Korsvägen...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Korsvägen...

Inlägg av Bobjörk »

...gör verkligen skäl för sitt namn.
Bild
Tre M31:or vid Korsvägen 14/3 2008.
Bantekniker
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

Re: Korsvägen...

Inlägg av Stefan_Brännström »

Varför hade åttans spårvagn destinationen Tynnered här? I och med att L1 och L7 redan går dit undrar man ju om det var något event som krävde förstärkning just mellan Frölunda och Tynnered.

Typ: Bruce Springsteen spelar live på Opaltorget :mrgreen:
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Anti
Inlägg: 49
Blev medlem: måndag 05 juni 2006 18:16
Ort: Axvall

Re: Korsvägen...

Inlägg av Anti »

Stefan_Brännström skrev:Varför hade åttans spårvagn destinationen Tynnered här?
Det är några turer som kör vidare från Frölunda Torg till Opaltorget på kvällen, precis innan L8 slutar gå för kvällen (vid 19-tiden). Jag antar att de fortsätter som linje 1 eller 7 från Opaltorget sen.
:wink:
frethu
Inlägg: 95
Blev medlem: torsdag 13 november 2003 22:05
Ort: Malmö, SE

Re: Korsvägen...

Inlägg av frethu »

Närmare bestämt fyra stycken på vardagar... Enligt hållplatstidtabellen
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Re: Korsvägen...

Inlägg av Bobjörk »

Bilden är tagen 17:45. Enda evenemanget jag känner till som var då var mässan "Tur".
Bantekniker
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Korsvägen...

Inlägg av 2763 »

Bobjörk skrev:Bilden är tagen 17:45. Enda evenemanget jag känner till som var då var mässan "Tur".
Det har inte med evenemang att göra.

Orsaken är att man i samband med att man drar in linje 8 för kvällen låter de omlopp på linje 1 och 7 som går med pedaler ersättas med de vagnar som går på linje 8.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

Re: Korsvägen...

Inlägg av Stefan_Brännström »

Och på morgonen tas väl åttans bestånd av M31:or bland annat från L1 och L7 på motsvarande sätt medan pedaler fyller på den linjerna?
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Korsvägen...

Inlägg av M_M »

Det här är en klassiker som "rör till" det på realtidsdisplayerna. Det är ganska fånigt när en display behöver växla fram ytterligare en sida bara för att det om en halv evighet kommer att gå en sånhär "avvikande" tur. (OBS, nu har jag inte sagt att just L8 får några displayer att "börja växla", men jag kan tänka mig att det händer t.ex. på olskrokstorget).
Användarens profilbild
Gbgcyklaren
Inlägg: 220
Blev medlem: onsdag 09 juni 2010 23:11
Ort: Göteborg

ActionCam-film från Korsvägen i Göteborg

Inlägg av Gbgcyklaren »

Jag har lagt upp en ny ActionCam-film från mina cykelturer. Den här gången enbart massa sekvenser från Korsvägen.
Se filmen på mitt blogginlägg:

http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/march/ ... vagen.html
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Korsvägen...

Inlägg av bruse »

Inge skrev:Hmm, noterar ett mycket stort antal trafikförseelser här. Du har väjningsplikt mot fordon på väg in i rondellen. Risken är förstås att någon förr eller senare räknar med att du tänker stanna.

För övrigt ett trrvligt foto från 2008.
Och jag noterade redan de första 15 sekunderna massor av trafikbrott av gående!
Eller brott mot stoppförbud för bilar på cykelöverfarter... listan kan göras lång över brott som gående, cyklister, bilar osv gör.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Korsvägen...

Inlägg av Nupski »

bruse skrev:
Inge skrev:Hmm, noterar ett mycket stort antal trafikförseelser här. Du har väjningsplikt mot fordon på väg in i rondellen. Risken är förstås att någon förr eller senare räknar med att du tänker stanna.

För övrigt ett trrvligt foto från 2008.
Och jag noterade redan de första 15 sekunderna massor av trafikbrott av gående!
Eller brott mot stoppförbud för bilar på cykelöverfarter... listan kan göras lång över brott som gående, cyklister, bilar osv gör.
Finns ingen i den här staden som kan trafikregler, bästa var väl den bilisten som jagade ikapp min spårvagn längs Mölndalsvägen och sa att det var min förbannade skyldighet att släppa bilarna i rondellen och inte bara köra rätt ut.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Korsvägen...

