Vad tycker du om Ötrafs tyckanden och göranden?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Vad tycker du om Ötrafs tyckanden och göranden? De är:

dåligare än dåligaste dåliga
1
13%
sämre än sämstaste sämsta
1
13%
värre än värstaste värsta
1
13%
inte alltid helt jävla pissdåliga
4
50%
riktigt bra emellanåt, om än inte alltid perfekta
1
13%

Antal röster: 8

Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Kverulanterna kverulerar

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:
Leif D skrev:Tyvärr så glömde ju Niklas valet "Ett bra jobb" i sin omröstning, så jag kan ju inte rösta.

F.ö. så tar jag mig för pannan när jag läser i tråden.......

(Gissar också att jag är för insatt i saker och ting, för att tycka om detta)

//Leif D
Ja, vi som inte jobbar med grejena har ju inte så mycket annat att göra än att hitta fel. :wink:
När det funkar som det skall lägger man ju inte märke till det, ungeför som förseningarna i
Tunnelbanan eller uteblivna tåg på Stockholms pendel...
Minsta lilla chans att vara kverulant utnyttjas omedelbums! :lol:

Du som har det som jobb kanske blir glad för varje grej som faktiskt funkar? :?:

Förresten, du kör väl mest spårvagn och inte så ofta buss?
Man hör ju inte folk klaga på spårvägen särskilt ofta (annat än att jag vill bygga ut den till att ersätta
alla innerstadsbussarna, men det räknas inte som ett klagomål) så den funkar väl som vi väntar oss kanske? :D

Martin
Jo Martin, så här ligger det till:

Mitt huvudsakliga värv, är på SJ AB Trafikkontor Linköping, med operativ trfiksamordning, företagsspecifikt.
Min bisyssla sedan en attans massa år, är att köra spårvagn och buss hos Busslink (inkl företrädare) i Norrköping. Blir numera ca 95% spårvagn.
Min ideella syssla, är att köra spårvagn och ibland buss för Svenska Spårvägssällskapet, då främst i Norrköping.
Aktiv sedan början av 70-talet och som yrke sedan 1977-78.
Har tidigare under ca 25 år arbetat med järnvägsignaleri, säkerhetsanläggningar och fjärrstyrning.

Att det kveruleras, det märker man ju, men där är man ganska okännslig numera.
Att folk kommer med vilda idéer, som du t.ex. det är ju trevligt, jag ser gärna att det går åt detta hållet, men däremot så är jag realist också.
Lyckas du få igenom idéerna så har du mitt stora stöd. Största problemet är nog att få loss pengar och att få folk att åka mera.
Självklart ser jag ju gärna att busstrafiken förs över till spår.

//Leif D
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Spårvagn är billigare

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:
Niklas Karlsson skrev: Norrköpings stad har en kollektivtrafik som spelar i en helt annan division än Linköping. Det går överhuvudtaget inte att jämföra. Om jag inte är felunderrättad är kollektivtrafiken i Norrköping dessutom billigare än i Linköping, trots att trafiken i Linkeboda är glesare och trots att Norrköping har spårvagn.
"På grund av", inte "trots", Niklas. Spårvagn är billigare att köra, materielen håller längre, och de resande tycker att det är enklare och bekvämare. Tätare trafik ger fler resande. Därför funkar Norrköpings innerstads lokaltrafik bättre än den i Linköping. Men som sagt, jag åker väldigt sällan i Linköping (dom har ju bara bussar så det lockar inte :wink: ) så jag vet inte så noga hur det funkar där egentligen.

Men jag har inte heller klagat på innerstadstrafiken (utom att det är för få spårvägslinjer och -spår). Det var den regionala pendeltrafiken jag klagade på.
Niklas Karlsson skrev: Trafiken till och från Norrköping (särskilt den inom kommunen) är också mycket bra. Det som drar ner betyget, och det rejält, är just att pendeltågen inte stannar i åtminstone Kimstad. Ett stopp där kunde åstadkommas i princip över natten och med pengar som kommunen har på sitt postgirokonto.
Ja, där får du ju medhåll. Spåren ligger förberedda för en mittperrong i både Kimstad och Norsholm. Det finns också lämpliga sidospår för Finspångsrälsbussen att invänta Tranåspendeln på. Och dom där extra svängarna med bussarna inne i stan som tar lika lång tid som själva resan är idiotiska.
Niklas Karlsson skrev: Med detta säger jag inte att allt är utmärkt. Det finns mycket som måste förbättras. Mer spårtrafik är bara en av åtgärderna. Tätare turer och turer senare på kvällen är sådant som står högt på listan.
Absolut! Tågen som bara går en gång i timmen på lördagar exempelvis är alltid fullproppade.

Det snackas en massa om "duospårvagnar" som skulle kunna gå på spårvagnsspår i Norrköping och Linköping och däremellan på stambanan. Jag undrar hur planerna på spårväg i Linköping ser ut? Det skulle ju var en lösning på turtäthet och annat, men det kräver ju bra planer. Att det kommer att bli billigare än att köra en massa bussar inne i stan råder inget tvivel om. Om det sen fanns kvar något av det gamla östgötska smalspåret kunde vi få slippa en del av landsortsbussarna också!

Någon annan kanske vet mer om spårvägen i Linkeboda?

Martin
Eftersom det debateras kostnader här, så kan jag ju nämna följande.
För en tågoperatör, är det idag billigare eller mer lönsamt, att hyra in bussar för att transportera resenärerna, än att köra tåg.
Är det t.ex. ett banarbete, så att tågtrafik ej kan köras, hyr man in bussar och ger personalen annat arbete. Då får man ju betalt i vanlig ordning via sitt kontrakt, resenärerna betalar sina biljetter, man har inga kostnader får tågsätt eller personal och inga banavgifter.
De inställda tågen är då extremt lönsamma.

