Om jag sammanställer lite så var mitt förslag inte populärt alls.Ok, jag kryper tillbaks under min sten och längtar efter måndag!
Inlägget tog ju iallafall skruv, svarar på några spridda inlägg
17AGR:
>Enligt ditt försalag så skulle tågen stå på linjen och vänta,det är obehaglit att sitta i ett sådant tåg.
Så länge trafiken flyter ja, det ska handla om max 1-2 minuter på Gullmarsbron norrut, något liknande för tåg 2 in mot Slussen söderut. Vet trafikledningen att den motriktade cykeln misslyckats på något sätt, så att spåret är allokerat men tågen inte lämnar det så ska de naturligtvis stoppa tågen vid plattform.
Kan någon uppskatta hur lång tid det skulle ta från att tåg 1 går in på enkelspåret tills tåg 3 lämnar det? En normal genomfartstid - medborgarplatsenstopp + fördröjning innan 3 får grönt in till Skanstull efter 1&2? Om denna tid skulle ge lite svajtid kvar upp till fem minuter (vid tiominutercykel) så behövde ju inte alla stå uppköade innan.
>om det står 2 st tåg mellan si 158 SKT n-ut och GUP så kommer tåg 3 inte in på plattformen Gullmarsplan.
Antar att det är signalen precis innan övergångsväxeln. Menar du att det skulle gälla oavsett vilket spår 3 kommer på? Dvs även i värstaläget, 2 har inte ens lämnat perrongen, kan inte 3 komma in på andra spåret då? Annars gäller ju bara att Högdalentåget aldrig får vara först på bron?
>Söder ut så finns ingen plats mellan si 009 och platformen SLU
Ok, då stannar tåget vid plattformen, jag menade bara att man skulle försöka slippa dörrhållning i detta mest kritiska läge genom att stänga med lite marginal
>Tunneltågsföraren vill nog bli avlöst på rätt plats och rätt tid vilket inte skulle bli fallet om man kör med ditt förslag.
Byter man på någon av de överhoppade stationerna? Tidtabellen gäller ju fortfarande, det som blir värre är väl om man missar 'sin' cykel, då fördröjs man upp till cykeltiden.
>Gullmarsplans plattform är för trång förr att hålla på och sortera trafikanter samt att det skulle vara svårt och få folk på rätt tåg.
Jag byter från Skarpnäckståget, det är fullt nu också. Men med de som måste åka med snigeltåget på plattformen, och resten rusande över plattformen för att byta upp sig är det nog ett av de bästa motargumenten.
>Slutledning: Den trafik vi kör med nu fungerar bäst.
Bättre kanske, "bäst" var väl att ta i...
jes:
>Orange skyltning är tydlig och bra men uppenbarligen inte tillräcklig.
Har ni sett att de börjat använda pilen i den nya loggan(?) till att visa riktning? Har sett både tryckta vänsterpilar och övertuschade med vänsterpil ritad under. Innan var det förvirrande för de som inte förstått att det var en logga utan betydelse vad det gäller riktning, nu blir det kaos...
Spårvagnsmicke:
>Takdisplayerna verkar inte räcka till
Till och med SL har ju erkänt att de kan vara godtyckliga...
>eftersom 95% av passagerarna på en välfylld plattform trängde sig in i det första tåget (mot Alvik).
Det var jag det. Har typ 30 sekunders marginal från första tåget till 76an vid Slussen, en bra dag.
>Vad sägs om att föraren till det första tåget tydligt informerar passagerarna (i alla fall på stationerna mellan Gullmarsplan och T-centralen) om att ett nytt tåg kommer in någon minut senare? Skulle kunna få tillräckligt många att vänta någon minut för att på så sätt ge en drägligare resa för alla.
Vad säger ni, förare? Har detta någonsin hänt i verkligheten, att någon lyssnat? Kan jag få ett amen...
>Jobbade som programmerare förut, och levde då själv efter lagen "Don't try to fix what ain't broken."
Är det nu, och...är fortfarande naiv...
Dennis Hage:
>Jag undrar om Stockholms T-bane resande är lite smartare än i New York. Där spelar det ingen roll hur många skyltar sätt upp. Alla skall ju med första tåget.
Och sedan ska alla springa över plattformen till expressen. Vet inte hur många gånger jag satt med gott om plats på E (lokalen) och skrattade åt dem på den sprängfyllda expressen hela vägen uptown, dit jag naturligtvis kom först...
>Ingen litar på vad tågpersonalen eller högtalarna säger
Men så säger de fel också ibland. Satt full och trött på A en sen natt, de ropar ut nästa Spring street, och... går via F:s spår. En ganska vanlig planerad omläggning, men nu en felkörning(!) . På Broadway-Lafayette stod vi sen i tio minuter, inte ett ljud ur högtalaren, med stängda dörrar. Sedan tväröppnade de dörrarna så jag och några till hann ut, och fortsatte mot Brooklyn.
SL är, om än långsamt, rätt bra ändå...
>De som inte gillar trängseln och skall till Odenplan och 'norrut' kunde kanske ta Linje #22 (Tvärbanan) till Alvik och där åka mot innerstan och de stationer dom tänkt sej.
Om man har oändligt med tid så var väl enkelspårsdriften inte något problem från början...
Gustav Lindell:
>17 Skarpnäck - Skärmarbrink, ansluter till linje 18 vid skärmarbrink
Har vi på blindtarmslinjen gjort något speciellt för att drabbas av all denna ondska?
>17 T-centralen - Åkeshov (TCE 16,36,56)
Hur vänder man vid T-centralen? En liten nivåskillnad att komma över... Kan man korsa över vid Hötorget och gå motspårs?
>19 Zinkensdamm - Hässelby strand (SLU 16,36,56 TCE 00,20,40), byte vid Vällingby
Rödgrön röra! De flesta räknar trots allt med att man förr, eller troligen senare, kommer till Gullmars
bruse:
>Och vid förra arbetet lärde jag mig att varje byte vid dessa rbeten genererar 15-30 extra vänteminuter. En resa från T-Centralen till Kärrtorp som normalt tar 15 min, tog i regel 45-60 minuter.
Det var då jag fick tid över... Förutom Skärmarbrink så hade de ju av någon anledning ankomsttid 5 minuter innan Farstatåget. Som om två avskilda tåg på en relativt jämt belastad linje skulle bli försenade ofta...
Grattis till högvinsten Kärrtorp förresten. Jag (S-näck) kan ju iallafall ta tyresöbussarna en hållplats till Gullmars.
wheniwasinspace:
>Till sist vill jag faktiskt säga att jag är förvånad att enkelspåret fungerat så bra som det gjort.
Ett klart lyft från junivarainten, och i utkanten av rusningstid när jag oftast åker så har det knappt varit några störningar alls. Allt jag skriver här är bara i teoretiskt intresse.
Det har inte kommit upp några tekniska/regelmässiga hinder mot min grundide? Ska jag tolka det som att i min lilla drömvärld skulle det fungera bra?
Som en extra brandfackla, vad tror ni om budgetversionen att 17 inte skulle vara tvådelad, men gå förbi Skanstull, Medborgarplatsen och eventuellt Slussen utan stopp? Detta för att öka kapaciteten norr om slussen.
Jag kanske borde besvararat inläggen ett och ett. Eller skrivit mindre. nåväl... /M