Inlägg av hej »

Att det inte händer fler olyckor än vad det gör vid Korsvägen är märkligt. Nästan inga trafikljus, spårvagnar från 4 håll, bussar och bilar från 5 håll. Mycket trafik och mycket folk i rörelse. Dessutom ofta många turister och utsocknes. Allt i ett enda stort kaos där få bryr sig om att följa trafikreglerna noggrannt.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Korsvägen...

Inlägg av M_M »

Jag tror att korsvägens "trick" är att likt Brunnsparken verka minst lika farlig, kanske till och med ännu farligare, än vad platsen verkligen är.

Den verkligt stora faran torde vara trafikplatser som utstrålar falsk säkerhet.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren
Inlägg: 220
Blev medlem: onsdag 09 juni 2010 23:11
Ort: Göteborg

Re: Korsvägen...

Inlägg av Gbgcyklaren »

Angående väljningsplikt i rondeller. Jag har läst de aktuella paragraferna i trafikförordningen ett flertal gånger. Samtidigt som jag som cyklist ska låta bilar köra in i rondellen, så har även bilar skyldigheter mot cyklister som passerar cykelöverfarten. (Det finns som sagt bara skyldigheter i trafikförordningen och inga rättigheter.)

Det kan bli lite knepigt i filmen. Det går inte alltid att se vad som händer utanför bild. En bilist ska köra med sådan hastighet att de inte behöver stanna på cykelöverfarten eller övergångsstället. Om det kommer en gående på övergångsstället, bör alltså bilisten stanna före cykelöverfarten och övergångsstället, och inte på cykelöverfarten fast framför övergångsstället.

Jag bryter säkert mot trafikförordningen i filmen, precis som många andra trafikanter. Men jag brukar alltid se till att försöka ha ögonkontakt med bilisten.

Här är paragraferna i trafikförordningen:
61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället. En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.

En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.

62 § En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart skall anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten.
Lägg gärna in fler paragrafer om jag missat någon.
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
Gbgcyklaren
Inlägg: 220
Blev medlem: onsdag 09 juni 2010 23:11
Ort: Göteborg

Re: Korsvägen...

Inlägg av Gbgcyklaren »

Korsvägen sägs vara mycket säkrare än vad man kan tro, har jag hört.

Ett problem som jag har lagt märke till är att utrymmet för cyklisterna på överfarterna är ganska små. Kommer det en spårvagn eller buss, och det samlas stannande cyklister på överfarten (refugen?), så händer det ibland att inte alla får plats helt, man får tränga sig in och alla cyklister i en riktning tar upp hela cykelbanans båda körfält i bredd (syns på nån eller några ställen i filmen).

Vid ett tillfälle (vet ej om jag filmat det) så var det jag som fick stanna på bilkörbanan för att jag inte fick plats på cykelbanerefugen (vet faktiskt inte vad det kallas, men utrymmet mellan bilväg och spårväg där det finns möjlighet att stanna för att låta tex spårvagnen passera). Det blev omvända roller, jag hindrade bilarna att köra vidare. Det är rätt mycket cykeltrafik rund korsvägen (särskilt när det är varmare), så det kanske hade behövs mer utrymme även om jag tror att det är lite utrymmesbrist.

Men det finns ju framtida idéer på att helt stänga av den passerande biltrafiken på Södra vägen från stan mot Korsvägen, så då kanske lite utrymme frigörs. Tanken var då att dubbelrikta Berzeliigatan, så att bilar från Götaplatsen får köra rakt fram mot Scandinavium och svänga höger mot Korsvägen där.
@gbgcyklaren
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Korsvägen...

Inlägg av LÅ1 »

Hörde någon trafikexpert uttala sig i radion för en tid sedan. Det handlade om hur man beter sig vid rondellkörning. Han beskrev det bra. Han menade att nu finns egentligen inga specialregler utan man skall se själva rondellen som en ändlös väg eller gata. Man svänger in i den eller ut ur den med samma regler som gäller i alla andra liknande sammanhang.

