Per Lind skrev:Nu är det så att jag har inte hänvisat till Postvagnen utan med folk jag träffat i levande livet och artiklar jag läst i tidningar. Har även läst diskussionerna i Postvagnen, men dom kan man nog ta med en stor nypa salt, vilket Du också påpekar.
Nu är det ju så att även Jag träffat en stor mängd människor som är/har varit inblandade i projektet X40, allt från projektledaren till diverse driftstöds personal och utbildare, för att inte tala om alla mina nuvarande kollegor. Ska väl inte sticka under stol med att de sagts många hårda ord under åren, men det har svalnat mycket markant det sista året.
X40 är idag ett tågsätt som är bra omtyckt av personalen och väldigt uppskattat av resenärerna (ja Du får tro det om Du vill), detta säger jag då med åtskilliga timmars tjänst på X40 i ryggen.
Per Lind skrev:Visst, X40 är väldigt lik de länkade vagnarna. Har inte varit i Frankrike på länge så jag har inte sett dom, ej heller på bild på nätet. Måste varit någon fransman som kommit på dom.
Jag fattar inte hur man kan konstruera tvåvåningsfordon som i stort sett bara ger några få stolar extra när det finns bra och bekvämare vagnar med kapacitet.
Givetvis måste SJ välja det sämsta, ur passagerarkomfort sett, när man köper något från hyllan.
Jag har, tack och lov, inte åkt X40 till Åsbro men mellan Stockholm och Hallsberg. Ingen behaglig överraskning trots 1:a klass. Något utrymme för bagage fanns inte.
Med sådana tåg skrämmer man bort folk istället för att få nya resenärer.
-Per
X40 - Z24500 - Z26500 - 2200 är ju samma tekniska plattform, Coradia Duplex. Att utseendet skiljer liksom en del annat är väl ganska normalt trotts allt. Man vill ju ha vagnar som passar den egna trafiken.
Psaast hade de säkert gjort också, om de bara gått på den trafik de var tänkta för från början. Men eftersom såväl marknaden som SJ AB organisation förändrats radikalt, så måste ju de tågsätt som frigjots av rationaliseringar sysselsättas i annan trafik.
Att dessa tågsätt skulle vara de sämsta man kunde få, tror jag inte våra nöjda resenärer håller med om. Faktum är ju att det oftare är bra kommentar om tågen än dåliga. Att det i högtrafiktid är väldigt trångt, är ju inte direkt någon nyhet, faktum är att det är så i loktågen också under samma tid. Möjligen beror detta på att man kör med för låg kapacitet totalt sett under värsta högtrafiktiden. Dock gör nog de höga rationaliseringskraven att man inte kan ha denna extra kapacitet stående under större delen av veckan, för att användas några få timmar under fredag och söndag.
Kan slutligen nämna att en ombyggnad av 1:a klass är beslutad och ska ske framöver. Dessutom diskuteras kaffe- och varuautomaternas vara eller inte vara, en enkel form av manuell försäljning, upp till 5-6 produkter diskuteras som ersättning.