Königstein

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Königstein

Inlägg av leifd »

Per Lind skrev:Håller fullständigt med Dig att lok inte är slöa, refererade, som sagts, till SJ's uttalanden. Om dom var officiella eller inte vet jag inte men de har framförts vid ett flertal tillfällen av "kunnigt" folk som jobbar på SJ i samband med X40-lanseringen.
Vore intressant att veta vilka andra länder som har X40 då de inte liknar något.
-Per
En sak är ju klar, vad sk. kunnigt folk säger på Postvagnen, skulle då inte Jag sätta allt för stor tillit till. Därtill är det blandat med allt för mycket affekt, ilska och personligt tyckande. Att se det som officiell SJ AB-policy, anser jag i vart fall helt galet.

Lite nätsurf ger vid handen följande.....
http://www.railpictures.net/viewphoto.p ... 281&nseq=2
http://www.railfaneurope.net/pix/fr/ele ... 0/pix.html
http://www.railfaneurope.net/pix/lu/ele ... 0/pix.html

Enligt denna sida http://www.railfaneurope.net/list/franc ... er-mu.html finns hos SNCF 144 av typen Z24500 och 56 av typen Z26500.
Enligt denna sida http://www.railfaneurope.net/list/luxem ... g_cfl.html finns hos CFL 12 av typen 2200.

Påstå inte annat än att likheten är ganska påtaglig :!:

F.ö. här jag till de få som åkt X40 till Åsbro. :mrgreen:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

NerdBoy skrev:
Per Lind skrev:Och varför väljer man inte en produkt från hyllan som har bättre passagerarkapacitet än den egenutvecklade dubbeldäckaren när man har en beprövad vagn som fungerar?
Per Lind skrev:När SJ envist lägger ner en massa pengar på att konstruera en dubbeldäckare när det redan finns färdigt material att köpa förstår jag inte logiken. Särskilt inte som man får en vagn som tar obetydligt mer passagerare än en konventionell vagn.
Vilket färdigt material finns som passar den svenska lastprofilen och det svenska elsystemet?

(Ovanstående är menat som en allvarlig fråga, är väl bäst att tillägga...)
Allting som passar i Tyskland passar väl i princip i Sverige, eftersom vi har samma elsystem och större lastprofil. Vinterförhållanden och säkerhetsbestämmelser m m kan dock ställa till det ibland. Det som Per Lind främst missar är dock att man inte kan upphandla riktiga tåg på samma sätt som man köper modelljärnvägsmateriel. Det finns inga färdiga tågsätt att köpa, och lagen tillåter inte att man pekar på något och säger "ge oss två hundra sådana". Men även om man kunde det, så skulle man ju köpa motorvagnar. Man har bestämt sig för att man ska satsa på det, helt enkelt. Beslutet må vara stolligt, men det ligger ingen svensk konspiration bakom som Per verkar vilja låta påskina.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

leifd skrev:
Per Lind skrev:Håller fullständigt med Dig att lok inte är slöa, refererade, som sagts, till SJ's uttalanden. Om dom var officiella eller inte vet jag inte men de har framförts vid ett flertal tillfällen av "kunnigt" folk som jobbar på SJ i samband med X40-lanseringen.
Vore intressant att veta vilka andra länder som har X40 då de inte liknar något.
-Per
En sak är ju klar, vad sk. kunnigt folk säger på Postvagnen, skulle då inte Jag sätta allt för stor tillit till. Därtill är det blandat med allt för mycket affekt, ilska och personligt tyckande. Att se det som officiell SJ AB-policy, anser jag i vart fall helt galet.

Lite nätsurf ger vid handen följande.....
http://www.railpictures.net/viewphoto.p ... 281&nseq=2
http://www.railfaneurope.net/pix/lu/ele ... 0/pix.html

Enligt denna sida http://www.railfaneurope.net/list/franc ... er-mu.html finns hos SNCF 144 av typen Z24500 och 56 av typen Z26500.
Enligt denna sida http://www.railfaneurope.net/list/luxem ... g_cfl.html finns hos CFL 12 av typen 2200.

