen. Även en cyklist måste ju följa dessa regler mot andra cyklister! Fast just i detta fall skall det väl inte finnas några cyklister som lämnar rondellen.Inge skrev:Du läset ju på helt fel ställe. Där du läser hanlar det ju om skyldigheter mot cyklister, men nu var det ju du som var cyklisten. Din motsvarande försiktighetsparagraf finns som 6 kap 6§. Men det var egentligen inte heller detta saken gällde utan själva väjningsplikten. En starkare skyldighet eftersom den tex även gäller utom fara. Den finns reglerad i 3 kap. 18 § samt 21-23§§. Läs särskilt §21.3.
Det nämns inget om väjningsplikt, däremot att visa hänsyn till fordon som närmar sig överfarten, och att man får korsa om det kan ske utan fara. Ser man min film så ser man att jag ofta låter bilar passera när de ska köra in i cirkulationen (se exempelvis 01:38 in i filmen). Då finns det dock en möjlighet att jag kan komma in på cykelöverfarten innan en eventuell nästkommande bil utgör någon fara. Bilister ska ge cyklister och mopedister tillfälle att passera om de befinner sig på överfarten. Ibland stannar bilisterna självmant och släpper förbi, eftersom de ser att det ändå är stopp några meter fram.6 § Cyklande eller förare av moped klass II som skall färdas ut på en cykelöverfart skall ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.
När en bil ska köra ut ur en cirkulationsplats ska de enligt trafikförordningen köra långsamt och väja för gående på övergångsstället samt ge cyklister/mopedister som befinner sig på överfarten eller just ska köra ut på den tillfälle att passera.60 § Vid ett bevakat övergångsställe skall en förare lämna gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet att passera. Detta gäller även om föraren får korsa övergångsstället enligt trafiksignaler eller tecken av polisman.
En förare som efter att ha svängt i en korsning skall passera ett bevakat övergångsställe skall köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
Skyldigheten enligt första och andra styckena vid bevakade övergångsställen gäller även mot cyklande och förare av moped klass II vid bevakade cykelöverfarter.
Blir det verkligen en förbättring vid själva Korsvägen? Det borde väl i stort sett bara innebära att bilisterna kör ytterligare en bit längs varvet i rondellen?Micki skrev:Men det finns ju framtida idéer på att helt stänga av den passerande biltrafiken på Södra vägen från stan mot Korsvägen, så då kanske lite utrymme frigörs. Tanken var då att dubbelrikta Berzeliigatan, så att bilar från Götaplatsen får köra rakt fram mot Scandinavium och svänga höger mot Korsvägen där.
Flytten av bilarna från Södra vägen (mellan Berzeliigatan och Korsvägen) till Skånegatan skulle kunna göras i samband med att bilarna eventuellt grävs ner under jord vid Korsvägen när Västlänken byggs. (Inte beslutat, men förslaget finns.)M_M skrev:Blir det verkligen en förbättring vid själva Korsvägen? Det borde väl i stort sett bara innebära att bilisterna kör ytterligare en bit längs varvet i rondellen?