Micki skrev:Korsvägen sägs vara mycket säkrare än vad man kan tro, har jag hört.

Ett problem som jag har lagt märke till är att utrymmet för cyklisterna på överfarterna är ganska små. Kommer det en spårvagn eller buss, och det samlas stannande cyklister på överfarten (refugen?), så händer det ibland att inte alla får plats helt, man får tränga sig in och alla cyklister i en riktning tar upp hela cykelbanans båda körfält i bredd (syns på nån eller några ställen i filmen).

Vid ett tillfälle (vet ej om jag filmat det) så var det jag som fick stanna på bilkörbanan för att jag inte fick plats på cykelbanerefugen (vet faktiskt inte vad det kallas, men utrymmet mellan bilväg och spårväg där det finns möjlighet att stanna för att låta tex spårvagnen passera). Det blev omvända roller, jag hindrade bilarna att köra vidare. Det är rätt mycket cykeltrafik rund korsvägen (särskilt när det är varmare), så det kanske hade behövs mer utrymme även om jag tror att det är lite utrymmesbrist.

Men det finns ju framtida idéer på att helt stänga av den passerande biltrafiken på Södra vägen från stan mot Korsvägen, så då kanske lite utrymme frigörs. Tanken var då att dubbelrikta Berzeliigatan, så att bilar från Götaplatsen får köra rakt fram mot Scandinavium och svänga höger mot Korsvägen där.
Nu har jag inte kollat på filmen, så jag vet inte om jag har situationen helt klart för mig, men egentligen är det väl så att om man inte får plats på mittrefugen så skall man inte ge sig ut över vägbanan? Ungefär som bilar inte skall ge sig in i en korsning även om det är grönt om det är stillastående kö genom korsningen.
Inge skrev:Du läset ju på helt fel ställe. Där du läser hanlar det ju om skyldigheter mot cyklister, men nu var det ju du som var cyklisten. Din motsvarande försiktighetsparagraf finns som 6 kap 6§. Men det var egentligen inte heller detta saken gällde utan själva väjningsplikten. En starkare skyldighet eftersom den tex även gäller utom fara. Den finns reglerad i 3 kap. 18 § samt 21-23§§. Läs särskilt §21.3.
Behöver inte vara helt fel i alla lägen. Även en cyklist måste ju följa dessa regler mot andra cyklister! Fast just i detta fall skall det väl inte finnas några cyklister som lämnar rondellen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Gbgcyklaren
Inlägg: 220
Blev medlem: onsdag 09 juni 2010 23:11
Ort: Göteborg

Re: Korsvägen...

Inlägg av Gbgcyklaren »

6 kap 6§ säger:
6 § Cyklande eller förare av moped klass II som skall färdas ut på en cykelöverfart skall ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.
Det nämns inget om väjningsplikt, däremot att visa hänsyn till fordon som närmar sig överfarten, och att man får korsa om det kan ske utan fara. Ser man min film så ser man att jag ofta låter bilar passera när de ska köra in i cirkulationen (se exempelvis 01:38 in i filmen). Då finns det dock en möjlighet att jag kan komma in på cykelöverfarten innan en eventuell nästkommande bil utgör någon fara. Bilister ska ge cyklister och mopedister tillfälle att passera om de befinner sig på överfarten. Ibland stannar bilisterna självmant och släpper förbi, eftersom de ser att det ändå är stopp några meter fram.

Korsvägen är speciell på så sätt att övergångsställena tillsammans med cykelöverfarterna på flera ställen är väldigt breda. Det inbjuder bilister att köra upp på halva gc-övergångsstället/farten och stanna där för att släppa fram gående eller för att det är bilkö framför och samtidigt blockera för cyklister, vilket inte är tillåtet enligt trafikförordningen. Då är det bättre att stanna före överfarten och låta gående och cyklister passera, oavsett vem som har väjningsplikt.

Exempel på detta finns 12:30 in i filmen, 05:15 in i filmen, 06:02 in i filmen. (Och på fler ställen, men det var dem jag hittade just nu.)
Exempel på när det är trångt på cykelbane-"refugen" finns 14:00 in i filmen.

