Enkelspårstrafiken på gröna linjen (Tunnelbanan Stockholm)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Medborgarplatsen stängd och fattigmansexpress istället för 20-minuterstrafik?

Omröstningen slutade fredag 08 augusti 2003 22:15

Bättre
4
24%
Sämre
13
76%

Antal röster: 17

Användarens profilbild
wheniwasinspace

Inlägg av wheniwasinspace »

Gustav Lindell skrev:ett förslag:

19 Zinkensdamm - Hässelby strand (SLU 16,36,56 TCE 00,20,40), byte vid Vällingby
Men alla förare på gröna linjen har inte behörighet att köra på röda...
iofs kan man ha en enda förare som gör vändningar då, men hur kul är det att ha rast vid slussen...

mvh,
Alexander Öhman, tutf
Erland

Inlägg av Erland »

Wheninspace skrev:
Men alla förare på gröna linjen har inte behörighet att köra på röda...
iofs kan man ha en enda förare som gör vändningar då, men hur kul är det att ha rast vid slussen...
Hur kul är det som passagerare att stå och vänta på tåget i 20 minuter då?

Tycker att förslaget att köra Åkeshov- Zinkensdamm (i st f Rådmansgatan) var ett av de mest kreativa som kommit upp här.
Connex får väl leta upp de multikompetenta förare de har för uppgiften då.

I och för sig är ju frågan av akademiskt intresse nu eftersom det skall vara slut på eländet from måndag 4/(
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Nopp, det är tom lördag 2 augusti. Normal trafik från söndag 3 augusti.
http://www.sl.se/nyheter/7817.cs
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
wheniwasinspace

Tja man behöver ju egentligen inte vänta i 20 minuter. Då har man planerat lite galet. Om tåget passerar 00 i 20-minutertrafik verkar det jättedumnt att komma till plattformen 01.

Dessutom är det ju bara 20-minuter mellan tåg på några få sträckor. Resor på de flesta delsträckor har bättre intervall.

De flesta förare är också resenärer :-)

ps. Tidtabeller är gratis och finns även online. ds

mvh,
Alexander Öhman, tutf
Användarens profilbild
Patrick

Linje 17 skall vända vid Gullamrsplan!

Inlägg av Patrick »

Visserligen lite onödig diskussion efterson trafiken återgår till det normala mellan Gullamrsplan och Slussen nu på söndag, men ändock....

Linje 17 vände tidigare vid Skärmarbrink - total kaos och katastrof. Bussarna kan inte anlöpa Skärmarbrink utan körde söder om Hammarbyhallen - Blåsut var närmaste T-banestation :(

Linje 18 som gick var 20:e minut var välfylld redan innan den kom till Skärmarbrink vilket orsakade att alla trafikanter som väntade på byte inte kom med - snacka om irritationsmoment!!!!!

Genom att linje 17 drogs till Gullmarsplan finns det två linjer som kan ta hand om trafikanterna - mycket bättre!

Om man sedan lät 19 och 18 inte följas åt på enkelspårssträckan som man har gjort nu utan låtid varannat tåg gå söderut och varannat tåg gå norrut så hade det nog fungerat bättre - som det nu är kommer 18 två minuter efter 19 och sedan dröjer det 20 minuter innan nästa kommer. Hade man låtit varannan gå hade väntetiden varit ca 10 minuter. :?

Nu på söndag återgår dock trafiken till dubbelspår och allt blir som vanligt - förutom i Vällingby där norrgående tåg kommer att gå via mellanspåret och södergående går på söderspår allt medans plattformen vid nottspår byggs om - dvs inget pendelande längre :D

Dessutom återgår linje 18 till Alvik, Linje 19 till Hässelby Strand och Linje 17 till Åkeshov under normaltrafik. :!:

Mvh

Patrick
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Jag tror det är enklast att inte blanda in Röda spåren med de gröna. Det krånglar till det ännu värre när spår skall bytas.

Toronta gav upp samkörning mellan Bloor och Yonge linjerna just för att växlingen mellan olika linjer hade ett förödande effekt på tidtabellen.

Detsamma i New York. Där orsakar ofta trög tågförning när tåg går tillsammans från två olika spår. Ofta längre väntetider.

Det bästa i T-bane operation är att köra var linje på sitt eget spår och låta resande byta. Vi måste komma ihåg att längden på ett T-bane tåg orsakar utdragen tid att växla från ett spår till ett annat. Jag skulle tro att det kan ta bortåt 35-50 sekunder att korsa om det är vana med det. Men om en profisorisk situation tar det nog lite längre. Om vanan är inne kan en sådan manöver göras i 90 sekunders trafik om växlarna ändras manuellt och är mänskligt bevakade på platsen. Ett fjärrsystem skulle aldrig klara det.

Mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Användarens profilbild
wheniwasinspace

Re: Linje 17 skall vända vid Gullamrsplan!

Patrick skrev: Hade man låtit varannan gå hade väntetiden varit ca 10 minuter. :?

Ja så länge tidtabellen hållit. Det blir mer marginal för fel på detta sätt. DVS risken att ett tåg missar sin rätta lucka för passage över enkelspåret är mindre som det är nu. Tågen kan passera enkelspåret 3-4 minuter sena utan att tåg åt andra hållet blir stående en längre tid och skapar förseningar.

Ett varannat tåg i vadera riktningen hade varit bättre på pappret men det skulle kollapsa mycket enklare.

Till sist vill jag faktiskt säga att jag är förvånad att enkelspåret fungerat så bra som det gjort. Nu är jag inte gammal i branchen men det är definitivt den mest smärtfria större operation jag varit med om hittils. När jag först hörde talas om enkelspår och två tåg i karavan funderade jag på att lägga min semester precis då så jag skulle slippa vara med om eländet, med trafiken har fungerat väldigt smärtfritt och resenärerna har varit väldigt förstående. Har faktiskt inte en enda gång fått klagomål trots den färglada måltavle-uniformen jag bär. Så jag vill ge en eloge till de som planerat enkelspåret och en massa tack till alla trötta, men förstående resenärer!

mvh,
Alexander Öhman, tutf
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Anonymous skrev:
Spårvagnsmicke skrev:Något jag reagerade över på Gullmarsplan var att infomationen om det andra tåget norrut var tämligen obefintlig. Takdisplayerna verkar inte räcka till eftersom 95% av passagerarna på en välfylld plattform trängde sig in i det första tåget (mot Alvik). Bara de av oss som hade lite koll på tidtabellen och observerade skyltningen väntade två minuter på det andra tåget. Iakttagelser vid senare tillfälle på T-centralen visade att första tåget kom in knökfullt, men avgick med mer behaglig resenärsmängd. Därefter kom andra tåget in på T-centralen med färre passagerare än vad första tåget avgick med eftersom detta inte tagit upp nämnvärda mängder passagerare längs vägen.

Kontentan är att på sträckan Gullmarsplan - T-centralen kör första tåget med för många passagerare och det andra med för få. Vad sägs om att föraren till det första tåget tydligt informerar passagerarna (i alla fall på stationerna mellan Gullmarsplan och T-centralen) om att ett nytt tåg kommer in någon minut senare? Skulle kunna få tillräckligt många att vänta någon minut för att på så sätt ge en drägligare resa för alla.

/Michael
Lösningen är att låta linje 17 vända vid skärmarbrink!
Och vad har linje 17 (idag Gullmarsplan-Skarpnäck) att göra med informationen om linje 18 och 19?
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Dennis Hage skrev:Jag tror det är enklast att inte blanda in Röda spåren med de gröna. Det krånglar till det ännu värre när spår skall bytas.

Toronta gav upp samkörning mellan Bloor och Yonge linjerna just för att växlingen mellan olika linjer hade ett förödande effekt på tidtabellen.

Detsamma i New York. Där orsakar ofta trög tågförning när tåg går tillsammans från två olika spår. Ofta längre väntetider.

Det bästa i T-bane operation är att köra var linje på sitt eget spår och låta resande byta. Vi måste komma ihåg att längden på ett T-bane tåg orsakar utdragen tid att växla från ett spår till ett annat. Jag skulle tro att det kan ta bortåt 35-50 sekunder att korsa om det är vana med det. Men om en profisorisk situation tar det nog lite längre. Om vanan är inne kan en sådan manöver göras i 90 sekunders trafik om växlarna ändras manuellt och är mänskligt bevakade på platsen. Ett fjärrsystem skulle aldrig klara det.