Påstå inte annat än att likheten är ganska påtaglig :!:

F.ö. här jag till de få som åkt X40 till Åsbro. :mrgreen:
Nu är det så att jag har inte hänvisat till Postvagnen utan med folk jag träffat i levande livet och artiklar jag läst i tidningar. Har även läst diskussionerna i Postvagnen, men dom kan man nog ta med en stor nypa salt, vilket Du också påpekar.
Visst, X40 är väldigt lik de länkade vagnarna. Har inte varit i Frankrike på länge så jag har inte sett dom, ej heller på bild på nätet. Måste varit någon fransman som kommit på dom. :D
Jag fattar inte hur man kan konstruera tvåvåningsfordon som i stort sett bara ger några få stolar extra när det finns bra och bekvämare vagnar med kapacitet.
Givetvis måste SJ välja det sämsta, ur passagerarkomfort sett, när man köper något från hyllan.
Jag har, tack och lov, inte åkt X40 till Åsbro men mellan Stockholm och Hallsberg. Ingen behaglig överraskning trots 1:a klass. Något utrymme för bagage fanns inte.
Med sådana tåg skrämmer man bort folk istället för att få nya resenärer.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:
Per Lind skrev:Och varför väljer man inte en produkt från hyllan som har bättre passagerarkapacitet än den egenutvecklade dubbeldäckaren när man har en beprövad vagn som fungerar?
Per Lind skrev:När SJ envist lägger ner en massa pengar på att konstruera en dubbeldäckare när det redan finns färdigt material att köpa förstår jag inte logiken. Särskilt inte som man får en vagn som tar obetydligt mer passagerare än en konventionell vagn.
Vilket färdigt material finns som passar den svenska lastprofilen och det svenska elsystemet?

Allting som passar i Tyskland passar väl i princip i Sverige, eftersom vi har samma elsystem och större lastprofil. Vinterförhållanden och säkerhetsbestämmelser m m kan dock ställa till det ibland. Det som Per Lind främst missar är dock att man inte kan upphandla riktiga tåg på samma sätt som man köper modelljärnvägsmateriel. Det finns inga färdiga tågsätt att köpa, och lagen tillåter inte att man pekar på något och säger "ge oss två hundra sådana". Men även om man kunde det, så skulle man ju köpa motorvagnar. Man har bestämt sig för att man ska satsa på det, helt enkelt. Beslutet må vara stolligt, men det ligger ingen svensk konspiration bakom som Per verkar vilja låta påskina.
Svensk konspiration ...
Vinter bara i Sverige ...
Säkerhet finns bara i Sverige ...
Uj, vad Du får till det!
Trodde vi var med i EU.
Är det inte H0 vi pratar om?
Märklin har massor på hyllan!
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Innan X40 inköptes sa "alla" förståsigpåare Varför köper inte SJ tvåvåningståg? Det finns överallt och fungerar jättebra, typ. Och nu när SJ har köpt tvåvåningståg så säger samma förståsigpåare att jamen, inte såna HÄR tvåvåningståg förstår ni väl. Det är svårt att hålla sig för skratt :cheesygrin:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev:Vinter bara i Sverige ...
Uj, vad Du får till det!
Trodde vi var med i EU.

Ja, det är vi också, men frågan är vad du trodde om EU? Säg inte att du är en sån där som röstade ja till EG i tron att allt skulle bli toppen fast utan att veta vad du egentligen röstade ja till! Missförstå mig inte, EU är toppen men det är liksom inte någon mirakelaktig lösning på det att det råder olika förhållanden och olika traditioner i olika länder!