Visst lever vi i en märklig värd !!
//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Leif D skrev: Eftersom det debateras kostnader här, så kan jag ju nämna följande.
För en tågoperatör, är det idag billigare eller mer lönsamt, att hyra in bussar för att transportera resenärerna, än att köra tåg.
Är det t.ex. ett banarbete, så att tågtrafik ej kan köras, hyr man in bussar och ger personalen annat arbete. Då får man ju betalt i vanlig ordning via sitt kontrakt, resenärerna betalar sina biljetter, man har inga kostnader får tågsätt eller personal och inga banavgifter.

//Leif D
Ja, det må jag säga låter märkligt! Kan du utveckla det lite? Hur i hela friden kan det bli billigare att köra ett gäng-halvdussin bussar än att köra ett enstaka tågsätt? Personalen måste ju kosta mer om man skall köra, säg, fyra bussar som ersättning för ett tåg. Det är väl aldrig så att tågförare får fyra gånger bussförarlönen? Materielen måste väl också vara biligare eftersom ett tåg håller så mycket längre än en buss? Att spårvagn är billigare än buss har jag från säker källa (en tidningsintervju med Norrköpings spårvägars noske VD bland annat) så det förvånar att tåg inte lika självklart anses billigare.

Vad jag kan gissa mig till så är det ett sånt där fall igen där det är billigare på "mitt eget konto" så sen skiter man i att det blir dyrare på "andra konton"?

Martin
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:
Leif D skrev: Eftersom det debateras kostnader här, så kan jag ju nämna följande.

//Leif D
Ja, det må jag säga låter märkligt! Kan du utveckla det lite? Hur i hela friden kan det bli billigare att köra ett gäng-halvdussin bussar än att köra ett enstaka tågsätt? Personalen måste ju kosta mer om man skall köra, säg, fyra bussar som ersättning för ett tåg. Det är väl aldrig så att tågförare får fyra gånger bussförarlönen? Materielen måste väl också vara biligare eftersom ett tåg håller så mycket längre än en buss? Att spårvagn är billigare än buss har jag från säker källa (en tidningsintervju med Norrköpings spårvägars noske VD bland annat) så det förvånar att tåg inte lika självklart anses billigare.

Vad jag kan gissa mig till så är det ett sånt där fall igen där det är billigare på "mitt eget konto" så sen skiter man i att det blir dyrare på "andra konton"?

Martin
Sa jag att det behövs flera bussar ? kan inte minnas det.
Mjölby - Örebro, går t.ex. lok + 3 vagnar, normalt. Kan oftast ca 75% av fallen ersättas med 1 - 2 bussar. Vid planerad tågersättning, kan du beordra personalen till andra jobb (turer) och sparar på så sätt in arbetstid. Du behöver inte betala för fordon som du inte använder och ingen banavgift. En enkeltur med en normalstor buss Mjölby - Örebro, ca 1.30 i körtid (säg 2 timmar) kostar högr räknat 2000 - 2500 kr att hyra.
Bara banavgiften torde vara i den prisnivån. Dock ska jag inte gräva ner mej allt för mycket i detta, då det inte är min proffesion.
Däremot så litar jag helt och fast på en av våra ekonomer, som brukar komma med dessa exempel.

Kan också nämna då, att då det gäller ersättningstrafik för Ötraftåg, så sköts detta alltid av Ötraf själva och hamnar alltså på deras omkostnadskonto. Dock är det ju så, att tåg oftast inte ersätts, då enstaka tur måste ställas in, av någon orsak (gäller vid 20min trafik). Detta då det i princip inte går att hinna få fram buss innan nåsta tåg har avgång och då bussarna har så mycket längre körtid, att det inte finns någon vits med att köra buss. Vid större störningar och totalstopp, så försöker man skaffa bussar, i mån av tillgång.

//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Kverulanterna kverulerar konstant

Leif D skrev:Jo Martin, så här ligger det till:

Mitt huvudsakliga värv, är {...}

( *snip* )

Självklart ser jag ju gärna att busstrafiken förs över till spår.

//Leif D
Vad bra att ha ett proffs på sin sida! Jag kan väl referera till dig när jag
börjar lobba politikerna då? :lol:
Du kan till och med få skriva under på skrivelser jag skickar till kommunalpamparna! :wink:

Proffs som du är kanske du har kontakter som kan svara på min fråga här:
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=2753 :?:

Funderingarna där ingår ju för övrigt i att överföra busstrafiken till rälsen.

Martin
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Leif D skrev:Sa jag att det behövs flera bussar ?
{...}
Nä, det sa du ju inte... :wink: men för att få samma kapacitet med buss
som med tåg (talar om att konstant köra buss istället för tåg som idag
sker enligt vår diskussion ovan) krävs ju fler bussar och alltså, bland
annat, mer personal. För att inte tala om betydligt mer dieselolja, och
tålamod hos resenärerna...
Leif D skrev:{...}
Dock är det ju så, att tåg oftast inte ersätts, då enstaka tur måste ställas
in, av någon orsak (gäller vid 20min trafik). Detta då det i princip inte går
att hinna få fram buss innan nåsta tåg har avgång och då bussarna har
så mycket längre körtid, att det inte finns någon vits med att köra buss.
{...}

//Leif D
Ja, det var ju det jag tänkte... det är en simpel fråga om att man stirrar
sig blind på sina egna konton utan att tänka på att det faktiskt kostar
någon annanstans i det allmännas budget.
Ungefär lika enerverande som syndromet "så har vi ju alltid gjort"... :roll:

Martin
Skriv svar