Mvh Dennis
Jag tror du underskattar övergångsväxlarna. Dessutom är inte lösningen ett byte, eftersom problemet just är att det inte finns något att byta till. Tågen på sträckan Gamla stan-Rådmansgatan går i praktiken bara var artonde minut, när de enligt förslaget ovan kunde gå var nionde.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

wheniwasinspace skrev:Tja man behöver ju egentligen inte vänta i 20 minuter. Då har man planerat lite galet. Om tåget passerar 00 i 20-minutertrafik verkar det jättedumnt att komma till plattformen 01.
En av de stora finesserna med tunnelbanan är att man inte behöver planera sin resa i förväg. Hur många håller reda på tunnelbanans tidtabell (förutom i ordentlig lågtrafik måhända)?
Användarens profilbild
wheniwasinspace

Det är det väl nästan ingen som gör, med tanke på hur förvånade folk ser ut när tåget åker ifrån dom. Va? Väntade han inte? Men jag var ju inte med?

Jag skulle vilja se dessa människor på en flygplats. Flyget sticker 10:05, dom kommer springade till incheckningen 10:06, tittar ut genom fönstret och skirker fula ord efter den elaka piloten. Eller?

En rolig sak till:
Om inga människor orkar bry sig om att lära sig tidtabellen, hur kommer det sig att det är så evinnerligt många som har synpunkter på tidhållningen? :-)

mvh,
Alexander Öhman
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Det är väl inte så svårt, de ändrar ju inte tabeller nu för tiden, samma från år till år
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Patrick

Re: Linje 17 skall vända vid Gullamrsplan!

Inlägg av Patrick »

wheniwasinspace skrev:
Patrick skrev: Hade man låtit varannan gå hade väntetiden varit ca 10 minuter. :?

Ja så länge tidtabellen hållit. Det blir mer marginal för fel på detta sätt. DVS risken att ett tåg missar sin rätta lucka för passage över enkelspåret är mindre som det är nu. Tågen kan passera enkelspåret 3-4 minuter sena utan att tåg åt andra hållet blir stående en längre tid och skapar förseningar.

Ett varannat tåg i vadera riktningen hade varit bättre på pappret men det skulle kollapsa mycket enklare.

Jo, kanske skulle det lätt spricka om man nu måste hålla stenhårt på luckor etc. Som det blev nu så blir det mindre jobb för Trafikledningen jämfört med varannan tågstrafik.

Nog snackat om det - det har ändock gott ovanligt smärtfritt nu när det har varit semestertider - förra omgången som var tidigare i höst fungerade det inte så bra - långa väntetider både i Gullmarsplan reso Slussen bl a.

Men nu är det snart slut - puh!! :wink:

Mvh
Patrick (tutförare)
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Om jag sammanställer lite så var mitt förslag inte populärt alls.Ok, jag kryper tillbaks under min sten och längtar efter måndag!

Inlägget tog ju iallafall skruv, svarar på några spridda inlägg

17AGR:
>Enligt ditt försalag så skulle tågen stå på linjen och vänta,det är obehaglit att sitta i ett sådant tåg.

Så länge trafiken flyter ja, det ska handla om max 1-2 minuter på Gullmarsbron norrut, något liknande för tåg 2 in mot Slussen söderut. Vet trafikledningen att den motriktade cykeln misslyckats på något sätt, så att spåret är allokerat men tågen inte lämnar det så ska de naturligtvis stoppa tågen vid plattform.

Kan någon uppskatta hur lång tid det skulle ta från att tåg 1 går in på enkelspåret tills tåg 3 lämnar det? En normal genomfartstid - medborgarplatsenstopp + fördröjning innan 3 får grönt in till Skanstull efter 1&2? Om denna tid skulle ge lite svajtid kvar upp till fem minuter (vid tiominutercykel) så behövde ju inte alla stå uppköade innan.

>om det står 2 st tåg mellan si 158 SKT n-ut och GUP så kommer tåg 3 inte in på plattformen Gullmarsplan.

Antar att det är signalen precis innan övergångsväxeln. Menar du att det skulle gälla oavsett vilket spår 3 kommer på? Dvs även i värstaläget, 2 har inte ens lämnat perrongen, kan inte 3 komma in på andra spåret då? Annars gäller ju bara att Högdalentåget aldrig får vara först på bron?

>Söder ut så finns ingen plats mellan si 009 och platformen SLU

Ok, då stannar tåget vid plattformen, jag menade bara att man skulle försöka slippa dörrhållning i detta mest kritiska läge genom att stänga med lite marginal

>Tunneltågsföraren vill nog bli avlöst på rätt plats och rätt tid vilket inte skulle bli fallet om man kör med ditt förslag.

Byter man på någon av de överhoppade stationerna? Tidtabellen gäller ju fortfarande, det som blir värre är väl om man missar 'sin' cykel, då fördröjs man upp till cykeltiden.