För er som sitter ute på landet och tittar på TV verkar det säkert som en baggis att samordna allting i hela Europa men när man försöker göra det i verkligheten krävs det en hel del bara för att få t ex Roslagsbanan och Saltsjöbanan att dra åt samma håll. Lek då bara med tanken att försöka få med alla järnvägsförvaltningar i hela EU på samma linje med motsträviga fransmän, prestigetyngda tyskar och dejliga danskar eller vad det nu kan vara...
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

daniel_s skrev:Innan X40 inköptes sa "alla" förståsigpåare Varför köper inte SJ tvåvåningståg? Det finns överallt och fungerar jättebra, typ. Och nu när SJ har köpt tvåvåningståg så säger samma förståsigpåare att jamen, inte såna HÄR tvåvåningståg förstår ni väl. Det är svårt att hålla sig för skratt :cheesygrin:
Går Du och köper första bästa när Du skall ha något?
Förnuftiga människor tittar och jämför så man får ut så mycket som möjligtför pengarna, men så tänker alltså inte dom proffesionella, dom som kan så mycket mer om detta med tåg än vi vanliga resenärer.
Som helt okunnig lekman, (som inte skall uttala mig på detta ädla forum där bara dom professionella utövarna äger rätt att vidareförmedla de sanna kunskaperna), tycker jag att bara för att man bestämt sig för ett tvåvåningståg måste man väl titta runt, inte bara köpa första bästa som kommer fram. Se hur andra har löst problemen och välja den lösning som dels ger mest för pengarna men även god komfort till resenärerna och framförallt ökat kapacitetstal.
Köper man första bästa så förstår jag att förståsigpåarna har åsikter, med all rätt.
-Per
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

daniel_s skrev:
Per Lind skrev:Vinter bara i Sverige ...
Uj, vad Du får till det!
Trodde vi var med i EU.

Ja, det är vi också, men frågan är vad du trodde om EU? Säg inte att du är en sån där som röstade ja till EG i tron att allt skulle bli toppen fast utan att veta vad du egentligen röstade ja till! Missförstå mig inte, EU är toppen men det är liksom inte någon mirakelaktig lösning på det att det råder olika förhållanden och olika traditioner i olika länder!

För er som sitter ute på landet och tittar på TV verkar det säkert som en baggis att samordna allting i hela Europa men när man försöker göra det i verkligheten krävs det en hel del bara för att få t ex Roslagsbanan och Saltsjöbanan att dra åt samma håll. Lek då bara med tanken att försöka få med alla järnvägsförvaltningar i hela EU på samma linje med motsträviga fransmän, prestigetyngda tyskar och dejliga danskar eller vad det nu kan vara...
Då jag är lyckligt lottad att genom mitt arbete fått kuska Europa runt under större delen av mitt liv så har jag sett en hel del och med erfarenhet av vad jag såg så röstade jag nej, både till EU och Euron!
Det är många Herrar som försökt ena Europa under årtusendernas lopp men ingen har lyckats. Kanske mest på grund av att vi är för olika i tänkande och smak.
En Portugis har väldigt svårt att förstå en Same - både språkligt som kulturellt. Finns det problem så kan dom bli större och det kan sluta med en förskräckelse.
Och bara för att man är lantis så kan man faktiskt både läsa och skriva och tänka.

-Per
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev:Går Du och köper första bästa när Du skall ha något?
Förnuftiga människor tittar och jämför så man får ut så mycket som möjligtför pengarna, men så tänker alltså inte dom proffesionella, dom som kan så mycket mer om detta med tåg än vi vanliga resenärer.
Som helt okunnig lekman, (som inte skall uttala mig på detta ädla forum där bara dom professionella utövarna äger rätt att vidareförmedla de sanna kunskaperna), tycker jag att bara för att man bestämt sig för ett tvåvåningståg måste man väl titta runt, inte bara köpa första bästa som kommer fram. Se hur andra har löst problemen och välja den lösning som dels ger mest för pengarna men även god komfort till resenärerna och framförallt ökat kapacitetstal.
Köper man första bästa så förstår jag att förståsigpåarna har åsikter, med all rätt.
Vadå första bästa? Du resonerar fortfarande som om man hade valt något ur en katalog, när man i verkligheten snarare skriver en specifikation, begär in anbud och sedan köper det som bäst verkar svara mot specifikationen under förutsättning att priset är det rätta (eller motsvarande resonemang fast tvärtom). Du talar ofta om att "se hur andra har löst problemen", men du glömmer att det är SINA problem de har löst på det sättet och inte våra.

