Sida 2 av 2
Re: C9 bortom "Yttersta växeln"
Postat: lördag 17 januari 2009 21:16
av M224
Varje gång jag åker med Cx så hör jag någon som gnäller över det faktum att det är ett gammalt tåg.
Så på sätt och vis så ska det bli skönt när alla Cx är skrotade, men när de nya vagnarna ska börja trafikera TUB 2 så blir det väl gnäll
över C20 som blir de nya "gammeltågen".
Re: C9 bortom "Yttersta växeln"
Postat: lördag 17 januari 2009 21:44
av djth
M224 skrev:när de nya vagnarna ska börja trafikera TUB 2 så blir det väl gnäll
över C20 som blir de nya "gammeltågen".
Det beror nog på om de nya vagnarna får några sittplatser eller inte.
Hur kommer det sig att C9orna inte behövs längre, vad ersätter dem?
Re: C9 bortom "Yttersta växeln"
Postat: lördag 17 januari 2009 21:47
av M224
djth skrev:M224 skrev:när de nya vagnarna ska börja trafikera TUB 2 så blir det väl gnäll
över C20 som blir de nya "gammeltågen".
Det beror nog på om de nya vagnarna får några sittplatser eller inte.
Tror mer på att vi Svenskar är ett förbannat bortskämt folk.

Re: C9 bortom "Yttersta växeln"
Postat: lördag 17 januari 2009 22:13
av daniel_s
djth skrev:Hur kommer det sig att C9orna inte behövs längre, vad ersätter dem?
Ingenting. Snarare är det så att SL har kommit på att man faktiskt har vansinnigt många vagnar i förhållande till hur många som tursätts, ungefär en reservvagn per tåg räknat i Cx-ekvivalenter. I princip är nästan alla C6 också överflödiga. Så i fortsättningen kommer det inte att behövas några C6, precis som det inte behövs några X1 nu när vi har X60.

Re: C9 bortom "Yttersta växeln"
Postat: lördag 17 januari 2009 22:25
av M224
daniel_s skrev:djth skrev:Hur kommer det sig att C9orna inte behövs längre, vad ersätter dem?
Ingenting. Snarare är det så att SL har kommit på att man faktiskt har vansinnigt många vagnar i förhållande till hur många som tursätts, ungefär en reservvagn per tåg räknat i Cx-ekvivalenter. I princip är nästan alla C6 också överflödiga. Så i fortsättningen kommer det inte att behövas några C6, precis som det inte behövs några X1 nu när vi har X60.

Okej, vad ska då användas istället för alla C6-tåg på TUB 2. Kom gärna med en konkret förklaring på svenska så att alla förstår.
Re: C9 bortom "Yttersta växeln"
Postat: lördag 17 januari 2009 22:48
av daniel_s
M224 skrev:Kom gärna med en konkret förklaring på svenska så att alla förstår.
En "Cx-ekvivalent" kan beskrivas som antingen en Cx-vagn, eller motsvarande del av en C20, alltså tre åttondels vagn.
Re: C9 bortom "Yttersta växeln"
Postat: lördag 17 januari 2009 23:04
av djth
daniel_s skrev:djth skrev:Hur kommer det sig att C9orna inte behövs längre, vad ersätter dem?
Ingenting. Snarare är det så att SL har kommit på att man faktiskt har vansinnigt många vagnar i förhållande till hur många som tursätts, ungefär en reservvagn per tåg räknat i Cx-ekvivalenter. I princip är nästan alla C6 också överflödiga. Så i fortsättningen kommer det inte att behövas några C6, precis som det inte behövs några X1 nu när vi har X60.

Och jag som har för mig att jag hör ordet "vagnbrist" så fort löven faller...
Re: C9 bortom "Yttersta växeln"
Postat: lördag 17 januari 2009 23:06
av daniel_s
djth skrev:Och jag som har för mig att jag hör ordet "vagnbrist" så fort löven faller...
Ja, när felen är på
olika vagnar så blir det förstås svårare att få vagnparken att räcka till

Re: C9 bortom "Yttersta växeln"
Postat: söndag 18 januari 2009 1:31
av Lars Stegenius
djth skrev:daniel_s skrev:djth skrev:Hur kommer det sig att C9orna inte behövs längre, vad ersätter dem?
Ingenting. Snarare är det så att SL har kommit på att man faktiskt har vansinnigt många vagnar i förhållande till hur många som tursätts, ungefär en reservvagn per tåg räknat i Cx-ekvivalenter. I princip är nästan alla C6 också överflödiga. Så i fortsättningen kommer det inte att behövas några C6, precis som det inte behövs några X1 nu när vi har X60.