>Gullmarsplans plattform är för trång förr att hålla på och sortera trafikanter samt att det skulle vara svårt och få folk på rätt tåg.

Jag byter från Skarpnäckståget, det är fullt nu också. Men med de som måste åka med snigeltåget på plattformen, och resten rusande över plattformen för att byta upp sig är det nog ett av de bästa motargumenten.

>Slutledning: Den trafik vi kör med nu fungerar bäst.

Bättre kanske, "bäst" var väl att ta i...

jes:
>Orange skyltning är tydlig och bra men uppenbarligen inte tillräcklig.

Har ni sett att de börjat använda pilen i den nya loggan(?) till att visa riktning? Har sett både tryckta vänsterpilar och övertuschade med vänsterpil ritad under. Innan var det förvirrande för de som inte förstått att det var en logga utan betydelse vad det gäller riktning, nu blir det kaos...

Spårvagnsmicke:
>Takdisplayerna verkar inte räcka till

Till och med SL har ju erkänt att de kan vara godtyckliga...

>eftersom 95% av passagerarna på en välfylld plattform trängde sig in i det första tåget (mot Alvik).

Det var jag det. Har typ 30 sekunders marginal från första tåget till 76an vid Slussen, en bra dag.

>Vad sägs om att föraren till det första tåget tydligt informerar passagerarna (i alla fall på stationerna mellan Gullmarsplan och T-centralen) om att ett nytt tåg kommer in någon minut senare? Skulle kunna få tillräckligt många att vänta någon minut för att på så sätt ge en drägligare resa för alla.

Vad säger ni, förare? Har detta någonsin hänt i verkligheten, att någon lyssnat? Kan jag få ett amen...

>Jobbade som programmerare förut, och levde då själv efter lagen "Don't try to fix what ain't broken."

Är det nu, och...är fortfarande naiv...

Dennis Hage:
>Jag undrar om Stockholms T-bane resande är lite smartare än i New York. Där spelar det ingen roll hur många skyltar sätt upp. Alla skall ju med första tåget.

Och sedan ska alla springa över plattformen till expressen. Vet inte hur många gånger jag satt med gott om plats på E (lokalen) och skrattade åt dem på den sprängfyllda expressen hela vägen uptown, dit jag naturligtvis kom först...

>Ingen litar på vad tågpersonalen eller högtalarna säger

Men så säger de fel också ibland. Satt full och trött på A en sen natt, de ropar ut nästa Spring street, och... går via F:s spår. En ganska vanlig planerad omläggning, men nu en felkörning(!) . På Broadway-Lafayette stod vi sen i tio minuter, inte ett ljud ur högtalaren, med stängda dörrar. Sedan tväröppnade de dörrarna så jag och några till hann ut, och fortsatte mot Brooklyn.

SL är, om än långsamt, rätt bra ändå...

>De som inte gillar trängseln och skall till Odenplan och 'norrut' kunde kanske ta Linje #22 (Tvärbanan) till Alvik och där åka mot innerstan och de stationer dom tänkt sej.

Om man har oändligt med tid så var väl enkelspårsdriften inte något problem från början...

Gustav Lindell:
>17 Skarpnäck - Skärmarbrink, ansluter till linje 18 vid skärmarbrink

Har vi på blindtarmslinjen gjort något speciellt för att drabbas av all denna ondska?

>17 T-centralen - Åkeshov (TCE 16,36,56)

Hur vänder man vid T-centralen? En liten nivåskillnad att komma över... Kan man korsa över vid Hötorget och gå motspårs?

>19 Zinkensdamm - Hässelby strand (SLU 16,36,56 TCE 00,20,40), byte vid Vällingby

Rödgrön röra! De flesta räknar trots allt med att man förr, eller troligen senare, kommer till Gullmars ;-)

bruse:
>Och vid förra arbetet lärde jag mig att varje byte vid dessa rbeten genererar 15-30 extra vänteminuter. En resa från T-Centralen till Kärrtorp som normalt tar 15 min, tog i regel 45-60 minuter.

Det var då jag fick tid över... Förutom Skärmarbrink så hade de ju av någon anledning ankomsttid 5 minuter innan Farstatåget. Som om två avskilda tåg på en relativt jämt belastad linje skulle bli försenade ofta...

Grattis till högvinsten Kärrtorp förresten. Jag (S-näck) kan ju iallafall ta tyresöbussarna en hållplats till Gullmars.

wheniwasinspace:
>Till sist vill jag faktiskt säga att jag är förvånad att enkelspåret fungerat så bra som det gjort.