Det verkar ju visserligen som att något är fel i den nordiska upphandlingspolitiken; såväl Alstom som Ansaldo har visst levererat en uppsjö av mer eller mindre misslyckade fordon till Sverige och Norge. Bombardier verkar inte mycket bättre alla gånger. Det är möjligt att "ditt" sätt att handla är bättre i praktiken, men ett flertal anser att det är olagligt. Ett sätt att komma runt detta är ju faktiskt "bokstavslösningarna" där ett privat företag får sprätta ut pengarna på vad de vill, även om detta inte är någon garant för att det blir bra. Men när vi nu talar om tåg på stora järnvägen så är det ju faktiskt rätt trist att snuttifiera verksamheten på det sättet, och även om Arlandabanan inte är något jättebra exempel så är den ett exempel på hur det kan bli, och att det inte är särskilt kundvänligt.
Per Lind skrev:Och bara för att man är lantis så kan man faktiskt både läsa och skriva och tänka.
Du menar väl trots att man är lantis? :wink:
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Per Lind skrev:Nu är det så att jag har inte hänvisat till Postvagnen utan med folk jag träffat i levande livet och artiklar jag läst i tidningar. Har även läst diskussionerna i Postvagnen, men dom kan man nog ta med en stor nypa salt, vilket Du också påpekar.
Nu är det ju så att även Jag träffat en stor mängd människor som är/har varit inblandade i projektet X40, allt från projektledaren till diverse driftstöds personal och utbildare, för att inte tala om alla mina nuvarande kollegor. Ska väl inte sticka under stol med att de sagts många hårda ord under åren, men det har svalnat mycket markant det sista året.
X40 är idag ett tågsätt som är bra omtyckt av personalen och väldigt uppskattat av resenärerna (ja Du får tro det om Du vill), detta säger jag då med åtskilliga timmars tjänst på X40 i ryggen.
Per Lind skrev:Visst, X40 är väldigt lik de länkade vagnarna. Har inte varit i Frankrike på länge så jag har inte sett dom, ej heller på bild på nätet. Måste varit någon fransman som kommit på dom. :D
Jag fattar inte hur man kan konstruera tvåvåningsfordon som i stort sett bara ger några få stolar extra när det finns bra och bekvämare vagnar med kapacitet.
Givetvis måste SJ välja det sämsta, ur passagerarkomfort sett, när man köper något från hyllan.
Jag har, tack och lov, inte åkt X40 till Åsbro men mellan Stockholm och Hallsberg. Ingen behaglig överraskning trots 1:a klass. Något utrymme för bagage fanns inte.
-Per
X40 - Z24500 - Z26500 - 2200 är ju samma tekniska plattform, Coradia Duplex. Att utseendet skiljer liksom en del annat är väl ganska normalt trotts allt. Man vill ju ha vagnar som passar den egna trafiken.
Psaast hade de säkert gjort också, om de bara gått på den trafik de var tänkta för från början. Men eftersom såväl marknaden som SJ AB organisation förändrats radikalt, så måste ju de tågsätt som frigjots av rationaliseringar sysselsättas i annan trafik.
Att dessa tågsätt skulle vara de sämsta man kunde få, tror jag inte våra nöjda resenärer håller med om. Faktum är ju att det oftare är bra kommentar om tågen än dåliga. Att det i högtrafiktid är väldigt trångt, är ju inte direkt någon nyhet, faktum är att det är så i loktågen också under samma tid. Möjligen beror detta på att man kör med för låg kapacitet totalt sett under värsta högtrafiktiden. Dock gör nog de höga rationaliseringskraven att man inte kan ha denna extra kapacitet stående under större delen av veckan, för att användas några få timmar under fredag och söndag.