Och jag som har för mig att jag hör ordet "vagnbrist" så fort löven faller...
En anledning till att man behöver så stort vagnöverskott är att driftverkstäderna i depåerna inte har tillräcklig kapacitet.
Ta Nyboda (NA) som exempel. Där kan man ha max 4 Cx och 2 C20 inne för åtgärd samtididgt. Tar man in ett eller två fast kopplade Cx-par reduceras kapaciteten. Genom att använda vagnlyftar i stället för att ha servicegravar är varje verkstadsspår/vagnplats knutet till en viss vagntyp. Man kan alltså ha ett ledigt "C20-spår" medan man har brist på "Cx-spår" och tvärtom. Enligt vad jag hört avser man att i NA återinföra servicegravar på ett eller flera spår i ett försök attt lindra problemet.
De här vagnplatserna ska användas dels för FU (förebyggande underhåll), dels för AU (akut underhåll). Eftersom FU är viktigast innebär det att vagnar med lite mer komplicerade vagnfel ställs av och ett fungerande fordon tas ur reserven. Antalet avställda vagnar kan ibland bli ganska så stort.
För större arbeten på Cx-vagnar, framför allt C6H, finns serviceplatser för Cx fortfarande i Högdalsdepån (HÖ). Där utförs bara en del tyngre arbeten p.g.a. behovet att transportera vagnarna över Tub1. C6H är ju inte ATP-utrustad utan måste ha följevagnar. C14/C15 lär bara underhållas i Rissne (RI) vilket leder till att de fåtaliga C14 som är placerade i NA måste köras dit vid behov, en resa som går över alla tre banorna med två riktningsbyten. Även i RI är f.ö. antalet vagnplatser för olika vagntyper begränsat på exakt samma sätt som i NA.
Så man kan väl säga att SL bundit ris åt egen rygg - med mer kapacitet i driftverkstäderna skulle vagnparken ytterligare kunna reduceras ganska ordentligt.
Hur detta ska fungera när nu SL ska handla upp en ny generation vagnar kan man fundera över. Antagligen måste en eller flera depåer byggas om - igen. Eller nya depåer byggas. Man kommer ju att under en tid ha vagnar från tre olika generationer i drift parallellt.
//Lars S
Re: C9 bortom "Yttersta växeln"
Postat: söndag 18 januari 2009 11:08
av Stefan Widén
Lösningen på bristen av hallar och verkstäder är enkel. Man tar alla "ekonomer" och skickar dem till ex storskogen för ex myrinventering. Sedan kan tekniker och ingenjörer tillsammans skapa erfoderliga och välanpassade hallar och verkstäder för att lösa uppgiften.
/Stefan
Re: C9 bortom "Yttersta växeln"
Postat: söndag 18 januari 2009 23:05
av Ferdinand
daniel_s skrev:djth skrev:Hur kommer det sig att C9orna inte behövs längre, vad ersätter dem?
Ingenting. Snarare är det så att SL har kommit på att man faktiskt har vansinnigt många vagnar i förhållande till hur många som tursätts, ungefär en reservvagn per tåg räknat i Cx-ekvivalenter. I princip är nästan alla C6 också överflödiga.
Om det är ungefär en reservvagn per tåg räknat i Cx-ekvivalenter så är det också en ganska normal vagnreserv. Kanske något stor, men det är försvarbart när några är riktigt gamla och det finns några olika varianter som inte körs tillsammans. Men det är klart att om det ska beställas nya vagnar så lär det knappast genomföras så många storrevisioner på de gamla Cx, och det minskar naturligtvis vagnbehovet något. Men det verkar ändå lite märkligt att kassera fungerande vagnar innan de nya börjat levereras och fungerar väl. Det är ju bara att titta på pendeltågen och alla turer med nya och gamla vagnar av olika sorter, även inlånade sådana från andra trafikföretag som förekom en period.
Re: C9 bortom "Yttersta växeln"
Postat: måndag 19 januari 2009 12:26
av 37368
Bandit skrev:Då var datumet bestämt...
23 januari är sista dagen som C9 får gå i trafik, men det är inte säkert att de kommer rulla något mer över huvud taget. Det hänger på om de behövs för tursättningen eller inte.
Idag var de ute och rullade i morgonrusningen iaf, såg dem vid FHP c:a 08:15 på södergående spår. Synd att man inte passade på att plåta dem.
Om man bevisligen fortfarande använder dem så verkar ju det inte finnas särskilt mycket marginal i tursättningen. Kommer man få något ersättningstågsätt till Rissne från någon av de andra banorna månne?
Re: C9 bortom "Yttersta växeln"
Postat: måndag 19 januari 2009 16:39
av Sparkfot
Kan man inte använda C9orna i ett ev. evenemangståg?
Re: C9 bortom "Yttersta växeln"
Postat: måndag 19 januari 2009 16:48
av M224
Sparkfot skrev:Kan man inte använda C9orna i ett ev. evenemangståg?
Vi ser ju hur bra det har fungerat hittills...