Ett klart lyft från junivarainten, och i utkanten av rusningstid när jag oftast åker så har det knappt varit några störningar alls. Allt jag skriver här är bara i teoretiskt intresse.

Det har inte kommit upp några tekniska/regelmässiga hinder mot min grundide? Ska jag tolka det som att i min lilla drömvärld skulle det fungera bra?

Som en extra brandfackla, vad tror ni om budgetversionen att 17 inte skulle vara tvådelad, men gå förbi Skanstull, Medborgarplatsen och eventuellt Slussen utan stopp? Detta för att öka kapaciteten norr om slussen.

Jag kanske borde besvararat inläggen ett och ett. Eller skrivit mindre. nåväl... /M
Joakim C.

Inlägg av Joakim C. »

Dennis Hage skrev: Vi måste komma ihåg att längden på ett T-bane tåg orsakar utdragen tid att växla från ett spår till ett annat. Jag skulle tro att det kan ta bortåt 35-50 sekunder att korsa om det är vana med det. Men om en profisorisk situation tar det nog lite längre. Om vanan är inne kan en sådan manöver göras i 90 sekunders trafik om växlarna ändras manuellt och är mänskligt bevakade på platsen. Ett fjärrsystem skulle aldrig klara det.

Mvh Dennis
Snarare tvärtom -så länge växlarna är i kontroll och styrs från respektive ställverk är det inga problem. Hur lång tid det tar att få en ny tågväg efter att ett tåg passerar en växel variera naturligtvis väldigt mycket, beroende på hur pass långa spårledningarna som styr växeln är, vilken fart det föregående tåget kan hålla o s v. På sträckor med det gamla signalsystemet kan man räkna med 5-10 sekunder från det att föregående tåg har lämnat spårledningen tills växlarna går om, låser och nästa tåg får en tågväg. Det tar något längre tid på det nya ATP-systemet som finns på TUB1. Skall man lägga om växlarna manuellt på platsen krävs det signaltekniker vid växlarna som får veva om dom manuellt, sedan måste samtliga växlar i tågvägen kontrolleras, tåget måste passera en signal i stopp o s v -det blir med andra ord en väldigt långdragen och komplicerad affär, som dessutom förmodligen skulle få säkerhetsstaben (inte helt utan orsak) att gå i taket om man bestämde sig för att göra det förvartenda tåg under en månads tid.

Vad gäller övergångsväxlarna mellan TUB1 & TUB2 på strömbron, så är de hastighetsbegränsade till 15 km/h. Det är dessutom en övergång mellan två olika signalsystem, eller rättare sagt, det nya ATP-systemet och ett speciellt gränssnitt för ATP-systemet som skickar ut simulerade HS-koder för det gamla signalsystemet. Denna övergång kan ge en del "lustiga" effekter, och det är inte helt ovanligt att man kan bli hängande ett tag med ATP-initierad nödbroms på bron när man kör en transport mellan de båda banorna. För övrigt är det också rätt så vanligt att få L-fällningar (korta perioder med restriktivt hastighetsbesked och åtföljande inbromsning eller nödbroms) över bron när man kör på TUB2.

Att ta tåg över övergångsväxlarna ställer även till det med tågföringen på TUB2 -de hindras ju av långsamma tåg till och från TUB1. Om jag inte minns helt fel, så var den berömda linjen mellan Liljeholmen-Vällingby som kördes under ombyggnaden av Gullmarsplan ganska bökig att klämma in mellan tågen på TUB2.

/Joakim C.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Erland skrev:Tycker att förslaget att köra Åkeshov- Zinkensdamm (i st f Rådmansgatan) var ett av de mest kreativa som kommit upp här.
Connex får väl leta upp de multikompetenta förare de har för uppgiften då.
I och för sig är ju frågan av akademiskt intresse nu eftersom det skall vara slut på eländet from måndag 4/(
Hmm, få se nu... 1992 och 1993 när det var enkelspår på skanstullsbron körde man en linje 16 Liljeholmen-Vällingby, hade det inte varit ett alternativ?

Illistrerar med några bilder.