Kan slutligen nämna att en ombyggnad av 1:a klass är beslutad och ska ske framöver. Dessutom diskuteras kaffe- och varuautomaternas vara eller inte vara, en enkel form av manuell försäljning, upp till 5-6 produkter diskuteras som ersättning.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

leifd skrev:
Per Lind skrev:Nu är det så att jag har inte hänvisat till Postvagnen utan med folk jag träffat i levande livet och artiklar jag läst i tidningar. Har även läst diskussionerna i Postvagnen, men dom kan man nog ta med en stor nypa salt, vilket Du också påpekar.
Nu är det ju så att även Jag träffat en stor mängd människor som är/har varit inblandade i projektet X40, allt från projektledaren till diverse driftstöds personal och utbildare, för att inte tala om alla mina nuvarande kollegor. Ska väl inte sticka under stol med att de sagts många hårda ord under åren, men det har svalnat mycket markant det sista året.
X40 är idag ett tågsätt som är bra omtyckt av personalen och väldigt uppskattat av resenärerna (ja Du får tro det om Du vill), detta säger jag då med åtskilliga timmars tjänst på X40 i ryggen.
Per Lind skrev:Visst, X40 är väldigt lik de länkade vagnarna. Har inte varit i Frankrike på länge så jag har inte sett dom, ej heller på bild på nätet. Måste varit någon fransman som kommit på dom. :D
-Per
X40 - Z24500 - Z26500 - 2200 är ju samma tekniska plattform, Coradia Duplex. Att utseendet skiljer liksom en del annat är väl ganska normalt trotts allt. Man vill ju ha vagnar som passar den egna trafiken.
Psaast hade de säkert gjort också, om de bara gått på den trafik de var tänkta för från början. Men eftersom såväl marknaden som SJ AB organisation förändrats radikalt, så måste ju de tågsätt som frigjots av rationaliseringar sysselsättas i annan trafik.
Att dessa tågsätt skulle vara de sämsta man kunde få, tror jag inte våra nöjda resenärer håller med om. Faktum är ju att det oftare är bra kommentar om tågen än dåliga. Att det i högtrafiktid är väldigt trångt, är ju inte direkt någon nyhet, faktum är att det är så i loktågen också under samma tid. Möjligen beror detta på att man kör med för låg kapacitet totalt sett under värsta högtrafiktiden. Dock gör nog de höga rationaliseringskraven att man inte kan ha denna extra kapacitet stående under större delen av veckan, för att användas några få timmar under fredag och söndag.

Kan slutligen nämna att en ombyggnad av 1:a klass är beslutad och ska ske framöver. Dessutom diskuteras kaffe- och varuautomaternas vara eller inte vara, en enkel form av manuell försäljning, upp till 5-6 produkter diskuteras som ersättning.
Bra att man tar till sig av kritiken.
Men frågan kvarstår i alla fall, varför man köper in ett tvåvåningsfordon som inte tillför särskilt många fler platser än de gamla vagnarna?
Det enda man egentligen fått är en ny vagnstyp som ser annorlunda ut.
-Per
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

daniel_s skrev:Vadå första bästa? Du resonerar fortfarande som om man hade valt något ur en katalog, när man i verkligheten snarare skriver en specifikation, begär in anbud och sedan köper det som bäst verkar svara mot specifikationen under förutsättning att priset är det rätta (eller motsvarande resonemang fast tvärtom). Du talar ofta om att "se hur andra har löst problemen", men du glömmer att det är SINA problem de har löst på det sättet och inte våra.