Cyklister har inte alltid väjningsplikt när de ska köra ut på en cykelöverfart. Att anse det är snarare en trafikfara. Det viktiga är att vara uppmärksam och läsa av trafiken. (Jag kan återupprepa att kamerans kraftiga vidvinkel gör att det ser ut som att jag cyklar fortare än vad jag egentligen gör.) 3 kap 60§:
60 § Vid ett bevakat övergångsställe skall en förare lämna gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet att passera. Detta gäller även om föraren får korsa övergångsstället enligt trafiksignaler eller tecken av polisman.
En förare som efter att ha svängt i en korsning skall passera ett bevakat övergångsställe skall köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
Skyldigheten enligt första och andra styckena vid bevakade övergångsställen gäller även mot cyklande och förare av moped klass II vid bevakade cykelöverfarter.
När en bil ska köra ut ur en cirkulationsplats ska de enligt trafikförordningen köra långsamt och väja för gående på övergångsstället samt ge cyklister/mopedister som befinner sig på överfarten eller just ska köra ut på den tillfälle att passera.

Däremot har jag säkert har brutit mot trafikförordningen i filmen, precis som så många andra i filmen (oavsett trafikslag).
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
Gbgcyklaren
Inlägg: 220
Blev medlem: onsdag 09 juni 2010 23:11
Ort: Göteborg

Re: Korsvägen...

Inlägg av Gbgcyklaren »

Problemet är att samtidigt har bilisterna väjningsplikt gentemot de gående, vilket gör att de stannar på och blockerar cykelöverfarten, vilket inte heller är tillåtet enligt trafikförordningen. Antingen följer man trafikförordningen till punkt och pricka, eller så anpassar man sig.

I teorin skulle det kunna bli så att cyklister aldrig kommer över vägen. Är det bilkö och varje bilist ställer sig i tur och ordning på cykelbanan för att släppa förbi gående och för att de anser att cyklisterna har väjningsplikt, så skulle cyklisten alltså i princip aldrig komma över vägen tills bilkön är slut.

Det känns mer rimligt att en bilist borde stanna före både cykelöverfarten och övergångstället när både cyklister och gående ska över, istället för att ställa sig på cykelöverfarten och bara låta gående passera.
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Korsvägen...

Inlägg av M_M »

Micki skrev:Men det finns ju framtida idéer på att helt stänga av den passerande biltrafiken på Södra vägen från stan mot Korsvägen, så då kanske lite utrymme frigörs. Tanken var då att dubbelrikta Berzeliigatan, så att bilar från Götaplatsen får köra rakt fram mot Scandinavium och svänga höger mot Korsvägen där.
Blir det verkligen en förbättring vid själva Korsvägen? Det borde väl i stort sett bara innebära att bilisterna kör ytterligare en bit längs varvet i rondellen?

Vad gällers korsningarna mellan cykelväg och bilväg så finns det väl nån anledning till att körbanorna är upphöjda och har avvikande färg vid korsningarna? Syns t.ex. här på gatuvyn, notera hur "cykelkorsning"-markeringarna på körbanan framför den svarta bilen lutar.


Bonusfråga: varför kör man "nordöstra varvet" istället för "sydvästra varvet"? Smidigare att slippa trafikljus eller?
Användarens profilbild
Gbgcyklaren
Inlägg: 220
Blev medlem: onsdag 09 juni 2010 23:11
Ort: Göteborg

Re: Korsvägen...

Inlägg av Gbgcyklaren »

M_M skrev:Blir det verkligen en förbättring vid själva Korsvägen? Det borde väl i stort sett bara innebära att bilisterna kör ytterligare en bit längs varvet i rondellen?
Flytten av bilarna från Södra vägen (mellan Berzeliigatan och Korsvägen) till Skånegatan skulle kunna göras i samband med att bilarna eventuellt grävs ner under jord vid Korsvägen när Västlänken byggs. (Inte beslutat, men förslaget finns.)

Se mer info och bilder om biltunnel under Korsvägen från sidan 6 på den här länken:
http://www.k2020.se/download/18.4586cab ... +jun08.pdf

Bild
@gbgcyklaren
Skriv svar