Bild
C12 1153 vid Skanstullsbron 26/7 1992, Linje 19

Bild
C13 1201 på Söderströmbron 7/7 1992, Linje 16
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Bussmicke skrev:
Bild
C12 1153 vid Skanstullsbron 26/7 1992, Linje 19
Aah. På den gamla goda tiden då Clock låg vid Medis.
Bantekniker
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Får väl lov att ge ett utlåtande till mickeb, som nog upplever att hans förslag har totalsågats. Även om jag röstade mot fattigmansexpressen tycker jag inte förslaget är dumt alls. Väl genomtänkt och upplagt på för mesta möjliga trafik och bästa resemöjligheterna. Men det faller på en viktig punkt, nämligen enkelheten. Som jag skrev ovan är ett av tunnelbanans signum att någon tidtabell inte behövs. Ett annat är att tågen stannar på alla stationer utan krångel. Åker jag från T-centralen med tåg mot Hagsätra förväntar jag mig kunna gå av på Skanstull. Jag tror det är ett alldeles för stort projekt att lyckas informera passagerarna om hur de olika tågen trafikerar stationerna på vägen. De resande på T-Grön har lidit av dålig turtäthet, men peppar peppar har ändå en ordentlig ordning fått råda. Denna ordning byts tyvärr ut mot oordning om ditt förslag genomförs. Det räcker inte att vi tunnelbanefantaster i Forum har koll på läget. Den stora massan stockholmare + alla turister ska också klara av det.

Mvh,
Michael
AGR
Kontakt:

Enkelspåret

Inlägg av AGR »

En del förslag är att återuppliva linje 16. När linje 16 gick Lijeholmen-Välingby var det samma signalsystem på både Tub1 och tub 2. Nu så är det inte helt okomplicerat att växla mellan Tub1 och Tub2. 1: det måste vara vagnar som klarar bägge signalsystemen. 2 Det tar mycket längre tid att lägga växlarna på bron än någon annan växel broende på gränssnittet mellan banorna. En del andra saker. Att köra X tåg i tunnelbanan dvs sådana som ej stannar vid alla stationer har provas med inte så lysande resultat. 1: Trafikanterna upptäckte inte alltid att det var ett X tåg trots att det stod på stationsskyltarna i taket. (Till de nya TUTF det är de som alla bokstäver på tummhjulet betyder, alltså var stannar ej tåget.) Trafikanterna som stod på de överhoppade stationerna uppskadade inte när tåget susade förbi. Att få trafikanterna att åka förstärkningsbussar som går paralelt med tunnelbanan är inte så lätt, det är en informationsfråga vilket värdarna på GUP lyckades bättre med än de vid TCE,
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
bruse

Re: Enkelspåret

Inlägg av bruse »

17AGR skrev:En del förslag är att återuppliva linje 16. När linje 16 gick Lijeholmen-Välingby var det samma signalsystem på både Tub1 och tub 2. Nu så är det inte helt okomplicerat att växla mellan Tub1 och Tub2. 1: det måste vara vagnar som klarar bägge signalsystemen. 2 Det tar mycket längre tid att lägga växlarna på bron än någon annan växel broende på gränssnittet mellan banorna. En del andra saker. Att köra X tåg i tunnelbanan dvs sådana som ej stannar vid alla stationer har provas med inte så lysande resultat. 1: Trafikanterna upptäckte inte alltid att det var ett X tåg trots att det stod på stationsskyltarna i taket. (Till de nya TUTF det är de som alla bokstäver på tummhjulet betyder, alltså var stannar ej tåget.) Trafikanterna som stod på de överhoppade stationerna uppskadade inte när tåget susade förbi. Att få trafikanterna att åka förstärkningsbussar som går paralelt med tunnelbanan är inte så lätt, det är en informationsfråga vilket värdarna på GUP lyckades bättre med än de vid TCE,
Idén med X-tåg är god. Men det faller om man bara kör något enstaka express tåg på morgonen. För att kunderna ska lära sig, så måste det vara kontinuitet i det hela. Expresståg hela dagen, samma sträcka, samma avgångstider. Enkla budksap! Sen ska et fortgå under en lååång tid.

Sen har tydligen SL:S informationsavdelning inte samma syn på adekvat information som vi kunder. Se bara på de verbala inkontinenta foldrarna om de nuvarande arbetene på T-Grö. Ord ord ord, inte en symbol, inte en karta, inte en anvisning var förstärkningsbussarnas hållplaster verkligen ligger!

Eller se på de nya skyltarna ovanför dörrarna i C20, ord ord ord, ren inkontinens. Fan, vagnen hinner ju brinna upp, ramla ned i helvetetshåla, käkas upp av termiter innan man hinner läsa all text, med sina alla undtantag, om men för att om inte....

Klara enkla budskap fattar all! Inte tyusen ord för saker som kan sägas med en bild!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Skriv svar