Det verkar ju visserligen som att något är fel i den nordiska upphandlingspolitiken; såväl Alstom som Ansaldo har visst levererat en uppsjö av mer eller mindre misslyckade fordon till Sverige och Norge. Bombardier verkar inte mycket bättre alla gånger. Det är möjligt att "ditt" sätt att handla är bättre i praktiken, men ett flertal anser att det är olagligt. Ett sätt att komma runt detta är ju faktiskt "bokstavslösningarna" där ett privat företag får sprätta ut pengarna på vad de vill, även om detta inte är någon garant för att det blir bra. Men när vi nu talar om tåg på stora järnvägen så är det ju faktiskt rätt trist att snuttifiera verksamheten på det sättet, och även om Arlandabanan inte är något jättebra exempel så är den ett exempel på hur det kan bli, och att det inte är särskilt kundvänligt.
Du skriver att man sätter upp en specifikation men då kan man inte vara särskilt kunnig och det verkar som att man "köper första bästa" och sätter specifikationerna utefter denna. Även om man skall följa lagen så måste man väl få tala om vad man behöver och sedan låta tillverkarna komma med en offert. Ger man fel förutsättningar så blir det fel, eller hur? Därför är det mycket viktigt att titta på hur andra löst problemen, för om problemen ändå är olika så är förurtsättningarna ganska lika. Det gäller att bestämma sig vad som är viktigt. Är det att öka passagerarantalet så skall man väl i första hand titta på en lösning som ger fler sittplatser? Med sittplatser r det inte bara en stol man behöver utan också en någorlunda bekväm stol.
Sedan måste man bestämma sig för var fordonet skall gå och planera bagageplatser därefter. Ett tåg som bara går i pendeltrafik kanske inte behöver så mycket bagageplats men alla övriga tåg har nog nytta av det.
I Sverige verkar det som om man är livrädd för lok då de, enligt hörsägen, har dyrare banavgifter än motorvagnar. Vet inte om detta är rätt men det har skrivits spaltkilometer om detta i Postvagnen i samband med littreringen av X2's drivenhet. Med godsrummet blev det tydligen inget lok längre. Som vi alla vet så är Postvagnen ingen säker källa ...
Om detta stämmer så är det fel av Banverket att ha olika taxor. En taxa för dieseldrift och en för eldrift vore ärligare och då kanske man började handla utefter förutsättningarna istället för som nu, eftger kostnaderna.
-Per
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

leifd skrev:
LÅ1 skrev:Kan man inte säga att varje X2-tågsätt har ett lok och en manövervagn? (samt fem mellanliggande vagnar) Vet att loket i X2-sätten inte får kallas lok, men ändå!
Nej, det kan man inte, för X2 är fast kopplade med kortkoppel, men kan tas isär på någon timme.
Manövervagnståg har alltid normala "drag och stötinrättningar" dvs skruvkoppel och buffertar.
SJ kallar inte heller motorenheten för X2 för lok, utan man använder uttrycket "drivenhet" eller bara "driven".
Man kanske skulle bara säga "normala koppel" utan att speca exakt, så har man fått till gränsen mellan kortkoppel och 'vanligt koppel' även på t.ex. smalspårsbanor, bredspårbanor och andra undantag...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

NerdBoy skrev:

Det beror ju på vad man menar med "passa". I princip kan man ju ta prylar med brittisk lastprofil och sätta på "blomlådor" vid dörrarna. Idiotiskt - men det passar.

X40 "passar" också på svensk lastprofil, men utnyttjar inte potentialen.

Enda fördelen med X40 jämfört med Regina, som väl får ses som närmaste konkurrenten på svenska spår, är den fräcka utsikten från övervåningen.

Det här har väl diskuterats till leda men nog kom man väl fram till att antalet resande per vagnmeterlängd är hugget som stucket mellan X40 och Regina?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:Innan X40 inköptes sa "alla" förståsigpåare Varför köper inte SJ tvåvåningståg? Det finns överallt och fungerar jättebra, typ. Och nu när SJ har köpt tvåvåningståg så säger samma förståsigpåare att jamen, inte såna HÄR tvåvåningståg förstår ni väl. Det är svårt att hålla sig för skratt :cheesygrin:
Å andra sidan inbjuder väl X40 till att säga "inte sånahär tvåvåningståg"...

På sätt och vis så ger de lite obstinatvibbar typ "nån har bestämt att vi ska ha tvåvåningståg, då ska vi bannemig köpa tvåvåningståg som får folk att aldrig mer vilja ha tvåvåningståg" :mrgreen:

om man sandpapprar lite på utsidan så får man säkert ner X40 till spårvagnslastprofil :mrgreen: :idea: :cheesygrin: :shock: :lol: :roll: 8) :? :arrowu: :arrowd: :arrowl: :arrow:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det kan ju också vara så att folk idag har svårt att köpa ett koncept med denna märkning på vagnarna:

http://www.flickr.com/photos/11422719@N ... .jpg[/img]

bilden tagen i maj i år, en tvåvåningsvagn i ett regionaltåg nånstans i Berlin...

(om nån vill se märkskylten längst ut till höger så högerklicka och välj "visa bild separat" eller nåt sånt, bilden är bredare än den 'får' vara...)
Skriv svar