Re: C9 bortom "Yttersta växeln"
Postat: måndag 19 januari 2009 16:54
av Lars Stegenius
37368 skrev:
/.../
Om man bevisligen fortfarande använder dem så verkar ju det inte finnas särskilt mycket marginal i tursättningen. Kommer man få något ersättningstågsätt till Rissne från någon av de andra banorna månne?
Den enda troliga ersättningen är då de 6 C14-par som finns i NA. Men då måste man få fart på motsvarande antal avställda C6H.
Det fordras nog några universitetspoäng i matematik för att klara av de här beräkningarna....
//Lars S
Re: C9 bortom "Yttersta växeln" C9 ute 20/1
Postat: tisdag 20 januari 2009 11:50
av AGR
I dag 20/1 var C9 orna tursatta under morgonrusningen
C9 is still rulling strong
Postat: onsdag 21 januari 2009 8:51
av 37368
Och även idag 21/1 var C9-tåget ute, verkar som man har svårt att klara sig utan det! Denna gång hade jag t.o.m. förmånen att få åka med det (07:58 från FHP mot AKA), så några bilder med min sunkiga mobilkamera blev det:
Däremot verkar man ha rangerat om tåget sedan sist jag noterade vagnsnumren, nu går den i ordningen 2879-2880-2873-2874-2875-2876-2867-2868. Enligt
Persson så var bara 6 vagnar ute i förra veckan, så man kan ju misstänka att något av vagnparen har varit inne på översyn eller en enklare reparation nyligen.
Re: C9 bortom "Yttersta växeln"
Postat: torsdag 22 januari 2009 2:14
av M_M
Vad är egentligen poängen med att skrota vagnar om man har plats att ha dem kvar?
Re: C9 bortom "Yttersta växeln"
Postat: torsdag 22 januari 2009 9:45
av 37368
M_M skrev:Vad är egentligen poängen med att skrota vagnar om man har plats att ha dem kvar?
Jag sätter en slant på att det handlar om underhållskostnader: Det är billigare med reservdelar och lättare att underhålla en enhetlig vagnpark bestående av många vagnar av samma vagntyp än att ha några udda vagnar som kräver specialkomponenter här och där. Och att bara ha ett par vagnar stående kostar också pengar, de måste underhållas regelbundet även om de inte körs - kolla bara på vad mycket pyssel det är med veterantåget för att få det att rulla när det stått stilla ett tag.
När dessa C9or är skrotade finns det väl bara C6H och C14/15 kvar av de "gamla" vagnarna, trots att C6orna är äldre än C9orna, men C6H och C14/15 är ju tillverkade i betydligt större serier.
Re: C9 bortom "Yttersta växeln"
Postat: torsdag 22 januari 2009 17:17
av Lars Stegenius
37368 skrev:M_M skrev:Vad är egentligen poängen med att skrota vagnar om man har plats att ha dem kvar?
Jag sätter en slant på att det handlar om underhållskostnader: Det är billigare med reservdelar och lättare att underhålla en enhetlig vagnpark bestående av många vagnar av samma vagntyp än att ha några udda vagnar som kräver specialkomponenter här och där. Och att bara ha ett par vagnar stående kostar också pengar, de måste underhållas regelbundet även om de inte körs - kolla bara på vad mycket pyssel det är med veterantåget för att få det att rulla när det stått stilla ett tag.
När dessa C9or är skrotade finns det väl bara C6H och C14/15 kvar av de "gamla" vagnarna, trots att C6orna är äldre än C9orna, men C6H och C14/15 är ju tillverkade i betydligt större serier.
Man ska då komma ihåg att ungefär 1/3 av C6orna redan skrotats medan C9orna fått rulla vidare. Resonemanget bakom detta kan man ju undra över - men det är kanske "siffernissarna" som styr detta, det kan ha att göra med hur vagnarna är finansierade.
Och att vagnar mår bäst av att användas är ingen nyhet - alla som pysslar med museala fordon vet det. Så när det nästa gång blir aktuellt att ta ut Veterantåget kommer det att bli DYRT och ta tid!! Man ska ha klart för sig att vagnarna underhölls var tredje månad fram till våren 2006 och ändå var det ett jättejobb att få dom att fungera när det blev "skarpt läge". Vagnarn fick flyttas mellan olika depåer (RI för motorblåsning, HÖ för RetAcc-körningar) för att få till det - HY är ingen driftdepå och saknar därför utrustning för vissa driftorienterade arbeten. Tågia-personal från HY blev kommenderade attt följa med tåget till de andra depåerna för att få till det, vilket inte alltid var helt populärt men man ställde upp för at tåget skulle komma ut..
EDIT: Notan för att få vagnarna klara för den körning som aldrig blev av den 30/6 2005 slutade på runt 800.000. Därtill fick ju fyra C13H tillsyn för att 1204 och 1218 skulle kunna vändas åt olika håll. Vad notan slutade på i november vet jag inte.
//Lars S